Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Sa aldri det er riktig at det er ulovlig, sa nei til full legalisering. I starten ihvertfall.

 

Og nei, ingen av disse tingene over jeg sa om effekter er påstander, de er nemlig dokumentert og blitt skrevet om flere ganger. Vanskelig å bevise nå, men pytt... Grunnen til at jeg ikke har kilder er fordi jeg orker ikke å lese rundt på nytt eller huske på visse sider og serier pga en cannabissupporter krever det.

 

+ Jeg kalte deg aldri direkte for dum.

 

Hvis du skal delta i denne diskusjonen (altså bli tatt seriøst), så må du ha kilder til påstandene dine når det er grunn til å tvile på dem. Hvis effektene du snakker om er veldokumentert, så er det ikke krevende å finne en kilde. Hvis du ikke gidder det, er kanskje ikke politikkdelen av forumet for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal delta i denne diskusjonen (altså bli tatt seriøst), så må du ha kilder til påstandene dine når det er grunn til å tvile på dem. Hvis effektene du snakker om er veldokumentert, så er det ikke krevende å finne en kilde. Hvis du ikke gidder det, er kanskje ikke politikkdelen av forumet for deg.

 

Det handler om å si sin mening, ikke om å delta i politikkdelen.

Lenke til kommentar

-Skader lunger, altså i røyk.

 

...For det finnes jo ingen alternative inntaksmetoder. Uansett, skaden fra cannabis kan ikke måle seg med f.eks skaden usunn mat, sykling uten hjelm, røyk, alkohol, kaffe (har i flere studier blitt regnet for å ligge noenlunde likt cannabis med tanke på skadepotensiale) osv påfører folk. Er det ikke dobbeltmoralsk og urettferdig å ville forby cannabis, men ikke f.eks usunn mat eller sykling uten hjelm?

 

-Mens du er rusa er det sannsynligvis at du kommer til å ta dummere valg enn visst du ikke hadde vært rusa. Altså du oppfører deg annerledes.

 

I det en person ruser seg på cannabis så reduseres sjansen for at vedkommende utfører en voldelig handling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...For det finnes jo ingen alternative inntaksmetoder. Uansett, skaden fra cannabis kan ikke måle seg med f.eks skaden usunn mat, sykling uten hjelm, røyk, alkohol, kaffe (har i flere studier blitt regnet for å ligge noenlunde likt cannabis med tanke på skadepotensiale) osv påfører folk. Er det ikke dobbeltmoralsk og urettferdig å ville forby cannabis, men ikke f.eks usunn mat eller sykling uten hjelm?

 

 

 

I det en person ruser seg på cannabis så reduseres sjansen for at vedkommende utfører en voldelig handling.

 

Man skades ikke av å ikke bruke hjelm så lenge man ikke en noob..

Lenke til kommentar

Orker ikke å gå rundt å finne, men jeg har jo lest...

 

Ikke vær dum å motsi meg nå.

 

Kan komme med noen jeg husker ihvertfall.

 

-Skader lunger, altså i røyk.

-Oppfatningsevnen din blir svekket, klarer du å hoppe over bekken?

-Kan resultere i dårligere hukommelse etter lengre bruk.

-Mens du er rusa er det sannsynligvis at du kommer til å ta dummere valg enn visst du ikke hadde vært rusa. Altså du oppfører deg annerledes.

 

All røyk skader lunger ja, det er en selvfølge, men det går fint ann å spise cannabis ved f.eks. å bake det inn i forskjellige ting, og det går ann å bruke en vaporiser som gjørt at du ikke for noe røyk ned i lungene. Samtidig røyker de fleste ikke cannabis like ofte som tobakk, siden cannabis ikke er avhengighetsskapende. Det er heller aldri noen som har klart å vise at kausalitetsforhold mellom å røyke cannabis og kreft. Samtidig er det jo et spørsmål om hvorfor staten skal bestemme hva frie mennesker skal få lov til å putte i sin egen kropp. Spesielt når mye mer skadelige stoffer som alkohol og tobakk er lovlig, men ikke nesten harmløse stoffer i sammenligning.

 

Oppfatningsevnen din blir en viss grad svekket ja, men ikke i nærheten som mye som alkohol svekker oppfatningsevnen. De fleste klarer helt fint å fungere normalt når de er høye, mange blir mer forsiktige enn de ellers ville ha vært. Virker som du aldri har prøvd cannabis og ikke aner hvordan det virkelig er og være høy.

 

Dette er utdatert tull. Cannabis har ingen permanent effekt på langtidsminne eller kognitive evner: http://healthland.time.com/2011/07/19/study-marijuana-not-linked-with-long-term-cognitive-impairment/

http://www.wired.com/wiredscience/2011/08/does-marijuana-make-you-stupid/

Kortidsminne blir selvfølgelig dårligere når du er påvirket av cannabis og noen dager etter, men dette går over.

En ting som er sant er at cannabis bruk kan påvirke hjernen i utviklingsfasen, altså når man er under 18-20 år. Hyppig bruk i tenårene kan altså resultere i lavere intelligens. Ved en legalisering vil det bli vanskeligere for ungdommer å få tak i cannabis ettersom man da må vise legitimasjon for å kjøpe. Sånn som det er i dag kan ungdommer lett oppsøke folk som selger det ulovlig og er tilknyttet kriminelle miljøer ofte også vil tilby hardere stoffer. Selvfølgelig vil det jo være mulig å få eldre folk til å kjøpe for en, men dette er jo selvfølgelig bedre enn at de oppsøker kriminelle miljøer selv for å få tak i cannabis og risikerer og bli dratt inn i det kriminelle miljøet.

 

Hva slags dårligere valg er det du snakker om egentlig? Det dårligste valget jeg har tatt var når jeg glemte å kjøpe doritos når jeg var i butikken. Cannabis gjør at man blir mindre aggresiv og mer forsiktig, i motsetning til alkohol som mange ikke takler å bruke uten å bli aggresiv og havne i slosskamper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei takk, for samme hva for narkotika der er så er det forbanna tull alt sammen. Det gjøre bare folk av hengi, for jeg som har eplepsi så hvile ikke brukt den driten :)

 

Kaffe, te, alkohol, tobakk er også teknisk sett narkotika, alle har psykoaktive egenskaper. Alkohol, kaffe og tobakk er fysisk avhengighetsskapende, cannabis er ikke det. Man kan bli avhengig av cannabis på samme måte som man blir avhengig av dataspill, altså at bruken etterhvert forbindes med nytelse og hjernen derfor frigir dopamin.

 

Siden du har epilepsi ville nok det tryggeste vært å ligge unna cannabis, og alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cigarette smoking and cannabis use are equally strongly associated with psychotic-like experiences: a cross-sectional study in 1929 young adults.

 

van Gastel WA, Maccabe JH, Schubart CD, Vreeker A, Tempelaar W, Kahn RS, Boks MP.

 

Source

 

Rudolf Magnus Institute of Neuroscience, University Medical Center Utrecht, Department of Psychiatry, Utrecht, The Netherlands.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23414608

Lenke til kommentar

http://www.spiegel.de/international/world/global-support-grows-for-legalizing-drugs-a-884750.html

 

"The global war on drugs has cost billions and taken countless lives -- but achieved little. The scant results finally have politicians and experts joining calls for legalization. Following the journey of cocaine from a farm in Colombia to a user in Berlin sheds light on why."

 

"In 2010, about 200 million people took illegal drugs. The numbers have remained relatively constant for years, as has the estimated annual volume of drugs produced worldwide: 40,000 tons of marijuana, 800 tons of cocaine and 500 tons of heroin. What has increased, however, is the cost of this endless war.(global war on drugs)"

 

"A new way of thinking is beginning to take root: If a war can't be won, and if the enemy has remained invincible for 40 years, why not take the peaceful approach?"

 

""The business with drugs is capitalism," says Nadelmann. "As long as there is a demand, there's a supply. We can, of course, eliminate the demand. All we have to do is convince the 200 million drug users to stop buying dope. But does that sound at all realistic?""

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cigarette smoking and cannabis use are equally strongly associated with psychotic-like experiences: a cross-sectional study in 1929 young adults.

 

van Gastel WA, Maccabe JH, Schubart CD, Vreeker A, Tempelaar W, Kahn RS, Boks MP.

 

Source

 

Rudolf Magnus Institute of Neuroscience, University Medical Center Utrecht, Department of Psychiatry, Utrecht, The Netherlands.

 

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23414608

Synd man ikke får tilgang til hele artikkelen uten betaling, for dette er jo interssant. Uten å ha lest artikkelen er det dog et par ting jeg stiller spørsmålstegn ved. Hva mener man med "psychotic-like experience" (PLE)? Er dette midlertidige hallusinasjoner, vrangforestillinger og selvforstyrrelser (feks. "ut av kroppen opplevelse"), slik som er ganske vanlig forekommende fenomenter ved bruk av psykoaktive rusmidler? Eller er det mer permanente psykosesymptomer som vedvarer etter bruken av rusmiddelet? Eller inkluderer man begge fenomenene? Skiller man i så fall mellom dem i undersøkelsen?

 

Jeg vet du sannsynligvis ikke kan svare på dette, men poenget mitt er at man skal holde hodet litt kaldt mtp. slike undersøkelser. For man ser jo ganske klart en sammenheng mellom cannabisbruk og psykoselidelser. Faktisk fremhever man i de nye retningslinjene for behandling av psykoselidelser i helsevesenet, at psykoser som er utløst av cannabis i all hovedsak er vedvarende - cannabisutløst psykose = schizofreni, selvfølgelig med enkelte unntak. Til gjengjeld har jeg aldri hørt om noen som har blitt schizofrene etter å har røkt tobakk. Det betyr jo selvfølgelig ikke at det ikke skjer, og det kan jo også hende at dette er en sammenheng man ikke har klart å fange opp. Men det medfører at konklusjonen fra den undersøkelsen umiddelbart klinger litt merkelig i mine ører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...