Gå til innhold

Den store Foxconn-tråden -Hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var et heftig kort du hadde fått da! :dribble:

 

Litt mere low end mitt da, men så har jo ikke jeg noe Core 2 Duo og kose meg med heller.

Likte forresten overklokkingen din, må jo være et rimelig bra resultat det.

 

Så også på den manualen du hadde til ditt kort, den var mere som jeg hadde forventet.

 

Ikke fornøyd med alle funksjonene på kortet.

Hvis jeg går inn i BIOS på Fox Central Control Unit og setter Dynamic Overclock control til Auto, restarter maskinen. Kommer til Windows logoen før den starter på nytt igjen.

Vet det er best å overklokke manuellt, det har jeg gjort vanligvis, men denne funksjonen burde jo virke!

 

Inntill videre får jeg prøve meg manuellt.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Jepp, ett flott kort jeg har fått tilsendt. Når det gjelder klokken, så har jeg så langt "bare" klar 420FSB (tror minnet stopper meg) men tweaktown klarte over 500FSB med dett kortet, så det bør være mer å hente.

 

Når det gjelder problemene dine kan det jo være det kan ha kommet ut en ny bios som kan fikse noen problemer, prøv nyeste bios tiljengelig hvis det ikke er den du har.

Lenke til kommentar
Når det gjelder problemene dine kan det jo være det kan ha kommet ut en ny bios som kan fikse noen problemer, prøv nyeste bios tiljengelig hvis det ikke er den du har.

8761451[/snapback]

 

Har alt oppgradert BIOS, ikke mye hjelp i det.

Får ikke Fox Liveupdate til å virke heller. Laster jeg ned en oppdatering på f.eks. programvare Fox One eller LiveUpdate, kommer det en feilmelding ved installering.

Kan finne filen som er lastet ned og starte installasjon utenom Liveupdate, da går det greit.

 

Men nå blir det installert BF2, må avreagere litt før det blir sengetid.... :D

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har sjekket ut dette hk'et - FOX 945P7AD-8EKRS2 - Intel 945P.

 

Fin layout, med bra kvalitet på komponenter.

8-pins EPS-kontakt til hk'et gir inntrykk av "seriøsitet".

 

Medlfølgende software for "liveupdate" og "overvåking/klokking" fungerte helt greit.

 

Men:

Hk'et var svært dårlig for overklokking.

Det var som eksempel helt elendig i forhold til Asus P5WD2/P5LD2 som jeg har hatt noen eksemplarer av.

Hvorfor?

Fordi man må justere PCI-E frekvens i henhold til overklokk fra default CPU-speed.

Dvs. at man i praksis har små muligheter til å nå langt med f.eks. en Cedar Mill Celeron D som ellers lett klarer FSB200 (FSB133 er stock).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei, kan være hyggelig og låne dere noen D9GMH brikker om dere er villig til å betale frakt begge veier! snakker om:

 

Crucial DDR2-667 2 x 1GB Kit (D9GMH)

og

Crucial BallistiX PC2-5300 2 GB CL3

 

Dette er brikker som ler av 1000 MHz! PC8500@4-4-4-12 burde gå greit. Har da ikke fora value brikkene med så mye spenning, så det er usikkert hva de gjør! Vil tro 1200 MHz er innen rekkevidde på 680i platformen, noe som burde gi ganske fritt spillerom!

 

Bare å ta kontakt på PM.

Lenke til kommentar
Hvordan ble dere testere?

 

Vurderer å kjøpe det kortet du har nå sindre, har hatt en god del problemer med den jeg har nå. Er det noe verdt å kjøpe? Skal kjøre SLI senere på den..

8761603[/snapback]

 

Testere ble vi som sagt ved å søke, personlig ble jeg valgt ut fordi jeg laget en test/omtale av hovedkortet mitt (P5W-DH Deluxe) som jeg linket til i søknaden, og denne testen falt i smak hos netshop.

 

Når det gjelder hovedkortet jeg holder på å teste, så virker det bra så langt. Det virker veldig stabilt og driftsikkert, plaseringen av ting på kortet er god, blant annet er det her tenkt på at man skal ha to store skjermkort med store kjølere satt opp i SLi. F.eks. er mothakene på PCI-E-portene på oversiden, slik at det ikke er noe problem å få løsnet kortene selv om de har noen store kjølere. Sataportene er også tilgjenelige fra siden, og står ikke rett opp på hovedkortet, og dette gjør at heller ikke satakablene blir i veien for skjermkortene eller omvendt.

 

Noe annet som kan nevnes er jo at dette er det eneste 680i-kortet som er aktivt kjølt, men viftene bråker ikke noe spesielt (syns jeg). Om du har ett ellers stille system kan de nok være hørbare. At viftene er aktivt kjølt vil jeg dessuten tro virker rimelig positivt inn på temperaturen. Når Foxconn har ungått de store heatpipekjølerene, er det dessuten mye enklere å skifte brikkesettkjølere, og det er ikke noe stort problem å vannkjøle dette.

 

Når det gjelder overklokkingen av dette kortet, så er jeg forsatt på testingstadiet, men du kan jo se resultatet mitt så langt lenger oppe i tråden.

 

På mandag har jeg eksamen, og har det derfor litt hektisk i helgen, men jeg håper å bli ferdig med testen i løpet av uken som kommer. (kommer litt ann på om jeg låner minne av netshop eller heisann80, da kan det kansje ta noe lenger tid)

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Har hatt litt for fint vær, og mye å gjøre ute de siste dagene....

 

Så etter den siste nedturen jeg hadde når jeg prøvde å overklokke, har jeg ikke gjort mere.

Når overklokkingen slettet flere oppstartsfiler på disken, ga jeg opp å få noe futt.

Skal prøve med et annet hovedkort, for å se om det er prosessor (athlon 64 4200+) eller annet som begrenser det.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Her var jeg og :) Beklager at jeg ikke har hatt tid til å svare på PM'en din Nettulf ang. overklokkingen, men skrik ut hva du lurer på så skal vi prøve å hjelpe. Lettere hvis du bruker denne tråden slik at flere hoder kan slås sammen :thumbup:

 

Når det gjelder testingen regner jeg med å være ferdig innen fredag. Kan røpe med en gang at overklokkingen ikke har vært dette kortets aller sterkeste side, men har noen uprøvde muligheter igjen, før jeg drar noen endelig konklusjon på akkurat det.

 

I hvilket program skriver dere forresten rapporten? Jeg bruker Open Office og sender avgårde som "doc"-fil til sjefen tror jeg. Var så genialt enkelt å legge til bilder og tekst på den måten. Regner med det er han som publiserer den på hardware etterpå :hmm:

 

Lykke til videre folkens!

 

PS: Jeg har fortsatt ikke funnet ut hvem den 4. testeren er :hmm:

Lenke til kommentar

Tror meningen er at vi legger den ut selv på hw.no, men at han gjerne vil se den før den publiseres.

 

Jeg skriver rapporten i office 2003, da får jeg også rettet slurvefeil. Tror jeg også kommer til å lage den i pdf-form når jeg er ferdig med den. Stian kunne lese det meste av formater sa han. :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal prøve å oppsummere problemene mine med overklokking.

Har tidligere bare overklokket SocketA og 939 systemer, men dette burde jo være omtrent det samme.

 

Først ville jeg teste en "automatisk" overklokkings funksjon på kortet.

Skal kunne aktivisere dette i BIOS, og bruke programmet Fox One for å styre frekvens og lignende fra Windows.

Aktiverer jeg den ene settingen i BIOS, starter ikke Windows mere, bare restarter hele tiden. Så det droppet jeg da..... :thumbdown:

 

Så skulle jeg gjøre det på beste måten, manuellt.

Startet med å redusere Hyper Transport multiplier, slik at bussen skulle holde seg godt under 1000MHz. Satte videre ned hastighet på RAM, fra 667MHz til 400MHz.

Da skulle det være klart for å finne maks hastighet på FSB til CPU.

Økte den fra 200MHz til 220MHz, og det funket ikke. Dette er jo en veldig beskjeden overklokk, og skulle økt kjernefrekvensen fra 2200MHz til 2420MHz.

Måtte helt ned på 210MHz for å starte Windows.

 

Prøvde så å sette lavere multiplier enn 11 som var standard, og øke FSB desto mere. F.eks. prøvde jeg 8x300MHz, med det resultat at flere oppstartsfiler i Windows ble ødelagt, må installere på nytt.

 

Etter det gikk jeg ut å koste meg i solen i stedet for.... :D

 

 

Så hvis ingen har noen glupe forslag, skal jeg bytte til et annet hovedkort igjen, og se om det er CPU som er så elendig.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
kansje det kan være lurt å prøve å ha rammen på 667Mhz, slik at fsb og ram klokkes samtidig. Det er ikke altid alle fsb-ram forhold fungerer like godt :hmm:

8794644[/snapback]

 

 

Slik jeg forsto valgene i BIOS, kunne jeg bare kjøre RAM på 400, 533 eller 667MHz, siden jeg har 667MHz RAM. Kortet støtter vel opp til 800MHz.

Men det ser ut til at denne frekvensen er låst, uavhengig av FSB.

 

På andre kort jeg har overklokket, har jeg i stedet for satt en divider mellom RAM og CPU, slik at frekvensen til RAM har vært en deling av frekvensen på CPU.

Da har jeg bare måtte passe på at maks overklokk av CPU ikke gjorde slik at RAM overskred sine maks verdier.

 

Tallene for klokkefrekvens på RAM i CPU-Z stemmer ikke helt med settinger i BIOS heller... :hmm:

 

Kan det hjelpe med noen skjermbilder fra BIOS kanskje, så jeg kan vise hva som er mulighetene?

I så fall kan jeg prøve på det i kveld.

 

 

EDIT: skriveleif.

 

 

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

hvis du setter den på 667Mhz og begynner å klokke vil jeg likevell tro at minnet også klokkes. slik er det også på kortet jeg sitter med nå, jeg også har minne som er spesifisert for 667Mhz, men jeg klarer å skremme det opp i 840Mhz ved å gi det litt mer volt, og slakke litt på timingsene :)

 

EDIT: Jeg skal ikke si så mye om amd da, for jeg har aldri hatt ett amd-system... :blush:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg misforstår deg nå Nettulf, men slik jeg forstår deg så tror du hastigehetene du setter i BIOS er faste. Dette er egentlig dividere og på mitt kort ser dem slik som dette ut:

 

DDR2-533 (1:1)

DDR2-667 (4:5)

DDR2-800 (2:3)

 

Så det som _sindre_ sier er korrekt. Minnet vil følge med oppover når du øker fsb

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...