Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Giremoped" eller scooter?


Anbefalte innlegg

+ Batteri :p

8656152[/snapback]

Om jeg ikke misforstår det du mente, men du har jo batteri på en girmoped også..

8659285[/snapback]

De fleste har jo det, med unntak av RR og noen eldre mopeder. Veit ikke om så mange andre enn RR av dagens mopeder som ikke har batteri. Mulig 2007-modellen har det?

8659316[/snapback]

 

Furia, har ikke batteri..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, etter mye tenking og økonomisk regning har jeg kommet fram til at jeg må velge en scooter.

 

Får heller skaffe meg jobb å kjøpe en 125 SM senere ;)

 

Takk for alle svar! ;)

8678947[/snapback]

Du må velge en scooter? Kan jeg få spørre om hvorfor? :) Scooteren er jo ikke noe billigere i drift eller vedlikehold den, så?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Vel, etter mye tenking og økonomisk regning har jeg kommet fram til at jeg må velge en scooter.

 

Får heller skaffe meg jobb å kjøpe en 125 SM senere ;)

 

Takk for alle svar! ;)

8678947[/snapback]

Du må velge en scooter? Kan jeg få spørre om hvorfor? :) Scooteren er jo ikke noe billigere i drift eller vedlikehold den, så?

8681255[/snapback]

 

Det er nok mindre vedlikehold på scooter en moped , det er ikke tvil om engang. å scootere er ofte billigere en gir mopedene å kjøpe , og ikke minst det er det som ser minst dumt ut i 45 ;)

Lenke til kommentar
Det er nok mindre vedlikehold på scooter en moped , det er ikke tvil om engang. å scootere er ofte billigere en gir mopedene å kjøpe , og ikke minst det er det som ser minst dumt ut i 45 ;)

8681321[/snapback]

Vel, jeg har kjørt over 8000 km nå, og hatt den siden den var ny i 2004. Jeg gjør ikke annet enn å fylle bensin, olje og byttet girolje på hver ca. 3000 km. Så lenge man steller normalt med den trengs det jo ikke mer vedlikehold. Dette er jo ting som man gjør på en scooter også. Og så klart må man jo etterse bremser og slikt også.

 

Så hva er det da så gjør at det er så mye mer vedlikehold på en girmoped? Og jeg syns nå det ser like teit å kjøre scooter som girmoped (R-sykler ser småteit ut da). Balansen er jo mye dårligere på en scooter, noe av grunnen til at omtrent alle jeg ser som kjører scooter vingler.. :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Det er nok mindre vedlikehold på scooter en moped , det er ikke tvil om engang. å scootere er ofte billigere en gir mopedene å kjøpe , og ikke minst det er det som ser minst dumt ut i 45 ;)

8681321[/snapback]

Vel, jeg har kjørt over 8000 km nå, og hatt den siden den var ny i 2004. Jeg gjør ikke annet enn å fylle bensin, olje og byttet girolje på hver ca. 3000 km. Så lenge man steller normalt med den trengs det jo ikke mer vedlikehold. Dette er jo ting som man gjør på en scooter også. Og så klart må man jo etterse bremser og slikt også.

 

Så hva er det da så gjør at det er så mye mer vedlikehold på en girmoped? Og jeg syns nå det ser like teit å kjøre scooter som girmoped (R-sykler ser småteit ut da). Balansen er jo mye dårligere på en scooter, noe av grunnen til at omtrent alle jeg ser som kjører scooter vingler.. :p

8681444[/snapback]

 

På girmoped må jo kjede smørest , drev bytest , girolje , eventuelt å etterstramme eiker vist du har eik hjul , stramme kjede kamerat av meg har en speedfigt 1 som knapt har blitt noe vedlikehold på siden den ble kjøpt . ( kansje 2000-2003 modell ? ) Jeg føler vertfall jeg blir tvunget til å ha mye mer vedlikehold på girmoped . er vel en del ting i motoren som letter går med , som f.eks pakkninger.

 

og når det kommer til hvordan det ser ut så ser det så absolutt ikke noe bedre å kjøre i 45 med cross/Sm en med racing , begge typene ser hallveis rart ut i trafikken , men scootere er for det meste vert mest jenter og gutter som ikke har planer om å trimme som kjører , derfor er det vanlig i trafikkbilde at scootere gjør 45 , og en scooter med de små søte hjulene sine å den nusselige sittestillingen så ser det ikke ut som de går så masse fortere heller :p

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
På girmoped må jo kjede smørest , drev bytest , girolje , eventuelt å etterstramme eiker vist du har eik hjul , stramme kjede  kamerat av meg har en speedfigt 1 som knapt har blitt noe vedlikehold på siden den ble kjøpt . ( kansje 2000-2003 modell ? )  Jeg føler vertfall jeg blir tvunget til å ha mye mer vedlikehold på girmoped . er vel en del ting i motoren som letter går med , som f.eks pakkninger.

8685926[/snapback]

Angående kjedesmøring så er det jo bare å spraye på litt voks en gang i uka. Drev trenger jo normalt ikke byttes, annet enn ved trim eller ved feil slitasje dersom bakhjulet har stått kjevt. Girolje må jo byttes på scooter det også. Etterstramming av kjede er jo ikke big deal, noe som tar 3-5 mintter en gang i måneden eller mindre, og noe som alle klarer. Det samme gjelder ved skifte av girolje.

 

Så jeg syns at kjedesmøring og kjedespraying er to tåpelige grunner for og ikke velge girmoped. :roll:

Lenke til kommentar

Så noen som leste at det var mye utgifter i reprasjoner og sånnt på girmoped :nei: er ikke noe mer reprasjoner på de enn på en scooter, det har alt å si hvem som er eiern å hvordan eiern behandler den.

 

Kjørte en Suzuki RMX 2004mod (siste som kom, men er vist kommet en ny nå) Jeg hadde ingen feil på den de 2årene jeg brukte den, å jeg kan innrømme at jeg kunne ha vært mer forsiktig enn som så

Lenke til kommentar

Jeg bare sier det forhandleren sa. Han tjener mye mer på at jeg kjøper en girmoped enn på at jeg kjøper en scooter, men han frarådet meg likevel å kjøpe en girmoped. Så sa han alle grunnene som jeg har skrevet tidligere.

 

Det må jo være god nok grunn til å kjøpe en scooter, når forhandleren nesten fraråder noe annet? :hmm:

Lenke til kommentar
På girmoped må jo kjede smørest , drev bytest , girolje , eventuelt å etterstramme eiker vist du har eik hjul , stramme kjede   kamerat av meg har en speedfigt 1 som knapt har blitt noe vedlikehold på siden den ble kjøpt . ( kansje 2000-2003 modell ? )  Jeg føler vertfall jeg blir tvunget til å ha mye mer vedlikehold på girmoped . er vel en del ting i motoren som letter går med , som f.eks pakkninger.

8685926[/snapback]

Angående kjedesmøring så er det jo bare å spraye på litt voks en gang i uka. Drev trenger jo normalt ikke byttes, annet enn ved trim eller ved feil slitasje dersom bakhjulet har stått kjevt. Girolje må jo byttes på scooter det også. Etterstramming av kjede er jo ikke big deal, noe som tar 3-5 mintter en gang i måneden eller mindre, og noe som alle klarer. Det samme gjelder ved skifte av girolje.

 

Så jeg syns at kjedesmøring og kjedespraying er to tåpelige grunner for og ikke velge girmoped. :roll:

8687595[/snapback]

 

Griolje? Har ikke scootere variatordrift, det er jo bare en variatorrem og 2 plater, er det ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg bare sier det forhandleren sa. Han tjener mye mer på at jeg kjøper en girmoped enn på at jeg kjøper en scooter, men han frarådet meg likevel å kjøpe en girmoped. Så sa han alle grunnene som jeg har skrevet tidligere.

 

Det må jo være god nok grunn til å kjøpe en scooter, når forhandleren nesten fraråder noe annet? :hmm:

8689158[/snapback]

 

 

Vet ikke, men når jeg kjøpt min RMX så kostet det meg 19.000,- ferdig registrert og alt.

 

Såklart dette er ditt valg så ingen skal kome å klage på hva du gjør :)

Endret av MaSo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...