Gå til innhold

Oppskrytte bøker: Finnes de?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Har søkt og søkt og søkt og skøt uten å finne en tråd hvor alle de oppskrytte bøker kan samles. Denne tråden er for at du skal kunne si din mening om hvilke bøker om er oppskrytte, men begrunn ditt svar. Vil vi ha en telletråd? Jeg får vel begynne da. :) Selv mener jeg at Dan Browns roman Davincikoden er svært oppskrytt. Den er etter min mening en helt grei thriller, men fortabsolutt ikke den heltestatusen den for mange har fått. At folk tar alt som står i denne middelmådige thrilleren for god fisk kan jeg heller ikke fatte. Dette var min subjektive mening og om den objektive masse finner dette innlegg støtende kan du sende en pm og jeg skal rette opp i det. Så hvilke bøker mener du er oppskrytt eller hur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til topic vil jeg bare svare nei. Om man liker en type bøker, skal man ha lov til å lese dem, uten å bli fortalt at det er "feil", at de er for dumme folk e.l. Det finnes lettleste bøker og det finnes tunge bøker. Noen liker det ene og noen liker det andre, men det er svært få som startet med å lese tungleste bøker.

Lenke til kommentar

Hvis du har "søkt og søkt og søkt og skøt uten å finne en tråd hvor alle de oppskrytte bøker kan samles", så kan det kanskje skyldes at det ikke er behov for noen slik tråd. Hvis en bok er oppskrytt, må det jo bety at mange liker den og skryter av den, og da har den jo hatt sin misjon som lesestoff/underholdning. Er helt enig med AvieNs betraktninger ovenfor.

 

Og skulle jeg få lyst til å skrive noe negativt om en eller annen bok, enten jeg nå synes den er oppskrytt eller noe annet negativt, greier jeg fint å opprette min egen tråd om akkurat den boka, ellers takk.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Har noen lest boken The Historian av Elizabeth Kostova?

Den ser kul ut utenpå, men er helt umulig a fullføre selve boken. En intelektuell venn av meg, og jeg, har prøvd, men vi har ikke greid det. :p

8685976[/snapback]

Den har jeg fullført. Er enig i at hun godt kunne fattet seg litt mer i korthet, ellers synes jeg det var god underholdning og til tider en skikkelig pageturner. Men man får jo ofte litt mer tid, når man reiser vekk fra dataen, slik var det hvertfall da jeg leste den boka.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Har noen lest boken The Historian av Elizabeth Kostova?

Den ser kul ut utenpå, men er helt umulig a fullføre selve boken. En intelektuell venn av meg, og jeg, har prøvd, men vi har ikke greid det. :p

8685976[/snapback]

Den har jeg fullført. Er enig i at hun godt kunne fattet seg litt mer i korthet, ellers synes jeg det var god underholdning og til tider en skikkelig pageturner. Men man får jo ofte litt mer tid, når man reiser vekk fra dataen, slik var det hvertfall da jeg leste den boka.

8686082[/snapback]

 

Jeg er kommet til side 115, og har enda ikke vaert litt interessert enda. Har hatt den i 6mnd na :p

 

Den forste boken i trilogien His Dark Materials deriomt, hadde det vaerste forste kapittel jeg noen gang har lest. Provde a starte a lese boken sikkert 5-6 ganger, men kom aldri lenger enn forste kapittel. Men da jeg en gang forsatte, ble jeg sa sykt avhenging at jeg leste ut alle 3 pa no-time. ANBEFALES (sry OT)

Lenke til kommentar
Villanden skal visstnok være ganske godt lesestoff.. bare jeg som ikke fant den så fryktelig spennende i tiendeklasse ?

 

Hehe neida, den er sikkert genial og alt den -_-

8704109[/snapback]

Egentlig ei katastrofe at barn på 15-16 år blir satt til å lese manus. Vildanden er et teaterstykk og skal oppleves som et teaterstykke. Man kan riktignok få noe ut av å lese den, men fjortiser som ikke er særlig belest, som har makk i ræva og som aldri har lest et manus før vil ikke få stort ut av den. Nei, send unga på teater.

 

Nok OT.

 

Jeg stiller meg bak de som mener LOTR er oppskrytt. Men, mulig det bare er jeg som ikke har fantasy-genet, hehe.

Lenke til kommentar

Lord of the rings er en genial bok, men ettersom det er en litt spesiell sjanger vil det selvfølgelig være folk som ikke liker den. Tolkien lagde et eget språk, bare for den boka, og det sier jo litt..

 

Jeg er enig i at boka kan være jævelig kjedelig til tider, men det er fortsatt den beste boka jeg har lest by far. Den fortjener litt skryt etter min mening, særlig ettersom mannen brukte 14 år av livet sitt på å skrive den =)

Lenke til kommentar
Ringenes herre er generelt jævlig oppskrytt, da jeg verken syntes starten av boka eller filmene er spennende i det hele tatt.Sovemedisin.

8711401[/snapback]

Jeg vet om flere som er enig med deg her. (I hvert fall når det gjelder bøkene.) Om man ikke lever seg inn i Tolkiens "univers" som omfatter flere historier enn denne ene boken, kan jeg se for meg at det blir litt langdrygt. Siden jeg er en stor fan, og dette er OT skal jeg ikke si mer enn dette: Jeg synes ikke man kan gjøre seg opp noen god mening om en bok uten å ha lest mesteparten, helst hele.

 

Jeg er forøvrig enig med trådstarter. Da Vinci-koden er oppskrytt. Den er ikke dårlig, men fikk nok ekstremt mye pr på grunn av temaet og reaksjonene den vekte. Vil du ha masse gratis pr - skriv noe kontroversielt om Jesus. Angels and Demons, som han skrev før Da Vinci-koden er imo langt bedre, men fikk ikke den samme salgssuksessen, og ble først kjent etter at David Brown var kjent.

Lenke til kommentar
Har noen lest boken The Historian av Elizabeth Kostova?

Den ser kul ut utenpå, men er helt umulig a fullføre selve boken. En intelektuell venn av meg, og jeg, har prøvd, men vi har ikke greid det. :p

8685976[/snapback]

Jeg har lest den da, og jeg kan ikke fatte at du kun er kommet til side 115, jeg falt totalt inn i boka og levde i en helt egen verden mens jeg satt og leste den. Sikker på at huset kunne falt sammen rundt meg uten at jeg hadde brydd meg.

 

Og det har vel strengt tatt ikke noe med om man er intellektuell eller ikke, men om man klarer engasjere seg og leve seg inn i boka.

 

 

Og til trådtittel: Nei, de finnes ikke, da meninger om bøker er subjektive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...