Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Giremoped" eller scooter?


Anbefalte innlegg

Var nettopp med forhandler og han sa at med giremopeder som de er rett fra butikken blir det nesten ikke et kjørbart framkomstmiddel. Jeg har jo tenkt å trimme den da, og da sa forhandler at det blir bra.

 

Når du liksom tenker på kjøreglede (jeg har lyst til å ha det morsomt, med wheelies, giring og diverse annet), hva som er mest praktisk og hva som er billigst i drift, hva anbefaler dere at jeg skal satse på?

 

En Derbi Senda SM 50 X-Race eller en scooter?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var nettopp med forhandler og han sa at med giremopeder som de er rett fra butikken blir det nesten ikke et kjørbart framkomstmiddel. Jeg har jo tenkt å trimme den da, og da sa forhandler at det blir bra.

 

Når du liksom tenker på kjøreglede (jeg har lyst til å ha det morsomt, med wheelies, giring og diverse annet), hva som er mest praktisk og hva som er billigst i drift, hva anbefaler dere at jeg skal satse på?

 

En Derbi Senda SM 50 X-Race eller en scooter?

 

Takk :)

8647243[/snapback]

Vel, jeg har X-Race, og jeg kjører da ifra så og si alle andre mopeder/scootere. Både aks og toppfart er bedre enn de lonkurrerende mopedene og scooterne. Så og si at girmopeder ikke er et kjørbart framkostmiddel i forhold til scootere er bare ljug! Jeg kjører orginalt, og min går i 60-65 uten at jeg har gjort noe med den. Kjører ofte fra scootere både nedover, oppover og bortover, så.. :p

 

Jeg vil tørre og påstå at det ikke fins så mye kjøreglede med en scooter. Man sitter helt forjævlig, med den følesen at man ikke har så mye kontroll, og det er drit kjedelig og bare sitte der og gasse, bremse, gasse.. Scooterne har mange begrensinger, siden den er lav og har små hjul, noe som gjør at kjøring på humpete veier ikke er spesielt komfortabelt. Eneste jeg kan se som praktisk med en scooter er lagerplassen under setet.

 

Så lenge man tar vare på det man har, holder det som regel lenge også. Service, oljeskifte og slikt er likt for begge parter. Jeg har hatt min i 3 år nå, 8000km, og i hadde noen problemer med min. :)

 

Hva skulle liksom gjøre en girmoped så mye dyrere i drift? Virker som han fyren i den butikken ikke har så mye peiling.. :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Vel, han mente vel etter effektpotte var satt på, for da forsvinner garantien. Det er ikke så bra, for da får du den jo ikke inn på service, og da må du gjøre ting selv ;)

8647571[/snapback]

Ehh, jo. Klart de tar service på den. Du betaler dem jo for det. Setter man på trim uansett, så gjelder ikke forsikringa heller om det skulle skje noe. Og det er ikke noe annet enn å bytte girolje man trenger å gjøre. Det er jo bare å skru ut en skrue, noe som alle klarer.

 

Jeg kom på noe som man slipper på scootere, spraye kjedespray på kjeden! Skikkelig jobb det altså... :!:

Lenke til kommentar

Fordel med girmoped:

-Bedre utnyttelse av effekten.

-Mindre bensinforbruk enn automat.

 

Ulemper med girmoped:

-vanskeligere kjøremåte

-mer komplisert å kjøre i trafikken (mer å passe på)

 

Fordel med automatmoped (scooter)

-Enkel kjøremåte

-Lettere å lære og enklere å kjøre i trefikken (mindre å passe på)

 

Ulemper med automat:

-Slitasje (automatsystemet)

-større bensinforbruk enn girmoped.

 

Dette er fordeler/ulemper som er tatt mer eller mindre ordrett fra mopedboka.

Ulempene på girmopeden som står der er noe du veldig fort blir vant til og er ikke noe ulempe egentlig.

Lenke til kommentar
...

8647708[/snapback]

Vel, mye fine argumenter her, men girmopeden har ikke akkurat så vanskelig kjøremåte. Det er jo enkelheten til scootere da, at man slipper å gire, som gjør kjøreturen uendelig kjedelig. Kjørefølelsen på en girmoped er mye bedre. Men man har jo slike scootere som Gilera DNA da, eneste scootern jeg ville hatt dersom jeg skulle hatt scooter.

 

Dagens mopeder går ikke noe dårligere enn scooterne heller. Skal du kjøre orginalt, altså slik du får den fra butikken, er det Derbi X-Race/X-Treme som går best pga plomberingsmåten/drevinga, som gjør at man har større effekt enn de andre mopedene på markedet. :)

 

Man kan trimme scootere også, men personlig syns jeg de ser helt jævlig ut, støvsuger på steroider.

8647943[/snapback]

Sant så sant! :!:

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Søstra mi har kjørt scooter i 2 år no, hun har aldri kjørt moped. Når jeg fikk min moped har hun spurt om å få låne den! Det er fordi hun synes at det er mye kulere/artigere enn scooter som hun synes er kjedelig.. Så jeg ville/har valgt girmoped istede for scooter! :)

Lenke til kommentar

Her dukker det opp et par merkelige holdninger, synes jeg. Det å gire en tohjuling er kun vanskelig de første timene man kjører, etter det er hele den prosessen automatisert. Det er ikke noe man trenger å tenke på, det går av seg selv.

Akkurat som enkelte voksne synes man ikke er "skikkelig sjåfør" hvis man har automatgir på bilen. Dette er fordommer totalt uten rot i virkeligheten. Men, hvis man mener at man ikke er "mann" uten å gire manuelt, så gjerne for meg, det forteller meg først og fremst at vedkommende er så klønete at vedkommende synes giring er vanskelig.. :D

 

Selvsagt er større hjul på girmopeder en fordel, men hvis man i første rekke skal benytte mopeden som et framkomstmiddel, og ikke et leketøy, spiller ikke det den store rollen.

I tillegg til det praktiske rommet under setet, er sprutbeskyttelsen en scooter gir en stor fordel. Man slipper å bli kjempevåt på buksene hvis det kommer et regnskyll. jeg vet, jeg har vridd opp bukser etter en kort kjøretur med offroader flere ganger enn jeg kan telle. Ikke videre praktisk når man har en hel arbeids/skoledag foran seg.

 

Plomberte girmopeder går dårligere enn en scooter. Det er sagt på generelt grunnlag, det er mulig det finnes eksempler, jeg har ikke full oversikt lenger, siden jeg har sluttet med opplæring av mopedister for tre år siden.

 

Egentlig tror jeg det spiller mest rolle hva du har lyst på selv. "Mopedhelter" er nok opptatt av giring, av en eller annen grunn. Skal du i første rekke ha et praktisk transportmiddel, hadde jeg kjøpt en scooter.

 

Et argumet til pappaen din- hvis han tvinger deg til å kjøpe scooter, så vil alle mopedheltene på girmopeder tro du er homo. Og det vil han vel ikke? :D

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Selvsagt er større hjul på girmopeder en fordel, men hvis man i første rekke skal benytte mopeden som et framkomstmiddel, og ikke et leketøy, spiller ikke det den store rollen.

I tillegg til det praktiske rommet under setet, er sprutbeskyttelsen en scooter gir en stor fordel. Man slipper å bli kjempevåt på buksene hvis det kommer et regnskyll. jeg vet, jeg har vridd opp bukser etter en kort kjøretur med offroader flere ganger enn jeg kan telle. Ikke videre praktisk når man har en hel arbeids/skoledag foran seg.

Det med store hjul kommer jo litt an på hvor man bor/kjører. Uansett så er større hjul mer behagelig, samme om man kjører på en grusvei eller over fartsdumper. :)

 

Om det skulle regne, så blir man ikke så mye skjermet av det på en scooter. Her er det mest vinden det skjermes for. Uansett, dere har vel hørt om regnbukse? :)

 

Plomberte girmopeder går dårligere enn en scooter. Det er sagt på generelt grunnlag, det er mulig det finnes eksempler, jeg har ikke full oversikt lenger, siden jeg har sluttet med opplæring av mopedister for tre år siden.
Vel, det kommer veldig an på moped til moped. Har kjørt scootere som ikke har gått fortere enn 45 bortover, og 35 oppover, og jeg har kjørt scootere som har gått 55 bortover, og 45-50 oppover. Det samme med moped. Min orginale moped går i 65 på sletta, og 45-60 oppover. :) Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvs du vil mene at en vanlig mopedfront gir like god beskyttelse mot vannspruten fra forhjulet som en scooter, der man har føttene bak fronten, i stedet for på fothvilere, så gjerne for meg. Særlig erfaring kan du umulig ha.

Jeg har hørt om regnsett, har slitt ut flere stykker opp gjennom årene, men jeg liker ikke å stoppe på hjemveien for å ta på meg regnbukse, hvis jeg kan slippe.

Lenke til kommentar
Girmoped tar det 2 timer å lære seg å kjøre.

Du vil fort gå lei av å kjøre scooter.

Men du kan nok bare glemme wheelies på en moped.

8648325[/snapback]

 

Wheelies på moped er slett ikke umulig. Iallefall ikke på Derbi Senda SM 50. Har selv sett mange som har utført dette med letthet. Er vel bare øvelse som skal til :)

 

Men det er jo selvfølgelig ikke bare dette som er grunnen til at jeg vil ha en giremoped da. Får jo mye mer kjøreglede av en sådan :)

Lenke til kommentar
Hm. Nok et godt argument til pappaen din- man kan ikke utføre wheelies på en scooter. Eller, jo, forresten, har sett, en Speedfight med NOS. Den gikk glatt på bakhjulet.

8650550[/snapback]

Scooter bruker mer bensin, ettersom det er automatgir. Automatgir bruker mer bensin enn manuelle gir. Tror ikke det er noe merkbart da, men klart et argument.

 

Dessuten er det både kjedelig og femi å kjøre scooter. Har en kamerat som kjørte scooter, og han kjører Opel Corsa i dag.. (konebil)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...