Gå til innhold

Nikon D40 som første-SLR.


Anbefalte innlegg

Hm, jeg ga jo 4500kr for kit`et på elkjøp her om dagen. Har ikke dem sånn prisgaranti i 30 dager etter man har kjøpt noe? Gjelder dette tilbudet alle Expert butikkene? Vi har Expert Bonus i nærheten her.

Jo, Elkjøp har 30 dagers fri returrett. Ikke sikker på om de betaler mellomlegget fremdeles.

 

Du må nesten sjekke selv om de har det tilbudet hos Expert hos deg, tror ikke det er en selvfølge at prisene er like over hele landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det sånn at Nikon mangler autofokus eller no? Mente jeg leste det et sted, misforstod helt sikkert da :hm:

8855710[/snapback]

 

Bar for å klargjøre det her, siden jeg også surra litt med det i starten.

 

Verken Canon 350D/400D eller Nikon D40 har autofokus i huset. Forksjellen ligger i linser og teknoligien der. Canon har tatt i bruk autofokus i objektivet som standard lenge før Nikon (som først satser stort på det nå), og har derfor større bruktmarked, og også bredere utvalg av nytt...

 

Så canon er ikke "bedre" enn nikon når det gjelder autofokus (med mindre man snakker om hastighet, men der avhenger jo alt av objektivet, selfvølgelig), for ingen av de har autofokusmotir i huset, men canon har mange flere kompatible objektiver med autofokusmotor innebygget....

 

Er i forsvaret for tia, men dimmer om 2 uker;) Så jeg tar meg vel en tur ned på expert å kjøper kittet der til 3999.- hvis det faktisk var hele kittet... For det er jo 1000.- billigere enn fotobutikken hos oss:O (de tar 4999.-)

 

Testa både D40 og 400D, og bildekvalitet er det ingenting å si på. de er så gådt som like... Alt ligger i grepet. Dårlig grep, ingen vits i å kjøpe, for da vil du ikke like å bruke det... Funkjsoner? Så godt som det samme... ISO 100 har en fordel, men støvfjerningen har ikke imponert på tester, og det er en utrolig effektiv måte å fjerne støvet på ved hjelp av noen "klistre-lapper" som man setter på en stang. Husker ikke hva det heter nå, men ett genialt konsept. Utrolig enkelt, og er grundig testa for å gi sikkerhet...

 

Må stikke, en uke øvelse ned på rena ;)

Lenke til kommentar

Ja, nå ringte jeg min nærmeste expert butikk og dem hadde 5 stk inne. Men det som er litt morsomt, han sa:

 

-Men om du skal handle deg SLR kamera så burde du heller se på Nikon D40x, det er 10MP, noe som betyr veldig mye. -Jeg hadde selv klart godt for den utgaven.

 

Så spør jeg: -Hva koster D40x da? Hvor han sier: 6995kr.

 

hehe, 3000kr mer, for samme objektivet og alt.

Lenke til kommentar
Ja, nå ringte jeg min nærmeste expert butikk og dem hadde 5 stk inne. Men det som er litt morsomt, han sa:

 

-Men om du skal handle deg SLR kamera så burde du heller se på Nikon D40x, det er 10MP, noe som betyr veldig mye. -Jeg hadde selv klart godt for den utgaven.

 

Så spør jeg: -Hva koster D40x da? Hvor han sier: 6995kr.

 

hehe, 3000kr mer, for samme objektivet og alt.

8857842[/snapback]

 

God selger som sikkert har fått innpodet denne leksa på morgenmøtet i dag. Det verste er vel at han sikkert selger en del 40x på dette megapixel-argumentet. 3.000 ekstra for 4MP ja ja... jeg sier i alle fall nei takk.

 

Expert Tromsø har ikke tilbudet - de har 4.990 for kitet. Rimeligste ellers er Siba.no med 4.295 for sølvgrå varianten (men den ser jo ikke ut som en nikon). Ellers er Japan PHoto sin pris 4.799,- annonsert på førstesiden og 4.499,- på "innsidene". Liten feil der. Alle har vel flachback med i tilbudene sine.

Lenke til kommentar

Fikk ringt hjem (ettersom jeg er i bodø i militæret, og skal hjem til grimstad 2 uker) og de kjøpte pakken til meg.. =) Fornøyd med dette kjøpet, men liker ikke tanken på å kjøpe dSLR fra en expert butikk... men sparte en tusenlapp for min del, så det var verdt det..

 

Ringte først til min lokale fotobutikk (i grimstad) og de sa de ikke kunne skjønne hvordan expert kunne selge så billig, og at de skulle ta en telefon til nikon norge for å høre. Vel, billigere enn 3999.- klarer vel ingen på dette tidspunktet, så har du lurt på om du vil kjøpe ett D40 eller 400D, så ville jeg kjent på D40, liker du det, så kjøp det nå. det er nesten halv pris av 400D, og liten merkbar forskjell i bildekvalitet... (jeg så ikke noe, men teta bare med kit-objektivene..)

 

Takk for at dere sa ifra her, elelrs hadde jeg oversett den artikkelen i expert-bladet ;)

Lenke til kommentar

Tenker litt på å kjøpa meg eit D40 som mitt første speilrefleks, er glad i tele så kjem nok til å kjøpa med ei Nikon 55-200mm VR linse.

Men korleis blir det å ta makro/nærbilder med denne pakken? Treng eg ei makro linse, eller fungerar det greitt utan? (foreløpig er foto ein nokså liten hobby, så vil ikkje legga ut meir penger enn nødvendig :))

 

Frå før av er eg vant med ultrazoom, der eg kan gå svært nært motivet, ser jo at nærgrensa på kit-linsa og telelinsa er ganske mykje lenger enn det eg er vant med..

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har det samme utstyret som nevnt her, og 55-200'en fungerer ikke veldig godt til makro, fordi den har noe sånt som 1,1m nærgrense eller noe. Den fungerer bra til halv-makro, bilde av f.eks. matretter, blomster o.l. Men du får nok neppe sett rutemønsteret i flue-øyne med den. Kit linsa derimot fungerer overraskende greit til makro. ca. 25 cm fra motivet på 55mm gir en rimelig grei fortørrelse. Men ingen av disse er spesifikke makro-objektiver. Men til nær -og ultranær-bilder fungerer de strålende.

Lenke til kommentar

Fant forresten ut en litt morsom ting med blitsen idag. Still kameraet på M, og gå inn på menyer og Built-In Flash. Sett den på manual og velg Full Power. Så trykker du opp blitsen og fyrer av et bilde. :eek: AA!! Pass på øynene dine så du ikke skader netthinnen. Blitsen fyrer av med en uhyre kraft, som jeg ikke trodde kameraet var i stand til. bare prøv og sammenlikn full power med TTL med samme eksponering og instillinger så vet du hva jeg mener. Den er virkelig ekstrem.

Lenke til kommentar

Macro er ikke min greie, men jeg tror det er Nikons 105/2.8 AF-S eller Sigmas 150/2.8 HSM og 180/3.5 HSM du har å velge mellom.

 

Vistnok er det uansett manuell fokus som gjelder for macro, men det må noen som faktisk driver med det bekrefte...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Macro er ikke min greie, men jeg tror det er Nikons 105/2.8 AF-S eller Sigmas 150/2.8 HSM og 180/3.5 HSM du har å velge mellom.

 

Vistnok er det uansett manuell fokus som gjelder for macro, men det må noen som faktisk driver med det bekrefte...

Det er de du har nevnt som gjelder til D40, ja. Riktig også at det er manuell fokus som blir brukt mest på macrofotografering, men det hender jo at man vil bruke objektivene til annen fotografering også, da er det kjekt med AF...
Lenke til kommentar
Nå har jeg hatt mitt D40 i en drøy uke og har rundet 2000 eksponeringer.. Er ikke det litt ekstremt?  :dontgetit:

8894055[/snapback]

Det hørtes veldig mye ut. Men det er jo bare gøy det da, viser jo bare at du syntes det er moro=) Tar du bildene i RAW eller jpg?

 

Hva er egentlig best å ta bildene i RAW eller jpg? Er RAW vist man skal etterbehandle dem og jog om man ikke skal gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...