Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

så har det poppet opp et lite spørsmål i hodet mitt igjen:

hvis jeg bestiller klær fra en nettbutikk i usa og verdien er over 200 og under 1000 og jeg krysser av på at det skal være gave.

Ja. Du kjøper varen fra en nettbutikk. Det hjelper ikke om det er krysset av for gave (Nettbutikken bryter i dette tilfelle amerikansk lov ved salg til annet land og merking siom gave, og vil få store problemer ved en kontroll (IRS foretar kontroller)). En avhukning for gave kan også medføre at varen pakkes på annen måte (gavepapir e.l.) og at denne avhukningen bare kan benyttes for leveranser innen USA. Norsk tollvesen er fullstendig klar over at nettbutikker ikke sender gaver til tilfeldige nordmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så har det poppet opp et lite spørsmål i hodet mitt igjen:

hvis jeg bestiller klær fra en nettbutikk i usa og verdien er over 200 og under 1000 og jeg krysser av på at det skal være gave.

Ja. Du kjøper varen fra en nettbutikk. Det hjelper ikke om det er krysset av for gave (Nettbutikken bryter i dette tilfelle amerikansk lov ved salg til annet land og merking siom gave, og vil få store problemer ved en kontroll (IRS foretar kontroller)). En avhukning for gave kan også medføre at varen pakkes på annen måte (gavepapir e.l.) og at denne avhukningen bare kan benyttes for leveranser innen USA. Norsk tollvesen er fullstendig klar over at nettbutikker ikke sender gaver til tilfeldige nordmenn.

 

Jeg har da kjøpt klær fra USA, og der kunne man krysse av for at butikken skulle sende pakken som gave. Det gikk da knirkefritt for meg :) Betalte ikke ett rødt øre merverdiavgift! (Pakken hadde verdi på langt mer enn 200 kroner)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg lurer på å bestille et bilsimulatorsete fra Tsjekkia.

 

pic71_r2_c1.gif

 

Jeg betaler 2000 kroner inkludert frakt.

 

Selgeren har imidlertid tilbudt seg å merke den som gave med verdi 99 Euro.

 

Hvis han gjør det betaler jeg verken toll eller MVA, ikke sant? (Siden veriden blir lavere enn 1000 kroner) Men hvor "trygt" er dette? Hva er det verste som kan skje? (Hvordan skal tollvesenet finne ut hva jeg egentlig betalte, og om pakken er en gave eller ikke..??) Har ikke lyst til å gjøre noe veldig galt, men det er jo snakk om noen hundringser i besparelse..

Lenke til kommentar

Andak:

Det at pakken din slapp gjennom momsfri til Norge skyldes en del flaks. Avsender i USA risikerer allikvel problemer med IRS (men det er hans problem, ikke ditt).

 

 

Fjonisen:

Hvis sendt fra bedrift/forretning er sannsynligheten høy for at pakken blir plukket ut i tollen selv om den er merket GIFT og angitt verdi er 99 EURO. Pakken er av en vesentlig størrelse (tolkning ut fra bildet ditt), noe som øker sjangsen. Tollvesenet kan sine ting og kan lett sjekke verdi på gjenstanden.

 

Merk. Jeg sier ikke at alle pakker merket GIFT blir stoppet i tollen og kontrollert. Men mange blir det, og da må man evt. kunne dokumentere verdi eller at det virkelig dreier seg om gave.

Lenke til kommentar

OK, takker. Pakken er 85x47x25 cm. (flatpakket) Produktet er nærmest "hjemmelaget" i en liten bedrift i Tsjekkia, så jeg tipper at pakken vil se ganske anonym ut. Jeg tror ikke det er så lett for tollvesenet å anslå verdien, men spørsmålet er om de godtar at det er en gave og ikke et kjøp. :/

 

Men igjen; hva er det verste som kan skje? Kan man få bøter, eller må man bare betale det man skulle betalt i utgangspunktet?

 

Hm...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal kjøpe en del ting fra Penguinmagic.com, hvor verdien på produktene er til sammen ca. $100. Frakta er jeg usikker på, men blir vel nærmere $50.

Her er shipping-informasjonen: http://www.penguinmagic.com/shippingrates.php

Vil jeg da måtte betale MVA? Kameraten min mente at det at de sendte med "AIRMAIL via the US Postal Service" gjorde at jeg slapp det. Eller er han helt på jordet?

Lenke til kommentar

Har en 50 kilos forsendelse med diverse (nye og brukte bildeler + klær) som skal sendes fra en privat adresse i USA og merkes 'gave', 'under 1000kr', strippes for fakturaer/prislapper, osv.

 

Men spørsmålet er; hvilket fraktselskap bør jeg bruke? DHL/UPS/FedEx? Hvem leverer på døra? Hvordan gjøres det praktisk når de regner moms og toll på tingene? Regnes mva. utifra varens deklarerte verdi OG fraktomkostninger? Har de lov til å åpne pakken?

 

Tips?

Lenke til kommentar
Har en 50 kilos forsendelse med diverse (nye og brukte bildeler + klær) som skal sendes fra en privat adresse i USA og merkes 'gave', 'under 1000kr', strippes for fakturaer/prislapper, osv.

 

Men spørsmålet er; hvilket fraktselskap bør jeg bruke? DHL/UPS/FedEx? Hvem leverer på døra? Hvordan gjøres det praktisk når de regner moms og toll på tingene? Regnes mva. utifra varens deklarerte verdi OG fraktomkostninger? Har de lov til å åpne pakken?

 

Tips?

 

Tollvesnet har større myndighet en politiet,dem kan åpne/inntrenge alt,uten og behøve og dokumentere på forhånd.Som er kuriositet:de er det eneste myndighetsorganet som kan borde utenlanske båter "som er opprinnelselands nasjonalteritorium" i Norske farevann/havner.

 

Det er ikke lett og si hvem som er "snillest" av de transportselskapene du har listet opp,når du snakker om 50 kg. så tror jeg du får problemer åkkesom.

Klær mener jeg det er ganske høy toll på,når det gjelder import av bøker/dvd er bøker tollfritt men siden du har dvd i samme pakke må du betale toll for alt,kan hende du må gjøre det samme for bildeler/klær.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe en del ting fra Penguinmagic.com, hvor verdien på produktene er til sammen ca. $100. Frakta er jeg usikker på, men blir vel nærmere $50.

Her er shipping-informasjonen: http://www.penguinmagic.com/shippingrates.php

Vil jeg da måtte betale MVA? Kameraten min mente at det at de sendte med "AIRMAIL via the US Postal Service" gjorde at jeg slapp det. Eller er han helt på jordet?

 

Pakken blir utlevert av posten Norge du kan søke med sporingsnummeret på posten pakkesporing.

Alle varer som er over 200.- NKR, må det betales moms på,også moms av fraktbeløpet,i tillegg så tar posten 160.- for og admistrere momsingen.

 

 

http://www.posten.no/Forside

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Har en 50 kilos forsendelse med diverse (nye og brukte bildeler + klær) som skal sendes fra en privat adresse i USA og merkes 'gave', 'under 1000kr', strippes for fakturaer/prislapper, osv.

 

Men spørsmålet er; hvilket fraktselskap bør jeg bruke? DHL/UPS/FedEx? Hvem leverer på døra? Hvordan gjøres det praktisk når de regner moms og toll på tingene? Regnes mva. utifra varens deklarerte verdi OG fraktomkostninger? Har de lov til å åpne pakken?

 

Tips?

 

Tollvesnet har større myndighet en politiet,dem kan åpne/inntrenge alt,uten og behøve og dokumentere på forhånd.Som er kuriositet:de er det eneste myndighetsorganet som kan borde utenlanske båter "som er opprinnelselands nasjonalteritorium" i Norske farevann/havner.

 

Det er ikke lett og si hvem som er "snillest" av de transportselskapene du har listet opp,når du snakker om 50 kg. så tror jeg du får problemer åkkesom.

Klær mener jeg det er ganske høy toll på,når det gjelder import av bøker/dvd er bøker tollfritt men siden du har dvd i samme pakke må du betale toll for alt,kan hende du må gjøre det samme for bildeler/klær.

*Gulp* :)

 

Hmmmm, dette var ikke lett! Men hvis en 50 kilos eske blir deklarert for $100, kan jeg regne med at tollmyndighetene bryter seg inn og begynner å snoke? Men hva skjer 'next' da liksom? Masse løse deler og klær, brukt og nytt, er det jo umulig å fastslå pris på? Noe av dette er egentlig å regne som flyttegods også, siden det er igjenglemte ting etter oppholdet mitt der. Men hvordan kan dette dokumenteres?

 

Alle de ovennevnte spedisjonsfirmaene var dritdyre også! 5-7000 kroner, som jeg i tillegg må betale 25% moms oppå?!? Herregud i himmelriket..... :hrm:

Lenke til kommentar
*Gulp* :)

 

Hmmmm, dette var ikke lett! Men hvis en 50 kilos eske blir deklarert for $100, kan jeg regne med at tollmyndighetene bryter seg inn og begynner å snoke? Men hva skjer 'next' da liksom? Masse løse deler og klær, brukt og nytt, er det jo umulig å fastslå pris på? Noe av dette er egentlig å regne som flyttegods også, siden det er igjenglemte ting etter oppholdet mitt der. Men hvordan kan dette dokumenteres?

 

Alle de ovennevnte spedisjonsfirmaene var dritdyre også! 5-7000 kroner, som jeg i tillegg må betale 25% moms oppå?!? Herregud i himmelriket..... :hrm:

Myndigheter har et knep dem kaller skjønnslingning dem antar verdien,og kan du ikke dokumentere faktisk oppgitt verdi så kan du få straffetoll i tillegg.

 

Du kan jo skjekke med http://www.jetcarrier.com/ går for og være enkelt/billig.

 

Edit:kanskje det lønner seg og sende i flere omganger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Æsj, det lukter det dyrt av!

 

Satt nettopp og registrerte meg der, faktisk. Fikk quota drøya 1500 kroner på en pakke med mine mål, men er det i det heletatt mulig å kun benytte seg av spedisjonsleverandøren deres uten å gå gjennom hele systemet med utenlandsadresse, med mer?

Lenke til kommentar
Æsj, det lukter det dyrt av!

 

Satt nettopp og registrerte meg der, faktisk. Fikk quota drøya 1500 kroner på en pakke med mine mål, men er det i det heletatt mulig å kun benytte seg av spedisjonsleverandøren deres uten å gå gjennom hele systemet med utenlandsadresse, med mer?

 

Du får sende dem en mail til mandagen.

Lenke til kommentar
Jepp!

 

OK, det er to bokser dene ene litt større enn den andre - bør jeg sette den ene til under 1000kr og den andre til reell verdi? Men begge pakkene kan ikke merkes samme mottaker hvis jeg skal få det inn moms/tollfritt? Sette en på et familiemedlem?

 

 

under 1000kr Du mener som gave da.

 

Lovverket gjelder pr. fraktsending a/Kr.200 momsfritt eller gave 1000.- har ingen tidsaspekt.

Så du kan få så mange pakker du vil "uhemmet" så lenge det er under oppgitte grenser.er pakkene over gjeldende verdier må det betales toll/mva pr. sending etter verdien.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jepp, som gave.

 

Men trodde det var en begrensning på hvor mange pakker man kunne få? Hvis ikke kan man jo bare spre ting utover i flere forskjellige pakker og holde seg under 1000kr?

 

Ingen begrensinger,hvert kjøp er en enkel hendelse,har selv fått tilsendt 9 pakker under grensen i løpe av en uke.

 

 

Men man tar ihvertfall utgangspunkt i at tollvesenet går god for deklarert verdi hvis noe ikke er muffins, og DA åpner de den og sjekker??

 

Åpning av pakken er en vurdering tollvesnet gjør individuelt pakke for pakke,ser pakkene mistenksome ut "avsender,storlek,beløp,opprinnelseland,ovs" også har dem rutinemessige kontroller,og alle pakker blir snuset på av hund.

 

Ser fraktpapirene greie ut og det samme med pakken blir den vidresendt uten og bli åpnet,av ca 150 forsendelser jeg har mottatt er 6 stykker blitt åpnet og det er de største pakkene,men det er stortsett fra seriøse butikker jeg har handlet.

 

Tror det er greiest for deg og fordele over flere pakker kanskje 5 pakker a/10 kilo.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...