Gå til innhold

Trenger hjelp til Accessoppgave.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha akkurat samme eksamen som deg og sitter her med forberedelsesarket foran meg.

 

Det som slår meg er at det blir vanskelig å lage en kundetabell, siden det vil i praksis være umulig å føre inn navnene til alle enkeltpersonene på alle byvandringene. Samtidig er det jo nødvendig med en tabell for kundenavn i sammenheng med bedrifter... tror jeg. :hmm:

 

Har ikke greid å komme opp med en skikkelig datamodell enda, så viss det er noen som kan hjelpe oss så er jeg evig takknemmelig.

 

 

Edit: Ved nøyere gransking av teksten ser jeg at det står nokså konkret at vi skal utvikle en database som håndterer bestillinger, kunder og tenester. I så fall rekner jeg med at byvandringen, som skapte en del hodebry for meg, faller bort, siden den ikke har noe med bestilling å gjøre.

Endret av darkcootie
Lenke til kommentar

Vel. Det vil jo ikke være vanskelig å svare på om det f.eks er en "en til mange" relasjon eller om det er en "mange til mange" relasjon, for noen som har litt mere peiling (?) Om noen gidder å svare på det, så hjelper det i hvert fall noe.. Jeg har ikke sagt at man skal gjøre hele oppgaven for meg, for det skal jeg klare. Men det er bare den første lille "toppen" å komme over.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
Vel.  Det vil jo ikke være vanskelig å svare på om det f.eks er en "en til mange" relasjon eller om det er en "mange til mange" relasjon

8763266[/snapback]

 

 

Mange til mange-relasjoner er "forbudt". Glemte å si det i den første posten. Så du må lage en en til mange-relasjon.

Lenke til kommentar

INGEN tillater mange-til-mange. Skulle gjerne sett hvordan du skulle løst den :D

 

Poenget mitt er at dette er snakk om noe du selv skal kunne lese ut av oppgaven, hvis du hadde fulgt litt med i faget i løpet av året. Det er ikke mange som gidder å hjelpe deg med skoleoppgaver på denne måten.

Lenke til kommentar

Vi bygget den opp slik at kunden var personen som bestilte for en gruppe som kunne bestå av flere personer.

 

Det er som det ble nevnt ikke praktisk mulig å notere alle som var med inn i kunderegisteret, ikke at jeg helt kan se at det er nødvendig. Det kan bli veldig mange navn etter som man kan anta at de kanskje bruker busser og disse har gjerne 50 seter.

 

Jeg mener det kan være nødvendig at man kan bruke informasjonen om kunden som gjorde bestillingen i for eksempel fakturaøyemed.

 

Videre laget vi en tabell med de forskjellige turene firmaet hadde og en som fortalte når disse turene var satt opp. Til slutt hadde vi også en bestillingsdatabase for å vise hvem som hadde meldt seg på turer den dagen. Vi bakte også inn støtte for å ha et maks antall deltakere på en tur ved å definiere hvor mange som kan være med i produkt-tabellen. Vi slang også med en tabell for å koble poststed til postnummer slik at poststedet kan komme automatisk opp når du skriver inn postnummeret i et skjema.

 

Vi valgte altså å bygge den opp ganske likt kinodatabasen som skal finnes i verktøysboka for de som har den.

 

Jeg er intressert i å vite hvordan andre ser for seg bestillingsregistreringen. Selv tenkte jeg på å kunne slå opp på turer (i tabellen som forteller når turene er) og så registrere bestillinger i et delskjema under. Hvorvidt dette er en god løsning er jeg ikke sikker på så jeg vil gjerne ha innspill på akkurat den biten.

 

@ trådstarter

 

Her er det nok ikke snakk om en relasjon men flere. Slik som jeg bygget opp datamodellen var det natrulig med en til mange relasjoner mellom tabellene.

Endret av gather
Lenke til kommentar
hvis du hadde fulgt litt med i faget i løpet av året. Det er ikke mange som gidder å hjelpe deg med skoleoppgaver på denne måten.

8768144[/snapback]

 

UNNSKYLD MEG! Jeg er blandt de beste i klassen, men jeg lurer jo også på hvordan andre evt. går løs på denne oppgaven. Så at "jeg skal følge med litt i faget" ser jeg på som en direkte upassende kommentar!

 

 

Vi bygget den opp slik at kunden var personen som bestilte for en gruppe som kunne bestå av flere personer.

 

Det er som det ble nevnt ikke praktisk mulig å notere alle som var med inn i kunderegisteret, ikke at jeg helt kan se at det er nødvendig. Det kan bli veldig mange navn etter som man kan anta at de kanskje bruker busser og disse har gjerne 50 seter.

 

Jeg mener det kan være nødvendig at man kan bruke informasjonen om kunden som gjorde bestillingen i for eksempel fakturaøyemed.

 

Videre laget vi en tabell med de forskjellige turene firmaet hadde og en som fortalte når disse turene var satt opp. Til slutt hadde vi også en bestillingsdatabase for å vise hvem som hadde meldt seg på turer den dagen. Vi bakte også inn støtte for å ha  et maks antall deltakere på en tur ved å definiere hvor mange som kan være med i produkt-tabellen.  Vi slang også med en tabell for å koble poststed til postnummer slik at poststedet kan komme automatisk opp når du skriver inn postnummeret i et skjema.

 

Vi valgte altså å bygge den opp ganske likt kinodatabasen som skal finnes i verktøysboka for de som har den.

 

Jeg er intressert i å vite hvordan andre ser for seg bestillingsregistreringen. Selv tenkte jeg på å kunne slå opp på turer (i tabellen som forteller når turene er) og så registrere bestillinger i et delskjema under. Hvorvidt dette er en god løsning er jeg ikke sikker på så jeg vil gjerne ha innspill på akkurat den biten.

 

@ trådstarter

 

Her er det nok ikke snakk om en relasjon men flere. Slik som jeg bygget opp datamodellen var det natrulig med en til mange relasjoner mellom tabellene.

8768679[/snapback]

 

Takk for at du er så hyggelig å svare.

 

Selv tenkte jeg at jeg skulle følge kap 9. BRATT Klatreklubb. Grunnen til at jeg velger den er fordi det på en måte er en guidet tur det også, så den vil høyest sannsynlig ha noen likheter. Kan hende jeg tar litt feil også da. Men jeg tror ikke kino'n er så gal heller nei.

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar
hvis du hadde fulgt litt med i faget i løpet av året. Det er ikke mange som gidder å hjelpe deg med skoleoppgaver på denne måten.

8768144[/snapback]

 

UNNSKYLD MEG! Jeg er blandt de beste i klassen, men jeg lurer jo også på hvordan andre evt. går løs på denne oppgaven. Så at "jeg skal følge med litt i faget" ser jeg på som en direkte upassende kommentar!

8771579[/snapback]

Da sier vel dette mer om klassens generelle nivå... :no:

Lenke til kommentar

Takk for at du er så hyggelig å svare.

 

Selv tenkte jeg at jeg skulle følge kap 9. BRATT Klatreklubb. Grunnen til at jeg velger den er fordi det på en måte er en guidet tur det også, så den vil høyest sannsynlig ha noen likheter. Kan hende jeg tar litt feil også da. Men jeg tror ikke kino'n er så gal heller nei.

 

Mvh Faller

8771579[/snapback]

 

Hei

 

Har sett litt på databasen i kapittel 9 og den fungerer jo også greit til å løse en slik oppgave. Grunnen til at jeg valgte kinodatabasen er fordi det er en database vi har jobbet ganske mye med og derfor er det lettere å ta utgangspunkt i den. For å være helt ærlig tror jeg ikke vi har vært innom kapittel 9.

 

Kommer nok uansett hvilket kapittel man baserer ting på til å måtte gjøre en del endringer når oppgaven kommer i morgen.

 

Det var forresten en av lærerne på skolen som snakket om at det kunne være lurt å skrive et dokument hvor du begrunnet blant annet valg av primærnøkler. Noen andre som har fått anbefalt det samme?

Endret av gather
Lenke til kommentar

Eg lagde ein database med utgangspunkt i førebuingsarket. Gjekk veldig greit.

Entitetar: Kundar, Oppdrag og Turar

 

Hadde eg sett denne tråden litt tidelegare, skulle eg ha lasta opp databasen, dei 2 arka mine m.m. Men no er dette for seint =/ Uansett, eg føler meg godt forberedt til i morgen.

 

Andre tips: Sjå over korleis du lagar meir avanserte spørjingar.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Laget ei lita liste over hva jeg måtte ha kontroll på til eksamen... vil gjerne ha kommentarer hvis det er noe jeg har glemt.

 

• Fornuftige feltdefinisjoner (man trenger ikke lage motorvei til en bil)

• Relasjoner

• Spørringer

• Parameterspørringer

• Skjemaer

• Skjemabasert på flere tabeller (eks. hente poststed når man skriver inn postnummer) - bruke spørringer

• Hoved og delskjema (eks. slå opp en film og legg inn forestillinger i delskjemaet)

• Makroer (AUTOEXEC)

• Meny

• Beregninger med skjemafelter

• Summering av et felt i en spørring

• Iif setninger (eks. skrive ut UTSOLGT hvis antall billetter igjen er lik 0)

Endret av gather
Lenke til kommentar
hvis du hadde fulgt litt med i faget i løpet av året. Det er ikke mange som gidder å hjelpe deg med skoleoppgaver på denne måten.

8768144[/snapback]

 

UNNSKYLD MEG! Jeg er blandt de beste i klassen, men jeg lurer jo også på hvordan andre evt. går løs på denne oppgaven. Så at "jeg skal følge med litt i faget" ser jeg på som en direkte upassende kommentar!

8771579[/snapback]

Da sier vel dette mer om klassens generelle nivå... :no:

8773983[/snapback]

 

Hva vet du om klassens generelle nivå?!? Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt gidder i å synse om dette! Eller å i det hele tatt lese denne tråden, siden du ikke har noe som helst konstruktivt å komme med.

 

Og jeg har vært borte totalt 6 timer i løpet av hele året fra i høst, og jeg har en VELDIG flink lærer. Hun har holdt på i 10 år eller noe sånt.

 

Jeg syntes synd på deg som ikke har noe annet å drive med enn å prøve å leke en overlegen idiot. skaff deg et liv :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal folket kode selv i morgen? eller går alle for frontpage?

8776040[/snapback]

 

Går for egenkoding. Men jeg kan røpe at grunnen er mindre glamorøs enn at jeg er en codejunkie-purist... jeg har aldri vert borti frontpage :blush:

 

Og nå nærmer det seg sengetid. Lykke til i morgen folkens, selv om det virker som jeg definitivt kunne trenge det mer enn majoriteten av de som har postet her :)

Endret av darkcootie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...