Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For 2 dager siden bestilte jeg 1330, og spurte på forhånd en av konsulentene om maskinen ville komme i hvit farge, og da svarte han at den ikke vil bli tilgjenglig i denne fargen...

 

Kan det stemme?

Ja dette stemmer. Hvis du leser litt tidligere i tråden vil du se at Dell hadde en hvit farge, men denne sluttet de med pga. problemer med "lakken".

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i kontakt med DELLs support og den var langt fra god.

 

Først sendte jeg mail til [email protected] som skal brukes _etter_ laptop er mottatt.

Fikk denne i retur da dette var en teknisk henvendelse (hva med FW??). Hun sa at jeg kunne kontakte teknisk via telefon, mail eller chat.

 

FEIL!! Finnes ikke teknisk support via chat. Dette fikk jeg vite etter mye om og men.

 

Ringte så den vanlige supporten (norsk telefon) da problemet var en dockingstasjon. De ville heller ikke hjelpe da denne var kjøpt med en XPS. Dockingstasjonen er ikke et Dell produkt engang.

 

Uansett. Har nå ringt via XPS og de hadde _aldri_ hørt om problemet. Ikke rart, etter mye forumleting så har jeg ikke funnet en sjel her på diskusjon eller forumet til Dell som har kjøpt dockingstasjon (kensington) til sin Dell m1330 via Dell sine sider.

 

Akuratt nå er jeg på on hold.... og snart tom for strøm...

 

25 min lang samtale senere...

Vi kan ikke hjelpe deg, vi hjelper kun dersom det er hardware feil.

Vi får sette deg over til customer care dersom du ønsker å bytte dockinstasjon eller ha pengene tilbake.

 

... Ble nå satt over til Customer Care og fikk snakket med ei annan flicka. Hun sa at hun _IKKE_ kunne hjelpe meg da det hadde gått over 14 dager.

Hun skulle sende så en melding til reklamasjonsavdelingen som da til slutt skulle ta en avgjørelse på dette.

 

-----------------------

Dette er ikke lett....

Dere lurer kanskje på hva problemet er. I korte trekk så er problemet følgende:

 

Dockingstasjonen mangler drivere for Vista 64 bit (usb-to-serial). De finnes rett og slett ikke. I Vista 32 og 64 så fungerer dockinstasjonen dårlig sammen med XPS. I det man bruker de fysiske volumknappene på laptop'en så kopler den ut lyden på dockingstasjonen og de kommer ikke tilbake ved å re-plugge den eller restarte. Nei, her må man reinstallere driverene (ja, har sjekket lydkortsettingene og de peker til riktig lydenhet).

 

Har også sendt 3 e-poster til kensington for å høre etter årsaken og eller evt få tilsendt drivere til denne dockingstasjonen (da medfulgt cd kun hadde drivere for XP).

 

Anyway. Madammen på customercare skulle sende saken videre å dette kunne ta ytterligere 3 virkedager før jeg fikk svar.

 

Dette er jeg jo spent på...

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Noen som har oppdaget at skjermen "flimrer" ? Ser ut som interlacing. La ordentlig merke til dette når jeg satt på en film.

Testet både mplayer (Linux) og VLC (win + linux), begge viste samme "flimring".

 

Sitter å lurer på om panelet rett og slett ikke holder mål.

 

Jeg tror kanskje det du ser er tearing. Områder på skjermen som ikke ser ut som de er litt forskjøvet i forhold til hverandre, og det oppleves som flimring. Jeg hadde det problemet i windows når jeg spilte film, men det ordnet seg med ny skjermkortdriver.

 

Bruker du nvidia-glx-new i linux? (Muligens avhengig av distro - jeg bruker Ubuntu 7.10.)

 

 

"Flimrer" alle filmer eller bare noen spesielle?

Lenke til kommentar
Da er det kun en drøy måned til man kan begynne å lure visa-kortet opp av lomma for å kjøpe seg en T9300 CPU :)

 

2,5GHz + 6MB L2 + 29W TDP. = 1800kr.

 

Den lavere TDP`en burde gi endel extra batterilevetid i forhold til min T7300, tipper opptil 20 minutter i enkelte situasjoner da på 9 celleren min.

 

Hvis du mener det er verdt 1800 for 10-20 minutter på det store batteriet så. :O

Ikke for min del i hvert fall. Jeg bruker stort sett bare standardbatteriet og er nesten alltid i nærheten av strømuttak uansett. Vi får vel vente på tester og vurdere saken da. :)

Har du noen utfyllende info om CPU-en?

 

 

Vil effektbruk være lavere på lavere multiplier også? ...Antakeligvis - vil jo muligens kunne gi enda lenger batteritid. :hmm:

Har du noen utfyllende info om CPU-en?

 

 

Her står det at T9x00 har TDP på 35W. :hmm

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Det er mulig dette er omtalt tidligere i denne tråden, men siden det snart er 2500 innlegg blir det håpløst å finne dette...

 

Jeg fikk en XPS 1330 i begynnelsen av september, og det er min første maskin med Windows Vista. Maskinoppsettet er som følger: T7100,8400GS,2GiB,120GB

 

Maskinen ble ferdig installert med mcafee antivirus.

 

Er det bare meg, eller er Vista noe så inn i gamepreræva tregt? Jeg får aldeles fnatt! Maskinen blir omtrent ikke brukt som resultat av dette (HjemmePCordning, så behovet for maskinen var ikke akkurat påtrengende). Er det meningen at det skal ta 2-3 minutter bare for å starte opp Windows Vista?

 

Har Dell installert masse unødvendig bloat-ware som kan fjernes for å få opp hastigheten? Jeg har fjernet noe IE-toolbar, husker ikke det var som var ferdiginstallert, men siden jeg ikke benytter IE ser jeg ikke at dette har hjulpet noe som helst.

 

Dersom Vista er så tregt som dette er jeg ikke interessert i å beholde dette på maskinen. Hvordan er da muligheten for å installere XP på denne maskinen, vil det være plunder å få hurtigtaster og lignende til å fungere?

 

Dette er ikke ment som et "klage på Vista" innlegg, da jeg i utgangspunktet er positivt til dette, men det kan ikke være meningen at ting skal være så tregt som dette?

 

Er det noen som har en løsning på dette, eller kan det være at det er en defekt på min maskin? Jeg har ikke opplevd en eneste heng eller krasj på maskinen.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men det burde være unødvendig med reinstallasjon av Vista på en fabriksny maskin? Vil det altså si at Dell legger inn masse rot som sinker systemet? Jeg har selvsagt allerede fjernet det som var mulig inne på legg til/fjern programmvare, uten at dette ser ut til å ha hjulpet noe.

 

Det forundrer meg ikke om en reinstallasjon av Vista faktisk er løsningen, og supportsiden til Dell er tross alt bra lagt opp med tanke på nødvendige drivere. Men jeg syns det virker merkelig at maskinen i det hele tatt blir levert ut så treg som den nå fremstår!

Lenke til kommentar
Takk for tipset, men det burde være unødvendig med reinstallasjon av Vista på en fabriksny maskin? Vil det altså si at Dell legger inn masse rot som sinker systemet? Jeg har selvsagt allerede fjernet det som var mulig inne på legg til/fjern programmvare, uten at dette ser ut til å ha hjulpet noe.

 

Det forundrer meg ikke om en reinstallasjon av Vista faktisk er løsningen, og supportsiden til Dell er tross alt bra lagt opp med tanke på nødvendige drivere. Men jeg syns det virker merkelig at maskinen i det hele tatt blir levert ut så treg som den nå fremstår!

 

Har du muligheten så kjør 64 bits... Ingen vits å installere en flaskehals.

Lenke til kommentar
Når kommer denne med blu-ray-brenner?

Mer sannsynlig at den kommer med hd-dvd leser.. Siden hd-dvd er mest vanlig på laptoper og billigst! Egentlig rart at den ikke har den muligheten nå.. Mangel på hd-dvd\blu-ray var grunnen til at jeg valgte den bort når jeg vurderte den!

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
Dersom Vista er så tregt som dette er jeg ikke interessert i å beholde dette på maskinen. Hvordan er da muligheten for å installere XP på denne maskinen, vil det være plunder å få hurtigtaster og lignende til å fungere?

 

Jeg laget en guide her om hvordan du kan installere XP.

 

Jeg har selv testet clean install av Vista Ultimate 64 bit og sitter igjen med samme intrykk som deg: sirup tregt. XP er derimot hyggelig responsiv og kjapp. Så nå som jeg kjører dual boot og kan velge det ene eller det andre, går valget som oftest i favør XP.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gi en kort rapport om batteritid.

Testet med 6-cellers batteri, kjørte SETI@Home og skjermen på full lysstyrke.

Det vil si at maskinen brukte omtrent så mye strøm som mulig.

Batteriet varte en drøy time.

Under normalt bruk kan man regne med 3 ganger så lang tid på batteriet tenker jeg.

Lenke til kommentar

Må bare hive meg på klagekoret om at Vista er møkkatregt.

Får ikke tak i 64 bit, så vet ikke om den er raskere, men dette er ikke bra nok. IE fryser av og til i 5-6 sekunder når man går fra en side til en annen, av og til tar det laaang til å starte et program. Har 7500 og 2 gig ram, så det burde jo ikke være et problem, har 4,0 i den vista opplevelsestesten...

Lenke til kommentar

Det står at Java VM skal være vistakompatibelt, men prøv å deaktivere det. Jeg prøvde det, og da ble surfing kjappere. Maskinen generelt ble litt raskere og bruk av CPU-ressurser gikk ned.

Jeg har hatt store problemer med Java på maskinen hjemme på pulten, den kjører vista ultimate og har 2GB ram den også, hadde 80-90% CPU-bruk nesten konstant hvis IE7 var oppe, jeg har 8 sider som lastes automatisk når jeg starter IE7 med en snarvei jeg har lagd. Det kunne ta opptil et minutt før IE7 kunne betjenes hvis jeg startet IE7 med den snarveien. Etter at jeg deaktiverte Java har ventetiden gått ned til ca. 5-10 sekunder, og prosessorbruken er høy mens sidene lastes, men synker til under 10% når de er lastet.

Prøv det, det hjalp her.

Lenke til kommentar

64bit er ikke på noen måte "raskere", det støtter mer ram og det er det. Forøvrig dersom du bestemmer deg for å installerer xp så er det visstnok ikke all drivere som finnest i 64bit.

 

Når det kommer til Vista så ja, det er tregere. Mulig at litt dell bloat gjør det tregere, men etter det jeg kunne se var der ikke mye. Jeg reinstallerte xp tvert uansett, og det angrer jeg ikke på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...