Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Q6600 skal ikke være noe problem selv på den "eldste" BIOSen. Hovedkortet det var snakk om i quoten din var vel P5K Vanilla?

Mitt innlegg du tenker på? Vanilla, ja.

 

Er ikke værre enn å gå inn på Asus sine sider å sjekke selv.

Linky Pinky

 

1: CPU 2: Since PCB 3: Since BIOS

1: Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) 2: ALL 3: 0204

1: Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) 2: ALL 3: 0204

Nå hadde jo Aasgaard problemer med sitt "Vanilla", og ut fra historien vi har hørt kan det virke som dette var grunnet for gammel bios. Det er derfor godt mulig at det kan være et problem på P5K+G0, men min erfaring fra andre HK er at selv om CPU ikke er skikkelig støttet har jeg fått bootet og brukt maskinen, og dermed også flashet til nyere bios. Det har vært med bla Opteron på NF4, og også noe eldre P4 maskiner.

 

Sjangsen for at man havner i en situasjon der man ikke i det hele tatt får bootet er så langt jeg har erfart liten, men jeg lurer litt på om andre her har fått samme problem som Aasgaard på P5K?

 

(Det som har sjedd de gangene jeg har vært borti liknende, men altså med andre HK, er at CPU ikke blir gjenkjent korrekt, slik at klokkehastighet, modellbetegnelse, ol, har blitt vist feil.)

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått er de viktigste forskjellene at X38 støtter PCIe 2.0 (som du ikke vil få bruk for på en god stund), og at det har doble 16x PCIe spor, der P35 kun har 16x + 4x. X38 vil dermed ha et fortrinn om du skal kjøre flere skjermkort i CrossFire. Ellers har jeg hørt X38 chipsettet er mer effekthungrig (les: utvikler en del mer varme).

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Alt skal visst være fikset i rev.A03, etter det jeg har hørt.

Forstod det slik jeg også, men hva om jeg ikke er så heldig å få denne revisjonen? Må jeg sende HK inn og få byttet? Eller finnes det andre løsninger?

 

2bb1: Hvilke temperaturer har du på Q6600 @ 3.6GHz med TRUE?

Lenke til kommentar

Noen som har vært borte i disse to problemene som henholdsvis en kamerat og jeg har? Begge har Asus P5K vanilla hk.

 

Kameraten min har nettopp bygget pcen sin, men når han starter opp kommer det intet signal på skjermen hans. Alle vifter, disker og drev starter som normalt, men det kommer ikke noe bilde på skjermen (står fortsatt i standby-mode) og heller ikke noe strøm til USB.

 

Mitt problem er at jeg kun opplever dette en veldig sjelden gang når maskinen skal startes. Ellers går skjermen i standby-modus når jeg minimerer spill og endrer oppløsninger på skjermen. Film og spill og alt fortsetter som normalt hører jeg i bakgrunnen, men skjermen går rett og slett i standby. Det hjelper ikke å skifte prog med ctrl alt del eller alt f4 eller alt tab etc.

 

Har googla en sted og sett at mange har lignende problem med sitt P5K.

Lenke til kommentar

Mitt P5k deluxe viser feil clock verdi og jeg mister signalet til skjermen etter den har vert i hvilemodus(oftere før) Det med overklock feil i biosen går ut på at når jeg feks setter den på 7*450 for og få 3,15 GHz så står det 4,05GHz som om multiplieren fortsatt skulle ha vert 9. Går systemet på 4,05 som det står da eller går det på 3,15 som det er satt til? regner med at det blir 3,15? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har problemer med å kjøre 4 pc8500 brikker @1066mhz (bios sitter dem til 1066 når jeg sitter alt på auto) får da minnefeil, kjører jeg kun 2 brikker funker det, og 4 brikker på 800mhz funker og. Men jeg har dyre Corsair Dominator brikker så jeg har lyst til å kjøre dem på 1066.

Noen som vet om det er svakhet i chipset/hk som gir meg problemer? Det skjer selv om cpu ikke er overklokket.

 

Har siste bios, har prøvd å gi mer volt på rammen, opp til 2,3v uten bedring. Må enten bytte ram eller hk ser det ut til.

Lenke til kommentar

Litt skeptisk til å gå så høyt som 2,4v på rammen, står 2,15 på brikkene så det skulle jo holde. Og de går helt fint parvis på default volt.

 

Er et P5k dlx/wifi jeg har.

 

Brikkene går glatt på 800mhz, virker nesten som begrensning i chipset/hk. Eller jeg trenger en magisk bios setting.

Lenke til kommentar

Kjører det meste på auto på timings osv, er E.P.P minne, så hk skal jo i teorien lese timings automatisk, det stemmer det som står i bios med det som står på brikkene.

 

Er kun når jeg har 4 brikker det feiler, alt funker med kun to brikker, skal ikke være noe med brikkene som gjør at jeg må volte opp til 2,4v osv. Enten er det hk mitt som ikke klarer det eller begrensninger i p35 chipsettet!

 

Skal prøve 2t og 2,4 for å være helt sikker, men har mine tvil.

Lenke til kommentar
Litt skeptisk til å gå så høyt som 2,4v på rammen, står 2,15 på brikkene så det skulle jo holde. Og de går helt fint parvis på default volt.

 

Er et P5k dlx/wifi jeg har.

 

Brikkene går glatt på 800mhz, virker nesten som begrensning i chipset/hk. Eller jeg trenger en magisk bios setting.

 

Jeg kjører 4x 1gb brikker @ 1200 mhz fint med mitt p5k deluxe :) Så tror ikkje det er noe begrensning i chipsetet. Har du testa èn og èn brikke med memtest? Hvis du ikkje har gjort det, så gjør det.

 

Lite vits å teste noe annet mener jeg. Selv om brikkene tilsynelatene funker greitt med 2 brikker i windows og spill, så kan det være at brikkene bruker litt andre deler av rammen når man bruker 4 brikker.

 

Altså MEMTEST 86 først, så kan man teste andre ting :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...