Gå til innhold

Dagligdags fotografering med Canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et EOS 350D som jeg ikke har brukt så altfor mye,

men nå som sommeren er her er det på sin plass

at jeg virkelig benytter meg av kameraet.

 

Jeg er totalt nybegynner innen fotografering, er fortsatt

på "manual" stadiet kan man vel si. :hmm:

 

Problemet mitt som jeg sliter litt med, er at bildet blir

uskarpt og utydelig når jeg tar bilder uten blits.

Jeg bruker for det meste AF, så det er ikke noe med fokuseringen,

men heller lukkertiden. Det jeg ikke forstår er, hvordan forebygge slik

utydelighet? Merker at lukkeren til tider er veldig treg om det er mørkt der jeg ønsker

å ta bilde. Men på en annen side, om jeg bruker blitz, så blir alt totalt overbelyst.

 

Er som sagt en helt fersk nybegynner, alle råd er velkommne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet mitt som jeg sliter litt med, er at bildet blir

uskarpt og utydelig når jeg tar bilder uten blits.

Jeg bruker for det meste AF, så det er ikke noe med fokuseringen,

men heller lukkertiden. Det jeg ikke forstår er, hvordan forebygge slik

utydelighet? Merker at lukkeren til tider er veldig treg om det er mørkt der jeg ønsker

å ta bilde. Men på en annen side, om jeg bruker blitz, så blir alt totalt overbelyst.

Det første jeg synes du skal gjøre, er å lese fotokompendiet som er linket til her på forumet et sted, der er det mye nyttig informasjon som attpåtil er gratis :o)

 

Deretter bør du stille inn kameraet ditt på blenderprioritet (Av på programhjulet), og bruke litt tid på å lære å forstå hvordan blenderen fungerer. Du skal da også i tillegg til blendertallet, også få opp lukkertiden som kameraet velger i søkeren. Tommelfingerregel er at den ikke skal være lenger enn 1/brennvidden (og gjerne mye kortere), så når du har full tele på kit-objektivet (zoomet mest inn), skal lukkertiden ikke være lenger enn 1/55 sekund, (eller 1/60 som antakelig er nærmeste som kommer opp i søkeren). Er det da for mørkt, må du ha et mer lyssterkt objektiv, eller bruke blitz. En ekstern blitz er en god investering...

Lenke til kommentar

har nå mottatt min sigma 28-300mm, spennende å prøve seg frem

med litt mer tele. pendler jo litt mellom kit objektiv og dette da,

spørs jo hvilken anledning man har.

 

opplever ofte at bildene jeg tar blir utydelige, regner med selv

at det har noe med lukkertid, blender å gjøre.

skyter som regel endel i M, men jeg skal holde kameraet dødstille om jeg

skal kunne få et bilde som ikke er "smurt utover". selv om jeg justerer blender og lukkertid til eksponeringen burde være ok så opplever jeg at

bildene blir utydelige. men det er vel bare noe med instillinger å gjøre, som jeg

må lære meg mye mer om.. :roll:

Lenke til kommentar

jepp, skal prøve å knipse noen i morgen (mandag) / idag blir det vel teknisk sett nå da hehe. jeg har pusla med masse forskjellige instillinger. f.eks var jeg og spilte volleyball igår, prøvde alle slags type modes i sollys til det ble skumring.

uansett hva jeg gjør blir det som regel utydelig fordi lukkertiden blir for lang, grunnen til det er at om jeg velger raskere lukkertid så blir det bare altfor mørkt, selv om jeg

prøver å la blendere kompansere.

 

men er ikke bare i skumring dette skjer, skjer i sollys også.

men jeg er helt bestemt på at det er meg som gjør noe galt,

er ikke særlig erfaren ennå, gjelder nok bare å lære seg hvilke instillinger som skal brukes til hva, og når. :)

Lenke til kommentar

Du bør nok prøve å ta bilder i Av eller Tv før du begynner med M-modusen. Det høres også ut som du bør sette deg inn i hvordan man stiller ISO verdien og hvordan lukkertid og blender faktisk fungerer.

 

Skal ligge et fint fotokompendium (sikkert stavet helt feil) her på forumet et sted =)

Endret av V3se7
Lenke til kommentar
Du bør nok prøve å ta bilder i Av eller Tv før du begynner med M-modusen. Det høres også ut som du bør sette deg inn i hvordan man stiller ISO verdien og hvordan lukkertid og blender faktisk fungerer.

 

Skal ligge et fint fotokompendium (sikkert stavet helt feil) her på forumet et sted =)

8830742[/snapback]

 

jepp, du har helt rett :)

 

jeg må lære meg mye mer om blender og lukkertid, og bruken av disse.

og du har nok rett i det at jeg burde sette meg mer inn i Tv og Av.

M er vel "siste skrittet"

 

har titta innom kompendiumet, men har langt fra lest ferdig.

og det hjelper nok på ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...