Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Ok, da var også min xps m1130 i hus. Har tatt clean install av vista. Lagt inn nyeste skjermkortdrivere fra dell.no (var bare noen uker gamle tror jeg), men kvaliteten filmene jeg kjører i VLC er dårlig. (like dårlig som min tre år gamle laptop før jeg installerte skjermkortdrivere). Noen som vet om bedre drivere?

 

Hvordan dårlig?

Er det dårlige farger, pixellering, hakking, hva?

Er filmene i HD eller standard oppløsning?

Er kilden MPEG2, Divx/Xvid, WMV, MOV/QT eller kanskje DVD?

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Bildet blir dårligere.. mindre skarpt på en måte (pixellering?). har både prøvd xvid og dvd. dette gjelder når jeg bruker VLC. På WMP funker dvd greit, bortsett fra at bildet "rister" litt til tider (helst når jeg beveger musepekeren).

 

Beklager dårlig forklaring. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Bildet blir dårligere.. mindre skarpt på en måte (pixellering?). har både prøvd xvid og dvd. dette gjelder når jeg bruker VLC. På WMP funker dvd greit, bortsett fra at bildet "rister" litt til tider (helst når jeg beveger musepekeren).

 

Beklager dårlig forklaring. ;)

 

Ok, jeg kjører både WMP og VLC på notebooken min, mest streaming video fra TV2 i VLC. Jeg har ikke lagt merke til sånne problemer. Har kjørt en del HD video i WMP og også det uten problemer.

Jeg kjører foreløpig nest siste driver fra Dell sin site. Ser at det er kommet nye drivere der nå i uken. Prøver med dem i kveld.

Lenke til kommentar
Ok, da var også min xps m1130 i hus. Har tatt clean install av vista. Lagt inn nyeste skjermkortdrivere fra dell.no (var bare noen uker gamle tror jeg), men kvaliteten filmene jeg kjører i VLC er dårlig. (like dårlig som min tre år gamle laptop før jeg installerte skjermkortdrivere). Noen som vet om bedre drivere?

 

prøv å installere en codec-pakke, for eksempel ffdshow. VLC har innebygde codecs som takler det meste, men min erfaring er at disse codec'ene gir noe dårligere bildekvalitet enn en standalone codec-pakke.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Ok, da var også min xps m1130 i hus. Har tatt clean install av vista. Lagt inn nyeste skjermkortdrivere fra dell.no (var bare noen uker gamle tror jeg), men kvaliteten filmene jeg kjører i VLC er dårlig. (like dårlig som min tre år gamle laptop før jeg installerte skjermkortdrivere). Noen som vet om bedre drivere?

 

prøv å installere en codec-pakke, for eksempel ffdshow. VLC har innebygde codecs som takler det meste, men min erfaring er at disse codec'ene gir noe dårligere bildekvalitet enn en standalone codec-pakke.

 

Jeg har kjører nøyaktig det samme på m1330 som på min mye eldre elitegroup g551. På sistnevnte er kvaliteten upåklagelig. selv på dvd blir det dårlig ved bruk av VLC. men rart det funker i WMP.. Vil prøve å holde meg unna å installere codecs. Blir bare surr. VLC har aldri sviktet meg før. nekter å la den gjøre det nå :)

 

edit: Løsningen min ble å endre "video output module" i vlc fra default til OpenGL. Leste i en annen tråd at å sette den i DirectX ville fikse det (eller lignende problem), men for meg så funket ikke det. OpenGL derimot funket som en sjarm. Alternativet, som jeg også har gjort, var å installere en "vista codec pack" sånn at jeg kan kjøre xvid i wmp.

Endret av kfinne
Lenke til kommentar

Hei, bare tenkte jeg skulle slenge noen kjappe spm ut i lufta før natta.

 

1. Er måten å få 1330 billigst mulig gjennom Små og Mellomstore Bedrifter valget hos Dell?

2. Hvilke krav stiller de her for at det skal bli godkjent som bedrift?

 

3. Vet noen om forandringer på 1330 som vil komme nå på nyåret som er verdt å vente på?

(eller andre modeller fra andre leverandører somer bedre til 10.000'ish?)

 

4. Så fort at prisen varerier mye ut ifra mange forskjellige valg og hvor du finner pcen hen....noen som har funnet beste E-Value koden? for bedrift og privat...

 

5. Er skadeforsikringen verdt det? :p

 

Sikkert litt dumme spm noe av dette, men er trøtt og gidder ikke lese mer for ikveld :p

 

JB

Lenke til kommentar
2. Hvilke krav stiller de her for at det skal bli godkjent som bedrift?

 

Kan ikke svare deg på de andre spørsmålene, men for å få handle som bedrift antar jeg du må være registrert i Brønnøysundregistrene som næringsdrivende. Hvis du i tillegg har planer om å få handle momsfritt må du dessuten være registrert i foretaksregisteret og faktisk ha en omsetning (uten omsetning kan du ikke skrive ned moms på innkjøp, og dermed i praksis ikke handle momsfritt).

 

MERK! dersom du handler som næringsdrivende gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, og du har IKKE fem års reklamasjonsrett slik du har som privatperson! Du har kun de garantier Dell gir deg.

Lenke til kommentar
2. Hvilke krav stiller de her for at det skal bli godkjent som bedrift?

 

Kan ikke svare deg på de andre spørsmålene, men for å få handle som bedrift antar jeg du må være registrert i Brønnøysundregistrene som næringsdrivende. Hvis du i tillegg har planer om å få handle momsfritt må du dessuten være registrert i foretaksregisteret og faktisk ha en omsetning (uten omsetning kan du ikke skrive ned moms på innkjøp, og dermed i praksis ikke handle momsfritt).

 

MERK! dersom du handler som næringsdrivende gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, og du har IKKE fem års reklamasjonsrett slik du har som privatperson! Du har kun de garantier Dell gir deg.

 

Holder med å skrive "Privatperson" som informasjon i bedriftsfeltet når du bestiller pc\oppretter konto! Funket fint for meg når jeg bestilte m1330!

Er ikke lenger noe som heter å handle momsfritt når man er bedrift, men hvis pc\laptop'en kun skal brukes som kontor-pc så må dette dokumenteres fra bedriften og du kan dermed søke om å få tilbake det du betalte i moms!

Lenke til kommentar

mmkay, vel moren min har en butikk så kan bare kjøpe gjennom der isåfall.

 

Hvis forbrukerkjøpsloven ikke gjelder tar jeg ihvertfall med 2 års skade forsikring så jeg kan fornye om 24 mnd :p

Havner fint under rundt 10.000 uten 4gb ram, med 7400rpm 160gb harddisk, LED skjerm, T7500 cpu. Må si meg ganske fornøyd med den prisen siden den også er med forsikringen.

 

Men ikke sikker på om jeg skal avvente til nyåret og se om noen nye modeller sniker seg ut eller om det blir noen forandringer på m1330'en.

 

Og det var ganske stort sprik i pris på dell sine sider...selv med samme oppsett på laptop'en...sneaky folk... :p

men xxxxxx3 var alltid billigst så det ut til..og det med 1000,- lappen ihvertfall.

 

JB

 

 

PS.

kan spare 1000,- på å velge T7250 og 160gb 5400rpm istedet, men er usikker på om det er verdt pengene...

Skal mest brukes som nedlasting/programmering/muligense litt spilling (les: wow o.l.)

Vil jeg da merke noe til denne nedtrappingen?

 

Og dette skjermkortet...syntes jeg ser motstridende beskjeder på kvaliteten...

Kan hende jeg bare husker feil, men har noen her prøvd f.eks. Crysis med dette kortet? Klarer vel ikke måle seg med det? Og isåfall hva er det "nyeste" spillet dette kortet klarer å kjøre bra+ ?

 

.....lurer på mye :p

Gjort noen dårlig timet pc kjøp før ...vil være sikker denne gangen :D

 

 

PS.2

Hvordan docking muligheter funker med denne. Så den ikke hadde dockingport :( :(

Og at Wubby eller noe lignende hadde hatt noen problemer med en docking?

Og er det riktig at det følger med en liten bag/veske ting og hodetelefoner eller var det ikke på den norske modellen?

Endret av jbrand
Lenke til kommentar
Og er det riktig at det følger med en liten bag/veske ting og hodetelefoner eller var det ikke på den norske modellen?

Begge disse følger med :)...En fin sleeve og noen greie in-ear propper.

 

Og dette skjermkortet...syntes jeg ser motstridende beskjeder på kvaliteten...

Kan hende jeg bare husker feil, men har noen her prøvd f.eks. Crysis med dette kortet? Klarer vel ikke måle seg med det? Og isåfall hva er det "nyeste" spillet dette kortet klarer å kjøre bra+ ?

Skjermkortet er helt greit :)..Jeg synest det er utrolig bra til å være i en så liten laptop, man må jo tenke på hva man får presset inn i så liten fysisk størrelse...Crysis er spillbart på _lavere_ enn medium (nærimot low), så det er spillbart, men det ser ikke så pent ut..

 

Nedgradering av harddisken vil du muligens merke ved lastetider i spill. Muligens vil du merke noe tidsforskjell under compilering under programmering med en tregere prosessor, men det er marginalt. Jeg selv har den "dårligste" prosessoren, og det er ikke noe problemer med tiden i Visual Studio. Nedlastingen kommer du ikke til å merke noe til på verken harddisken eller prosessoren.

Lenke til kommentar

Høres bra ut :)

 

Hadde ingen store planer om gaming på den (det får konsollene ta seg av), men greit å vite hvor man står.

 

Blir mest Dreamweaver, Netbeans jeg vil jobbe i og mye flytting fram og tilbake fra ekstern harddisk tenker jeg.

Lurer på om jeg skal gå ned litt på prosessoren...skal ikke drive å multitaske mens jeg gamer liksom.

Tror at alt vil virke drit kjapt i forhold til laptopen jeg har i dag så blir nok bra uansett :p

 

Men skjermen er det vel best å beholde på top med LED right?

Endret av jbrand
Lenke til kommentar
Men skjermen er det vel best å beholde på top med LED right?

Jup. Denne er ikke så grei å bytte i etterkant...har selv CCFL skjermen som er utrolig god etter min mening, men jeg ønsker heller LED skjermen i etterkant...Hvis du flytter mye mellom harddisker, ville jeg kanskje gått for 7200 rpm's harddisken. Tror neppe du vil merke noe stor forskjell på prosessoren i Dreamweaver.

Lenke til kommentar
mmkay, vel moren min har en butikk så kan bare kjøpe gjennom der isåfall.

 

Hvis forbrukerkjøpsloven ikke gjelder tar jeg ihvertfall med 2 års skade forsikring så jeg kan fornye om 24 mnd :p

Havner fint under rundt 10.000 uten 4gb ram, med 7400rpm 160gb harddisk, LED skjerm, T7500 cpu. Må si meg ganske fornøyd med den prisen siden den også er med forsikringen.

 

Dette må være uten MVA ?

Lenke til kommentar

Ja dessverre hadde jeg ikke klikket helt igjennom :D blei fort 13000 der ja...skal leke meg litt til :p

 

Har liksom ikke sett noen andre 12-13" som måler seg med denne...

Jobber på elkjøp men lite i denne størrelsen og sikkert ikke noe nær samme kvaliteten å finne så lite rabatt mulighet å hente der :/

 

Problemet mitt er at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for:

<15" eller 15"

dedikert grafikk 128mb vs gma x3100

 

skal ikke brukes tl gaming, men liker ikke å kaste vekk alt av grafikk heller siden det er snakk om vista og litt tunge progs og nesten alt av små på markedet som ikke ser bøtte stygge ut er ment å koste 12k +, mens jeg har et budsjett på 10k'ish :/

Vil kunne spare litt på 15" med samme specs, men er det nok å spare på å gå opp en str mot det å ha en 12-13".

 

Må nok stikke og holde litt p en 12" imorgen for å se hva jeg syntes...

 

Noen som har noen formening om 14" her? Er det noe merkbar forskjell mot 15"? og hvordan ligger de på skalen i forhåld til 12" og innhold...

 

Huff alt for mye jeg lurer på :/

Vanskelig valg å ta...det å gi opp gaming, selv om det er lenge siden nå...ligger liksom i blodet :D

Endret av jbrand
Lenke til kommentar

hehe skjønner jeg godt :D

 

Noen student tilbud på denne her og eller?

 

Og kan man slippe de 25% mva ved bedrift kjøp var det slik? eller har jeg misforstått helt...hvis ikke er det jo nærmest ingen grunn til å kjøpe bedrift...

bare 400,- med identisk oppsett...

Endret av jbrand
Lenke til kommentar
Har liksom ikke sett noen andre 12-13" som måler seg med denne...

Jobber på elkjøp men lite i denne størrelsen og sikkert ikke noe nær samme kvaliteten å finne så lite rabatt mulighet å hente der :/

 

Multicom Z37S 13.3" kan absolutt måle seg med xps'en! Den er produsert av Asus for de som lurer på det..

Denne kommer med en prislapp på 13 200kr(11 800kr uten OS) med disse specs:

 

13.3" WXGA blank skjerm 1280 x 800

NVIDIA® GeForce® 8400M G skjermkort 256MB

Intel Core 2 Duo Mobile T7700 2.40GHz 4MB Cache

4GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 2GB)

200GB SATA 7200RPM 2.5"

Batteri 6-celler (large)

Webkamera 2.0Mpixel som kan roteres

Fingeravtrykkleser

Bluetooth 2.0 innebygget

Intel 4965AGN trådløst nettverk med n-draft støtte

Intel Turbo Memory

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 64-bit, norsk OEM

 

Har også kommet en del 13"ere på expert, siba osv som kan måle seg med xps'en =) Kanskje ikke i design, men så absolutt i ytelse =)

 

Multicom selger jo også en 12" laptop med et X3100 skjermkort.. Dårligere i ytelsen vil jeg tro siden det er et kort med delt minne, men ganske sexy av seg ;) Den får du med samme specs som 13"ern bare med 32bit vista ultimate til 11 047kr ;)

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...