Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Kan bare anbefale denne lekkerbisknen til alle som vurderer den. Føles knallsolid, har en enorm kvalitetsfølelse over seg. Løp og kjøp mao :)

:!:

 

<--- hatt to complete care calls på en uke.

 

Vel, de har da bedre service enn noen andre jeg har hørt om også, god service er også et tegn på kvalitet imo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan bare anbefale denne lekkerbisknen til alle som vurderer den. Føles knallsolid, har en enorm kvalitetsfølelse over seg. Løp og kjøp mao :)

:!:

 

<--- hatt to complete care calls på en uke.

 

Vel, de har da bedre service enn noen andre jeg har hørt om også, god service er også et tegn på kvalitet imo

 

Har du både jobbet på Dell Support, OG slipper betale maskina selv, så putter du på det som er å klikke på i den lista på dell.no! :cool:

 

Den ene call'en trengte vel ikke være complete care, kunne vel gått som vanlig garantisak. Knepping i palmrest-plastikken helt til venstre over hdd, hver gang jeg la vekta av hånda oppå.

 

At dattera mi smadra skjermen etter 4 dager var deff en complete care! ;)

17 måneder gammel og dingsgal allerede...

Lenke til kommentar
Da jeg ringte å bestilte så spurte jeg om dette. Fikk beskjed om at det var plass, men at man kan velge å ta 2 + 1gb hvis man vil det. Jeg bestilte med 2x1gb og spurte (for å være sikker på at jeg hadde forstått det rett) om det, ved en senere anledning, var mulig å oppgradere til 4gb ved å putte inn 2x1gb til (altså 4x1gb totalt). Og joa, det skulle gå.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Da tror jeg Dell support må ta seg sammen, for jeg har kun sett to RAM-slots i maskinen, så jeg kan bekrefte at det kun er plass til to stk. RAM-brikker. (Det står forøvrig også bare nevnt DIMM 1 og DIMM 2 i brukerhåndboka.)

 

Ring dem opp igjen og be dem skjerpe seg. :p

Lenke til kommentar
Har Dell løst problemet med pipelyden nå?

Nei...

 

Jeg fikset den selv... så trur ikke det er sååå veldig Dell feil.

Har dere pipelyden i f.eks ubuntu?

 

Min pep i starten. nå Piper den ikke i det heletatt...

Du "fikset"? Lyst å ta deg en tur til meg da? :)

 

Kort fortalt: I de 2-3 dagene jeg hadde Preinstallert Vista 32bits så kunne jeg høre pipingen når laptopen gikk og jeg kunne gjerne være 2 meter unna. Etter formatering og installasjon av 64 bits vista, alle drivere i 64 bits +++ Så piper den ikke mer. Den piper heller ikke mer under Ubuntu eller OSX.

Om jeg husker riktig så kommer pipingen når CPUen går i en spesiell modus (step 4 tror jeg). Hva denne step gjør (powersave?), husker jeg ikke. Eneste jeg vet er at den ikke gjøre det mere her. (har forresten A06 version av BIOS).

Hadde det ikke vært for lisensproblemer så skulle jeg gjerne gitt deg en Ghost av min disk :)

 

Trazor: Vista 64 er bakoverkompatibel så dette går fint.

Har en del 32 bits apps som kjører fint. da blant annet winamp, VLC, Opera osv.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

(Presterte å poste dette innlegget i feil tråd først. Så nå blir det dobbelt opp til en moderator får slettet det første. :p)

 

Føler meg dum som spør, men med mitt ukyndige blikk ser de to skjermalternativene rimelig like ut. Gidder noen å forklare forskjellen? Er oppgraderingen verdt 680 kroner?

 

Jeg står mellom performance- og extreme-utgaven. Ofte er det jo slik at "front-runneren" gir mindre for pengene enn hvis man går et hakk ned på "rangstigen". Stemmer dette for M1330? Hvis jeg går for performance-utgaven vil jeg i alle fall oppgradere harddisken til 160 GB, og totalprisen blir 10 280. For et tillegg på 2710 vil jeg få T7500-CPU i stedet for T7250'en, 1GB mer RAM og denne andre skjermtypen. Er det verdt det, eller vil det være lite merkbart?

 

 

Og til slutt, hvordan vil maskinen kjøre Oblivion?

Lenke til kommentar

Wabby, hvis prosessoren ikke går ned i C4 sleep state, så vil jo det gi lavere batterikjøretid...så da er jo valget mellom piping eller batteri. Jeg tror folk opplever ingen piping i Ubuntu fordi prosessoren kanskje ikke går ned i C-states grunnet manglende styring av dette. Hvorfor det skal være anderledes i Windows, har jeg ingen fanari på...

Lenke til kommentar
Har Dell løst problemet med pipelyden nå?

 

 

Dell har kommet med en ny revision av hovedkortet kalt A04, som visstnok skal fikse problemet.

Første Xps jeg fikk haddet det problemet, fikk min erstattet med en ny pc igår, driver og tester den nye som har det nye hovedkortet samt bios A06, foreløpig merker jeg ikke noe til den lyden.

 

Ellers anbefaler jeg deg i å sjekke notebookreview forumet som surrer av Xps M1330 emner relatert alt fra CPU Whine problemet samt en del andre, bla hard disk tikking som det nå også finnes en løsning på-

Lenke til kommentar
Wabby, hvis prosessoren ikke går ned i C4 sleep state, så vil jo det gi lavere batterikjøretid...så da er jo valget mellom piping eller batteri. Jeg tror folk opplever ingen piping i Ubuntu fordi prosessoren kanskje ikke går ned i C-states grunnet manglende styring av dette. Hvorfor det skal være anderledes i Windows, har jeg ingen fanari på...

 

Det er mulig, men med middels skjermstyrke og vanlig bruk (surfing, skriving etc) med trådløst nett på så har jeg 4 og en halv time batteritid med 9 cellers batteri. Helt ok for meg.

Lenke til kommentar
Wabby, hvis prosessoren ikke går ned i C4 sleep state, så vil jo det gi lavere batterikjøretid...så da er jo valget mellom piping eller batteri. Jeg tror folk opplever ingen piping i Ubuntu fordi prosessoren kanskje ikke går ned i C-states grunnet manglende styring av dette. Hvorfor det skal være anderledes i Windows, har jeg ingen fanari på...

C4 state = 800MHz, right? I såfall, prossesoren min (T7250), går fra 800MHz -> 2GHz i Gentoo vel og merke. Har ikke hørt noe cpu-whine. I windoze ser det ut som om den nekter å kjøre helt ned på 800MHz (Ligger somregel på 1.6).

Lenke til kommentar

Har endelig fått min maskin, og klådd en del på den.

 

Synes ikke maskinen virker overdrevent rask egentlig. ( har T7500 og 2 Gb ram) Har lyst til å prøve meg på Vista 64 Ultimate isteden, for å se om det blir noe forskjell.. vurderer å bytte til 4 Gb ram også, siden det ikke koster all verden.

 

Har noen tips om en bra bæreveske som passer til denne PC-en?

Ikke alt for dyr, og egentlig så liten som mulig, så lenge man får plass til ett ekstra batteri og laderen i tillegg til den bærbare.

Lenke til kommentar
Wabby, hvis prosessoren ikke går ned i C4 sleep state, så vil jo det gi lavere batterikjøretid...så da er jo valget mellom piping eller batteri. Jeg tror folk opplever ingen piping i Ubuntu fordi prosessoren kanskje ikke går ned i C-states grunnet manglende styring av dette. Hvorfor det skal være anderledes i Windows, har jeg ingen fanari på...

C4 state = 800MHz, right? I såfall, prossesoren min (T7250), går fra 800MHz -> 2GHz i Gentoo vel og merke. Har ikke hørt noe cpu-whine. I windoze ser det ut som om den nekter å kjøre helt ned på 800MHz (Ligger somregel på 1.6).

800MHz kan du få uten C4, så det må ikke være det. C4 er bare "ennå mer" strømsparing enn C3, dvs f.eks. lavere volt (tror jeg).

 

Ubuntu 7.10 har ikke støtte for C4 uten triksing (i alle fall ikke her), så det er nok derfor det ikke er piping i Ubuntu. (cat /proc/acpi/processor/CPU1/power eller powertop vil vel vise det i så fall)

Lenke til kommentar

Fikk min 1330 idag! Sykt nice :)

Kunne høre litt piping, men slo av bluetooth opplegget og det ble en del bedre.

 

Jeg foretrekker XP fremfor Vista, og lurer nå på om jeg skal formatere med en gang. Jeg antar at det ligger en del info om XP langt bakover i denne tråden, men frister lite å lese gjennom 120 sider på en gang. Så det hadde vært flott om noen kunne gitt meg liten oppdatering på et par ting!

 

Har planer om å legge inn XP 32-bit. Er det noen kjente problemer med 1330 og XP?

Lett å finne alle drivere? Link plz? ;)

Hvilke Dell apps må jeg og/eller bør jeg installere igjen etterpå?

 

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
Fikk min 1330 idag! Sykt nice :)

Kunne høre litt piping, men slo av bluetooth opplegget og det ble en del bedre.

 

Jeg foretrekker XP fremfor Vista, og lurer nå på om jeg skal formatere med en gang. Jeg antar at det ligger en del info om XP langt bakover i denne tråden, men frister lite å lese gjennom 120 sider på en gang. Så det hadde vært flott om noen kunne gitt meg liten oppdatering på et par ting!

 

Har planer om å legge inn XP 32-bit. Er det noen kjente problemer med 1330 og XP?

Lett å finne alle drivere? Link plz? ;)

Hvilke Dell apps må jeg og/eller bør jeg installere igjen etterpå?

 

Takker så mye for svar!

 

Skal vi sjå:

 

1. For å bruke sata-disken i XP må du:

A - innstallere sata-drivere under installasjon

eller

B - deaktivere sata i bios før installasjon

 

A1 - Hvis du har diskettstasjon:

-Last ned og pakk ut disse, legg de på en diskett og trykk F6 under installasjonen av XP for å innstallere dem Sata drivere

 

A2 - Hvis du ikke har diskettstasjon kan du slipstreame driverne inn på windows-innstallasjonsdisken. Da kan du bruke Nlite.

 

Hvis A høres stress ut kan du fint ta B, men disken vil muligen bli noe tregere?

 

Når du uansett har installert XP trenger du disse driverne:

 

Intel Mobile Chipset

Minnekortleser

Nettverksdrivere

Nettverks-utility

Web-cam

Touchpad

Bluetooth

Dell Quickset

Intel® PRO/Wireless Drivers

Fingerprint avleser

Lyd-drivere

 

-Når det gjelder lyddriverne opplevde jeg at jeg måtte gjøre følgende:

1. innstaller det meste andre, innkludert nettverk og update windows

2. innstaller lyd-driver-pakken (viktig)

3. på et eller annet tidspunkt vil den feile, men du vil se hvis du går på enhetsbehandling i system at det da vil være en pci-enhet et stykke ned på lista (ikke de som er listet øverst) som har spørsmålstegn på seg (forutsetter punkt 2)

4. Høyreklikk og installer driver ved å bruke windows update.

 

Grafikkort:

Gå til http://www.laptopvideo2go.com og last ned driverne du trenger

(f.eks ForceWare X 156.83 for Windows XP/2K 32bit. Pakk ut filene og last så ned denne MODDED INF-fila Kopier og overskriv den INF som ligger i ForceWare X 156.83-mappen med MODDED INF-fil. Så innstallerer du pakken)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...