Gå til innhold

Gutter bedre enn jenter? (gaming)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest og hørt om hvordan menn oppfatter 3D-rom langt bedre enn kvinner. Ganske interessant, ligger nok i at mennene før i tiden jaktet, mens kvinner laget mat hjemme.

 

At det kan reflekteres tilbake til spill er nok ikke umulig, men jeg tror ikke forskjellen er like stor blant spill. Det finnes dyktige kvinnelige gamere også.

Lenke til kommentar

Gutter er faktisk bedre enn jenter i absolutt alt!

Til og med aktiviteter som har en sterk kvinnedominans.

 

Foreks, verdens beste til å strikke = Mann

Verdens beste til å lage mat = Mann

 

Dette er foreks 2 ting.

 

At dette også gjelder videospill er en selvfølge.

 

Hvis noen her klarer å komme med en ting jenter er bedre i enn gutter så blir jeg imponert! (og da mener jeg ikke slikt som føde barn osv)

Lenke til kommentar
Jeg har lest og hørt om hvordan menn oppfatter 3D-rom langt bedre enn kvinner. Ganske interessant, ligger nok i at mennene før i tiden jaktet, mens kvinner laget mat hjemme.

 

At det kan reflekteres tilbake til spill er nok ikke umulig, men jeg tror ikke forskjellen er like stor blant spill. Det finnes dyktige kvinnelige gamere også.

8730904[/snapback]

 

Dette er et interessant synspunkt.

 

Forskernes meninger rundt dette har svingt ganske mye frem og tilbake i takt med synet på kjønnene, og i dag virker det som om det er ganske god konsensus på synet om at miljøet spiller større rolle enn man har trodd før:

 

Man mener at det kanskje ikke er så store forskjeller i en gutte- og en jentehjerne ved fødselen. Men det er slik at hjernen blir flink til det den gjør mest, og gutter belønnes (med ros og oppmerksomhet) når de leker med ting som er naturlig fremmende for romfølelse og visuelle ferdigheter, som f.eks. lego, meccano osv.

På den annen side oppmuntres jenter til å leke med dukker, som er en sosial lek som fremmer sosiale ferdigheter og språkbruk.

 

Herav kommer resultater som viser at menn har bedre romsans, mens kvinner er flinkere i språk og tolking av sosiale relasjoner.

 

Hvordan påvirker dette dataspill? Grei ut og forklar :tease:

Lenke til kommentar

Tviler litt på legningen din her EssspeN !! ^^ Du scorer ikke mange poeng hos damene med det synspunktet. Men for min egen del skal holde godt kjeft for dette kan eg skrive ut i det vie og breie om på alle kanter... Men Angry_Norwegian har et veldig godt poeng og det er oppveksten!

 

Men alt dette vil koke ned til er en diskusjon om kjønnsrollene og det kan diskuteres andre steder. Men når det er sagt så er jo det slik at 10 % av alle gutter blir skikkelig gode og mest sansynlig er det samme med jentene... Ergo 10 % av 100 000 gir deg 10 000 gode gutter, mens 10 % av 50 000 jenter gir deg 5000 gode jenter, så det har jo litt av hvor mange som spiller og ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor like kvinner når menn er bedre? Uansett så er jo Arnold bevis på at menn er bedre til å gi fødsel også!

 

Men, bedre? Det er vel ferdighet spill for det meste går på så vil tro vi ligger ca likt. Hvorfor så få jenter oppe i toppen? Ta antall jenter som spiller opp mot antall gutter som spiller og så ser man at det er en "liten" ubalanse der ;)

Lenke til kommentar

Vel, nå snakker vi da om praktiske/fysiske ting, og der er det jo ingenting jenter er bedre i, slik er det bare.

 

Selvsagt har menn mange svakheter som kvinner ikke har, foreks at menn er utrolig enkle å styre.

 

Hvis dere mener det jeg sier er så feil, så må det vel gå an å hoste opp ETT eneste eksempel?

Lenke til kommentar

Dette har nok mye med kultur og derav oppvekst å gjøre. Normen blant gutter er jo fremdeles at de får videospill til bursdag mens jenter får dukker eller typiske "jenteting". Dermed trenes og oppmuntres gutter til også å holde på med og interessere seg for spill når de blir eldre. Når jenter først får spill, dreier det seg nok for det meste om "jentespill", ponnie-ride f.eks, spill som hverken er programmert bra eller har særlig bra gameplay. Dermed vil de ikke fortsette å interessere seg for dette emnet. Men når jenter først får prøve skikkelige spill, kan de bli like hekta som gutta.

 

Vil veldig gjerne ha flere jenter til å delta i spilluniverset. En annen faktor er kanskje det at gutter er mer konkurransefikserte enn jenter. Er ikke mange ukene siden jeg hørte om det første jentelaget i Warcraft3. :)

Lenke til kommentar
Vel, nå snakker vi da om praktiske/fysiske ting, og der er det jo ingenting jenter er bedre i, slik er det bare.

8731911[/snapback]

 

Når ble viseospill praktisk/fysisk(med unntak av eyetoy og lignende spill)?

 

Selv om du kanskje bruker litt av fysikken når du spiller spill vil jeg nok ikke tro at det utslagsgivende for sammenligningen mellom kjønnene.

 

Det som kan være utslagsgivende derimot, kan være de sosiale egenskapene til kvinner som har lekt med dukker, i spill som f.eks. WoW.

 

Og som det også ble nevnt lengre opp, kan mennene kanskje være bedre i fps-spill siden de har bedre opplevelse av 3D-rom.

Lenke til kommentar
Det som kan være utslagsgivende derimot, kan være de sosiale egenskapene til kvinner som har lekt med dukker, i spill som f.eks. WoW.

 

 

Du sier ikke det.....prøv å være i gruppe med 4 stykker samtidig.... :thumbdown:

Kan værra litt "pimp" ja...men det kan ikke gå 10 min uten at en eller annen av dem baksnakker en av de andre.... :ohmy:

kaller ikke akkurat det "sosialt"

 

back til topic:

 

Jenter kan bli like gode som gutter i spill,

akkurat som gutter kan eie i strikking...:p

Lenke til kommentar
Forskernes meninger rundt dette har svingt ganske mye frem og tilbake i takt med synet på kjønnene, og i dag virker det som om det er ganske god konsensus på synet om at miljøet spiller større rolle enn man har trodd før:

 

Man mener at det kanskje ikke er så store forskjeller i en gutte- og en jentehjerne ved fødselen. Men det er slik at hjernen blir flink til det den gjør mest, og gutter belønnes (med ros og oppmerksomhet) når de leker med ting som er naturlig fremmende for romfølelse og visuelle ferdigheter, som f.eks. lego, meccano osv.

På den annen side oppmuntres jenter til å leke med dukker, som er en sosial lek som fremmer sosiale ferdigheter og språkbruk.

 

Herav kommer resultater som viser at menn har bedre romsans, mens kvinner er flinkere i språk og tolking av sosiale relasjoner.

 

Hvordan påvirker dette dataspill? Grei ut og forklar  :tease:

8731664[/snapback]

Det er helt klart at miljøet påvirker oss både mentalt og fysisk. Det har lite med at vi som foster har like fysiske trekk. Hjernen utvikles ganske sent i fosterets levetid (om jeg husker riktig) og det har lite med at den "ser lik ut". Alt hos et menneske går i arv. Vi har ennå gener fra forfedrene våre fra da vi såvidt gikk på to bein. Vi som mennesker utviklet oss som jegere og var veldig gode. Til dette har menn fått arvet gener om bedømmelse av miljøer i 3D. Veldig viktig for jakt. Mens kvinner oftest satt hjemme, passet unger og laget mat. Man kan vel si at vi ikke direkte har utviklet oss så mye der siden da.

 

At dette også gjelder i spill sier seg stort sett selv, da vi spiller ofte i 3D. Kanskje er det derfor jenter likte Mario i sin tid, at det var i 2D :)

Vel, nå snakker vi da om praktiske/fysiske ting, og der er det jo ingenting jenter er bedre i, slik er det bare.

 

Selvsagt har menn mange svakheter som kvinner ikke har, foreks at menn er utrolig enkle å styre.

 

Hvis dere mener det jeg sier er så feil, så må det vel gå an å hoste opp ETT eneste eksempel?

8731911[/snapback]

Kommer an på hva du mener med praktiske ting. Å lage mat er en praktisk ting. Virker som du er en liten sjåvinist når det gjelder dette området.

Lenke til kommentar
Vel, nå snakker vi da om praktiske/fysiske ting, og der er det jo ingenting jenter er bedre i, slik er det bare.

 

Selvsagt har menn mange svakheter som kvinner ikke har, foreks at menn er utrolig enkle å styre.

 

Hvis dere mener det jeg sier er så feil, så må det vel gå an å hoste opp ETT eneste eksempel?

8731911[/snapback]

Jenter er visstnok langt bedre enn gutter til å håndtere flere oppgaver på en gang, og de er også overlegne når det kommer til å registrere omgivelser og huske de senere (noen gang spurt mora/dama di om de har sett sokkene dine, og blitt overrasket av at de faktisk vet hvor de er?). Jenter er også flinkere til å se fargeforskjeller.

 

Dessuten er konkurranser ikke nødvendigvis den beste måten å bevise hvilket kjønn som er "best" innen en gren, siden jeg tror gutter er ivrigere etter å delta i slikt enn jenter.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Hvis noen her klarer å komme med en ting jenter er bedre i enn gutter så blir jeg imponert! (og da mener jeg ikke slikt som føde barn osv)

8731651[/snapback]

 

En ting jeg har observert så er jenter jevt over langt flinkere enn gutter til å skrive pent. ;)

 

Ergo, bedre kontroll over tommlene som det ble nevt tidligere i tråden. Så jeg tror nok ikke en gutt kan sånn rett uten videre slå en jente i et spill hvis de har samme trening i spillet. Faktisk så tror jeg det vil være ganske lik om ikke jenta vinner.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Søstra mi på 9 år ble presentert for CS for et par uker sida, hu spilte mot fettern vår som er 8 år. Ingen av de har holdt mye på med PC før, annet enn noe lek og lær spill osv. og diverse skolegreier.

 

Anyway, søstra mi knuste faktisk fettern vår i spillet, statsen tror jeg lå på rundt 14-4 eller noe, før de ikke gadd mer. Nivået på spillet var selvsagt ekstremt lav, der de ofte måtte stoppe opp og se på tastaturet mens de styrte...

 

Kan godt være tilfeldighet, men tror nok at kultur har mye med saken å gjøre, og her har de faktisk hatt en helt fair mengde med PC begge to.

Tror nok at hvis en jente/dame får et skytespill eller andre spill som har noe med gameplay og strategi like tidlig som gutter får det, så tror jeg resultatene er uavhengig av kjønn, men av personlighet og kultur.:)

Lenke til kommentar

Jeg ser faktisk for meg at i framtiden vil den gjennomsnittelige forskjellen på ferdighetene til gutter og jenter jevne seg ut i spill. Det er jo blitt en del mer likestilling nå enn det var for 20 år siden, og jeg tror de sosiale sperrene blir mindre og mindre. Dermed forventes det ikke at jenter skal bruke lite tid på spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...