Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Giremoped" eller scooter?


Anbefalte innlegg

Dette gjelder slettes ikke alle automatmopeder, og har ikke noe med variatoren å gjøre. Dette gjelder mopeder som har utveksling inne i motoren før variatoren.

 

Derfor kan man hevde at det er like feil å påstå at "scootere har girolje" som å påstå at "scootere ikke har girolje". Det riktige blir kanskje at "noen scootere har girolje"?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var enklere da jeg kjøpte moped. Da fantes det to typer: guttemoped og jentemoped. Hva som var (er) hva er vel selvforklarende?

Eneste gangene jeg har kjørt scooter er på ferie i Spania og på Kypros. De er greie nok til bybruk, men drittkjedelige i lengden. Ikke særlig behagelige heller, spesielt ikke i "høy" fart. Ville helt klart valgt girmoped, uten andre grunner enn dette. Bensinforbruk er uinteressant, da en moped nesten alene går på luft og kjærlighet uansett type.

Lenke til kommentar
Kjøp gir moped... mykje kjekkare å kjøre, og enn får meir effek fra motoren.

8699872[/snapback]

 

De nye scooterne har elektronisk sperre og du utnytter alle hestekreftene.

En plombert moped har jo fysisk sperre, dermed utnytter du ikke alt du har inni motoren.

 

Jeg skal alså ikke sette på effektanlegg eller trimme, holder fortsatt flertallet seg på giremoped da?

Lenke til kommentar
Kjøp gir moped... mykje kjekkare å kjøre, og enn får meir effek fra motoren.

8699872[/snapback]

 

De nye scooterne har elektronisk sperre og du utnytter alle hestekreftene.

En plombert moped har jo fysisk sperre, dermed utnytter du ikke alt du har inni motoren.

 

Jeg skal alså ikke sette på effektanlegg eller trimme, holder fortsatt flertallet seg på giremoped da?

8705522[/snapback]

Ja, det gjør vi nok. Hvis du absolutt vil ha et slikt system så har jo Rieju det på sine nye girmopeder også visstnok.

 

Jeg kjenner ikke til systemet, men hvis det er slik at det sperrer på 45, og tenninga kutter når den går over 45 i nedoverbakker og slikt så ville jeg nok godt for den gamle fysiske plomberininga siden du ikke skal trimme. De fleste mopeder går jo stort sett mellom 50-65 slik du får dem ifra butikken, og fortere når det heller nedover. Så hvis det nye elektroniske plomberingssystemet er slik, så ville jeg utvilsomt gått for en moped med det gamle med de fysiske plombene..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Argumentene dine stemmer de, Jonas, hvis det er slik at en moped som går i 52 km/t i nedoverbakke er "bedre" enn en som bare gjør 47. Det er da ikke toppfarten som gjør en moped bra? Jeg synes bremsene er viktigere enn oppfarten, sammen med komfort, og driftssikkerhet. Alle mopeder går sakte i lovlig tilstand, uansett.

 

Edit- Ikke "toppfaen", men "toppfarten". Dømrade utslitte lap- tastatur! :blush:

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
fordelen med elektronisk sperre er vel og det at vi slipper å kjøre 30 i en oppoverbakke.

8707472[/snapback]

Det er jo kun noen få av dagens mopeder mopeder som går i 30 da. Min klarer så og si alltid over 45, og det skal en veldig bratt bakke til før den går under 45. Uansett, jeg skulle gjerne likt å høre mer om dette systemet, om det faktisk er slik at den kutter tenninga i nedoverbakker og slikt.

Lenke til kommentar
Så du mener at det å bruke en kløtsj er så vanskelig at man trenger å øve på det, før man evt. kjøper seg tung sykkel?

 

Jaja..

 

Jeg kan ikke si jeg kjøper det argumentet der.

8713098[/snapback]

 

Ikke jeg heller, man kan kanskje slippe et par kjøretimer om man har brukt girmoped, men det alene er ikke noe godt argument for å kjøpe girmopped i mine øyne, jeg hadde ingen problemer med å ta lappen på tung MC selv om jeg hadde scooter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fordel med girmoped:

-Bedre utnyttelse av effekten.

-Mindre bensinforbruk enn automat.

 

Ulemper med girmoped:

-vanskeligere kjøremåte

-mer komplisert å kjøre i trafikken (mer å passe på)

 

Fordel med automatmoped (scooter)

-Enkel kjøremåte

-Lettere å lære og enklere å kjøre i trefikken (mindre å passe på)

 

Ulemper med automat:

-Slitasje (automatsystemet)

-større bensinforbruk enn girmoped.

 

Dette er fordeler/ulemper som er tatt mer eller mindre ordrett fra mopedboka.

Ulempene på girmopeden som står der er noe du veldig fort blir vant til og er ikke noe ulempe egentlig.

8647708[/snapback]

Den var jo ikke rett fra boka! :p

 

Gir er tingen! Får mer utnyttelse av motoren og du kan selv bestemme turtall.

Lenke til kommentar
girmopeder utnytter faem meg ikke mer av effekten . Scootere gjør det derimot , siden de har variator å dermed ca 112040150 forskellige justeringsmuligheter , å på en Girmoped er det 6 .

8727213[/snapback]

 

En variator har variator vekter, man kan ikke gjøre som du antyder til , skru en skrue , og vips, har man gir ratio på 1:4 istede for 1:15 ( bare eksempel ! ! ) Det er det samme som på gir moped ; Skal man bytte utveksling, bytte deler.

 

Man får bedre utnyttelse av gir, belive it or not.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok det at det er litt større effekttap på en variator enn på en kjedeoverføring, fordi frksjonen er større.

Men siden mopeder skal være plombert, viser det seg at girmopeder sliter mer med effektuttak enn variatormopeder. Turtallsspekteret der det tar ut maks effekt, blir så smalt at det blir masse giring. Det ble mye verre etter de nye reglene, der maks hestekraftantall og toppfart ble redusert. Sånn sett synes jeg gakken har sine ord i behold..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Npr det gjelder effekttap så er vel det irrelevant så lenge reglene gjelder effekt på bakhjul?

 

Ellers er jeg enig i det som sies om variabelt gi på scooter, den holder motoren på det turtallet den yter best til hele tiden, det blir bedre enn når man må velge en fast utveksling (merkes spesielt i bratte bakker, aldri kjørt i en bakke der 3 gir er for lett mens 4 ikke går?)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...