Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva betyr "donuts"? Doughnuts betyr deigklyser. Men donuts, betyr det "donøtter"? :whistle:

Berlinerboller (syltetøyfyllte smultboller) er forøvrig det samme som usanerne kaller "filled doughnuts" (fyllte deigklyser). Men berlinerboller er vel også for "norsk" for den oppvoksende slekt? :!:

 

Jeg har vel gått ut ifra (uten egentlig å tenke så mye på det) at donut bare er en forenklet skrivemåte.

 

Og her omkring har det aldri hatt noe annet navn enn berlinerboller, så vidt jeg vet. Smultringer er også smultringer, men det vi kaller donuts/doughnuts er noe som har kommet i butikken i de senere år, og som er laget av en deig som ligner mye mer på berlinerbolledeigen enn på smultringdeigen.

Lenke til kommentar
donuts/doughnuts er noe som har kommet i butikken i de senere år, og som er laget av en deig som ligner mye mer på berlinerbolledeigen enn på smultringdeigen.

Smultringdeigen består av

5 egg

250 g sukker

½ dl smeltet smør

1½ dl kremfløte

1½ dl kulturmelk

3 ts hornsalt

1 ts malt kardemomme

750 g hvetemel

stekes i 1 kg smultfett

 

Berlinerbolledeigen består av

5 egg

250 g sukker

½ dl smeltet smør

1½ dl kremfløte

1½ dl kulturmelk

3 ts hornsalt

1 ts malt kardemomme

750 g hvetemel

syltetøy

stekes i 1 kg smultfett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra wiki:

 

Smultring er en ringformet kake kokt i smult, og en av de mest vanlige småkakene forbundet med julebaksten og «de sju slagene» som tradisjonelt ble bakt før jul. Deigen består hovedsakelig av sukker, egg, kulturmelk / fløtemelk og fint hvetemel, og er vanligvis smaksatt med kardemomme, kanel eller revet sitron- eller appelsinskall. En variant av smultringen kalles hjortetakk, denne er ofte litt fastere i deigen.

 

Smultringer er best ferske, men kan godt fryses.

 

Etter amerikansk vane kan smultringen dekkes med sukker, glasur eller lignende, da kalles den gjerne for donuts.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
donuts/doughnuts er noe som har kommet i butikken i de senere år, og som er laget av en deig som ligner mye mer på berlinerbolledeigen enn på smultringdeigen.

Smultringdeigen består av

5 egg

250 g sukker

½ dl smeltet smør

1½ dl kremfløte

1½ dl kulturmelk

3 ts hornsalt

1 ts malt kardemomme

750 g hvetemel

stekes i 1 kg smultfett

 

Berlinerbolledeigen består av

5 egg

250 g sukker

½ dl smeltet smør

1½ dl kremfløte

1½ dl kulturmelk

3 ts hornsalt

1 ts malt kardemomme

750 g hvetemel

syltetøy

stekes i 1 kg smultfett

Form har ofte noe å si for navnet, for eksempel pannekaker og lapper, og til og med vafler (som kan bruke samme røren). På engelsk heter det ring doughnut/filled doughnut, men blir som regel bare forkortet til doughnut (eller donut). På norsk heter det smultring/donut/berlinerbolle, selv om navnene blandes litt utifra hvem man spør.

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, jeg gir meg. Men holder fortsatt fast ved at det er forskjell på det jeg kaller smultringer, og det jeg kaller donuts (som altså er de store med melis/glasur på). Både smaksmessig (hvis vi ser bort fra glasuren) og utseendemessig. Akkurat hva som gjør det vet jeg ikke.

 

Vel, det er forskjell på hveteboller og hveteboller også.

 

For ikke snakke om skillingsboller og skillingsboller. Man har da forskjellige oppskrifter.

Lenke til kommentar

Greit, jeg gir meg. Men holder fortsatt fast ved at det er forskjell på det jeg kaller smultringer, og det jeg kaller donuts (som altså er de store med melis/glasur på). Både smaksmessig (hvis vi ser bort fra glasuren) og utseendemessig. Akkurat hva som gjør det vet jeg ikke.

 

Vel, det er forskjell på hveteboller og hveteboller også.

 

For ikke snakke om skillingsboller og skillingsboller. Man har da forskjellige oppskrifter.

 

Ikke på samme måten.

Lenke til kommentar
Spørsmål 1) I flere norske byer kan man finne brusautomater (f.eks) fra Coca-Cola Drikker AS. Nå har vi hatt mye kulde, med temperaturer ned mot -20, ihvertfall her i Trondheim. Har automatene et innebygget varmeelement som gjør at flaskenes innhold ikke fryser, eller får du stivfrossen Coca-Cola om du putter på noen mynter? Evt. er det slik at automatene tas ut av drift/funksjon?

Bumppeti. Dette har jeg også tenkt på i vinter. Har kjøpt brus fra utendørsautomat i -15C. Den var kald, men flytende. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, jeg gir meg. Men holder fortsatt fast ved at det er forskjell på det jeg kaller smultringer, og det jeg kaller donuts (som altså er de store med melis/glasur på). Både smaksmessig (hvis vi ser bort fra glasuren) og utseendemessig. Akkurat hva som gjør det vet jeg ikke.

 

Vel, det er forskjell på hveteboller og hveteboller også.

 

For ikke snakke om skillingsboller og skillingsboller. Man har da forskjellige oppskrifter.

 

Ikke på samme måten.

 

På hvilken måte da??

Lenke til kommentar

Spørsmål 2) Hvilke begrensninger gjelder på lengden/ant. vogner til godstog på norsk bane? Er det totalvekt som setter grensen? I teorien vil jo toget kunne ha nærmest uendelig lengde, men da blir akselerasjonen upraktisk liten, eller tar jeg feil?

Ingen som har noen tanker rundt dette?

 

Her før jul tok jeg Norwegians morgenrute fra Trondheim til Rygge. Som kjent kan man velge om man ønsker å sjekke inn på Norwegians automater eller gå direkte til gate med kort/utskrevet billett. Gjør man dette får man automatisk tilegnet et sete. Etter at alle hadde funnet sitt respektive sete ombord i flyet, kom en flyvertinne og spurte etter 6 personer fra de fremste radene som kunne sette seg i de bakerste radene. Hun forklarte dette med flyets vekt/balanse. Har ikke flyselskapet et innsjekkingssytem som evner å gjøre slike beregninger når det automatisk tilegner seter? (til de som ikke har valgt sete selv.)

Lenke til kommentar

Spørsmål 2) Hvilke begrensninger gjelder på lengden/ant. vogner til godstog på norsk bane? Er det totalvekt som setter grensen? I teorien vil jo toget kunne ha nærmest uendelig lengde, men da blir akselerasjonen upraktisk liten, eller tar jeg feil?

Ingen som har noen tanker rundt dette?

 

Her før jul tok jeg Norwegians morgenrute fra Trondheim til Rygge. Som kjent kan man velge om man ønsker å sjekke inn på Norwegians automater eller gå direkte til gate med kort/utskrevet billett. Gjør man dette får man automatisk tilegnet et sete. Etter at alle hadde funnet sitt respektive sete ombord i flyet, kom en flyvertinne og spurte etter 6 personer fra de fremste radene som kunne sette seg i de bakerste radene. Hun forklarte dette med flyets vekt/balanse. Har ikke flyselskapet et innsjekkingssytem som evner å gjøre slike beregninger når det automatisk tilegner seter? (til de som ikke har valgt sete selv.)

 

Er en del faktorer som spiller inn som nok gjør det vel så lett å flytte seks personer.

 

Fuel

Bagasje

Reell vekt på personer

Vær og vind underveis

 

Og sikkert flere ting.

 

Derfor har de nok sensorer i flyene som måler vektfordelingen.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...