Gå til innhold

Gode og uforglemmelig artister som døde for tidlig


Lekser

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tupac Amaru Shakur (født 16. juni 1971, død 13. september 1996)

 

Han blir av mange betraktet som den mest revolusjonære,

populære og legendariske hiphop-artisten gjennom alle tider.

Ble skutt i Las Vegas 7. september og døde 6 dager senere.

 

a20.jpg

Endret av Hawkn
Lenke til kommentar
Har en glemt Nick Drake?  :hmm:

 

Døde tidlig om morgenen mandag 25. november 1974, bare 26 år gammel, grunnet en overdose av Amitriptyline (antidepressiva).

8776974[/snapback]

 

Uten tvil Nick Drake, en solstråle av en sjelden artist!

Han led av depresjoner, Drake hadde det nok ikke lett.

 

Mange av de mer kjente artistene som døde så alt for unge, og med så alt for mye på hjertet er allerede nevnt, ville bare bringe den fantastiske Nick Drake fram igjen, en gang til. En Av mine store favoritter.

Lenke til kommentar

Keith Moon

 

Jeg liker Keith Moon fordi spillestilen hans var veldig spesiell, veldig vill og luftig. Lite inviklet og avansert, men fortsatt helt unikt og genialt. Han spillte i The Who, til han døde 32 år gammel av overdose av piller for alkohol-avveding.

 

Han var en veldig sprø og på en måte barnslig personlighet, og han er kjent for å leie hotellrom og knuse de totalt eller ødelegge trommesettet sitt og sprenge høytalerene på scenen. Og vil glemmer aldri da han plaserte tre ganger så mye sprengstoff under anlegget på scenen, tre ganger mere en planlagt, og sprengte istykker håret til Pete og skremte alle.

 

Jeg ser en likhet i han som i Alice Cooper, og de skal visst ha vert gode venner. Keith moon er en av mine favoritt trommespillere.

 

dr_moon.jpg

Lenke til kommentar
«Dimebag» Darrell Abbott (1966-2004)

Synes jo at han fortjener en liten post her i alle fall.

 

Var gitarist i Pantera, og Damageplan etter at Pantera ble oppløst.

Ble skutt og drept på en Damageplan-konsert.

8787049[/snapback]

 

Dimebag fortjener mye ære.

En av de beste gitaristene som har levd, etter min mening.

Lenke til kommentar

En av de største for meg vil alltid være Cliff Burton. Elsker den stilen han hadde, og skal ha mye av æren for den beste musikken Metallica lagde på 80-tallet. Planlegger å dra til Sverige, der hvor minnesteinen står i dag snarlig.

 

Ellers var John Bonham stor, og for ikke å snakke om Jeff Porcaro (Toto). Begge trommiser.

Lenke til kommentar
Jimi Hendrix!!

8917855[/snapback]

Hendrix vil aldri bli glemt.

 

Stemmen på den mannen er nesten like utrolig som gitarspillingen. Ingen kommer i nærheten på Hendrix's avslappende vokal. Kommer alltid i sommerstemning av den mannen.

 

Sol og blå himmel der ute, da fyrer jeg opp hendrix og setter meg i hagen og nyter den avslappende delen av livet.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Skulle til å nevne en av historiens (for veldig mange) største, musikalske genier.

Kongen av pop, som du nevner teerex. Michael Jackson!

Startet som veldig ung i Jackson 5, og holdt det gående til siste slutt, 50 år gammel.

 

Marius Müller er også en som er verdt å nevne her!

Døde bare 41 år gammel.

Han startet også tidlig, med band allerede i 12-årsalderen.

Blei vel etterhvert også genierklært og var en av norges beste gitarister.

 

Liv Marit Wedvik var ikke helt i min kategori, men siden vi er fra samme plass, så har jeg jo fått med meg en del fordetom.

Jeg kan på ingen måte si noe negativt, for musikk kunne hun, og smilet var alltid på plass!

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Får ta noen av mine favoritter, de har sikkert alle blitt nevnt tidligere.

 

Kurt Cobain - Frontmann i den tidløse gruppen Nirvana. Selve ikonet på grunge. 

 

Layne Staley - Vokalist i et annet legendarisk grungeband, Alice In Chains. Døde av en overdose etter mange års misbruk. 

Han har sagt ved flere anledninger at han var klar over at han ikke hadde lang tid igjen. Døde forøvrig på samme dato som Kurt Cobain, 5 april. 

 

Christopher Wallace aka Notorious B.I.G. - Den legendariske "Big Poppa". Ble drept bare 25 år gammel. 

 

Det er altfor mange som har parkert for tidlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Layne Staley - Vokalist i et annet legendarisk grungeband, Alice In Chains. Døde av en overdose etter mange års misbruk. 

Han har sagt ved flere anledninger at han var klar over at han ikke hadde lang tid igjen. Døde forøvrig på samme dato som Kurt Cobain, 5 april.

 

Helt enig, Layne Staley er vokalisten jeg skulle ønske fortsatt var i live (og rusfri). Han har en helt unik "nasal" stemme og trøkk. Og tekstene på sangene blir ekstra djupe når du vet at Layne Staley slet med heroin.

Desverre er jeg for ung til å oppdage bandet før Layne Staley gikk bort. De har en ny vokalist som er flink, men det blir aldri det samme.

Anbefaler også å sjekke ut Mad Season, som Layne Staley var med en liten stund.

 

En god eksempel på "trøkket" han hadde, kan du se på denne live konserten fra ca 5:15 vist du vil spole:

 

Alice in Chains er et band du må "lære" å like, vertfall var det sånn for meg.

Anbefaler å begynne med "Dirt" albumet gjerne sangen Rooster, Junkhead og Would.

Og etter en stund kommer du til å digge de andre sangene også :p

 

 

 

Lenke til kommentar

Alice In Chains har delt førsteplass med Tool på favorittband hos meg, så jeg er enig i alt du skriver :) 

 

Jeg så forøvrig AIC live i Tyskland i 2010, William DuVall er en veldig god vokalist, men Staley var noe helt spesielt. 

Black Gives Way To Blue er jo en tribute til Staley, skrevet av Jerry Cantrell flere år etter at han gikk bort. 

 

Det er forresten Cantrell som skriver alt av sanger, han er ryggraden i bandet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...