Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe jeg må ta vare på av det som ligger på RECOVERY (D:\) eller på OS (C:)?

Gidder ikke å installere Vista på nytt, har bare avinstallert noe av d som lå inne fra før av. Så da lurte jeg på om f.eks jeg måtte ta vare på noe av det som ligger på C:\ og D:\

Vil ha ledig så mye plass som mulig. tenkte også at jeg skulle ha kun én partisjon. Mao formatere D:\ og så øke størrelsen på C:\

 

Ellers så fungerer maskinen utmerket. De to første gangene etter at jeg hadde skrevet passordet mitt for å logge inn i vista, så synes jeg hørte en svak pipelyd. Og det hørtes ut som det kom fra der harddisken ligger. Men litt etter at jeg var logget inn så forsvant den. Og nå har jeg ikke hørt noe av den. Maskinen har både gått på batteriet og strøm. Så jeg tolker det slik at jeg ikke har en maskin med pipelyd.. :D:p

Lenke til kommentar
Er det noe jeg må ta vare på av det som ligger på RECOVERY (D:\) eller på OS (C:)?

Gidder ikke å installere Vista på nytt, har bare avinstallert noe av d som lå inne fra før av. Så da lurte jeg på om f.eks jeg måtte ta vare på noe av det som ligger på C:\ og D:\

 

Jeg tolker det slik at jeg ikke har en maskin med pipelyd.. :D:p

 

Bra for deg. Jeg sliter litt med det samme problemet, jeg mangler pipelyden alle skryter så fælt av. Kanskje jeg burde sende maskinen tilbake til Dell og prøve lykken på nytt.:D

 

Jeg har heller ikke tatt en clean install av Vista, bare fjernet det meste av tilleggsprogrammene fra Dell, siden jeg har min egen lisens på Norton Antivirus og trives med den. Har også fjernet CD/DVD-brenner programvaren og multimedieprogramvaren fra Roxio og bruker Nero (basic installasjon med kun brennefunksjonene) og nVIDIA sin PureVideo plugin for DVD-avspilling i Windows Media Player.

Er fornøyd med oppsettet etter at jeg har gjort mine tilpasninger og installert all min egen programvare for foto/video/audio/nett/brenning og andre verktøy.

 

Det eneste som irriterer meg bittelitt er at når jeg kjører noe 3D programvare, for eksempel visualiseringen i SETI@Home, så hakker videoen litt, er liksom et halvt sekund pause hvert ca. 5 sekund. Så har jeg oppdaget at når jeg kjører HD-video (HDV i 1440x1080) så hakker videoen på omtrent samme måte, tar et lite sekunds pause omtrent hvert 5-10 sekund, så fortsetter den normalt. Regner med at akkurat det kommer av at skjermkortet ikke har 256MB ram som anbefalt for full HD, så standard def. video får holde på notebooken.

 

Men det med 3D video i standardoppløsning vil jeg gjerne ha løst. Noen andre som har erfart dette og kanskje har en løsning?

 

Et tips til deg som gjerne vil ha kun en partisjon. Hvis du ordner det slik at systempartisjonen er 50GB og har en D-partisjon på ca. 100GB, så kan du legge alle dine brukerfiler (dokumenter, regneark, MP3-filer, video, bilder osv osv.) på den partisjonen, og bevare det selv om du skulle ha behov for en gjenoppretting av systempartisjonen. Jeg har alltid noen helt nye og ikke fullt så nye ghost-images av systempartisjonen, slik at hvis det skulle oppstå et problem jeg ikke får løst på annen måte, så kan jeg i løpet av et kvarter gjenopprette systemet til slik det var for etpar dager siden. Det er en fornuftig løsning som også er en billig og god forsikring mot systemkrasj.

Endret av ^xRun^
Lenke til kommentar
Det eneste som irriterer meg bittelitt er at når jeg kjører noe 3D programvare, for eksempel visualiseringen i SETI@Home, så hakker videoen litt, er liksom et halvt sekund pause hvert ca. 5 sekund. Så har jeg oppdaget at når jeg kjører HD-video (HDV i 1440x1080) så hakker videoen på omtrent samme måte, tar et lite sekunds pause omtrent hvert 5-10 sekund, så fortsetter den normalt. Regner med at akkurat det kommer av at skjermkortet ikke har 256MB ram som anbefalt for full HD, så standard def. video får holde på notebooken.

 

Kan du prøve denne traileren i 1080p: http://www.apple.com/trailers/miramax/cityofmen/hd/

 

Den går som smurt her hos meg. (Bruker Media Player Classic, K-Lite codec pack 3.53 og QTLite (for å spille quicktime-filer).)

 

Kan du evt. sende meg en link til hva du ikke får spilt av ordentlig så jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller blir alle nedringt av DELL etter kjøp av pc?

 

1.

Har fått e-post som sier "Gratulere med din nye stasjonære pc" også er det bilde av i som sitter med en laptop.

... hva?!? Er en m1330 en stasjonær pc? Anyway... SPAM

 

2.

Ble ringt idag av en mann (Norsk nummer) som skulle sjekke muligheten for delvis tilbakebetaling evt full forsikring og service pga en liten klage jeg hadde. (Denne henvendelsen fikk jeg forsåvidt svar på via e-post men dog mindre positiv, så dette var jo en gladmelding).

 

3.

Ble ringt senere idag av ei svens dame (Svensk nummer) som fniset som en gud og lurte på om jeg hadde mottat min laptop og om jeg var fornøyd med den. Fortalte at jeg hadde motatt den men var ikke fornøyd med konfigurasjonen da dockingstasjonen som var medfulgt bare kresja når jeg justerte volumet. Hun lo mer og sa at dette ikke var teknisk support men kunne gjerne sette meg over. Neitakk, har fikset det alt...

 

Dell er veldig opptatt at kunden skal være fornøyd, dette er bra :) Men har jo nesten blitt nedringt idag. hehe.

Lenke til kommentar
Kan du prøve denne traileren i 1080p: http://www.apple.com/trailers/miramax/cityofmen/hd/

 

Den går som smurt her hos meg. (Bruker Media Player Classic, K-Lite codec pack 3.53 og QTLite (for å spille quicktime-filer).)

 

Kan du evt. sende meg en link til hva du ikke får spilt av ordentlig så jeg kan prøve?

 

Filen som går litt hakkete finner du her: http://www.xrunblogg.com/hdv/video2/LA1FDG2007_HD.wmv

Jeg prøvde den på apple.com og den spiller nesten greit, men ser ut til å droppe frames. Lyd er som vanlig ok men jeg tror det skal være flere fps enn jeg får der.

Lenke til kommentar
Filen som går litt hakkete finner du her: http://www.xrunblogg.com/hdv/video2/LA1FDG2007_HD.wmv

Jeg prøvde den på apple.com og den spiller nesten greit, men ser ut til å droppe frames. Lyd er som vanlig ok men jeg tror det skal være flere fps enn jeg får der.

 

Spilles av fint og jevnt her. (Kameraet som det filmes med burde hatt bildestabilisator - Ble nesten båtsyk) :p

 

 

Tror kanskje du bare trenger å oppdatere skjermkort-driveren og eventuelt bruke en bedre mediespiller og kodeker (prøv mine forslag i forrige post).

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurte på om noen andre har problemer med at laptopen deres slår seg av når det spilles spill? Jeg spilte World of Warcraft og etter en (helt vilkårlig) tid slår skjermen seg av og wi-fi lampen slutter å lyse. Det er fremdeles lys i Num Lock lampen, men hverken num lock, wi-fi eller skjerm lar seg skru av eller på med mindre jeg restarter hele maskinen. Jeg har prøvd å koble til en ekstern lcd skjerm når dette har skjedd, men jeg får inget signal av dette heller.

 

XPS m1330'en har Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7250 (2,00 GHz, 2 MB L2-buffer, 800 MHz FSB), WHITE-LED skjerm og 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS.

 

Jeg opplever også at når jeg logger meg inn i windows vista så får jeg et par blink i skjermen ved at skjermen blir sort i et halv sekund (er dette normalt?).

 

Jeg har pratet med Dell og de har egentlig vært ganske ålreite, men i dag ville de ha det til at denne maskinen og at dette GeForce kortet ikke var ment for å spille spill, men at det var påberegnt OFFICE pakken, noe jeg synst var en litt rar påstand..

Uansett, minimumskravet for spillet for skjermkort er 32mb 3d kort..

 

Det kommer en fyr som skal sette inn nytt hovedkort, men det virker som om de har lyst til å si at dette er spillets feil og ikke maskinen i seg selv sin feil..

Hva er deres mening om dette? Er dette noe jeg skal godta eller er dette en feil jeg har rett på å få fikset?

Lenke til kommentar

ismellglue, her skal du bare stå på dine krav. At de sier at skjermkortet ikke egner seg til spill er bullshit, etter som de ikke har overhodet noenting med hva din maskin blir brukt til. I tillegg er den i XPS-serien, og jeg trodde nå det var gaming-maskiner før jeg ;)...PC-er til 5000 kr kan spille WOW uten problemer, da skulle nå denne også klare det.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at BIOS er siste versjon?

 

uansett, reinstaller BIOS, Dell Notebook System Software, skjermkort driver, DirectX (November oppdateringen) og Dell Quickset.

 

Får du fremdeles fryse problemer, slå den av, ta ut batteri og strøm, hold "PÅ" knappen nede i 20 sekunder, så kobler du på strøm og batteri igjen (Clear NVRam), hold så nede [Fn] og start maskinen, den skal nå starte en rask feilsøking [PSA test], om den ber deg kjøre minne test bare overser du denne [n] og starter Dell 32bit Diagnostic Utility [DDIAG] -> Custom test -> noter ned eventuelle feilkoder og feilbeskrivelser og ring Dell XPS supporten igjen.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Takk for svar codeman og fritz0r!

 

Jeg fortalte dell-kontakten min at jeg definitivt anså dette til å være maskinens problem da laptopen i seg selv har mye bedre spesifikasjoner enn noen andre maskiner jeg har spilt world of warcraft på, noe han hadde full forståelse for. Han har sendt ut en fyr som skal komme å skifte hovedkort på maskinen min i morgen eller i overmorgen hvor geforce kortet er festet til hovedkortet (så sa han i alle fall) så jeg krysser fingrene for at dette vil fungere.

 

Jeg har innstallert ny skjermkortdriver http://support.euro.dell.com/support/downl...p;fileid=224877

"Video: nVidia GeForce 8400M, GeForce 8400M GS, GeForce 8600M, Driver, Windows Vista 32-bit, Multi Language, Multi System, v.156.55 WHQL, A04"

og kjørt sånn diagnostic test et par ganger hvor ingen feilmeldinger har inntruffet. Hvis dette skulle skje mer etter fyren har skiftet kort i morgen så vil jeg prøve å gjøre resten av sjekklisten til fritz0r. Dessverre er jeg ingen trollmann bak datamaskinen, så jeg håper det ordner seg.

 

Jeg så bare for meg at det var noe med skjermkortet eller hovedkortet som ble overopphetet eller noe slikt og dermed gjorde at det svartnet for skjermen/selve maskinen.

 

Uansett, takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på om noen andre har problemer med at laptopen deres slår seg av når det spilles spill? Jeg spilte World of Warcraft og etter en (helt vilkårlig) tid slår skjermen seg av og wi-fi lampen slutter å lyse. Det er fremdeles lys i Num Lock lampen, men hverken num lock, wi-fi eller skjerm lar seg skru av eller på med mindre jeg restarter hele maskinen. Jeg har prøvd å koble til en ekstern lcd skjerm når dette har skjedd, men jeg får inget signal av dette heller.

 

XPS m1330'en har Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7250 (2,00 GHz, 2 MB L2-buffer, 800 MHz FSB), WHITE-LED skjerm og 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS.

 

Jeg opplever også at når jeg logger meg inn i windows vista så får jeg et par blink i skjermen ved at skjermen blir sort i et halv sekund (er dette normalt?).

 

Jeg har pratet med Dell og de har egentlig vært ganske ålreite, men i dag ville de ha det til at denne maskinen og at dette GeForce kortet ikke var ment for å spille spill, men at det var påberegnt OFFICE pakken, noe jeg synst var en litt rar påstand..

Uansett, minimumskravet for spillet for skjermkort er 32mb 3d kort..

 

Det kommer en fyr som skal sette inn nytt hovedkort, men det virker som om de har lyst til å si at dette er spillets feil og ikke maskinen i seg selv sin feil..

Hva er deres mening om dette? Er dette noe jeg skal godta eller er dette en feil jeg har rett på å få fikset?

 

 

 

Jeg har samme specc og har spilt masse WOW på det uten slike problemer. ALT-Tab'et masse att og fram mellom wow og vista også . Null stress.

Lenke til kommentar
Filen som går litt hakkete finner du her: http://www.xrunblogg.com/hdv/video2/LA1FDG2007_HD.wmv

Jeg prøvde den på apple.com og den spiller nesten greit, men ser ut til å droppe frames. Lyd er som vanlig ok men jeg tror det skal være flere fps enn jeg får der.

 

Spilles av fint og jevnt her. (Kameraet som det filmes med burde hatt bildestabilisator - Ble nesten båtsyk) :p

 

Tror kanskje du bare trenger å oppdatere skjermkort-driveren og eventuelt bruke en bedre mediespiller og kodeker (prøv mine forslag i forrige post).

 

Har testet litt mer, det viser seg at 100% belastning på CPU kan forårsake litt sånn hakking, og jeg kjørte med SETI@Home kjørende i bakgrunnen de første gangene.

Har testet på nytt uten SETI@Home kjørende, og med både Windows Media Player 11 og VLC og straks initial bufring er ferdig, de første 5 sekundene omtrent, så kjører videoen helt fint.

Så da er løsningen kjent, HD video krever litt, anbefalt grafikkminne er jo 256MB, men det kjører altså ok på denne maskinen.:)

 

Forøvrig, det ustødige kameraet, det er et Canon HV10 HDV kamera med både optisk og digital stabilisator, men det var bikkjekaldt og blåste en god del, og jeg var dårlig kledd. Dette var på Bykle ca. 1200moh 1.september og jeg skalv av kulde, litt mer enn OIS kunne hamle opp med. Neste års tur blir det bedre klær og kanskje et stativ.:p

Endret av ^xRun^
Lenke til kommentar

Idag, 14.nov, er det siste dag for 400kr/700kr avslag ved online bestilling. Dermed er det på tide at jeg får ut fingern og bestiller før midnatt! Jeg har funnet et oppsett jeg er fornøyd med og føler at dekker mine behov, men hadde vært fint å få kommentarer på oppsettet fra noen som kan mer enn meg. Håper på raske tilbakemeldinger, sitter klar for å bekrefte ordren her :D Her er oppsettet mitt:

 

PROSESSOR

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7250 (2,00 GHz, 2 MB L2-buffer, 800 MHz FSB) redigere

 

OPERATIVSYSTEM

Ekte Windows Vista® Home Premium - norsk redigere

 

FARGEVALG

Tuxedo Black og 0,3 megapikslers kamera for White-LED-skjerm redigere

 

LCD

Thin & light 13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED Display (300 nits) with TrueLife™ redigere

 

BIOMETRIC IDENTIFICATION

Uten biometrisk fingeravtrykksleser redigere

 

MINNE

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024] redigere

 

HARDDISK

160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk redigere

 

GRAFIKKORT

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS redigere

 

OPTISK(E) STASJON(ER)

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare redigere

 

PRIMÆRBATTERI

6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t) redigere

 

MODEM

Ikke modem

Endret av EnergY30
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av en liten interessant detalj nå. Oppsettet jeg postet i forrige innlegg, er bygget ut i fra den midterste standarden til dell. Men hvis jeg bygger ut i fra den beste standarden, får jeg akkurat samme PC-en med den ene forskjellen at T7250 byttes ut med T7500 til bare 1760kr ekstra. Ved å gjøre denne oppgraderingen fra midterste standard koster det jo alene 4610kr! Så spørsmålet mitt er om det er verdt å kjøre på med T7500 fra den beste standarden? Eller blir det overkill i forhold til de andre komponentene?

Lenke til kommentar

Fikk min nå for en time siden, bestilte for 10dager siden den mellom utgaven med 9-cells batteri ++ men uten N-kortet.

Så hva bør jeg gjøre nå umidelbart i riktig rekkefølge før jeg begynner og installere andre ting ?

Det jeg tenke p at når std-programmene mine er inne så vil jeg ta en backup av disken for lettere reinstallere.

 

Vil forsette med dell sitt preinstallerte og bygger videre på det i denne omgang. For likker jeg ikke denne1330 så blir det igjen 1520 som overtar samt andre i familien trenger den til skole.

 

-antivirus Avast

-Registreing dell

-Trådløs tilkobling

-driver oppdatering ?

-etc

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Oppdaget en liten ting angående dette med at maskinen får "hikke/henger seg" når man trykker på eject touch knappen. Dette skjer kun når man bruker knappen ved siden av start knappen. Bruker man Windows eller iTunes sin løs ut funksjon unngår man denne "hikken".

 

Dette brude jo tyde på at det lar seg løse vha. en BIOS oppdatering, siden denne bivirkningen ikke er direkte relatert til drevet, men til knappen.

Lenke til kommentar

Har fortsatt de plagsomme problemene med nettkoblingen på denne maskinen. Men det er vel et Vistaproblem, heller enn et XPS-problem. Ser de florerer over hele nettet. Har kjørt alle de fixer jeg kan finne uten at det løser det.

 

Prøver her likevel. Noen som har løsninger på ekstremt treg lasting av websider og nedlasting fra web osv, med Vista (Business for min del), og intermittent loss av nettkobling?

 

Kjørte It-avisens speedometer nå. Første kjøring ga en download speed på 12(!) kbit/s, andre ga 9496 kbit/s på en Get 10 mbit linje.

 

Noen tips over hodet??

 

3 XP Os laptops kjører stabilt som bare det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...