Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har bestilt varer for noen tusenlapper fra en utenlandsk nettbutikk. Butikken spurte på forhånd om jeg ønsket at de skrev en lavere verdi utenpå pakken og lot være å legge ved kvittering, noe jeg var dum nok til å takke ja til. Nå er pakken stoppet i tollen, og Tollvesenet krever faktura som viser pakkens innhold og verdi. Spørsmålet er da om jeg løper noen risiko for bot eller straff dersom jeg sender dem fakturaen som viser pakkens virkelige verdi.

 

Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Ingen fare, da du ikke kan skyldes for at avsender ikke vedlegger de korrekte fraktbrevene. Du må allikevel regne med å betale moms og eventuell tollavgift på produktet.

 

Takk for svar.

 

Er det en sjanse for at Tollvesenet returnerer pakken når de ser at det ikke er samsvar mellom beløp på faktura og beløp som står skrevet på pakken, eller slipper man alltid unna med å betale moms og fortollingsgebyr i slike tilfeller?

Lenke til kommentar

Neida, du vil få beskjed om å fremskaffe en kvittering/faktura på kjøpet. Hvis du ikke kan det (det er vel ca 0% av kjøp på internett som ikke har en eller annen form for bekreftelse på avtalen gjort mellom selger og kjøper), vil tollvesenet sette en skjønnsmessig verdi på sendingen. Dette gjør de faktisk ved å gå på nettet og se hva varene ligger på av verdi rundt om i verden!

 

Usikker på om du må ned til tollvesenet for å tolldeklarere sendingen eller om de kan gjøre det for deg når du sender faktura.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...