Gå til innhold

Den store Foxconn-tråden -Hovedkort


Anbefalte innlegg

foxconn3on1.jpg

 

Jeg og TXD1979 bestemmte oss for å lage en samletråd for foxconnhovedkort. Det er lagt ut linker til noen brukertester av forskjellige foxconnkort, og en skal ikke se bort i fra at det dukker opp flere tester og mer informasjon etter hvert i denne posten.

 

Denne tråden er selvsagt beregnet for alle, og alle som lurer på noe, eller har noe å si må selvsagt poste i vei, så lenge det dreier seg om hovedkort fra foxconn.

 

Tester

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Foxconn X38A Digital Life Laget av _sindre_

post-109308-1197299936_thumb.jpg

Foxconn har her laget ett veldig godt og allsidig hovedkort, med tanke på spillere og entusiaster. Du kan blant annet velge om du vil bruke DDR2 eller DDR3, og du kan velge om kjøleløsningen skal være aktiv eller passiv. Videre har kortet meget gode tilkoblingsmuligheter, samt godbiter for entusiaster, deriblant onboard power-, reset- og ”clear cmos”-knapp. Med to PCI-E 2.0 – porter som har 16x båndbredde, er dette kortet dessuten ett godt valg om en har planer om crossfire.

 

Når det kommer til overklokking klarer ikke Foxconn å overbevise helt med dette kortet. Det fungerer godt til moderat overklokking og har mange justeringsmuligheter. dessverre er ikke den høyeste stabile klokken på 440FSB det helt store for entusiasten om en har planer om overklokking på høyt nivå.

 

+ Gode tilkoblingsmuligheter

+ God bundle

+ Støtter både DDR2 og DDR3

+ Valgfri NB-vifte

+ Onboard power-, reset- og clear cmos-knapp

 

- Stopper litt tidlig ved overklokking

 

9/10

 

EDIT:

Ved flashing til en beta-bios økte overklokkingsegenskapene betraktelig. Maks FSB som var mulig å boote på gikk fra 442 til 511FSB, mens maks stabile FSB gikk fra 440 til 500FSB.

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test

 

Foxconn C51XEM2AA (nForce 590 SLI) Laget av Nettulf

post-109308-1189710953_thumb.jpg

"Tilkoblingsmulighetene er gode i forhold til prisen, totalt 10 USB, 6 S-ATA, Firewire og dual Gigabit LAN samt muligheter for SLI på skjermkort holder for de fleste. Onboard 8-kanals HD-audio lydkort fungerte fint, var lite bakgrunnsstøy ved bruk av headset. Har også optisk digital utgang."

 

+ Bra med tilkoblinger

+ Grei plassering av de fleste kontakter

+ Bra onboard 8-kanals HD-audio lydkort med optisk digital utgang.

+ SLI med full båndbredde og muligheter for overklokking

+ Mange muligheter for tuning av parameter i BIOS

 

- Ikke passiv kjøling på brikkesett

- Floppykontakt plassert helt nederst

- Kort avstand mellom CPU kjøler og RAM sokler

 

9/10

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test.

 

Test av Foxconn P35A (P35 + ICH9) Laget av TXD1979

post-109308-1188938928_thumb.jpg

"Jeg sitter igjen med et veldig positivt helhetsinntrykk av kortet. Overklokkingen, som ikke makset ut før 510FSB, er jo suveren og med den passive kjøleløsningen og den ryddige layouten er dette et vinnerkort i mine øyne "

 

+Fantastisk overklokker med ”den rette” CPU

+Passive kjøleløsninger

+Ryddig og pen layout

+Stabilt

 

-Reset CMOS er eneste utvei ved overklokkingsfeil

-(Tynn bundle)

 

Karakter: 9/10

 

Takk til netshop.no som sendte meg kortet!

 

Test av Foxconn 975X7AB-8EKRS2H Laget av _sindre_

post-109308-1187882460_thumb.jpg

Foxconn har her laget ett godt å stabilt hovedkort basert på intels 975X-brikkesett. Det kommer med en stor og god bundle, deriblant gode manualer og runde IDE-kabler. Kortet har mange tilkoblingmuligheter, og kan skilte med blant annet e-sata, 2x Gbit LAN og optisk lydutgang.

 

Hovedkortet er enkelt å overklokke, både i bios og med Fox One. Det ville imidlertid ikke klokke mer enn ca 30% med nåværende bios, og kan dermed ikke kalles noen ekstrem overklokker.

 

Har du planer om 4-kjerne prosessor, eller syns det er for lite med 2 PCI-E-porter, kan versjon 2.0 av dette kortet, 975X7AB-2.0-8EKRS2H, være noe for deg.

 

+ Stor og god bundle

+ Gode tilkoblingsmuligheter

+ Lett å overklokke til ca 30%

 

- Ingen ekstrem overklokker

- Støtter ikke 4-kjerner- og 1333FSB-prosessorer

 

8/10

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test!

 

Test av Foxconn 680i SLi - N68S7AA-8EKRS2H Laget av _sindre_

post-109308-1187124531_thumb.jpg

Ser man bort i fra navnet ”N68S7AA-8EKRS2H”, er det ikke noe som minner om et OEM-produkt. Kortet har et spennstig design, og med sine aktive brikkesettkjølere skiller det seg ut fra andre 680i-baserte hovedkort.

 

+ Stor og god bundle

+ Stilig design

+ Oversiktelig Bios med mange justeringsmuligheter

+ Overklokkingsvennlig

 

- Ikke alle overklokkingsfunksjoner som fungerer like godt med nåværende bios

 

9/10

 

Test av Foxconn P9657AB-8EKRS2H Laget av TXD1979

post-109308-1187124826_thumb.jpg

+Stabilt

+Ryddig og pen layout

+Middels god overklokker

+Passive kjøleløsninger

 

-Ikke mulighet å stille CPU-multiplier

-Noe tynn bundle

 

Karakter: 8/10

 

Test av Foxconn N5M2AB-8KRS2H nForce 550 hovedkort Laget av Nettulf

post-109308-1187125233_thumb.jpg

+ Bra med tilkoblinger

+ Grei plassering av de fleste kontakter

+ Bra onboard 7.1 lydkort med digital utgang.

+ Mulighet for SLI

 

- Dårlig manual

- Ikke det enkleste på overklokking

 

8/10

 

Test av Foxconn P9657AA-8EKRS2H Laget av Mortis360

post-109308-1187125529_thumb.jpg

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, de har fått til ett godt hovedkort til en god pris, kortet er godt lagt opp og er stabilt. Bundelen var veldig tynn, men det blir igrunn forsvart av den lave prisen kortet har.

 

Karakter 9/10

 

Omtale: FOX ONE (Programvare)Laget av Mortis360

post-109308-1187301351_thumb.jpg

Oppsummering:

Ett lite og nyttig program til Foxconn hovedkort som gjør at man kan stille på det meste. Her kan man både overklokke, sette alarmer og justere viftehastigheten.

 

Konklusjon:

Ett veldig godt program, eneste konkurent er nTune til nVIDIA chipset. Annbefales til alle som bruker Foxconn hovedkort og vil ha styr på ting via software og ikke BIOS.

 

Karakter: 10/10

 

Foxconn Anbefalinger:

Dette er kort som vi, som tester foxconn-produkter, vil anbefale. Dette er basert på testene vi har gjort, og anbefalingene vil oppdateres etter hvert som vi får testet flere produkter. Her finner du forslag til kort som egner seg for ett gamingoppsett, en student/familie-pc, og overklokking.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Gamer:

 

Foxconn 680i - N68S7AA-8EKRS2H

post-109308-1187124531_thumb.jpg

Planlegger du en kraftig spillpc, og vil ha Intel-cpu og mulighet for SLi? Da kan dette kortet være noe for deg. En E6850 eller Q6600 vil være ett godt prosesorvalg til dette hovedkortet for gaming. Kort sagt ett velbygd og solid kort med en stor kvalitetsbundle fra Foxconn.

 

Les hele testen av kortet her

Finn kortet i prisguiden

 

Foxconn nForce 590 SLI - C51XEM2AA

post-109308-1189710953_thumb.jpg

Planlegger du gamerpc, men vil ha ett AMD-basert system, kan dette kortet være verdt å se på. Det er basert på nForce 590 SLI-brikkesettet, har godt med tilkoblinger, støtter AM2-cpuer, og ikke minst har det støtte for SLi.

 

Les hele testen av kortet her

Finn kortet i prisguiden

 

 

Student/Familie:

 

Foxconn N5M2AB-8KRS2H (nForce 550)

post-109308-1187125233_thumb.jpg

Skal du ha en rimelig pc med AMD-cpu, beregnet på forskjellige oppgaver? Dette rimelige hovedkortet har blant annet bra med tilkoblinger og ett godt onboard 7.1-lydkort med optisk utgang. F.eks en X2 4200+ eller X2 4400+ vil være ett godt og billig prossessorvalg til dette hovedkortet.

 

Les hele testen av kortet her

Finn kortet i prisguiden

 

 

Overklokker:

 

Foxconn P35A (P35 + ICH9)

post-109308-1188938928_thumb.jpg

Vil du ha ett kort som er godt til overklokking, men ikke har lyst å bruke flere tusen kroner på hovedkort? Dette rimelige hovedkortet basert på P35 støtter alt av Intels S775-prosessorer, og er også klart for 45nm-prosessorene. Eksemplaret som ble testet klarte hele 510FSB stabilt, noe som må sies å være imponerende av ett kort i denne prisklassen.

 

Les hele testen av kortet her

Finn kortet i prisguiden

 

Lenker

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

 

untitled10cd4.jpg

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var jeg også :D Skrur i sammen min første test-pc med Foxconn-hovedkort i morgen, og vil i denne tråden sammen med _sindre_ legge fram resultatene på det vi tester. Som _sindre_ nevner er dette en tråd for ALLE og vi tar gjerne imot tips og råd og spørsmål som kan gjøre testingen bedre :thumbup:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Gratulerer med valget som testere for Netshop. Tror de virkelig kan gjøre et godt reklamestunt med dette!

Pass på å fortelle at dere tester for netshop når dere legger ut poster om produktene/evt anbefalinger (som gjort i første post) ellers så kan dere fort bli arrestert på dette forumet.

 

Mer on topic. Hvilket hovedkort er det snakk om? Vurderer selv P35 hovedkortene når de kommer! Om dere har tilgjengelig både P965 og P35 kortene kunne det være veldig relevant! Også Fox P35 mot f.eks et annet P35 kort, men forventer ikke de helt store forskjellene.

Lenke til kommentar
Gratulerer med valget som testere for Netshop. Tror de virkelig kan gjøre et godt reklamestunt med dette!

Pass på å fortelle at dere tester for netshop når dere legger ut poster om produktene/evt anbefalinger (som gjort i første post) ellers så kan dere fort bli arrestert på dette forumet.

 

Mer on topic. Hvilket hovedkort er det snakk om? Vurderer selv P35 hovedkortene når de kommer! Om dere har tilgjengelig både P965 og P35 kortene kunne det være veldig relevant! Også Fox P35 mot f.eks et annet P35 kort, men forventer ikke de helt store forskjellene.

8758607[/snapback]

Jeg begynner med P965 :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Hei, kjekt at det ble laget en tråd om dette.

 

Jeg er også en av testerne til Netshop, så hei til dere andre! :D

 

Går i Foxconn hovedkort her også, jeg har et AM2 kort å teste.

Sliter litt med dårlig manual til kortet, hvordan er det på de som dere andre har?

 

Kun en stor, utbrettbar hurtig guide her, og ikke noe mere på hjemmesiden heller.... :hmm:

 

EDIT:

_sindre_ har du forresten testet Fox One programmet til overklokking i Windows?

Jeg får ikke muligheten til å endre på noe der, må gjøre det i BIOS

 

 

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Hei, kjekt at det ble laget en tråd om dette.

 

Jeg er også en av testerne til Netshop, så hei til dere andre!  :D

 

Går i Foxconn hovedkort her også, jeg har et AM2 kort å teste.

Sliter litt med dårlig manual til kortet, hvordan er det på de som dere andre har?

 

Kun en stor, utbrettbar hurtig guide her, og ikke noe mere på hjemmesiden heller....  :hmm:

 

EDIT:

_sindre_ har du forresten testet Fox One programmet til overklokking i Windows?

Jeg får ikke muligheten til å endre på noe der, må gjøre det i BIOS

 

 

 

Nettulf

8759576[/snapback]

Velkommen i klubben :) Sender deg en PM nå snart ;)

Lenke til kommentar
ser bra ut, er det stabilt?? (i 3dmark osv, altså til bench)

8759587[/snapback]

 

Under den testen gav jeg ikke nok spenning til prosessor til at den var helt stabil, men det er cpuen som er problemet her, mitt eksemplar må være kald og få mye spenning for å klare dette. Men den var stabil nok til normal bruk og superpi, men under dual Prime 100% load kom det kalkuleringsfeil. Har ikke testet med 3dmark sålangt på den hastigheten.

 

Nettulf;

 

Jeg syns brukssamvisningen har vært brukbar så langt. Står det meste jeg trenger å vite i den, selv om noe gjerne kunne blitt forklart enda bedre.

 

Når det gjelder fox one, så ser det greit nok ut, men det er ikke så mye du kan stille på der. Sikkert greit nok om du skal klokke f.eks en villig E6600 til 3Ghz, men bios er jo som regel det beste. Derfor har jeg først og fremst brukt biosen under klokking.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Om dere har tilgjengelig både P965 og P35 kortene kunne det være veldig relevant! Også Fox P35 mot f.eks et annet P35 kort, men forventer ikke de helt store forskjellene.

8758607[/snapback]

 

Trolig kommer ikke kortene til å testes så mye opp mot andre produserters tilsvarende kort, men det ligger jo masse resultater på nettet fra før, så det vil nok ikke by på store problemer for den enkelte å se forskjellige kort opp mot hverandre. Vi kommer til å teste forskjellige brikkesett, sålangt P965 og 680i (til intelprosessorer), men jeg har fått beskjed om at også P35 blir sendt ut til test.

Lenke til kommentar
nettulf; testet kortet noe særlig, hvordan er intrykket av det så langt?

8759806[/snapback]

 

Ikke så mye ennå, puttet det inn i går, men bare med en eksisterende Windows installasjon.

Driver nå å installerer på nytt, så jeg får et helt "rent" system.

Først da er jeg sikker på at gamle drivere og slikt til det andre kortet ikke lager noe kluss.

 

Men har hatt problemer med Live oppdatering, Fox One programmet og som sagt ingen manual på hovedkortet.

Endrer jeg på noe i forbindelse med overklokking, blir det stort sett at det låser seg, eller restarter.

Har også litt merkelig klokking på minnet, er 667MHz DDR2, men viser i systemet at det har 626MHz.

 

Håper det blir litt mere stabilt når jeg får installert på nytt her.

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
får håpe på det ja, hvis ikke får du si i fra, slik at vi andre også kan prøve å finne løsninger. Var det ingen bruksamvisning i det hele tatt?

 

Akkuratt hvilket kort er det du har fått?

8760378[/snapback]

 

 

Var bare en stor, utbrettbar sak med masse bilder på, og noen få beskrivelser.

 

Det var dette kortet jeg mottok, og den såkalte manualen kan du finne her.

 

Må si det er første hovedkort jeg har hatt som det ikke er manual på.....

 

Nå har jeg forresten akkurat installert WinXP, og lagt inn drivere for hovedkortet.

Når maskinen startet på nytt etter driverne, står den bare på Nvidia Boot Agent å prøver å boote fra nettverk. :no:

Har jeg aldri opplevd før heller, så dette kan bli spennende!

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Har flyttet litt frem og tilbake med oppstartsrekkefølgen i BIOS.

Fikk det til nå, men det morsomme var at før jeg installerte drivere til hovedkortet, startet Windows helt fint slik BIOS var satt opp.

 

Nå er det litt driver oppdateringer før jeg tester litt mere i morgen tenker jeg.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...