Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En smule feigt at det kun er amerikanerne som har de ekstreme tilfellene som det er verdt å lage film om.

9172963[/snapback]

Amerikanere har en kultur som forherliger det ekstreme samt bruk av skytevåpen. Det er flere faktorer som gjør at USA er det landet i verden med flest mord og flest massemordere (per innbyger) kombinert med at det er fred der. Kombiner det med en massiv filmindustri så får man en haug med filmer om mordere og massemordere. Noe som igjen manifesterer forherligelsen av mord også har vi den onde spiralen i gang.

 

Usikker, men tipper at Marilyn vos Savant kommer høyt på listen.

 

Det skal nevnes at det er snakk om en IQ på 228

9172985[/snapback]

Merk at IQ bare er resultatet av en eller flere logiske tester. IQ-tallet beskriver hvor flink en person var i en slik test på prøvetidspunktet. Tallet sier svært lite om intelligens generelt sett, selv om det var målet med slike tester rundt 2. verdenskrig og karakterskalaen er oppkalt etter intelligens. For ordens skyld så finnes det et vell av IQ-tester, hver med sin skala og sin spredning og nøyaktighet. Man må nesten lese artikkelen for å se hvilken skala som er brukt og hva den gikk ut på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amerikanere har en kultur som forherliger det ekstreme samt bruk av skytevåpen. Det er flere faktorer som gjør at USA er det landet i verden med flest mord og flest massemordere (per innbyger) kombinert med at det er fred der.

Det stemmer vel strengt tatt ikke. Land som Russland, Polen, mexico osv. har høyere mordfrekvens enn USA. :)

 

Wiki

Wiki engelsk

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Amerikanere har en kultur som forherliger det ekstreme samt bruk av skytevåpen. Det er flere faktorer som gjør at USA er det landet i verden med flest mord og flest massemordere (per innbyger) kombinert med at det er fred der.

Det stemmer vel strengt tatt ikke. Land som Russland, Polen, mexico osv. har høyere mordfrekvens enn USA. :)

 

Wiki

Wiki engelsk

9173995[/snapback]

Må si det var rart å se Saudi Arabia på sisteplass.

 

Har alle oljesjeikene blitt venner? :p

 

Noen som har forklaring på hvorfor Jamaica har så høyt tall? Kansje i sammenheng med lovlig Cannabis?

Lenke til kommentar
Hva innebærer egentlig E=MC^2? Hvordan kan denne enkle formelen beskrive et stort emne i det hele tatt? Hva ligger i ordet "energi", i denne sammenhengen?

9173166[/snapback]

Formelen betyr at masse kan omgjøres til energi og omvendt. Fra før Einsteins tid gjaldt det to andre formler:

Masse før = Masse etter (Loven om massebevaring)

Energi før = Energi etter (Loven om energibevaring)

 

Einstein fant ut at det ikke nødvendigvis var sant siden masse kunne omgjøres til energi og omvendt og utledet denne formelen. Nå vet vi at blant annet i atombomber og sola så omgjøres store mengder masse til energi. Sola blir altså lettere dag for dag (og hadde gjort det selv om ingen gasser hadde forsvunnet fra den i form av solvind). Uranet i en atombombe blir noen få prosent lettere etter å ha fusjonert ("eksplodert"). Det er selvfølgelig ikke mulig å stille bomba på en badevekt før og etter men det går an å regne ut ved å vite hvordan fusjonen skjer. Omtrent som en kjemisk reaksjonsligning.

 

Men kva puttar ein inni håndgranatene? Eg ser for meg at det er forskjellige typar der også. Ei med berre krutt, ei med splintar, ei med spikrar osv. Er dette vanleg?

9173636[/snapback]

Det grå stoffet på skissen er sprengstoff. Jeg vet ikke helt hvilket sprengstoff de bruker men det er nok kraftigere enn vanlig sortkrutt.

 

De har ikke spiker inni. Skallet er laget av støpejern og har et rutemønster. Hver rute henger sammen med bare et tynt lag metall (1-2mm?). Når granaten eksploderer så rives metallet fra hverandre på de tynneste stedene slik at hver rute blir til et prosjektil/en splint. Splintene fyker alle veier og tar som regel livet av de som er 0-3 meter unna og skader folk som er 3-10 meter unna. Jo lengre unna man er jo mindre sjanse er det for å bli truffet av en splint, men er man riktig uheldig kan man nok bli truffet og skadet på mange hundre meters hold.

 

Hva er den lengste kabel som kan lages? Jeg vet at karbonrør og slikt kan lages veldig lange, men "vanlige" materialer sliter vel pga. sin egen vekt til slutt?

9173656[/snapback]

Jeg tror ikke det er noen teknisk begrensning. Begrensningen ligger nok heller i økonomien og behovet. Man kan sikkert lage en eneste ledning som går ørten ganger rundt ekvator men hvem gidder å kjøpe den? Kabelprodusentene lager nok kabler på oppdrag og har bestemte lengder som mål. Så vidt jeg vet er ikke vekt noe problem. Eller tenkte du at hele lengden skulle henge mellom to stolper veldig langt fra hverandre eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Hva er den lengste kabel som kan lages? Jeg vet at karbonrør og slikt kan lages veldig lange, men "vanlige" materialer sliter vel pga. sin egen vekt til slutt?

9173656[/snapback]

Jeg tror ikke det er noen teknisk begrensning. Begrensningen ligger nok heller i økonomien og behovet. Man kan sikkert lage en eneste ledning som går ørten ganger rundt ekvator men hvem gidder å kjøpe den? Kabelprodusentene lager nok kabler på oppdrag og har bestemte lengder som mål. Så vidt jeg vet er ikke vekt noe problem. Eller tenkte du at hele lengden skulle henge mellom to stolper veldig langt fra hverandre eller noe sånt?

9174495[/snapback]

 

Jeg tror Emomilol har lest i Illustrert Vitenskap og tenker på en kabel som står perpendikulært med jorden. Vanlige kobberkabler vil ikke klare å holde sin egen vekt så så langt oppe i atmosfæren, og NASA har til og med en premie for å lage en kabel som er X sterk og veier mindre enn Y gram per meter, for å lage noe transportsystemer ut i verdensrommet visstnok.

 

NASA har også andre utfordringer på gang, slik som å konstruere en hanske som tåler det ytre rom men som "håndterer" som en vanlig hanske, romskipprototyper, osv. som er premierte for å få fart på forskning.

Lenke til kommentar
Har gardistene som står utenfor slottet, Håkons bolig, Märthas bolig osv skarpe skudd?

 

Og, la oss si at boligen hadde blitt angrepet av en gjeng med tydelige drapshensikter, hadde da gardistene hatt licence to kill?

9173520[/snapback]

Har hørt at det i tillegg til gardistene foran slottet, er en annen gruppe som sitter inne et sted, klar til å redde kongen hvis det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
[...] Så vidt jeg vet er ikke vekt noe problem. Eller tenkte du at hele lengden skulle henge mellom to stolper veldig langt fra hverandre eller noe sånt?

9174495[/snapback]

 

Jeg tror Emomilol har lest i Illustrert Vitenskap og tenker på en kabel som står perpendikulært med jorden. Vanlige kobberkabler vil ikke klare å holde sin egen vekt så så langt oppe i atmosfæren, og NASA har til og med en premie for å lage en kabel som er X sterk og veier mindre enn Y gram per meter, for å lage noe transportsystemer ut i verdensrommet visstnok.

9174534[/snapback]

 

Ja, det stemmer. Og om jeg husker rett var det bare karbonrør som kunne holde denne vekta? Eller finnes det andre stoffer, f.eks. edderkoppnett?

Lenke til kommentar

Har vært på ferie og dermed uten internett, så jeg har et par spørsmål på lager:

 

-Hva blir europeiske skostørrelser målt i? hvis jeg har str. 44 i sko, er det da 44 cm, tommer, eller hva?

 

-Hvis man skulle flydd en runde rundt jorda (langs ekvator), ville det ta kortere tid å fly den ene veien enn den andre?

 

-Blir flybagasje sortert før det kommer på båndet når man skal hente det?

 

-Fins det en situasjon i en bilulykke der begge/alle partene er like skyldige?

Lenke til kommentar

Har sett mange ganger på film osv. folk som står og sikter på hverandre med hver sin pistol.

 

Det jeg lurte på var om den ene bestemmer seg for og skyte vil den andre i det hele tatt ha sjanse til og reagere og skyte tilbake før han blir truffet?

 

La oss si at den andre personen blir skutt i hodet og vil mest sansynelig dø momentant.

Lenke til kommentar
Har sett mange ganger på film osv. folk som står og sikter på hverandre med hver sin pistol.

 

Det jeg lurte på var om den ene bestemmer seg for og skyte vil den andre i det hele tatt ha sjanse til og reagere og skyte tilbake før han blir truffet?

 

La oss si at den andre personen blir skutt  i hodet og vil mest sansynelig dø  momentant.

9175762[/snapback]

 

 

kanskje han som blir skutt trekker til seg pekefingern av refleks, og dermed skyter? null peil, har aldri vært i en slik situasjon :p

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Har sett mange ganger på film osv. folk som står og sikter på hverandre med hver sin pistol.

 

Det jeg lurte på var om den ene bestemmer seg for og skyte vil den andre i det hele tatt ha sjanse til og reagere og skyte tilbake før han blir truffet?

 

La oss si at den andre personen blir skutt  i hodet og vil mest sansynelig dø  momentant.

9175762[/snapback]

 

 

kanskje han som blir skutt trekker til seg pekefingern av refleks, og dermed skyter? null peil, har aldri vært i en slik situasjon :p

9175797[/snapback]

 

Dette er vel lite realistisk, uansett vil han ha liten sjanse til og treffe han som skjøt først.

Lenke til kommentar
Har sett mange ganger på film osv. folk som står og sikter på hverandre med hver sin pistol.

 

Det jeg lurte på var om den ene bestemmer seg for og skyte vil den andre i det hele tatt ha sjanse til og reagere og skyte tilbake før han blir truffet?

 

La oss si at den andre personen blir skutt  i hodet og vil mest sansynelig dø  momentant.

9175762[/snapback]

Lat oss få eit litt meir vitenskapeleg svar på dette spørsmålet:

 

Eit menneske har ei reaksjonstid på rundt 0,5 sekunder (dette er berre grovt anslått, då det vil vere mange faktorar som kan spele inn). Dette er altså tida det tek frå pistolmann1 skyt kula til pistolmann2 klarer å trykke på sin avtrekkar (såfremt pistolmann2 står klar med sin pistol).

 

Vi kan late som om desse pistolmenna våre leikar seg med ein M1911. Denne pistolen har ein utløpshastighet på 235 m/s.

 

Så må vi igjen lage oss eit scenario. Vi kan seia at desse to personane står 20 meter frå kvarandre (kanskje dei har gått duell?). Ved litt kjapp regning finn vi ut at ei kule vil bruke rundt 0,08 s frå løpet til pistolmann1 til kula treff pistolmann2. Vi ser då at pistolmann2 umogeleg kan skyte tilbake, i alle fall på denne avstanden.

 

Vi ser igjen at 235m/2 = 117,5 m, teoretisk kan vi seia at han vil kunne klare å skyte tilbake visst dei står 117,5 meter frå kvarandre.

Lenke til kommentar
Har sett mange ganger på film osv. folk som står og sikter på hverandre med hver sin pistol.

 

Det jeg lurte på var om den ene bestemmer seg for og skyte vil den andre i det hele tatt ha sjanse til og reagere og skyte tilbake før han blir truffet?

 

La oss si at den andre personen blir skutt  i hodet og vil mest sansynelig dø  momentant.

9175762[/snapback]

Lat oss få eit litt meir vitenskapeleg svar på dette spørsmålet:

 

Eit menneske har ei reaksjonstid på rundt 0,5 sekunder (dette er berre grovt anslått, då det vil vere mange faktorar som kan spele inn). Dette er altså tida det tek frå pistolmann1 skyt kula til pistolmann2 klarer å trykke på sin avtrekkar (såfremt pistolmann2 står klar med sin pistol).

 

Vi kan late som om desse pistolmenna våre leikar seg med ein M1911. Denne pistolen har ein utløpshastighet på 235 m/s.

 

Så må vi igjen lage oss eit scenario. Vi kan seia at desse to personane står 20 meter frå kvarandre (kanskje dei har gått duell?). Ved litt kjapp regning finn vi ut at ei kule vil bruke rundt 0,08 s frå løpet til pistolmann1 til kula treff pistolmann2. Vi ser då at pistolmann2 umogeleg kan skyte tilbake, i alle fall på denne avstanden.

 

Vi ser igjen at 235m/2 = 117,5 m, teoretisk kan vi seia at han vil kunne klare å skyte tilbake visst dei står 117,5 meter frå kvarandre.

9176050[/snapback]

 

0,5 sekund i reaksjonstid er veldig treigt. Vanleg for normale oppegåande menneske er på 0,2 - 0,3. :)

 

EDIT: Helst nede ved 0,2 og så vidt under vek nokre tilfelle. 0,2-0,25 blir vel kanskje meir rett.

Endret av Dot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...