Gå til innhold

Oppskrytte bøker: Finnes de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tråden her er oppskrytt. Full av folk som ikke gidder å lese ferdig bøker en gang. Nei, ta dere en bolle folkens, og les med hjertes lyst. Alle kommer til å komme over en bok de ikke likte, sikkert flere, men ikke påstå at de er oppskrytt eller dårlige av den grunn.

Lenke til kommentar

Den var vel banebrytende (og garantert veldig populær) da den kom, men kan jo ikke hevde seg med dagens bokmarked (med mye flere forfattere og dermed mye flere gode bøker, samt at litteraturen har utviklet seg og tilpasset seg dagens publikum).

Men plottet har jo blitt kopiert og referert til det kjedsommelige (uten denne boka ville nok aldri schizofreni blitt fremstilt på film slik det blir), så noe må den da være verdt.

Lenke til kommentar
Henrik Langeland sin bok "Wonderboy" og Helene Uri sin bok "De beste iblant oss" er to oppskrytte bøker. Det mener jeg.

9171349[/snapback]

Enig i at Wonderboy er oppskryt. Mitt størst problem med denne er at den nærmest har blitt presentert som en triller fra finansmijøet i Norge. Det kan høres spenende ut men det er ikke det som er det egentlige fokuset i denne boken. Istendfor antar jeg at den prøver å ha fokus på overfladiske mennesker og deres eget behov for selvrealisering enten det nå er dyre klokker, kinky sex med horer eller sykelig treningsnarkoman.

 

Har fått med meg at Henrik Langeland er ute med en ny bok, den vil ikke bli kjøpt av meg i hvertfall og skulle jeg få den i gave blir den byttet.

Lenke til kommentar

Jeg har lest LOTR trilogien, men må innrømme at det var litt opp og ned hva jeg likte og ikke. At jeg så de 2 første filmene først ødela nok mye av opplevelsen.

 

Men, litt off topic: Hobbiten derimot er kanskje favoritt boka mi, har lest den flere ganger siden da jeg var 12. Kanskje den beste fantasy-boka i mine øyne. Men som sagt, det er opp til hver og en.

Lenke til kommentar

det er snakk om smak og behag.

 

jeg synes alkymisten er en flott bok, L er hysterisk morsomm, og villanden er et av de beste ibsen stykken. jeg har ikke noe problemer med at folk ikke liker disse bøkene, men jeg ser ingen grunn til å si at de er oppskrytt.

 

noen ganger er man rett og slett uenig med folk flest, det betyr ikke nødvendigvis at folk flest har dårlig smak. jeg la for eksempel fra meg "Dune" etter kort tid. personlig synes jeg starten var gør kjedelig, men jeg har ikke tenkt til å kalle boken obskrytt forde.

 

Ringenes herre er tung, ja. Men den fortjener defeinitivt sin plass i litratur-historien når man tenker på at den boken så og si skapte den moderne Fantasy sjangeren.

 

Davinci-koden kan vel kalles en liten smule over-hyped. ikke fordi det er en dårlig bok, men heller fordi den har fått så utrolig mye oppmerksomhet, mens andre bøker får så lite.

Lenke til kommentar

Merkelig tråd dette. Liker man ikke en bok er det bare å legge den fra seg. Det viktige spørsmålet er vel hvorfor folk tvinger seg til å fortsette å lese..... Er det fordi de "viktige" folka har sagt at dette er en god bok, eller fordi noen minusvarianter av noen journalister har kanonisert den? Uansett, syns du boka er dårlig, legg den fra deg, og les noe annet. Så enkelt er det faktisk. Det er altfor mye åndssnobberi og kvasi-intellektia innenfor litteraturverdenen som det er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg syns Ringenes Herre er oppskrytt. Riktignok er det en god bok og en fantastisk historie, men i boka er det altfor mye snakking og skildringer, etter et par hundre sider begynner det å bli kjedelig å lese...

8686042[/snapback]

 

Rimelig enig, altfor tungt. Og det ødelegger egentlig litt av boka. Lotr bøkene er nokk for spesielt interiserte.

8921476[/snapback]

Jeg trodde jeg var spesielt interressert...inntil jeg kom litt utover i første boka...det var så jævli med de sangene og dikta og alt det andre bullet som sto der... :mad:

8922068[/snapback]

 

Sangene, diktene og alt det bakgrunnsstoffet som er med, er jo en av hovedgrunnene til at LotR er blitt så kjent som den er, IMO. Alle de "tilleggsopplysningene" som Tolkien krydrer bøkene med er, i alle fall for meg, sterkt delaktig i at jeg kan leve meg sånn inn i historien.

8924884[/snapback]

 

Her må jeg si meg sterk enig med clayton.

 

Som sagt så er LOTR veldig tungt lesestoff, og for de som ikke er vandt til slik type litteratur skjønner jeg at det kan bli kjedelig i lengden. Men man kan ikke kalle en bok oppskrytt etter å ha sett filmen, spesielt med tanke på at filmen kun trekker ut de viktigste høydepunktene fra historien. Det skal godt gjøres å holde spenningsnivået på samme høyde i en bok som i en film. Det er alt dette "bullet" som gjør ei bok til ei bok IMO.

 

Før filmene kom er det riktig at LOTR var for de spesielt interisserte, og hadde det ikke vært for filmene så hadde det fortsatt vært slik..

Lenke til kommentar
Henrik Langeland sin bok "Wonderboy" og Helene Uri sin bok "De beste iblant oss" er to oppskrytte bøker. Det mener jeg.

9171349[/snapback]

Tja, det kommer vel an på hvilke kvaliteter (i betydningen egenskaper) en legger vekt på. Jeg har ikke hørt bøkene omtalt som språklige høydepunkter eller forfatterne som store språkkunstnere. Verdiene lå heller i det at begge disse bøkene er nøkkelromaner som ga innsikt i henholdsvis finans- og universitetsmiljø i større grad enn ellers tilgjengelige for utenforstående.

 

Mye av omtalene av "Wonderboy" la påfallende stor vekt på beskrivelser av skal vi si mindre vanlige seksuelle aktiviteter. Det var neppe skadelig for salget.

 

Begge miljøene er preget av tette nettverk og oftest bare overflatisk omtale i media, sånn sett hadde bøkene en verdi. Minussiden er at bøkene ikke bidro til synlig varige endringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...