Gå til innhold

Nikon D40 som første-SLR.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Meg bekjent betyr ikke D-betegnelsen at objektivet har avstandsskala, men at objektivet rapporterer avstand til kameraet - informasjon som brukes i bla. blitzstyringen. Alle G-objektiver rapporterer også avstandsinformasjon.

8808206[/snapback]

 

Hvis da D og G gjør nøyaktig det samme, hva er da vitsen med forskjellige bokstaver..?

Lenke til kommentar

Gjør siste vurdering av kjøp, kommer sannsynligvis til å kjøpe D40 imorgen, men jeg kom over en kommentar på PcWorld om at "Nikon 40D har et par mangler som gjør det uaktuelt for en del brukere: ingen dybdeskarphetskontroll.."

 

Hva vil ingen dybdeskarphetskontroll si? Vil ikke ned-blending påvirke dybdeskarpheten her, eller hva er greia..? Jeg er glad i å bruke dybdeskarphet som en effekt, får jeg ikke gjort det her.. ? :ohmy:

Lenke til kommentar
Gjør siste vurdering av kjøp, kommer sannsynligvis til å kjøpe D40 imorgen, men jeg kom over en kommentar på PcWorld om at "Nikon 40D har et par mangler som gjør det uaktuelt for en del brukere: ingen dybdeskarphetskontroll.."

 

Hva vil ingen dybdeskarphetskontroll si? Vil ikke ned-blending påvirke dybdeskarpheten her, eller hva er greia..? Jeg er glad i å bruke dybdeskarphet som en effekt, får jeg ikke gjort det her.. ? :ohmy:

8810442[/snapback]

 

De de snakker om, er en knapp du kan trykke på, så blender kameraet ned slik at du kan se hva slags dybdeskarphet du får med den blenderen som er valgt (manuelt eller av kamera). Det er en nyttig funksjon, men ikke alfa og omega.

 

Tom

Lenke til kommentar
Meg bekjent betyr ikke D-betegnelsen at objektivet har avstandsskala, men at objektivet rapporterer avstand til kameraet - informasjon som brukes i bla. blitzstyringen. Alle G-objektiver rapporterer også avstandsinformasjon.

Hvis da D og G gjør nøyaktig det samme, hva er da vitsen med forskjellige bokstaver..?

G-objektivene har ikke blenderring for manuell justering av blenderen på eldre kamerahus.
Lenke til kommentar
Ok.. så jeg vil oppnå det samme ved å ta et bilde og se i ettertid.. jeg mister ingen viktig fotografisk funksjon?

Nei, det er bare et nyttig verktøy for å sjekke dybdeskarpheten i bildet. Bildene vil bli like, men du må i stedet sjekke bildet du har tatt om du er fornøyd med dybdeskarpheten.
Lenke til kommentar

NEF er råfiler, ja. Men du må vel laste ned Adobe Camera Raw for å kunne laste dem inn i PS.

 

Dessverre så har Adobe vært litt kjipe så versjon 4.0 og oppover av Camera Raw er kun kompatibel med Elements og CS3 :-/ Men D40 støttet f.o.m 3.7 som skal virke med CS2.

 

4.1:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3649

 

3.7:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3584

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å gå for et SLR kamera også ta et fotokurs i sommerferien!

 

Men som mange andre på forumet, så sliter jeg med å ta et valg :p

 

Ser ut som at det faller på D40'n, men er liksom sånn at både Canon og Nikon får bra kritikk så hehe..

 

Får vel nesten snakke med noen som har det, og evt få prøvd det..

 

Men er det sånn at Nikon mangler autofokus eller no? Mente jeg leste det et sted, misforstod helt sikkert da :hm:

Lenke til kommentar

Jeg vet iallfall hva jeg skal velge - D40 - hold i ett og du blir nok også forelsket. Grepet (i mine øyne) på Canon - tenker da på 350 D og 400 D er mildt sagt horribelt.

 

Nikon D40 mangler autofokus i huset - det vil si at du må kjøpe optikk som er AF-S (autofokus) i objektivet.

 

Dra til en fotobutikk og hold D40 - test det ut. Jeg klarte faktisk å ta rundt omkring 800 bilder - endel uten blitz - på førstegangs oppladning. Det må jeg si er virkelig imponerende...

 

Og, det er utrolig mye gøyere å ta bilde med speilrefleks enn vanlig digital - en legger liksom mer sjel inn i hvert bilde når en bruker "øye-hullet" som søker...

 

Biblioteket er også et fint sted - kan finne mange gode fotobøker der som en kan låne - bare et tips... :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for bra svar!

 

Hvor mye koster det for et greit AF-S objektiv da?

Kit-objektivet er helt greit til det meste (følger med for noen hundrelapper ekstra), og med et teleobjektiv får du dekket "resten", regn med et par tusenlapper (for 55-200 uten VR, ca 3 for utgaven med VR) og oppover. Sistnevnte er ikke absolutt nødvendig, og kan vente til du har blitt kjent med kameraet og motivasjonen til å fotografere.

 

Dersom du skal ha bedre objektiver, er f.eks. Nikons 18-70 og 18-135 de mest nærliggende alternativene, de kommer på ca 2300-3000 kr. 18-200VR som Strupstad nevner er også et utmerket alternativ, men koster jo over 6000 kr, altså mer enn du betaler for D40-kitet...

 

Du får dessverre ikke så godt utvalg i fastoptikk med AF-S, men ryktebørsen vil ha det til at dette er i endring. Sigma har kanskje det viktigste alternativet du "trenger", 30mm f/1.4 med HSM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...