Gå til innhold

Gode og uforglemmelig artister som døde for tidlig


Lekser

Anbefalte innlegg

Utrolig sløcket at ingen har nevnt Syd Barett. Syd var kun frontfigur på det første Pink Floyd-albumet som het the Piper at the gates of dawn. Med sin vakre stemme og sine orginale melodier. Pink Floyd har aldri vært det samme etter hans bortgang. Beklager, mener selvsagt etter at han trakk seg tilbake. Endte sitt liv i 2006. Ellers har vi (som noen heldigvis har nevnt) John Lennon med sine politiske tekster, vakre melodier og nasale stemme har han påvirket flere etterfølgende musikkgenerasjoner. Apropo stemmer, Elvis hadde jo en fantastisk stemme og døe som 42åring. Synes også bortgangen til Bon Scott og Freddie Mercury og Jim Morrison var nokså tidlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig sløcket at ingen har nevnt Syd Barett.

8748914[/snapback]

 

Vel, han ble 60 år gammel.

8748962[/snapback]

Men han knakk sammen for tidlig og slutta i Pink Floyd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Bob Marley! Han ble bare 36 år gammel. Døde alt for tidlig. Hadde en utrolig god stemme og musikken var helt fantistisk. Han hadde jo så mange utrolig gode sanger, som enda er på topp idag.

 

bobmarleyinconcertzuricrm2.jpg

Lenke til kommentar

Robert Johnson.

 

Herlig blues-sanger fra 30-tallet. Finnes bare 2 bilder av mannen, og generelt sett svært lite informasjon. Ganskje kjent for "Crossroad Blues", "Come On In My Kitchen" og "I Believe I'll Dust My BrooM" og for visstnok ha solgt sjela si til djevelen.

Døde 27 år gammel og var vel i bunn og grunn den første i "The 27 Club" (musikere som døde når de var 27 år)

 

I følge Eric Clapton var Johnson den viktigste blues-musikeren som noensinne har levd.

 

Johnson nevnes også i den geniale filmen Crossroads fra 1986.

 

 

----

 

 

Av andre som kan nevnes har vi Brian Johnson fra Rolling Stones som drukna i svømmebassenget sitt, en fantastisk multikunstner innad musikkens verden. Richey James Edwards (selv om man ikke vet helt sikkert om han er død, siden han bare plutselig forsvant), gitarist og låtskriver for Manic Street Preachers. Kami, trommisen for Malice Mizer, døde av subaraknoid blødning. Synd for han var en søting :/

Ron "Pigpen" McKernan, en av grunnleggerne av Grateful Dead døde også alt for ung. Verden mistet nok et stort talent med denne mannen. Han døde av en gastrointestinal blødning.

Gary Thain, bassisten i Uriah Heep tok en overdose heroin og verden mista nok en herlig bassist.

Og sist, men ikke minst... Alan Wilson, leder og vokalist i Canned Heat.

Spillte også gitar og munnspill og skrev de fleste av bandets sanger.

Døde av overdose.

 

Verden har mista alt for mange fantastiske musikere i alt for ung alder, og alt for mange eldre også.

Lenke til kommentar

Terje "Valfar" Bakken.

 

Han var vokalist i Windir og døde 25 år gammel. Dødsårsaken var vel at han frøs ihjel når han var på vei til familie hytta hvis jeg ikke tar helt feil?

Uansett, Windir er et band jeg liker godt og jeg synes det er synd at det ikke kommer mere musikk ifra de gutta som er "laget" av Valfar. De resterende medlemmene grunnla bandet Vreid etter at Valfar døde. Vreid er greit nok å høre på men Windir er så mye mer..

 

Et lite intervju med Valfar:

 

Er sikkert noen "die-hard" fans som kan si mer om Valfar.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terje "Valfar" Bakken.

 

Han var vokalist i Windir og døde 25 år gammel. Dødsårsaken var vel at han frøs ihjel når han var på vei til familie hytta hvis jeg ikke tar helt feil?

Uansett, Windir er et band jeg liker godt og jeg synes det er synd at det ikke kommer mere musikk ifra de gutta som er "laget" av Valfar. De resterende medlemmene grunnla bandet Vreid etter at Valfar døde. Vreid er greit nok å høre på men Windir er så mye mer..

 

Et lite intervju med Valfar:

 

Er sikkert noen "die-hard" fans som kan si mer om Valfar.. :)

8753874[/snapback]

 

 

Det er korrekt. Han døde når han var på vei hjemm. Han ble sittende fast i en snøstorm.

 

De fant ham tre dager senere i Reppastølen i sogndalen.

 

Du finner spor av winidr musikken i bandet Vreid

 

Der Hváll er på bass, Steingrim på trommer og Sture på vokalen. Du finner disse

igjen i eks bandet Windir.

 

Han døde den 14 januar

 

Btw. Sjekk filmen Sognemetal. bra film anbefales

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

Dead(Vokalist), fra Mayhem: Selvmord i '91, sjøt hode av seg med shotgun.

dead.jpeg

 

Euronymous(Gitarist), fra Mayhem: Drept av Varg Vikernes '93.

80t2l840.jpg

 

Cliff Burton(Bassist), fra Metallica: Døde i bussulykke i Svergie '86.

cliff_solo.jpg

 

Valfar, fra Windir,one man band i starten. Døde av i snøstorm i '04(se noen poster opp)

news_Valfar_Windir.jpg

 

 

Gode musikere dør unge, R.I.P

Lenke til kommentar

Sitronade: Jah, Sid Vicious var jo en kløpper på bassen, og han daua tidlig :p

 

Stevie Ray Vaughan bør vel også nevnes. Regnet som en av tidenes beste gitarister. Døde i helikopterkræsj i 1990.

 

Brad Nowell (Sublime). Innovativt band hvor ska/funk/punk/reggae/dub og hiphop ble blandet. Døde i 1996 av heroinoverdose og kort tid etterpå kom gjennombruddet med albumet Sublime.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
John Lennon - født 9. Oktober 1940 død 8.Desember 1980

 

John Lennon ble bare 40 år gammel. Det Siste albumet hans Double Fantasy hadde akkurat nådd hitlistene da han ble brutalt drept av Mark David Chapman på åpen gate rett utenfor sitt hjem i New York.

 

John Lennon hadde hatt en flott musikk-karriere. Han var en av frontpersonene til The Beatles - Det største, beste og mest suksessfulle bandet i hele verden. Et liv bestående av masse damer, dop og rock.

 

Alle elsket han - han elsket alle.

 

Han kjempet for fred.

 

En sjokkert verden sitter igjen etter hans død. Han gjorde en forskjell. han var en tankevekker.

 

Vi lærte av han. - budskapet, personligheten og musikken.

Signed +1

Lenke til kommentar

Buddy Holly, Ritchie Valens og J.P. Richardson kan vel også nevnes i samme slengen.

Døde relativt unge og definitivt alt for tidlig :(

Tåpelige flykræsj.

 

Så har vi jo 2Pac og Notorius B.I.G.

To svært gode rappere, som begge døde. Ble vel skutt så vidt jeg vet.

 

Samt Jason "Jam Master Jay" Mizell, fra Run DMC.

Også skutt :(

Lenke til kommentar

Her må jeg hylle Adam Spears, Starkid

 

Sykt dyktig progtrance producer!

 

"Spears was fatally injured in a car accident on July 30, 2004 and died at the age of 18.[1] Tribute remixes of Crayons were created by producers Numinous & Habersham and Leama & Moor."

 

At denne mixen ble laget som en hyllest sier litt; Starkid - Crayons (Leama & Moor Remix) RiP

Lenke til kommentar

Per Bergersen. 1960 - 1990

 

per_hoved.jpg

 

Ikke yndlingsmusikeren min, men det er blitt sagt at om denne karen hadde fått til en ordentlig produksjon, ville han blitt like stor som blant annet raga rockers og jokke, musikken er vel forøvrig en fin blanding mellom de to.

 

Han har blant annet skrevet "skyter meg på julaften", som luxus leverpostei senere har covret. Sangen er b.la kjent fra dokumentaren "store gutter gråter ikke". Bergersen døde da han fikk en "kompis" til å skyte seg med hagle, 29 år ble han.

 

Alle sangene hans kan lastes ned her. Veldig mye depresivt og småsykt, og dårlig kvalitet på mange av sangene, da det for det meste er liveopptak og demoer, som sagt døde han før han fikk noe ordentlig produsert. Kan b.la anbefale sangene:Tablidomide barn, Øye, Cruiser avgårde, Hemmelig alene, jobbesang, Sachsenhausen osv..

Endret av flodhest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...