Gå til innhold

David Bowie - albumguide og diskusjon


svinepelz

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

3CD+1DVD “Special Edition” av Station To Station inkl den legendariske Nassau'76-konserten, samt en 2CD “40th Anniversary Edition” av Space Oddity, er på vei.

 

sts_ad_montage_480sq.gif

 

 

 

From Bowienet:

 

It is with much pleasure that we can exclusively reveal details of the upcoming four disc special edition of the Station To Station album, originally released on RCA in January 1976.

 

Due in the first half of 2010 (we've learnt our lesson about giving exact dates this far in advance) the package will contain the following...

 

Station To Station Special Edition

 

Disc 1

CD = Original stereo Station To Station album

Disc 2

DVD = 5.1 Station To Station surround sound mix and original stereo album. 5.1 - Mixed by Harry Maslin.

Discs 3 & 4

2 x CDs = Uniondale, Nassau Veteran's Memorial Coliseum March 23rd, 1976 - Mixed by Harry Maslin.

 

Live Nassau 1976 tracklisting

 

01 - Station To Station

02 - Suffragette City

03 - Fame

04 - Word On A Wing

05 - Stay

06 - Waiting For The Man

07 - Queen Bitch

08 - Life On Mars?

09 - Five Years

10 - Panic In Detroit (with most of drum solo edited out)

11 - Changes (with band Intro)

12 - TVC 15

13 - Diamond Dogs

14 - Rebel Rebel

15 - The Jean Genie

 

I know Nassau '76 has always been a popular show among Bowie fans, coming fourth as it did in our Bowie bootleg poll of last year. (04.26.2008 NEWS: VOTE FOR YOUR FAVOURITE BOWIE BOOTLEG & 06.01.2008 NEWS: YOUR FAVOURITE BOWIE BOOTLEG POLL RESULTS)

 

The poll asked: "What other bootlegs would you like to see get the official treatment?". The Thin White Duke still came fourth even after I stipulated that it would be coming out anyway.

 

I guess what I'm trying to say in a roundabout way is that it's probably even more popular than our poll suggested. Either way, I for one can't wait to hear Harry's 5.1 mix of Station To Station and his mix of Live Nassau 1976.

 

Stay tuned for more details.

 

 

 

david_bowie_philips_album_and_ad_480w.gif

 

 

 

It is with much pleasure that we can exclusively reveal details of the upcoming 40th anniversary two disc edition of the Space Oddity album.

 

Disc one contains the full original album that first appeared as David Bowie on the Philips label in November 1969 and as Man Of Words, Man Of Music on Mercury in the US.

 

Disc two contains fifteen tracks including eight previously unreleased versions.

 

Here's the full breakdown...

 

DAVID BOWIE - Space Oddity 40th Anniversary Edition

 

CD 1:

01 - Space Oddity (5.14)

02 - Unwashed And Somewhat Slightly Dazed (inc. Don't Sit Down) (6.51)

03 - Letter To Hermione (2.32)

04 - Cygnet Committee (9.31)

05 - Janine (3.21)

06 - An Occasional Dream (2.54)

07 - Wild Eyed Boy From Freecloud (4.46)

08 - God Knows I'm Good (3.17)

09 - Memory Of A Free Festival (7.09)

 

CD 2:

01 - Space Oddity (demo) (5.10) *

02 - An Occasional Dream (demo) (2.49) *

03 - Wild Eyed Boy From Freecloud (single B-side with spoken intro) (4.56)

04 - Brian Matthew interviews David/Let Me Sleep Beside You (BBC Radio session D.L.T. Show) (4.45)

05 - Unwashed And Somewhat Slightly Dazed (BBC Radio session D.L.T. Show) (3.54) *

06 - Janine (BBC Radio session: D.L.T. Show) (3.02)

07 - London Bye Ta-Ta (stereo version) (3.12)

08 - Prettiest Star (stereo version) (3.12)

09 - Conversation Piece (stereo version) (3.06) *

10 - Memory Of A Free Festival (Part 1) (single A-side) (4.01)

11 - Memory Of A Free Festival (Part 2) (single B-side) (3.30)

12 - Wild Eyed Boy From Freecloud (alternate album mix) (4.45) *

13 - Memory Of A Free Festival (alternate album mix) (9.22) *

14 - London Bye Ta-Ta (alternate stereo mix) (2.34) *

15 - Ragazzo Solo, Ragazza Sola (full length stereo version) (5.14) *

 

* Previously unreleased

 

Every effort was made to source from original tapes for this project, with close attention to the sound of an original vinyl first pressing for reference.

 

Don't Sit Down has been restored to its original place, at the end of Unwashed And Somewhat Slightly Dazed, and not listed as a separate track. Also original fade out/in lengths and gaps between tracks have been observed.

 

I will be going in to more detail regarding the tracks on the bonus disc shortly, suffice to say that all the tracks marked with an asterisk truly are previously unreleased.

 

This means these versions haven't even surfaced on bootleg, excepting the DLT show version of Unwashed And Somewhat Slightly Dazed...which now completes the official release of that particular BBC session.

 

The release will be accompanied by extensive sleeve notes with rare pictures and memorabilia pertaining to the original release.

 

The Space Oddity 40th Anniversary Edition is due for an October release.

 

 

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
jeg har santa monia på bootleg

liker den godt

mike garson på piano-og bedre versjoner av låter

enn 73 farvel turneen i mine ører

 

synes forøvrig outside er siste kreative 10 stjerners lp fra bowie

garson reeves og eno

og lekent

Santa Monica er ute på offisiell release nå, ganske fin pappboks. Ellers enig i Outside, selv om jeg vel ikke mener at den fortjener 10 stjerner, rent objektivt sett. Den er veldig populær blant fansen, men jeg tror en del av det er at det er en uredd plate, en del er Eno, og en del er at den tross alt er veldig, veldig bra i forhold til alt annet han presterte i de 15 årene som hadde gått siden forrige album av sammenlignbar kvalitet (den i og for seg adskillig bedre Scary Monsters). Et hederlig unntak er Buddha Of Suburbia, som ikke er så mye dårligere enn Outside.

 

Den Station to Station utgivelsen ser ufattelig deilig ut, den skal skaffes. Space Oddity utgivelsen ser også grei ut, kan tenke meg å skaffe meg den, spesielt siden jeg ikke eier albumet fra før av.

Den gamle Rykodisc-utgaven av Station To Station har et par spor fra konserten som nå skal okkupere to CDer i denne nye utgivelsen. Mektige greier, uten tvil. Jeg gleder meg som et lite barn til julaften. Sannsynligvis årets høydepunkt på platefronten.

 

Jeg anskaffer nok også Space Oddity, bare for alt det uutgitte materialet.

 

Ellers funderer jeg på å kjøpe de nye japanske LP-replicaene på SHM-CD, selv om det egentlig er bare en stor ripoff. Vi får se. Kjøpte ikke første runde replicas på standard CD, så ...

 

--- --- ---

 

Ellers dukker det opp en A Reality Tour-CD, som ser ut til å inneholde det samme som DVDen som kom for noen år siden i kjølvannet av turneen. Sporliste:

 

 

 

CD One:

 

01 ~ Rebel Rebel

02 ~ New Killer Star

03 ~ Reality

04 ~ Fame

05 ~ Cactus

06 ~ Sister Midnight

07 ~ Afraid

08 ~ All The Young Dudes

09 ~ Be My Wife

10 ~ The Loneliest Guy

11 ~ The Man Who Sold The World

12 ~ Fantastic Voyage

13 ~ Hallo Spaceboy

14 ~ Sunday

15 ~ Under Pressure

16 ~ Life On Mars?

17 ~ Battle For Britain (The Letter).

 

CD Two:

 

01 ~ Ashes To Ashes

02 ~ The Motel

03 ~ Loving The Alien

04 ~ Never Get Old

05 ~ Changes

06 ~ I’m Afraid Of Americans

07 ~ "Heroes"

08 ~ Bring Me The Disco King

09 ~ Slip Away

10 ~ Heathen (The Rays)

11 ~ Five Years

12 ~ Hang On To Yourself

13 ~ Ziggy Stardust

 

Bonus tracks:

 

14 ~ Fall Dog Bombs The Moon

15 ~ Breaking Glass

16 ~ China Girl.

 

 

Lenke til kommentar

Tja. Outside er jo fin den (Thru' These Architechts Eyes, The Motel, No Control, Hallo Spaceboy, I'm Deranged), sjekk gjerne ut Buddha Of Suburbia også. Litt mer low-key og stillfaren, men samtidig passe eksperimentell og med en del flotte låter (Sex And The Church, South Horizon, Dead Against It, Untitled No. 1).

 

Om du egentlig bare har hørt på Outside og Lost Highway-soundtracket skader det heller ikke å avlegge en visitt til det gyldne syttitallet. Vanskelig å trå feil der egentlig, men det spørs hva du ser etter. Low og "Heroes" er jo klassikere, og hentet inspirasjon fra både punk, elektronika og krautrock. For din del tror jeg at "Heroes" er et rimelig trygt valg. Low er litt lysere og lettere, men begge albumene er strålende. Dersom du vil ha et hint av soul i musikken din kan du bevege deg mot Station To Station og Diamond Dogs, om du vil gå mer i den eksperimentelle retningen går du andre veien langs tidslinjen (mot åttitallet) og tar med deg Lodger før du avslutter foreløpig med Scary Monsters.

 

Mange liker Ziggy, men det er en helt annen stil igjen, mer klassisk rock'n'roll parret med glam og pop. Fint nok i og for seg, men som jeg skriver i guiden min er Aladdin Sane et bedre valg fra glam-æraen enn Ziggy-albumet, i alle fall i mine øyne (eller ører). Så er selvsagt også Hunky Dory en klassiker, men da er du mer over på folkrockpop og et langt hopp unna Outside.

 

Ble litt langt dette her, men du stiller et vanskelig spørsmål, og da er det muligens på sin plass med et vanskelig svar? Hehe. Spørs litt om du vil ha mer av det samme som du liker og er vant til, eller om du ser etter noe helt annet. Spørs også hva du er åpen for.

Lenke til kommentar
Har ikke hørt på Bowie på en god stund nå. Jeg liker Lost Highway-musikken hans og The Hearts Filthy Lesson, så hva anbefaler du at jeg skal høre på for å komme inn i Bowie-verden igjen, svinepelz? Outside? Har tross alt hørt litt på det før, men skader vel ikke med gjenhør.

 

 

de lost highway låtene

er fra outside

de er vel remixete

bowie har for meg

væt en berg og dalbane

heroes er muligens min favoritt

og ziggy stardust

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Svært bra guide. men synes du rangerer Ziggy albumet og de to siste litt for lavt (de to siste ALT for lavt etter min mening)

Ellers holder jeg nå på å investere i Bowie vinyler, men det ser ut som Hours (som kanskje er litt kjedelig, men ikke dårlig) og Reality aldri ble utgitt på vinyl. Har du hørt noe om det?

 

I det siste har jeg forresten begynt å høre masse på Black tie white noise, og jeg liker den platen bedre og bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Svært bra guide. men synes du rangerer Ziggy albumet og de to siste litt for lavt (de to siste ALT for lavt etter min mening)

Ellers holder jeg nå på å investere i Bowie vinyler, men det ser ut som Hours (som kanskje er litt kjedelig, men ikke dårlig) og Reality aldri ble utgitt på vinyl. Har du hørt noe om det?

 

I det siste har jeg forresten begynt å høre masse på Black tie white noise, og jeg liker den platen bedre og bedre.

Hvilke formater de ulike albumene har blitt gitt ut i vet jeg ikke så mye om, men sjekk http://www.illustrated-db-discography.nl (i følge denne siden finnes både Reality og hours... som pirat-LPer)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...