Gå til innhold

Post dine 8800 GTS OC her! Spørsmål tas her også!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et par spm. angående overklokking av grafikkort..

 

Først og fremst: merker man en del forskjell i spill? Hvor mange fps mer er det snakk om ca?

 

Hvor stor risiko er det egentlig for at kortet skal bli ødelagt? blir levetiden til kortet kortere? Og hva med temp, blir den mye høyere?

 

Hvordan burde man egentlig gå fra når man klokker? hvor mye burde man øke med av gangen?

 

Eller er det slik at jeg bare kan sette mitt standard klokka 8800 GTS (500 MHz for kjernen og 1600 MHz for minnet.) rett opp på f. eks 600 MHz for kjernen og 1900 MHz for minnet , som er standard på 8800 GTS XXX Version? På den måten blir jo mitt standard GTS like bra som XXX versjonen, og dette burde vel kortet tåle? :hmm: Blei litt usikker nå.. hva er det egentlig man klokker? Core clock, Shader clock, memory clock.. hvilke av de tre?

 

Er det bare Kjerneklokkehastighet og Memory Clock Speed som er normalt å klokke?

 

Ble litt uoversiktelig det der, men jeg håper dere forstår hva jeg mener :p Skulle gjerne hatt en liten oversikt.

Endret av mr_tambourine_man
Lenke til kommentar

Det står vel en overklokkingsguide her på forumet et sted?

 

Uansett. Overklokking inebærer kanskje enn viss risiko, selv om jeg aldri har opplevd at noen har klart å ødelegge noe ved vanlig klokking. Temperaturen min gikk opp med bare et par grader, noe som ikke akkurat er en dramatisk økning. Så lenge man ikke tukler med spenningen vil ikke temperaturen øke så mye.

 

Dersom du klarer å klokke 10%+ vil merke en ytelsesøkning ja. Ideelt vil du få 10% mer FPS.

 

Når du klokker så gjør det for all del ordentlig. Ikke prøv ut snarveier som "automatisk overklokking" eller sitt og gjett hvor høyt du kan gå. Du kan sikkert øke ganske raskt i begynnelsen, men ta det for all del med ro når du nærmer deg hastighetene som er kjent her i tråden. Husk og kjør et program som sikrer maks temperatur under klokkingen ,da det er lite vits i å ha det stabilt på desktop hvis PC-en henger seg opp etter fem minutter med spilling. Selv bruker jeg "rthdrbl".

 

I de fleste klokkeprogrammer er det kun "core" og "memory" du kan klokke. Klokk én av gangen. Husk for all del og kjøre en benchmark før du starter klokkingen, og kjør benchmarks innimellom under klokkingen. Selv om PC-en ikke kræsjer, eller du ikke får noen artifacts, kan det hende at ytelsen går ned og da er det lurt å vite når dette skjer, slik at du kan stoppe klokkingen på det riktige tidspunktet.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar

Kortet mitt klarer å gjennomføre benchmarks på relativt høye frekvenser, men dette er det lite behov for i dagens spill. Dvs, det er jo selvfølgelig visse unntak. I Colin McRae Dirt klarer jeg å karre meg til jevnt 35-40 fps når jeg klokker kortet til 600/1900 og cpu slik som du ser i signaturen min. Dersom jeg kjører kortet på stock, da taper jeg ca 5-7 fps. Ikke akkurat nok til å risikere at kortet blir ødelagt, men jeg tror ikke en såpass moderat klokk kan gjøre noe skade over tid.

Lenke til kommentar

jeg har ett Point of View 8800 GTS som jeg har klokket opp til 684/1728/1080 stabilt, det har gitt en økning i 3Dmark06 fra 8600 poeng på standard og opp til 12300 ved maks overklokking. Det er 43%!

Dette ga helt klart ytelsesforbedring i crysis betaen. På øyemål i relativt stabil fps gikk ytelsen opp ca 30% ved maks detaljer og 1240x1024.

Hva overklokkingen har å si for skjermkortets levetid vet jeg lite om... ingen av mine tidligere skjermkort har dødt tidlig, og de har alle blitt overklokket...

Endret av elpea
Lenke til kommentar

ok. takk for svar :) Jeg var mest nyskjerrig på om jeg kunne dra noen snarveier. klokke det rett opp til 8800 GTS XXX, eller fatality kortet elns. Uten å klokke litt og litt, stressteste, kjøre benchmarks osv. Jeg er veldig lat, og har på følelsen at det vil ta flere dager å klokke kortet.

 

Menmen.. Kan dere anbefale noen programmer jeg burde laste ned? Og hvis en kunne forklare steg for steg hva jeg burde gjøre så hadde det vært supert :p

Lenke til kommentar

Da har jeg aldri prøvd å klokke før, men har fått meg en Gainward 8800GTS, så tenkte jeg skulle prøve litt. Bruker Rivatuner og har tatt den rett opp i

core clock: 622

memory clock: 900

 

Er det greit å begynne rett på sånn? Har sett at det er en del å sette seg inn i og prøve seg frem, men det burde vel gå greit om andre har klokket samme greiene på orginal vifte?

 

Har som en annen her litt før meg dårlig tålmodighet :p

Skal jeg bare prøve meg frem helt til det klikker eller jeg merker feil eller dårligere ytelse? (spiller en del krevende spill for å teste dette, selvfølgelig)

 

Edit: Vil viften på "auto" i rivatuner virkelig skru seg høyt opp om det trengs? Eller burde jeg hardkjøre den manuelt?

 

Bildet er etter ca 10 min med det programmet på.

post-47511-1192903627_thumb.jpg

Endret av akarno
Lenke til kommentar
Må nesten nevne på hvilken klokk du har, SirSalemonsen. På stock har jeg 55-60 idle med lukket kabinett, og like over 70 load.

Hvis du ser litt lengre opp på denne siden så ser du hvilken klokk jeg kjører... Men jeg kan vell si det en gang til: 620/1701/920

 

PS: Har lukket kabinett. 1 80mm vifte i sidedør og en 120mm bak.

Endret av SirSalemonsen
Lenke til kommentar

Tok bare en kjapp klokk og kjørte en runde med 3dMark06 nå nettopp.

 

Core: 660

Mem: 950

Shader: 1250

 

Første gang jeg klokker shader, så er litt forsiktig for å se hvor langt kortet mitt går da jeg ikke har klokket noe særlig etter at det kom programmer med mulighet for å klokke shader. Må også nevnes at jeg sitter og klokker to kart samtidig(SLI)

Lenke til kommentar
Snuggis, er systemet ditt veldig ustabilt elns?

 

Jeg fikk 10499, altså bare 50ish mindre marks enn deg.

 

Og jeg har bare e6600 på 3 Ghz, 2 x 1 GB PC-5300 og 8800 gts på 684 / 2048

 

Den 3dmark scoren i signaturen min er før jeg fikk 4gb ram, altså bare med 2gb og kun ett grafikkort. Ikke SLI.

 

Så systemet mitt er ikke veldig ustabilt, men har hatt litt trøbbel med biosen, så har hatt boot problemer og noe ustabilitet ved klokking i bios.

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...