Gå til innhold

Hva er forskjellen på WoW og Guild Wars?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke spilt så mye Guild Wars, men en av de store forskjellene er at Guild Wars er instance-basert. Det vil si at du må gå inn i en instance når du skal ut å queste osv (du kan gå inn som en gruppe også). Dermed kan verdenen i Guild Wars virke mye... mindre livaktig, fordi du (og en evt gruppe) er de eneste spillerene der.

 

Det er vel bare de store byene som ikke er instance-basert, såvidt jeg vet. Men som sagt har jeg ikke spilt så mye, så kan hende det er noen flere områder som ikke er instance-basert.

Lenke til kommentar

Når du går rundt i GW er det endel mindre fritt, PGA at du ikke kan hoppe, men områdene har stort sett et mye bedre utseende en WoW.

 

Skillsystemet i GW er, etter min mening, mye bedre. I stedet for å kunne ha med deg alle skillene dine hele tiden, kan man kun ta med seg 8 skills av gangen og dette gjør at man må tenke over hva man egentlig har med seg

Lenke til kommentar

Tja, jeg vil si at de er 2 ganske så forskjellige spill. I guildwars er hovedfokuset pvp. Du får bruke 8 av 400~ skills (eller noe sånt) med i kamp (du plasserer de til hotbaren i byer og sånt). Hele spillet er instancebasert -- det vil si at byene er møtesteder der alle kan se hverandre, men med en gang du drar fra byen og ut i det ville vil du ikke kunne møte noen andre enn monstre eller gruppemedlemmene dine.

 

PvE-delen i guildwars er meget liten grunnet det store PVP-fokuset. Det er ikke mer enn 20 levler og litt "end-game" etter det. Man har heller ikke de normale item-dropsene som i WoW, men heller armor-sett for hver enkelt klasse (hvordan man får tak i dette er jeg usikker på).

 

På toppen av alt er det veldig lite frihet. Er du ute etter et spill der man kan utforske verdenen fra fjell til bakke, kan du glemme guildwars. Det er haugevis av usynlige vegger som stopper deg fra å gå utfor store eller små høyder, svømme til sjøs og så videre.

Lenke til kommentar

Du lvler til 20. Og det er da spillet starter. Den går ganske fort.

Endgame er det lite av, bortsett fra i gw: nightfall, som er teeeeeit.

 

Combaten danner seg rundt 8 skills, og den har ikke så mye med gear og gjøre.

 

Den sosiale delen er stor, spesielt i pvp delen og farming delen av spillet.

Husker at jeg ofte satt en hel kveld og bare gjorde tull, hadde kanonballturnering, 1vs1 og sånn :love:

Lenke til kommentar

En hovedforskjell mellom PvE-delen i WoW og guild wars er jo at i WoW løper du rundt og tar quester og instancer i hytt og pine, mens i guild wars følger du en historie ved å ta missions som kommer etter hverandre i en bestemt rekkefølge.

 

Combaten i Guild Wars synes jeg er litt mer fast paced enn i wow. Du kan jo også bare bruke 8 skills i guild wars, i motsetning til WoW og de fleste andre online spill. dette gjør at du får veldig mange muligheter når du slåss. Jeg synes ihvertfall at det er mer variasjon i kampene på Guild Wars enn på WoW

(nå har jeg spilt guild wars mye mer enn wow også da)

 

ArenaNet (de som har laget guild wars) menta aldri at level skulle ha noen betydning. De mener mer at levlene frem til lvl 20 er mer som en slags turtorial, og at det er når man er i lvl 20 at spilet virkelig begynner.

 

En annen viktig faktor med Guild Wars er jo at alle områdene utenfor byer er instancet. det vil si at du aldri kan møte andre enn de i ditt eget party utenfor byene. dette er både bra og dumt. det gode med dette er at du får mobsene for deg selv, uten at noen andre kommer og tar dem rett foran nesen på deg. det negative er jo at du selvfølgelig går glipp av veldig mye sosialt.

 

En også viktig forskjell er at mens du på WoW spiller på egne servere, og er ute av stand til å møte folk på andre servere, kan du på Guild Wars møte hvem som helst. Byene er delt opp i såkalte distrikter, som du kan bytte fritt mellom.

 

Selv om PvE-delen kanskje ikke er like stor som i WoW, så har jeg ihvertfall brukt mangfoldige timer. Jeg har spilt det i to år nå, og jeg vil si at jeg har spilt mer PvE enn PvP.

 

Som en avslutning vil jeg si at Guild Wars fint går ann å spille uten å være skikkelig hardcore. Du kan spille litt her og der uten at det gjør noe. som sagt har ikke gear noen særlig betydning, og du kan lage en pvp character som starter i level 20 så du kan begynne rett på pvp. Siden det ikke er månedsavgift får du heller ingen trang til å spille siden du føler at du må siden du betaler for det. Det går fint an å ta en månedes pause her og der uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Required System Specs:

    * Windows XP/2000/ME/98

    * 800 MHz Pentium III or equivalent

    * 256 MB RAM

    * ATI Radeon 8500 or GeForce 3 or 4 MX with 32MB of video memory

    * 500 MB hard drive space

    * Internet connection

    * DirectX 8.0

 

Recommended System Specs:

    * Windows XP/2000/ME/98

    * Pentium III 1GHz or equivalent

    * 512 MB RAM

    * ATI Radeon 9000 or GeForce 4 Ti Series with 64MB of video memory

    * 500 MB free hard drive space

    * Internet connection

Nightfall har slightly høyere krav, du kan lese mer om det her: http://wiki.guildwars.com/wiki/Running_the_game

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

To helt forskjellige spill, om du er vant til friheten i WoW, kommer

nok GW til å være veldig uvant.

 

Instancebasert multiplayer spill vs open world MMO.

Er nok som alt annet, bare hva man foretrekker.

 

For min del er instancebaserte delen av spillet som ødelegger alt,

og at alt er så restriktivt når det kommer til utforskning av områder.

 

GW2 kan bli kult tho.

Lenke til kommentar

Sorry men jeg må kommentere det første innlegget. Jeg blir fascinert over folk som vil spille MMO spill men som på død og liv ikke kan betale månedlig avgift for å sikre fremtidig utvikling, serverdrift og kvalitet.

 

Hvordan i all verden kan gamecards gå utover økonomien? Om det går utover økonomien er økonomien ikke-eksisterende i utgangspunktet, og man bør vurdere hobbyer som er gratis.

Lenke til kommentar
Sorry men jeg må kommentere det første innlegget. Jeg blir fascinert over folk som vil spille MMO spill men som på død og liv ikke kan betale månedlig avgift for å sikre fremtidig utvikling, serverdrift og kvalitet.

 

Hvordan i all verden kan gamecards gå utover økonomien? Om det går utover økonomien er økonomien ikke-eksisterende i utgangspunktet, og man bør vurdere hobbyer som er gratis.

 

 

Er det ikke nettopp dette han gjør?

Lenke til kommentar
Sorry men jeg må kommentere det første innlegget. Jeg blir fascinert over folk som vil spille MMO spill men som på død og liv ikke kan betale månedlig avgift for å sikre fremtidig utvikling, serverdrift og kvalitet.

 

Hvordan i all verden kan gamecards gå utover økonomien? Om det går utover økonomien er økonomien ikke-eksisterende i utgangspunktet, og man bør vurdere hobbyer som er gratis.

 

 

Er det ikke nettopp dette han gjør?

 

Word.. Owned, Jext.

 

GW er helt greit. Spilte det før, og har en level 20 Warrior/Monk.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg spiller GW i forhold til WoW er egentlig at jeg ikke liker den evige grindingen og levlingen i WoW. For å komme til endgame saker i wow tar det utrolig mange timer. I GW kan en teknisk sett klare det på 8-10 timer om en er god :)

 

Personlig rekort fra level 1 --> 20 + fullført eotn = 8 timer :)

Lenke til kommentar

Har selv spilt WoW i 3 år, og GW i 2 år.

Etter egne erfaringer, så er GW best.

Det er vanskligere, i og med at man bare kan ta 8 skills med seg.

det er gratis å spille, og ikke fullt så tidskrevende.

Gameplay messig så er også GW best synes jeg.

Det er litt mer fart og effekter i den, etter min mening hvertfall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...