Gå til innhold

Trenger hjelp til Accessoppgave.


Anbefalte innlegg

Har dere to tabeller som blir en mange til mange relasjon?

Sleng inn en koblingstabell mellom disse som blir til 2 en til mange relasjoner:)

 

Jeg satt netopp med en slik løsning for idrettslaget mitt iallefall.

En person kan være medlem i mange grupper, og en gruppe kan ha mange personer. Resultatet var at jeg laga en lagListe tabell..

En person kan være medlem av mange forskjellige lag. Mens ett lag kun kan ha med en av hver person på hvert lag. Auto increment ID så er det løst ved å brukke gruppeID og presonID.

 

 

Dette var bare måten jeg løste mitt problem på.. om det hjelper dere påveien vites ikke:)

 

mvh Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du hadde fulgt litt med i faget i løpet av året. Det er ikke mange som gidder å hjelpe deg med skoleoppgaver på denne måten.

8768144[/snapback]

 

UNNSKYLD MEG! Jeg er blandt de beste i klassen, men jeg lurer jo også på hvordan andre evt. går løs på denne oppgaven. Så at "jeg skal følge med litt i faget" ser jeg på som en direkte upassende kommentar!

8771579[/snapback]

Da sier vel dette mer om klassens generelle nivå... :no:

8773983[/snapback]

 

Hva vet du om klassens generelle nivå?!? Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt gidder i å synse om dette! Eller å i det hele tatt lese denne tråden, siden du ikke har noe som helst konstruktivt å komme med.

 

Og jeg har vært borte totalt 6 timer i løpet av hele året fra i høst, og jeg har en VELDIG flink lærer. Hun har holdt på i 10 år eller noe sånt.

 

Jeg syntes synd på deg som ikke har noe annet å drive med enn å prøve å leke en overlegen idiot. skaff deg et liv :thumbup:

8775231[/snapback]

 

På tide med et lite norskkurs her. Arrogant? Muligens. Overlegen? neppe (Ikke det at du heller ville visst noe om det). Lær deg å skille de to. Idiot? Det er subjektivt.

 

Hvorvidt du er borte fra timer eller ikke er relativt uinteressant når det er snakk om ditt kunnskapsnivå.

 

Jeg trekker slutninger ut ifra spørsmålsstillingen. Du "synser" uten noen som helst grunnlag.

 

Jeg trenger heller ikke din medfølelse for noe. Det der er bare en teit hersketeknikk... Skjerp deg!

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Føler at det gikk bra.. Nettsida blei faktisk ganske fin den. Sånn bortsett fra at det manglet bilder.

 

Laget noen ekstra rapporter i databasen utenom de som stod i oppgaven håper det kan være med å telle positivt.

 

Hvordan løste folk det med å hente ut bestillinger etter en bestemt dato?

Lenke til kommentar

Vi må nok ha tolket oppgaven noe forskjellig.

 

Jeg tolket den slik at hvis jeg hadde bestillinger

 

4. mai

5. mai

6. mai

7. mai

 

og så ba om å få se bestillinger etter 5.

så skulle kun 5. , 6. og 7. dukke opp. Samt eventuelle andre bestillinger etter 5. mai.

Lenke til kommentar

"oversikt over alle bestillinger av turer etter en oppgitt dato. Pris for selve turen og for eventuell skyss skal for for hver bestilling komme fram som to beløp og som en endelig sum". Jeg tolket det som at bestillinger for en spesifikk dato skulle vises, men ble litt usikker nå:p

Lenke til kommentar
"oversikt over alle bestillinger av turer etter en oppgitt dato. Pris for selve turen og for eventuell skyss skal for for hver bestilling komme fram som to beløp og som en endelig sum". Jeg tolket det som at bestillinger for en spesifikk dato skulle vises, men ble litt usikker nå:p

8789116[/snapback]

Eg og blei litt usikker no.. Kan godt vere riktig det Gather har gjort.. Ikkje veit eg =) Men då røyk 6'arn min i alle fall =/

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Just for fun kan jeg jo skrive hva jeg gjorde.

 

Laget parameterspørring med vilkår "Between [Oppgi dato] and 31.12.9999"

 

Noen som har en bedre løsning... bladde gjennom boka å kunne ikke se noen annen måte... kunne kanskje brukt no større enn mindre enn greier men det vil jo i praksis ha samme effekten. Det er jo uansett usannsynlig at systemet vil være i drift i bortimot 8000 år :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
UNNSKYLD MEG! Jeg er blandt de beste i klassen, men jeg lurer jo også på hvordan andre evt. går løs på denne oppgaven. Så at "jeg skal følge med litt i faget" ser jeg på som en direkte upassende kommentar!

8771579[/snapback]

Da sier vel dette mer om klassens generelle nivå... :no:

8773983[/snapback]

Nå har jeg blitt kalt arrogant før, så jeg slenger meg med på denne :)

 

Hvis folk har problemer med å se om noe er en til mange eller mange til mange, da bør de i mine øyne holde seg LANGT unna noe som helst utvikling som har med databaser å gjøre.

Lenke til kommentar
Just for fun kan jeg jo  skrive hva jeg gjorde.

 

Laget parameterspørring med vilkår "Between [Oppgi dato] and 31.12.9999"

 

Noen som har en bedre løsning... bladde gjennom boka å kunne ikke se noen annen måte... kunne kanskje brukt no større enn mindre enn greier men det vil jo i praksis ha samme effekten. Det er jo uansett usannsynlig at systemet vil være i drift i bortimot 8000 år :p

8793785[/snapback]

Nå har ikke jeg peiling på Access, men er det ikke mulig å bruke et enkelt vilkår som WHERE dato > [oppgitt dato] ?

 

(MySQL: SELECT * FROM tabell WHERE dato > '2007-01-01')

Lenke til kommentar
Just for fun kan jeg jo  skrive hva jeg gjorde.

 

Laget parameterspørring med vilkår "Between [Oppgi dato] and 31.12.9999"

 

Noen som har en bedre løsning... bladde gjennom boka å kunne ikke se noen annen måte... kunne kanskje brukt no større enn mindre enn greier men det vil jo i praksis ha samme effekten. Det er jo uansett usannsynlig at systemet vil være i drift i bortimot 8000 år :p

8793785[/snapback]

Nå har ikke jeg peiling på Access, men er det ikke mulig å bruke et enkelt vilkår som WHERE dato > [oppgitt dato] ?

 

(MySQL: SELECT * FROM tabell WHERE dato > '2007-01-01')

8957878[/snapback]

Jeg bruker ikke Access selv, men mener bestemt at du kan det. Og det å bruke slike verdier (31.12.9999) bryter med all god skikk. Det har lett for å bli uvane, og historien kan fortelle om en rekke tilfeller hvor slikt ført til mer eller mindre katastrofale feil. Hadde jeg vært sensor hadde jeg latt det telle (minst) like mye negativt som det positivte i at det blir brukt "parameterspørring". Det vitner både om manglende forståelse av den databasen han benytter, og ikke minst manglende kunnskap om design av databaseløsninger.

 

Edit: Men når det er sagt, jeg har opp gjennom årene sett en rekke lærere/forelesere på Videregående- og høgskolenivå som ikke har begrep om det de skal forelese, og jeg har sågar kommet med et svar på faglærers spørsmål på en eksamen hvor sensor var enig med meg i at faglærers fasitsvar var ufullstendig, så det kan jo godt være at gather har bitt lært at det skal gjøres slik.

Endret av roac
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...