Gå til innhold

Gutter bedre enn jenter? (gaming)


Anbefalte innlegg

Søstra mi på 9 år ble presentert for CS for et par uker sida, hu spilte mot fettern vår som er 8 år. Ingen av de har holdt mye på med PC før, annet enn noe lek og lær spill osv. og diverse skolegreier.

 

Anyway, søstra mi knuste faktisk fettern vår i spillet, statsen tror jeg lå på rundt 14-4 eller noe, før de ikke gadd mer. Nivået på spillet var selvsagt ekstremt lav, der de ofte måtte stoppe opp og se på tastaturet mens de styrte...

 

Kan godt være tilfeldighet, men tror nok at kultur har mye med saken å gjøre, og her har de faktisk hatt en helt fair mengde med PC begge to.

Tror nok at hvis en jente/dame får et skytespill eller andre spill som har noe med gameplay og strategi like tidlig som gutter får det, så tror jeg resultatene er uavhengig av kjønn, men av personlighet og kultur.:)

8741960[/snapback]

Ett års forskjell i så lav alder utgjør nok endel, vil jeg tro. Og jenter utvikler seg jo litt tidligere også, men det blir kanskje ikke gjeldende før i litt senere alder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, nå snakker vi da om praktiske/fysiske ting, og der er det jo ingenting jenter er bedre i, slik er det bare.

 

Selvsagt har menn mange svakheter som kvinner ikke har, foreks at menn er utrolig enkle å styre.

 

Hvis dere mener det jeg sier er så feil, så må det vel gå an å hoste opp ETT eneste eksempel?

8731911[/snapback]

Jenter er visstnok langt bedre enn gutter til å håndtere flere oppgaver på en gang, og de er også overlegne når det kommer til å registrere omgivelser og huske de senere (noen gang spurt mora/dama di om de har sett sokkene dine, og blitt overrasket av at de faktisk vet hvor de er?). Jenter er også flinkere til å se fargeforskjeller.

 

Dessuten er konkurranser ikke nødvendigvis den beste måten å bevise hvilket kjønn som er "best" innen en gren, siden jeg tror gutter er ivrigere etter å delta i slikt enn jenter.

8738274[/snapback]

Høyre og venstre hjernehavdelen til Kvinnehjernen har langt bedre kommunikasjon, enn hos oss gutter. Sammenlignde det gjerne som bedre utnyttelse av "multithreading" på dual-core prosessorer. :p

Denne fordelen kan kvinner utnytte positivt når de f. eks skal lære språk, som krever god kommunikasjon mellom hjernehalvdelene, da man gjerne vil trekke linjer ifra det nye språker til morsmålet osv..

 

Vi gutter derimot kan mer effektivt ta i bruk den ene hjernehavdelen og bruke den mer effektivt, og/eller kunne fokusere oss bedre om den ene tingen.

Dette har bla fordeler ved mattematikk der "bare" den ene hjernehalvdelen blir brukt. Eller ved å forholde seg til et 3D bilde for den saks skyld.

 

Nå skal det jo også nevnes at menn har fysisk større hjerne enn det kvinner har, uten at jeg tror det har de helt store invirkningene.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Som en litt morsom overgang kan man kanskje sammenligne mens sin hjerne med en kraftig singel-kjerne prosessor, som gjør det bra i programmer som bare tar i bruk en kjerne. Mens kvinner har to mindre kjerner, som totalset gjør det bedre i programmer som har støtte for flere kjerner, mens de ikke jegør det like sterkt i programmer som bare støtter en. :p
Endret av andrull
Lenke til kommentar
Høyre og venstre hjernehavdelen til Kvinnehjernen har langt bedre kommunikasjon, enn hos oss gutter. Sammenlignde det gjerne som bedre utnyttelse av "multithreading" på dual-core prosessorer. :p

Denne fordelen kan kvinner utnytte positivt når de f. eks skal lære språk, som krever god kommunikasjon mellom hjernehalvdelene, da man gjerne vil trekke linjer ifra det nye språker til morsmålet osv..

 

Vi gutter derimot kan mer effektivt ta i bruk den ene hjernehavdelen og bruke den mer effektivt, og/eller kunne fokusere oss bedre om den ene tingen.

Dette har bla fordeler ved mattematikk der "bare" den ene hjernehalvdelen blir brukt. Eller ved å forholde seg til et 3D bilde for den saks skyld.

 

Nå skal det jo også nevnes at menn har fysisk større hjerne enn det kvinner har, uten at jeg tror det har de helt store invirkningene.

 

8742316[/snapback]

 

Gammeldags viten. Man er langt fra så bombastisk når man uttaler seg om dette nå for tiden.

Ved skanninger av hjernen under utførelse av ulike oppgaver ser man aktivitet i de samme områdene både hos både menn og kvinner.

 

Les for øvring mitt innlegg tidligere i tråden om dette temaet.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er noen jenter der ute som er meget god å spille.Min datter så noen ganger når jeg spilte CS og hun fikk lyst til å prøve.For et talent må jeg si!Etter noen timers spilling var hun på topp på alle mapsene det ble spilt på,var faktisk meget imponert.Noen ble sure og flaue fordi de ble eid av en jente på 13 år..endel dårlige tapere må jeg si..hehe

Lenke til kommentar
Jeg vet det er noen jenter der ute som er meget god å spille.Min datter så noen ganger når jeg spilte CS og hun fikk lyst til å prøve.For et talent må jeg si!Etter noen timers spilling var hun på topp på alle mapsene det ble spilt på,var faktisk meget imponert.Noen ble sure og flaue fordi de ble eid av en jente på 13 år..endel dårlige tapere må jeg si..hehe

8743607[/snapback]

 

 

ja da må hun ha medfødt talent for gaming. høres ut som hun hadde eid meg med en gang

Lenke til kommentar
Jeg vet det er noen jenter der ute som er meget god å spille.Min datter så noen ganger når jeg spilte CS og hun fikk lyst til å prøve.For et talent må jeg si!Etter noen timers spilling var hun på topp på alle mapsene det ble spilt på,var faktisk meget imponert.Noen ble sure og flaue fordi de ble eid av en jente på 13 år..endel dårlige tapere må jeg si..hehe

8743607[/snapback]

 

 

ja da må hun ha medfødt talent for gaming. høres ut som hun hadde eid meg med en gang

8744014[/snapback]

Hun spillte vel ikke mot de aller beste da sannsynligvis,men jeg mener å huske nicket ditt.

Endret av Dvil
Lenke til kommentar

Alle mennesker er forkjellig, derfor kan jenter bli bere en menn, og menn kan bli bedre en jenter.

 

Selv om en mann er bedre enn en jente i F-eks: Gears of war, så kan jo den jenta være bedre enn en annen gutt i det samme spillet.

 

Ikke alle gutter er bedre enn alle jenter i å spille. Og ikke alle gutter er like når dem spiller heller.

 

Å si at "Gutter" er bedre en "jenter" er det dummeste jeg har hørt.

 

Jenter kan være bedre og like gode som gutter i video-spill

samme som gutter kan være bedre en jenter.

 

Det er bare mindre jenter som spiller Online, en gutter, så hvis du støter på en jente som ikke er så god, så er første intrykket "Uff, jenter suger".

Lenke til kommentar
Husker jeg møtte ei jente i Gears en gang. Hu eida alle sammen... :p

 

MEN, har vel bare møtt på 3-4 jenter gjennom min Xbox Live karriere, så det kryr jo ikke av dem. Det er jo egentlig ikke så rart, "videospill" har alltid vært en guttegreie.

8742710[/snapback]

 

 

Prøv Trickster Online....er kanskje en smule barnslig, men FY **** det kryr av dem der....( well....omtrent 66% av alle Female chars er jenter mellom 14-16 mer eller mindre...:p )

Lenke til kommentar

Nå handler jo artikkelen først og fremst om gamere som konkurrerer i ligaer og driver med dette på et svært høyt nivå. Synes folk går litt off topic. Selvfølgelig kan en jente slå en gutt på en vanlig server, dette skjer hele tiden, men her snakker man om personer som trener mange timer om dagen.

 

Denne egenskapen med å navigere i 3d rom og ha en større forståelse av hva som foregår rundt har med testosteron gjøre. Homser (som ofte har lavere nivåer med testosteron) fikk dårligere resultater enn heterofile og omvendt med lesber.

 

Se på eksempel med hun dama som er verdens beste kvinne innenfor starcraft. Hun trener mange timer hver dag og det er det eneste hun gjør, men allikevel har hun ikke sjangs mot de beste gutta. Så det handler ikke bare om FPS spill her eller, hvor de beste jentelagene ikke har sjangs mot de beste guttelagene.

Endret av bjorn0706
Lenke til kommentar

Det at jenter har en generell mindre interesse for data og spill er nok det som utgjør forskjellen. Det finnes vel relativt få kvinner/jenter som har blitt oppdratt på samme måte som en gutt og det er derfor ganske så umulig å gjøre en ordentlig undersøkelse på dette vil jeg tro. Kvinner føder jo barn og har et større omsorgs instinkt enn menn og deres interesser er vel heller relatert til det enn til å fikle med elektronikk og slikt noe. Men jeg tror ikke at jenter er dårligere til å spille spill, spesielt ikke spill som krever en kjapp hjerne og som tar tid å sette seg inn i, der tror jeg jenter er minst like gode som gutter. I spill som er mer actionfylte og som krever god kontroll på tastene/knappene har kanskje gutter en fordel i og med at vi liker å "fikle" med ting :p

 

Aaaanyways så har ikke jeg kompetanse til å uttale meg noe serlig om dette, men det var just my two cents om denne saken.

Lenke til kommentar

Ingen av leirene bør være så bombastiske her. Det er ingen tvil om at kjønnene er fysiologisk forskjellige, også når det gjelder hjernen, men spørsmålet er hvor stort utslag slikt gir.

 

angry_norwegian: Det er også gjort forsøk som tyder på at gutter trekker mot "gutteleker" og jenter mot "jenteleker", uavhengig av ytre påvirkninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...