Gå til innhold

David Bowie - albumguide og diskusjon


svinepelz

Anbefalte innlegg

skal du du stør rundt deg med 9'ere og 10'ere.

To tiere til en såpass stor og innflytelsesrik artist er vel ikke å ta så hardt i. Mulig jeg har vært litt slapp i strikken når det gjelder niere, det blir vel en smakssak, men jeg er selvsagt uenig :)

 

Tierne til Station To Station og Low blir stående til evig tid!

 

Edit: Gjennomsnittskarakteren jeg har gitt er såpass lav som ~6,7 :hrm:

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ser man det, Arcade Fire er ute og spiller Bowie igjen. En livevideo fra mars, Arcade Fire - "Heroes":

 

 

Kanskje greit å dra fram den gode gamle videoen med Bowie og Arcade Fire som fremfører Five Years (fra Ziggy Stardust) live, jeg tror ikke jeg har postet den før:

 

 

Med det samme vi er inne på typen "Bowie synger live sammen med andre"-videoer, her er David Bowie & David Gilmour - Arnold Layne:

 

Se filmen hos Youtube

 

Og her er en video fra nittitallet, Outside-turneen der Bowie co-headlinet med Nine Inch Nails. Bowie/NIN - Hurt:

 

Se filmen hos Youtube

 

Posted for great justice - en noe yngre og mer outrert Bowie deadpanner seg gjennom I've Got You Babe sammen med Marianne Faithful. Fascinerende greier:

 

Se filmen hos Youtube

 

OOOOOOOG helt til slutt måtte jeg bare ta med denne, siden den var så fin. Brian Molko (Placebo) speeder gjennom Five Years:

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit edit edit, denne måtte jeg bare få med. Knusbra soloperformance av Let's Dance, framført av en herremann med krutt i fingrene og navnet Ben Lacy:

 

 

 

En edit til - of Montreal spiller seg gjennom Starman (med en liten Hang Onto Yourself på slutten):

 

 

Må nesten ta med Lulus flotte pop-cover av The Man Who Sold The World også:

 

Se filmen hos Youtube

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Får sikkert en smekk på lanken for å bumpe min egen tråd, men det får stå sin prøve :D

 

Uncut%20Bowie%20cover.jpg

 

"A stellar crew cherry-pick the Dame’s greatest tracks, with contributions from Jimmy Page, Keith Richards, Morrissey, Alex Turner, Dave Grohl, Ricky Gervais and more..."

 

Fine saker. UNCUT er et flott magasin, og dette blir nok lesverdige greier. Følger med gratis CD gjør det også, med følgende trackliste:

 

01. Sigue Sigue Sputnik - Rebel Rebel

02. The Sea and Cake - Sound And Vision

03. The Last Town Chorus - Modern Love

04. King Crimson - "Heroes"

05. John Howard - The Bewley Brothers

06. Ed Kuepper - The Man Who Sold The World

07. Brett Smiley - Kooks

08. LA Guns - Moonage Daydream

09. Eater - Queen Bitch

10. Mott The Hoople - All The Young Dudes (live)

11. Nico - "Heroes"

12. Mercury Rev - Memory Of A Free Festival

 

Mye spennende, særlig Mercury Rev, King Crimson, LA Guns(!) og Sigue Sigue Sputnik(!!) sees fram til.

 

Ellers from the news:

 

British rock legend David Bowie isn't happy with his seven-year-old daughter Alexandra's taste in music and refuses to stay in the room when she listens to teen pop.

 

Contactmusic.com reports that his supermodel wife Iman said he has tried to educate Alexandra about other options in music, but she refuses to listen to him.

 

Iman said: "Two weeks ago Alexandria was listening to Hilary Duff songs. David just leaves the room. He thinks she should be listening to underground music."

 

Det legendariske livealbumet "Live Santa Monica '72" er ellers på vei, og blir utgitt i slutten av juni. Albumet har vært utgitt før, men ikke på noe stort selskap, og har hatt ekstremt begrenset tilgjengelighet. Preview av coveret:

 

db_live_santa_monica_72_cvr_300k.jpg

 

 

Ellers melder BowieNet at den aller mest legendariske konserten av dem alle, Nassau Coliseum '76, vil få The EMI Treatment, dvs. en offisiell release. Oh, hur me gledar oss!

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Heroes er jo et clott album da. Jeg husker jeg mixet Heroes og Sheik Yerabuti sammen på min fars gamle stereoanlegg. Min spede begynnelse som DJ :D

Oj oj, nå må jeg plukke frem heroes med en gang og høre på. Lyden er kanskje ikke all verden på den plata, men knall låter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har kjøpt den, men må tilstå at jeg har hørt gjennom kun halvparten. Jeg vil si at det uansett er verdt å kjøpe dette albumet, som av mange regnes som et av tidenes beste livealbum. Nå er ikke Ziggy-æraen min favorittperiode, men etter det lille jeg hørte er lyden bra og materialet godt framført.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ingen YouTube-clips denne gangen, dessverre, men info om en relativt ny utgivelse:

 

51AF8HSFcsL._SS500_.jpg

 

iSELECTBOWIE er et samlealbum, originalt gitt ut som "freebie" sammen med en eller annen britisk avis, men det har nå blitt gitt ut kommersielt i resten av verden på grunn av den relativt høye interessen som oppstod rundt "utgivelsen".

 

I motsetning til de fleste andre samlealbum så inneholder ikke iSELECT hovedsaklig kommersielle hits, men derimot de sangene Bowie selv setter mest pris på, og har valgt ut. Rosinen i pølsa for komplettister er nyinnspillingen av Time Will Crawl.

 

Sporliste:

1. Life On Mars?

2. Sweet Thing/Candidate/Sweet Thing (Reprise)

3. The Bewlay Brothers

4. Lady Grinning Soul

5. Win

6. Some Are

7. Teenage Wildlife

8. Repetition

9. Fantastic Voyage

10. Loving The Alien

11. Time Will Crawl (MM Remix)

12. Intro/Hang On To Yourself

 

Med en glimrende sporliste og morsomme kommentarer til låtene i heftet, er dette slett ikke noe dumt album å bruke pengene på, men man kan jo lure litt på hvem målgruppen egentlig er.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Så for noen dager siden The Man Who Fell To Earth, fantastisk film med Bowie i hovedrollen, og han er perfekt i den. Anbefales, coveret til Station to Station er tatt fra filmen og coveret til Low er et promotional foto fra filmen.

Det regnes som hans beste filmrolle, i en noe "broket" filmografi. Man kan vel trygt si at Bowie aldri fikk en stor filmkarriere. Om noen skal anskaffe denne filmen anbefales Criterion-boksen, som bl.a. inneholder boken i tillegg til filmen. Flott i hylla!

 

Ellers fint å se at noen andre enn meg postet i denne guiden :D

Lenke til kommentar

Ja, har Criterion-boksen selv, utrolig fin, skal sette meg ned en dag og lese boken og se alt ekstramateriallet. Den er kanskje ikke for alle siden den er sone 1, men knallutgivelse er den uansett.

 

Edit: Har du sett Extras? Bowie har en herlig cameo i sesong 2.

Endret av Gonzolaz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Litt skeptisk til at du ikke liker Pin-Ups.. :hmm: er jo et kult album, setter det over f.eks The Man Who Sold..., men nå har ikke jeg hørt så mye Bowie.

Pin-Ups er greit nok, men det er mer en novelty enn et ekte Bowie-abum i min bok. Det er nesten uansett grenser for hvor interessant det kan bli med et album av låter andre har lagd, i alle fall så lenge coverversjonene er jevnt over ganske streite, uten å tilføre låtene så mye nytt.

 

Hva mer av Bowie har du hørt da?

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo som de fleste andre individer fått med meg - og hørt - Ziggy Stardust, Changes, Life on mars? og de der, mest kjente. For noen dager siden gikk jeg inn for å høre enda litt mer, og karen har en del bra han altså. Begynte på Space Oddity og er nå på Aladdin Sane. Har hørt litt igjennom de albumene igjennom der, altså de første. Hunky Dory likte jeg selvfølgelig, Ziggy og Pin-Ups også, mens The Man... var litt kjedelig, faktisk. Bør kanskje høre igjen, og et par ganger til.. Skal høre videre på Diamond Dogs nå.

Lenke til kommentar

David Bowie pre Ziggy Stardust er selvsagt først og fremst Hunky Dory, monumentalt i sin utvungne og mangefasetterte pop-prakt, men jeg syns da absolutt The Man Who Sold The World fungerer veldig bra som det harde og relativt ukompliserte syrerockalbumet det er. Jeg setter stor pris på det fordi det skiller seg litt ut, det har lite til felles med Bowies andre album, og jeg synes også det har en håndfull riktig gode låter.

 

Uansett, du er på Diamond Dogs nå, og derifra til du er på åttitallet finner du nesten uten unntak bare album som er bedre enn alle du har hørt hittil. Unntakene er Young Americans... og kanskje Hunky Dory. Spørs litt på personlig smak :)

Lenke til kommentar

Nuvel, på tide med en nyhet her nå: http://www.davidbowie.com/news/index.php?id=20090323

 

vh1_storytellers_cd_cvr_300k.jpg

 

"The David Bowie performance on VH1's Storytellers from almost ten years ago is due to be released on CD, DVD and Digital formats on July 6th.

 

Originally taped in front of a small audience of lucky fans and contest winners on August 23rd 1999, the show was primarilly a showcase for a handfull of songs from 'hours...' with a couple of handfulls of Bowie classics thrown in.

 

The eight song broadcast version from October 1999 has long been a favourite among Bowie fans, not only for the great music but also for some hilarious anecdotes between the songs.

 

However, the good news for us is that the DVD includes four songs not originally aired which are: Survive, I Can't Read, Always Crashing In The Same Car and If I'm Dreaming My Life."

 

CD:

01 Life On Mars?

02 Rebel Rebel (truncated)

03 Thursday's Child

04 Can't Help Thinking About Me

05 China Girl

06 Seven

07 Drive-In Saturday

08 Word On A Wing

 

DVD:

01 Life On Mars?

02 Rebel Rebel (truncated)

03 Thursday's Child

04 Can't Help Thinking About Me

05 China Girl

06 Seven

07 Drive-In Saturday

08 Word On A Wing

 

DVD bonus performances:

09 Survive

10 I Can't Read

11 Always Crashing In The Same Car

12 If I'm Dreaming My Life

 

Digital audio version:

01 Life On Mars?

02 Rebel Rebel (truncated)

03 Thursday's Child

04 Can't Help Thinking About Me

05 China Girl

06 Seven

07 Drive-In Saturday

08 Word On A Wing

 

Digital audio bonus performances:

09 Survive

10 I Can't Read

11 Always Crashing In The Same Car

12 If I'm Dreaming My Life

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...