Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen ble nedjustert fordi jeg ikke fikk med 9-cellers batteri ja.

 

Nei, 6-cellers batteriet løfter ikke maskinen i bakkant.

Jeg foretrekker å ha noen millimeter luft ved kaldluftinntaket for viften under, så jeg har montert noen gummiknotter under maskinen, en i hvert hjørne, for å løfte maskinen et par-tre millimeter. Det gir marginalt bedre kjøling og en sunnere PC under belastning, noe min kjører stadig vekk under videokoding.

Lenke til kommentar
Er også 6-cellers batteriet slik utformet at det løfter notebook'en i bak-kant (jeg tror dette kanskje bare er et ord på trøndersk)?

 

ordet "bakkant" er oppført i norsk rettskrivningsordbok (bokmål, forklaring: "bakre kant") og 6-cellers batteriet skal ikke påvirke dennes posisjon i forhold til underlaget :)

Lenke til kommentar

Har testet både XP 32/64-bit nå, og i begge OS'ene så stopper PC-en (6-7 gangen på 1mnd) under spilling. Det verste er at det er helt random når og hvis den stopper. Har flere ganger spilt i 2-3 timer uten at noe skjer, og nå klikka den etter 20 minutter med Warcraft 3. Ikke akkurat verdens mest krevende 3d-applikasjon.

Tempen ligger rundt ~80c, som virker ganske greit. Den takler vel 120c?

 

 

Skal teste ut forskjellige versjoner av skjermkortdrivere og se om det fortsatt oppstår.

Lenke til kommentar
Er også 6-cellers batteriet slik utformet at det løfter notebook'en i bak-kant (jeg tror dette kanskje bare er et ord på trøndersk)?

 

ordet "bakkant" er oppført i norsk rettskrivningsordbok (bokmål, forklaring: "bakre kant") og 6-cellers batteriet skal ikke påvirke dennes posisjon i forhold til underlaget :)

 

Starta med bakkant, men fant det ikke i Clue da jeg ble usikker :!:

 

Men back on track, syns flere lyden på maskina er spinkel (og heller ikke særlig høy på max volum)?

Lenke til kommentar
Men back on track, syns flere lyden på maskina er spinkel (og heller ikke særlig høy på max volum)?

 

Ja muligens noe slapp, men det kommer nok an på hva du spiller lyden ut via? Lettdrevne headset for PortaPro for eksempel kan vel nesten sprenges. Om du spiller lyd/video med lavt volum i utgangspunktet så har jeg opplevd å måtte skru godt opp på anlegget selv. Tror ikke lyden er unormalt lav.

Lenke til kommentar
Syns flere lyden på maskina er spinkel (og heller ikke særlig høy på max volum)?

 

Syns lyden er helt ok, ihvertfall sammenlignet med mange andre notebooks jeg har hørt, og noen jeg har eid selv tidligere.

Jeg forventer ikke fyldig lyd fra en notebook, bassen uteblir vanligvis. Høy nok er den i massevis dersom lyden har en styrke på -18dB RMS og peaker på -6dB til -3dB i kildefilen.

 

Jeg normaliserer alltid mine videofiler (HD-video jeg produserer selv) til -6dB peak, men bruker sjelden kompressor, så stille partier er nettopp det, stille. Ved å normalisere lydnivåene litt lavere enn 0dB unngår man vanligvis at lyden sprekker når folk begynner å kjøre lyden gjennom equalizere mm.

 

Mange kildefiler er lavere innspilt og ligger gjerne på f.eks. -25dB RMS og peaker på -9dB eller lavere, og da vil nok lyden virke noe lav.

Såvidt jeg husker er det egne lydkontroller for WAV og for master volume. Har du skrudd opp begge?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker er det egne lydkontroller for WAV og for master volume. Har du skrudd opp begge?

 

 

Disse jeg ikke finner i Vista. Jeg mener lyden fra maskinens egne høyttalere, min gamle HP NC6000 gruser dn på lyd, både volum og "kraft" (bass) i lyden. Syns lyden på maskina her er både litt lav på maks volum, men mest veldig tynn og pinglete.

Lenke til kommentar

Jeg skrev tidligere om at jeg hadde en bug når jeg kjørte 3D grafikk som for eksempel visualisering av SETI@Home, eller HD-video (HDV@1440x1080).

Problemet er helt løst med de siste driverne jeg installerte for en drøy uke siden, men ikke testet dette med før nå.

Det er en fryd å se maskinen kjøre grafikkintense applikasjoner eller video i høy oppløsning uten å se den hakkingen jeg så i begynnelsen. For de som ikke husker eller ikke var med oss da, jeg opplevde at videoen tok seg en 0.5-1 sekunds pause omtrent hvert 5-10 sekunder, for så å fortsette normalt noen sekunder og gjenta seg på den måten. Problemet er nå altså helt borte.

Lenke til kommentar
3072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024 + 2 x 512] [inkludert i prisen]

Spesialtilbud

 

 

dette må vel være feil , er jo ikke 4 ram plasser

Da jeg ringte å bestilte så spurte jeg om dette. Fikk beskjed om at det var plass, men at man kan velge å ta 2 + 1gb hvis man vil det. Jeg bestilte med 2x1gb og spurte (for å være sikker på at jeg hadde forstått det rett) om det, ved en senere anledning, var mulig å oppgradere til 4gb ved å putte inn 2x1gb til (altså 4x1gb totalt). Og joa, det skulle gå.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Endret av kfinne
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...