Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Giremoped" eller scooter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lærte med girmoped var å gire. Dette gjorde at jeg "tok" giringa til bil utrolig mye raskere enn tvillingsøstra mi.

 

Hvis vi ser bort i fra det, så ville jeg heller ha kjøpt en scooter. Girmoped var for meg, et rent helvette, alltid noe som var galt eller som måtte fikses. Ikke at scootere på noen måte er feilfrie dem heller ;P.

Lenke til kommentar
Jeg gir meg ende over! Mener dere virkelig at man ikke skal kjøre scooter "fordi det er femi"??

8650740[/snapback]

Det var jo en spøk da. Greia er jo at opp gjennom årene har det jo blitt til at det som regel har vært jenter som har kjørt scootere, og gutter mopeder. Denne trenden er jo i ferd med å snu, men jeg bare spilte litt på de fordommene vi har :)

 

Men trådstarter: Girmoped er ikke noe mer problematisk enn scooter. En scooter har gir den også, bare at den girer for deg. Så når folk sier at girmopeder er mye mer stress så er det bare tull. Scooter er ufattelig kjedelig å kjøre i lengden. Jeg personlig føler jeg ikke har så mye kontroll når jeg ikke har doningen mellom bena, pluss at scooteren er veldig lav, så det er noe dritt å kjøre på hullete veier, grusveier etc. En girmoped har større hjul og du sitter høyere, så komforten er bedre!

Lenke til kommentar
Hvs du vil mene at en vanlig mopedfront gir like god beskyttelse mot vannspruten fra forhjulet som en scooter, der man har føttene bak fronten, i stedet for på fothvilere, så gjerne for meg. Særlig erfaring kan du umulig ha.

Jeg har hørt om regnsett, har slitt ut flere stykker opp gjennom årene, men jeg liker ikke å stoppe på hjemveien for å ta på meg regnbukse, hvis jeg kan slippe.

8649558[/snapback]

Vannsprut fra framhjula? Vel, det har aldri gjort meg våt når jeg har kjørt. Regnet kommer jo ovenifra da, og ikke forfra. Har kjørt både scooter og girmoped i regnevær, og scooteren skjermer ikke så mye mer for regnet. Da er det i så fall fra kneet og ned. Vinden er det som skjermes mest, men allikevel fåretrekker jeg moped framfor. scooter

 

Alle jeg kjenner som har/har hatt scooter angrer seg, og flere av dem kjøpte seg girmoped etter å ha hatt scooteren ett år..

Lenke til kommentar
Jeg gir meg ende over! Mener dere virkelig at man ikke skal kjøre scooter "fordi det er femi"??

8650740[/snapback]

Det var jo en spøk da. Greia er jo at opp gjennom årene har det jo blitt til at det som regel har vært jenter som har kjørt scootere, og gutter mopeder. Denne trenden er jo i ferd med å snu, men jeg bare spilte litt på de fordommene vi har :)

 

Men trådstarter: Girmoped er ikke noe mer problematisk enn scooter. En scooter har gir den også, bare at den girer for deg. Så når folk sier at girmopeder er mye mer stress så er det bare tull. Scooter er ufattelig kjedelig å kjøre i lengden. Jeg personlig føler jeg ikke har så mye kontroll når jeg ikke har doningen mellom bena, pluss at scooteren er veldig lav, så det er noe dritt å kjøre på hullete veier, grusveier etc. En girmoped har større hjul og du sitter høyere, så komforten er bedre!

8651065[/snapback]

 

21954_0_1_2_gtr%2050_Image%20credits%20-%20CPI.jpg

 

dette er da en skammfet scooter med store hjul , du sitter høyt på den og du har føttene på hvær side :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jøss. Skal innrømme at scooterene har blitt litt kulere siden jeg hadde moped (fem år siden).

 

Skal innrøme at den var ikke så ille, men det var INGENTING i forhold til min Suzuki ZR50SL chopper-moped:

 

jornsin.jpg

(Den på bildet er ikke min, men jeg hadde en identisk)

 

Feteste sykkelen man fikk tak i, folk trodde jeg kjørte rundt på lettsykkel! Ufattelig lettkjørt, og jeg hadde de deiligste demperne i hele byen!

 

Flere bilder:

 

Photo5_1-10-96_00_20.jpg

 

suzukizr50sl.jpg

Endret av ronny-andre
Lenke til kommentar

dere som driver med dette homsetullet kan da ikke vere helt gode ? scootere er for folk som vil komme seg fra a-å uten noe stress med giring eller noe , å det er for de som ikke skal trimme , for det er da ikke SÅ kult å kjøre 30 opp en liten bakke på den tøffe gir mopeden din , er det det ? Gir moped suger vist en ikke skal trimme , san er det med den saken . Å det er ikke noe homsette med scooter :)

 

Jeg har ikke scooter nei , men faktisk gir moped , og har kjørt begge deler , konklusjonen min er at scooter er MYE bedre når du ikke skal trimme .

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
dere som driver med dette homsetullet kan da ikke vere helt gode ?  scootere er for folk som vil komme seg fra a-å uten noe stress med giring eller noe , å det er for de som ikke skal trimme , for det er da ikke SÅ kult å kjøre 30 opp en liten bakke på den tøffe gir mopeden din , er det det ?  Gir moped suger vist en ikke skal trimme , san er det med den saken . Å det er ikke noe homsette med scooter :)

 

Jeg har ikke scooter nei , men faktisk gir moped , og har kjørt begge deler , konklusjonen min er at scooter er MYE bedre når du ikke skal trimme .

8653584[/snapback]

Vel, å si at man er homse når man kjører scooter blir det samme som å si at girmopeder er rævva så lenge man ikke trimmer dem. Jeg har _aldri_ blitt forbikjørt av en scooter, men kjører heller ifra scootere, med min _orginale_ girmoped! Men det er selvsagt forskjell mellom hver enkelt moped og scooter også. Ingen går likt. Noen scootere går i 40-45 bortover, og noen mopeder i 60-65, og omvendt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
dere som driver med dette homsetullet kan da ikke vere helt gode ?  scootere er for folk som vil komme seg fra a-å uten noe stress med giring eller noe , å det er for de som ikke skal trimme , for det er da ikke SÅ kult å kjøre 30 opp en liten bakke på den tøffe gir mopeden din , er det det ?  Gir moped suger vist en ikke skal trimme , san er det med den saken . Å det er ikke noe homsette med scooter :)

 

Jeg har ikke scooter nei , men faktisk gir moped , og har kjørt begge deler , konklusjonen min er at scooter er MYE bedre når du ikke skal trimme .

8653584[/snapback]

Vel, å si at man er homse når man kjører scooter blir det samme som å si at girmopeder er rævva så lenge man ikke trimmer dem. Jeg har _aldri_ blitt forbikjørt av en scooter, men kjører heller ifra scootere, med min _orginale_ girmoped! Men det er selvsagt forskjell mellom hver enkelt moped og scooter også. Ingen går likt. Noen scootere går i 40-45 bortover, og noen mopeder i 60-65, og omvendt.

8653673[/snapback]

 

nå er tydligvis din orginale girmoped noe spesiell :roll: å du sier jo at du har endret utvekslingen ? å orginale girmopeder vil * vanligvis * gå skikkelig dårlig opp bakker , san er det bare. å tror nok en aprilia SR eller noe lett kunne kjørt forbi deg opp ei bru eller annen bratt bakke :)

Lenke til kommentar
dere som driver med dette homsetullet kan da ikke vere helt gode ?  scootere er for folk som vil komme seg fra a-å uten noe stress med giring eller noe , å det er for de som ikke skal trimme , for det er da ikke SÅ kult å kjøre 30 opp en liten bakke på den tøffe gir mopeden din , er det det ?  Gir moped suger vist en ikke skal trimme , san er det med den saken . Å det er ikke noe homsette med scooter :)

 

Jeg har ikke scooter nei , men faktisk gir moped , og har kjørt begge deler , konklusjonen min er at scooter er MYE bedre når du ikke skal trimme .

8653584[/snapback]

Vel, å si at man er homse når man kjører scooter blir det samme som å si at girmopeder er rævva så lenge man ikke trimmer dem. Jeg har _aldri_ blitt forbikjørt av en scooter, men kjører heller ifra scootere, med min _orginale_ girmoped! Men det er selvsagt forskjell mellom hver enkelt moped og scooter også. Ingen går likt. Noen scootere går i 40-45 bortover, og noen mopeder i 60-65, og omvendt.

8653673[/snapback]

 

nå er tydligvis din orginale girmoped noe spesiell :roll: å du sier jo at du har endret utvekslingen ? å orginale girmopeder vil * vanligvis * gå skikkelig dårlig opp bakker , san er det bare. å tror nok en aprilia SR eller noe lett kunne kjørt forbi deg opp ei bru eller annen bratt bakke :)

8653701[/snapback]

Min gikk faktisk litt fortere før jeg gjorde om litt på utvekslinga da. Jeg har kjørt en del mopeder, og noen av dem går skikkelig dass, andre går bra orginalt. Det samme gjelder for scootere og.

Lenke til kommentar

Alle dere som sier at scooter er homo og femi. Scooter er utrolig praktisk!

+ Blir ikke våt på beina

+ Går godt orginalt

+ På de scooterne med plombering i variator, er det bare å ta ut den og den går i 60-70 (varierer fra scooter til scooter)

+ MEGET praktisk med oppbevaringsrommet under setet. (Til hjelm osv)

+ Batteri :p

+ Et godt kjøretøy for den som ikke bryr seg så mye om det er tøft eller ei.

+ Praktisk å ha i by, ta snarveier, starte kjappere osv..

 

Negativt:

- Kan blir kjedelig å kjøre i lengden

- Drit på grus (IKKE press inn frambremsen på grus i fart, IKKE!)

- Litt mer innviklet, vanskeligere å komme til for den som vil mekke.

 

Jeg har selv en Yamaha Jog-R scooter og syns den er meget bra! Men noen ganger blir det litt kjedelig i lengden, hehe :p

Etter min utrekning tror jeg det er lettere å ta "oppkjøring" med scooter enn girmoped.

Men når lappen er i boks på slutten av sommeren, har jeg litt lyst på Blå Furia <3 :)

Lenke til kommentar
Alle dere som sier at scooter er homo og femi. Scooter er utrolig praktisk!

+ Blir ikke våt på beina

+ Går godt orginalt

+ På de scooterne med plombering i variator, er det bare å ta ut den og den går i 60-70 (varierer fra scooter til scooter)

+ MEGET praktisk med oppbevaringsrommet under setet. (Til hjelm osv)

+ Batteri :p

+ Et godt kjøretøy for den som ikke bryr seg så mye om det er tøft eller ei.

+ Praktisk å ha i by, ta snarveier, starte kjappere osv..

 

Negativt:

- Kan blir kjedelig å kjøre i lengden

- Drit på grus (IKKE press inn frambremsen på grus i fart, IKKE!)

- Litt mer innviklet, vanskeligere å komme til for den som vil mekke.

 

Jeg har selv en Yamaha Jog-R scooter og syns den er meget bra! Men noen ganger blir det litt kjedelig i lengden, hehe :p

Etter min utrekning tror jeg det er lettere å ta "oppkjøring" med scooter enn girmoped.

Men når lappen er i boks på slutten av sommeren, har jeg litt lyst på Blå Furia <3 :)

8656152[/snapback]

 

gud som jeg savner det på GPRen :p

Lenke til kommentar
+ Batteri :p

8656152[/snapback]

Om jeg ikke misforstår det du mente, men du har jo batteri på en girmoped også..

8659285[/snapback]

De fleste har jo det, med unntak av RR og noen eldre mopeder. Veit ikke om så mange andre enn RR av dagens mopeder som ikke har batteri. Mulig 2007-modellen har det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...