Gå til innhold

Gutter bedre enn jenter? (gaming)


Anbefalte innlegg

Ingen av leirene bør være så bombastiske her. Det er ingen tvil om at kjønnene er fysiologisk forskjellige, også når det gjelder hjernen, men spørsmålet er hvor stort utslag slikt gir.

8759512[/snapback]

 

Vel, ang. hjernen er det i det minste utvilsomt at hjernen har ulik fysisk størrelse hos kjønnene, men dette er snarere en anatomisk forskjell. Når det gjelder fysiologi, altså hvordan den fungerer, hadde det vært interessant å se om det finnes undersøkelser på helt nyfødte spedbarn for å se om det faktisk allerede er forskjell på f.eks. nervebroen mellom hjernehalvdelene, eller om dette er noe som stimuleres ved ulik bruk i oppveksten.

 

angry_norwegian: Det er også gjort forsøk som tyder på at gutter trekker mot "gutteleker" og jenter mot "jenteleker", uavhengig av ytre påvirkninger.

8759512[/snapback]

Problemet er at det er umulig å "teste" barn som ikke er påvirket utenfra. Kjønnene behandles etter det tradisjonelle mønsteret siden før fødselen, med innkjøp av klær i ulike farger, leker av ulik type osv. Hos noen familier er dette ikke så fremtredende, men jeg hevder det er umulig å finne barn som ikke er påvirket utenfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart at miljøet påvirker oss både mentalt og fysisk. Det har lite med at vi som foster har like fysiske trekk. Hjernen utvikles ganske sent i fosterets levetid (om jeg husker riktig) og det har lite med at den "ser lik ut".

 

 

 

Det stemmer ikke, hjernen utvikles tidlig og er allerede i 12. Uke svært velutviklet. Hvordan det skulle påvirke at vi har like hjerner eller ikke forstår ikke jeg..

 

Ville bare påpeke det ;)

 

Ellers vil jeg også tro at "øvelse gjør mester", og at spillferdighet ikke har noen sammenheng med kjønn, snarere med interesse og tidsbruk/øvelse.

Lenke til kommentar

Er vel det flere har nevnt tidligere og som jeg anntar er blitt vitenskaplig bevist. Altså at kvinner er bedre på multitasking. Men da går det selvsagt ut over hver oppgave. Altså menn er bedre å fokusere på en enkelt oppgave.. Det er vel også en liten grunn til at menn kan være bedre til f.eks lederstillinger da kvinner ofte henger seg opp i detaljer, men ikke ser helheten så godt (generelt selvsagt)..

 

Av denne grunn får vi selvsagt menn som er verdensmestre i alt, grunnet fysisk overlegenhet når det gjelder styrke, samt å kunne fokusere bedre.. Dette selvsagt generelt som sagt; det betyr ikke at alle kvinner/menn er slik.

 

Jeg synes det er litt naivt å si at det ikke er forskjell i det hele tatt. Selvsagt har miljøet og tradisjoner innvirkning, men vi er da ærlig talt forskjellige og ment for forskjellige oppgaver fra naturens side. Dette betyr da ikke i det hele tatt at kvinner er noe dårligere enn menn, kanskje bare at de tingene det konkureres i i dag er på en måte litt "simple" for kvinner og retter seg ikke mot deres "styrker".

 

Bare min oppfatning :)

 

edit :

Ellers vil jeg også tro at "øvelse gjør mester", og at spillferdighet ikke har noen sammenheng med kjønn, snarere med interesse og tidsbruk/øvelse.

 

Det er vel her mannens generelle evne til å fokusere på den enkelte oppgave kommer inn.

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Er vel det flere har nevnt tidligere og som jeg anntar er blitt vitenskaplig bevist. Altså at kvinner er bedre på multitasking. Men da går det selvsagt ut over hver oppgave. Altså menn er bedre å fokusere på en enkelt oppgave.. Det er vel også en liten grunn til at menn kan være bedre til f.eks lederstillinger da kvinner ofte henger seg opp i detaljer,  men ikke ser helheten så godt (generelt selvsagt)..

8763286[/snapback]

Kvinner har blitt tillagt evnen til å se helheter, mens menn "henger seg opp" i detaljer.

 

Av denne grunn får vi selvsagt menn som er verdensmestre i alt, grunnet fysisk overlegenhet når det gjelder styrke, samt å kunne fokusere bedre.. Dette selvsagt generelt som sagt; det betyr ikke at alle kvinner/menn er slik.

8763286[/snapback]

Nei, dette tør jeg nesten hevde er tull. Vis meg en pålitelig undersøkelse eller tre som forteller at kvinner har lavere evne til å konsentrere seg enn menn, så skal jeg trekke det tilbake.

 

Når det gjelder det at ofte er menn som utmerker seg over kvinner på mange områder (enten det er vitenskap, idrett, kunst eller noe annet) har dette blitt forklart med egenskapene til kjønnskromosomene.

Kvinner har to X-kromosomer. Det medfører at hvis kvinnen har et mutert gen på det ene x-kromosomet, vil dette dekkes over av det friske genet på det andre X-kromosomet.

 

Hos menn, derimot, hvis en slik feil oppstår i den delen av X-kromosomet som ikke er speilet i Y-kromosomet, vil dette muterte genet komme til uttrykk. Mutasjoner fører oftest til nedsatt "kvalitet" på individet, men en sjelden gang er mutasjonen en forbedring.

 

Herav kan vi trekke konklusjonen at mutasjoner i X-kromosomet kommer oftere til uttrykk hos menn, og dermed vil det være flere menn som utmerker seg med en eller annen forbedret egenskap, samtidig som det er flere menn som blir retards. Enkelt sagt :!:

 

Jeg synes det er litt naivt å si at det ikke er forskjell i det hele tatt. Selvsagt har miljøet og tradisjoner innvirkning, men vi er da ærlig talt forskjellige og ment for forskjellige oppgaver fra naturens side.

8763286[/snapback]

Ingen hevder at det ikke er forskjell på mann og kvinne. Leve forskjellen!

Men det man ikke vet er hvor stor forskjellen er fra naturens side, og hvor mye som må tillegges kultur.

Lenke til kommentar

Ok, var bare min oppfattning som sagt :)

men rotet litt rundt på nettet og fant en "scienceblog" som visstnok har opphavet fra en bok elns..

 

Har ikke lest halvparten av den engang, men fikk med meg at multitasking, som kvinner blir sagt å være bedre på, går ut over fokuset på en enkelt oppgave..

 

True or False: Women are better at multitasking, while men are better when concentrating on a single task from beginning to completion. True. Ruben Gur, PhD, and Raquel Gur, MD, PhD, at the University of Pennsylvania in Philadelphia, measured blood flow and activity in men's and women's brains, and they found repeatedly that women use more parts of their brains when given a wide variety of verbal and spatial tasks. They believe that this may contribute to women's ability to focus on a number of different things at one time.

 

A new study has raised an important question: Women may be better at multitasking, but is multitasking really the most efficient way to work? Newer research shows that switching back and forth from one task to another takes precious seconds of reevaluation, and those seconds add up. As the researchers point out, in the best-case scenario, this makes you only slightly less efficient -- but in the case of someone talking on a cell phone and driving, that fraction of a second may make the difference between life and death.

 

 

Nå vet jeg ingenting om troverdigheten til denne "bloggen" :p men men, måtte nesten svare på inlegget til angry norwegian :)

 

 

http://www.scienceblog.com/cms/node/8685

 

 

edit 2:ok, glemte det første svaret ang. fokus på detaljer osv..

 

dette var det første jeg fant på nettet, ok, er fra et interjuv elns, men men, viser iallefall at jeg ikke er alene :p

 

DUFFY: Some of the obstacles we put in front of ourselves. The research that the WLI has done has shown that women's focus on detail — which makes us very good in this business — may also stand in the way of our taking on bigger and more strategic roles because of our lack of confidence and [reluctance to] let go of the details and delegate to others.

 

The greater and broader the responsibilities that you take on, the less you are able to control the details and the more you have to trust others to handle them. There are women who are able to focus on the big issues, but even if they've delegated the rest, they may still stress and worry about it to the point where they're not able to maintain that balance. Men tend to look much more at the bigger picture.

 

That's not to say that there haven't been barriers for women to rise to leadership. But if we continue to focus on the barriers — whether it's the good ol' boys or the glass ceiling — it's not productive. Let's focus on those things that we really can control and make change happen.

 

har heller ikke her lest hele greine :p link : http://meetingsnet.com/newsmakers/meetings_view_top_3/

 

 

 

 

 

 

forresten : akkurat nå må maser dama på meg at hun synes eggene mine er akkurat passe ferdige, og at jeg må komme med EN GANG før de blir brent :p

 

ok, en siste edit :p :

Ganske interessant det med x og y kromosoner. Det er vel slik evolusjon blir til :) dvssmå mutasjoner... og den best tilpasset overlever..

 

Men en kan da av dette tenke seg til at tidligere, da mannen jaktet og kvinnene passet barna og laget mat etc, så var det de kvinnene som kunne multitaske, f.eks lage mat og passe alle barna samtidig, var de som hadde best tjangs for å føre slekten videre. Kvinnen kunne da ikke fokusere fullt og helt på å lage mat, ettersom da mistet hun oversikten over barna. Mannen måtte fokusere på EN ting, nemlig å skaffe mat til familien. Dette gjelder vel egentlig og de som var sankere, ettersom det er vel kvinnen som oftest har hatt barneansvaret.

 

En slik evolusjon kan en blir da ganske bra, helt til i dag, når egentlig alle overlever, og kvinnene og mennene ikke har disse fast bestemte oppgavene.

Dvs, en har vel en viss evolusjon i dag og, men ikke så brutal (rask?) som tidligere, med survival of the fittest.

 

 

Fremdeles bare min mening/oppfatning :)

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Det er helt klart at miljøet påvirker oss både mentalt og fysisk. Det har lite med at vi som foster har like fysiske trekk. Hjernen utvikles ganske sent i fosterets levetid (om jeg husker riktig) og det har lite med at den "ser lik ut".

 

 

 

Det stemmer ikke, hjernen utvikles tidlig og er allerede i 12. Uke svært velutviklet. Hvordan det skulle påvirke at vi har like hjerner eller ikke forstår ikke jeg..

 

Ville bare påpeke det ;)

 

Ellers vil jeg også tro at "øvelse gjør mester", og at spillferdighet ikke har noen sammenheng med kjønn, snarere med interesse og tidsbruk/øvelse.

8762924[/snapback]

Henger meg på den der jeg

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken utdannelse du har, angry_norwegian, men jeg stiller meg tvilende til hvor vesentlig de doble X-kromosomene er. Kjønnskromosomene er bare ett av 23 kromosompar, og det er i all hovedsak en svakhet (som du jo nevner) for menn å ikke ha dobbelt opp av de aktuelle genene. Derfor er vi sårbare i forbindelse med kjønnsbundet arv (eks: blødersykdom). Jeg er ingen ekspert (bachelor i celle- og molekylærbiologi fra NTNU), men jeg tviler på at du kan gi recessive mutasjoner på et X-kromosom æren for stort (hvis noe) positivt.

 

Når det gjelder termen "fysiologi" så vil jeg definere det som læren om oppbygning og funksjon. Det trenger heller ikke være en medføtt forskjell i hjernens oppbygning eller funksjon, for at kjønnene fra naturens side skal være ulike. Hormoner virker i største grad inn på utviklingen vår, både før og etter fødsel.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilken utdannelse du har, angry_norwegian, men jeg stiller meg tvilende til hvor vesentlig de doble X-kromosomene er. Kjønnskromosomene er bare ett av 23 kromosompar, og det er i all hovedsak en svakhet (som du jo nevner) for menn å ikke ha dobbelt opp av de aktuelle genene. Derfor er vi sårbare i forbindelse med kjønnsbundet arv (eks: blødersykdom). Jeg er ingen ekspert (bachelor i celle- og molekylærbiologi fra NTNU), men jeg tviler på at du kan gi recessive mutasjoner på et X-kromosom æren for stort (hvis noe) positivt.

8783506[/snapback]

Her kan jeg egentlig ikke se at vi er uenige. Hvis man godtar at en recessiv mutasjon på et gen i X-kromosomet som mangler i Y-kromosomet kan forekomme, godtar man samtidig at denne kommer oftere til utrykk hos menn enn hos kvinner. I de fleste tilfellene vil altså dette føre til en genetisk betinget sykdom, men i en (ukjent) brøkdel av tilfellene vil det kunne føre til en "forbedring" av organismen.

Det jeg ikke har tatt stilling til, er hvorvidt dette faktisk kan forklare forskjellen i normalfordelingen i intelligens mellom kjønnene. Jeg vil, uten å ha regnet på det, anta at det i alle fall kan bidra.

 

Når det gjelder termen "fysiologi" så vil jeg definere det som læren om oppbygning og funksjon. Det trenger heller ikke være en medføtt forskjell i hjernens oppbygning eller funksjon, for at kjønnene fra naturens side skal være ulike. Hormoner virker i største grad inn på utviklingen vår, både før og etter fødsel.

8783506[/snapback]

Vel, jeg ser på fysiologi som læren om funksjon. Det er riktignok umulig å drøfte fysiologi uten å se på oppbygningen, anatomien, samtidig.

 

Poenget om hormoners innvirkning er viktig, og kan tenkes å bidra til forskjellen mellom kjønnenes atferd.

 

Det jeg vil frem til med mine innlegg i denne diskusjonen, er å motarbeide den inngrodde holdningen om at forskjellen mellom kjønnene er åpenbart medfødt. Det kan godt være at den er det, men man har ikke grunnlag til å ta dette som en selvfølge, som svært mange gjør.

 

edit: stavefeil

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke sikkert vi er så uenige. Poenget mitt var vel i grunn bare at man skal være forsiktig med å være for bombastisk. Ganske hårsårt tema å forske på også. Men, det er jo også interessant å se lignende forskjeller mellom kjønn i ulike deler av verden. Med mindre det er medfødt å påvirke de to kjønnene ulikt, er det jo nærliggende å tro at vi ville sett større forskjeller, basert på variasjoner i kultur rundt i verden.

Lenke til kommentar

Tja, kulturelle fenomener behøver ikke være grunnfestet i biologi. Her beveger vi oss langt inn på fagfelt som kulturhistorie, sosiologi, sosialspsykologi osv. osv.

Tror vi kunne hatt lange og spennende diskusjoner rundt dette temaet :)

 

For å svare til trådstarter: Ja, gutter er bedre enn jenter i gaming, men det er vanskelig å slå fast om dette grunnes biologiske eller kulturelle årsaker : :thumbup:

Lenke til kommentar

Men, er det ikke naturlig å annta at evolusjonen har påvirket kjønnene forskjellig, siden vi stort sett har hatt forksjellige oppgaver (grunnet kvinnene føder) gjennom tidene? (dette selv om en mutasjon kan oppstå lettere hos en mann enn en kvinne, så har jo selvsagt kvinnene vært offer for evolusjon også :p )

 

Eller blir dette utlignet ettersom jenter selvsagt må ha en far? Men ettersom det er en evnt. recessiv mutasjon på X kromosonet, så vil vel ikke jenten ha denne "mutasjonen" siden hun har et til fra moren.... Og denne mutasjon vil ikke komme til uttrykk før en evnt. ny partner med samme mutasjon, eller et guttebarn ?

 

På et jorde i en fluksstol(?) ?

 

 

ingen kommentar til mitt forrige innlegg ang. ulik tenkemåte hos kjønnene ?

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Tja, kulturelle fenomener behøver ikke være grunnfestet i biologi. Her beveger vi oss langt inn på fagfelt som kulturhistorie, sosiologi, sosialspsykologi osv. osv.

Tror vi kunne hatt lange og spennende diskusjoner rundt dette temaet :)

 

For å svare til trådstarter: Ja, gutter er bedre enn jenter i gaming, men det er vanskelig å slå fast om dette grunnes biologiske eller kulturelle årsaker : :thumbup:

8784859[/snapback]

 

jeg tipper det er sånn fordi gutter spiller endel mer en jenter.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at konkurranse instinktet til menn og gutter generelt er større enn hos jenter. Noe som er en drivende motivasjon til å bli bedre i spill hvor man deltar direkte mot andre spillere ala. starcraft, cs, wc3 etc.

8758530[/snapback]

Dette tror jeg er et viktig poeng. Det har alltid vært viktig for en hankjønn og være sterkere og bedre enn andre. De har måttet sloss for revir, vinne retten til å parre seg, alt det der.

Det er programert inn i genene.

Endret av GerdElise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...