Gå til innhold

Oppskrytte bøker: Finnes de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir selv irritert når folk ikke leser ferdig yndlingsbøkene mine fordi de første kapitlene ikke appllerte, så jeg foretrekker å fullføre bøkene for å unngå hyklerstempelet. Det har faktisk hendt at slutten har gjort at jeg så boken i et nytt lys.

Det mener jeg her helt og holdent feil. Om jeg ikke liker en bok etter 1/3 legger jeg den på hylla. Hva er vitsen med å lese noe man ikke liker? Men her kommer trikset. Man tar fram boka igjen etter 1 år eller 2 og prøver på ny. Sjansen er rimelig stor for at man har modnet såpass mye eller rett og slett skiftet interesse, slik at man nå finner boka interesant. Hvorfor kaste bort tid på å lese noe man ikke trives med, når man har anledning til å legge det bort, og prøve igjen senere?

Denne holdningen har medført at jeg flere ganger har lagt fra meg bøker. Men antall bøker jeg har startet, og aldri senere startet på ny og likt kan jeg telle på en hånd. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg forøvrig fått mye bedre kontroll på hva jeg liker og ikke, så nå er det minst 3 år siden jeg har lagt fra meg en bok før den var ferdig.

 

Filmer ser jeg derimot alltid ferdig. Jeg har aldri sett en film som ikke gir meg noe som helst, uansett hvor dårlig, unintelligent eller intelligent den er. Men jeg blir ikke provosert om andre gjør det. Eller rettere sagt, jeg har blitt det en gang av ei vennine fra et kollektiv. Hun hadde tvunget alle oss andre til å se flere dørgende kjedelige filmer, men da vi skulle se en litt nobrain film, så reiste hun seg etter 10 minutter, sa at dette vaset gadd hun ikke se på, og gikk. Og det provoserte noe helt utrolig.

 

modin: Jeg synes virkelig synd på deg. Hva i all verden er vitsen med å tvinge seg gjennom utallige ting for å bli mer "dannet"? Livet er meget kort, og de fleste får ikke tid til å gjøre en liten brøkdel av hva man har lyst å gjøre. Så hva er da vitsen med å gjøre ting man ikke liker for å bli mer "dannet"? Om 100 har du ikke noe behov for å være dannet, for da er du stein kald. I stedet så kan du ligge der og tenke på hvor mye av livet du kastet bort på å bli mer "dannet".

Unntaket er selvsagt om du har en eller annen pervers glede av å føle deg mer "dannet" og bedre enn alle andre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
For å hive meg inn i kampen om ringenes herre her. Jeg tror 50% av folk som har prøvd/begynt/lest ringenes herre gjorde det etter at filmene kom. Og jeg tror detvar etter det folk begynte å kalle den oppskrytt. Det er ikke tvil om At Ringenes Herre er bok for spesielt inntreserte. Og jeg sier ikke den er "totalt feil fri og umulig å rette på" for også jeg skal innrømme jeg syntes det ble langstrekkelig i et et par kapittler. Men før filmen var boka en kjent bok, men som ikke var noe alle umidelbart viste om når den ble nevnt. Etter Tokiens død var det ikke det første en hver person tenkte på når en hørte fantasy. men for mange som hadde lest den var den noe helt spesielt. Det var ikke en bok som stod ut som "forbilde for alle andre bøker og noe alle hadde prøv å på begynt en eller annen gang". Det tror jeg det var filmen som skapte.

 

Jeg er helt enig med deg. Tolkien er en forfatter som til tider kan være utrolig langtekkelig, og bøkene hans er absolutt for spesielt interesserte. Jeg er en av disse spesielt interesserte, og har vel snart lest alt han har skrevet både på norsk og på engelsk.

"Ringenes herre" økte enormt i populæritet etter at filmene kom, og jeg forstår veldig godt at mange blir skuffet. Tolkiens bøker er i stor grad tung litteratur, og kan kreve en god del disiplin å komme gjennom. Min erfaring med "Ringenes herre" er at de som klarer å lese så langt som halve "To tårn", kommer seg gjennom resten av boka også, og de aller fleste liker den faktisk. Den kan virke oppskrytt fordi den er tung i starten, men etter hvert blir den lettere og mer "actionfylt".

 

Takk, takk:) Godt det er flere av de spesielle intreserte her;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...