Gå til innhold

Gla' guiden til muskjøp for gamere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et problem noen her kanskje kan hjelpe med...

 

Når jeg bruker min G5 på Qpad musematte, så blir bevegelsene til musa veldig "hakkete" på skjermen, eller ujevne. Dette skjer ikke når jeg bruker G5'en på en helt nøytral, svart musematte.

Hva kan årsaken til dette være? Jeg har testet andre mus på Qpad'en, så det er ikke musematta det er noe galt med i hvert fall...

G5'en min hadde heller ikke dette problemet før, det bare begynte sånn plutselig...

9037566[/snapback]

Jeg vet det har vært problemer meg Qpad og lasermus (spesielt G5). Har du prøvd siste firmware på G5'en? Det skulle visst hjelpe. Ellers er alternativet en ny 518 eller DeathAdder :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har så langt brukt gamle IE 3.0 og MX518. Må si meg fornøyd med begge. Grunnen til at IE 3.0 ble lagt til siden, var at den begynte å stoppe opp (dvs ikke reaterte) til tider, noe som kan skyldes noen "tilfeldige" sammenstøt med musematte.

 

Når jeg gikk fra IE til MX, dvs 400 til 1600DPI, måtte jeg ta ned sens noe drastisk. Fra 3.2 til 1.3 (tror jeg det var) i CS.

 

Når det gleder musematte, har jeg brukt IceMat 1 og 2. Pluss A4 ark.

 

Må si at sånn utenom at A4 arkene ikke kunne flyttes på (måtte teipes fast til skrivebordet) har jeg vært mest fornøyd med denne løsningen. IceMat 1 er ALTFORLITEN! IceMat to er helt OK, men blir fort skitten og lager litt mye lyd + er ikke helt gjevn med skrivebord.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt tilbake 2stk Razer Diamondback og min Razer Copperhead (som jeg fikk når jeg sendte nok en diamondback tilbake) har jeg nå sluttet å bruke. Den henger seg opp ved oppstart og når den selv føler for det mens jeg for eksempel gamer.

 

Bruker nå en Microsoft Intellimouse 3.0 mus, men får se hvor lenge denne varer da en kamerat sliter med dobbelklikking og litt annen rusk på sin mus etter lite bruk.

Lenke til kommentar

Synes det er da voldsomt mange "nerder" her som tror dem vet litt bedre og skal klage å mase på Guiden til Krapfoss. Jeg synes den er kjempe bra og veldig godt skrevet, på tide at noen laget noe sånt for folk som både skal ha seg nytt og skal oppdatere gamle.

 

Stå på videre Krapfoss, Kudos til deg :)

Lenke til kommentar
Synes det er da voldsomt mange "nerder" her som tror dem vet litt bedre og skal klage å mase på Guiden til Krapfoss. Jeg synes den er kjempe bra og veldig godt skrevet, på tide at noen laget noe sånt for folk som både skal ha seg nytt og skal oppdatere gamle.

 

Stå på videre Krapfoss, Kudos til deg :)

9043448[/snapback]

Takker og bukker. Guiden ble skrevet siden jeg oppfattet det som om mange ikke hadde helt oversikten over hva som var aktuelt på mus & matte-"markedet. Folk spør jo om det samme om og om igjen...

Lenke til kommentar

Takker og bukker. Guiden ble skrevet siden jeg oppfattet det som om mange ikke hadde helt oversikten over hva som var aktuelt på mus & matte-"markedet. Folk spør jo om det samme om og om igjen...

9043607[/snapback]

 

Jeg vil nå si at guide på alt egentlig hadde vært greit. Selv om de som poster noe er (gjennomsnitts messig) faktisk kan dette her, eller iallefall nokk til å velge selv. Så er det med tanke på de som er litt mer anonyme at guidene er greit å ha. Jeg har selv greit peiling på data, dvs hva som er bra og dårlig. Med ikke alltid hvorfor hva er bra, derfor er guidene veldig greie å ha! :D Det som er litt skipt med mus og musematte, er at det er veldig fra person til person. Jeg har selv en ganske stor hånd og i sommervarmen blir jeg relativt fort klam i håndleddet som gjør at armen til tider henger litt fast. Da er ikke de musene som er ment at håndleddet skal ligge på skrivebortet så genial for meg. (Ja, jeg har glemt helt hvor jeg skal med setningen)

 

Uansett, bra guide! Vi setter mer pris på dem enn vi viser!! :D

Lenke til kommentar

Fint initiativ, men jeg har én innvending: Å liste opp "ekstremt lett" som et plusspoeng hos enkelte mus. Vektsystem ble jo oppfunnet fordi folk hadde ulike vektpreferanser. Det burde være selvsagt at vekten/fargen/legningen til musen ikke egner seg som pluss- eller minuspoeng i en test som gir seg ut for å være objektiv.

Lenke til kommentar
Fint initiativ, men jeg har én innvending: Å liste opp "ekstremt lett" som et plusspoeng hos enkelte mus. Vektsystem ble jo oppfunnet fordi folk hadde ulike vektpreferanser. Det burde være selvsagt at vekten/fargen/legningen til musen ikke egner seg som pluss- eller minuspoeng i en test som gir seg ut for å være objektiv.

Hvis en mus er ekstremt lett, er det også ekstremt lett å legge inn et lodd i den. Med andre ord: en veldig lett mus gir fleksibilitet.

 

Hallo? ingen som gidder å svare?

 

Hva er forskjellen på en gamer mus og en vanelig mus?

Tja. Det er vel ikke noe fasitsvar på dette. En kan jo påstå at en gamingmus er en mus som har/er markedsført som nettopp en gamingmus. For meg er en gamingmus (selv om jeg så å si aldri bruker uttrykket :p) en mus som er god nok til å tilfredstille krava til en kyberatlet.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Ekstremt god guide og sterkt etterlengtet.

 

Men jeg synes G5 har et meget godt grep, synes ikke du? Og jeg er en av de som fikk vondt i hendene av å spre fingerne så mye som en Razer krevde. G5 fungerer også fint med 1000Hz USB fix. Jeg er også en av de som irrieterer meg over kun 1 tommelknapp på G5, det kom som en overraskelse på meg faktisk da jeg ikke trodde man lagde slik i 2006, tullete.

 

Det jeg savner på mange mus er høyde OG lengde, slik at musa fyller hånden godt og at hånden tildels kan hvile på musen uten at fingertuppene kommer for langt frem.

 

Razer er lang, lav, flat og sprikende(uggen passform), mange andre er korte og høye, eks MX1000 eller G5, og har en lovende fasong men blir for korte!

Faktisk er en billig mus som Logitech Cordless Click+ bra i fasongen, om alt det andre hadde vært bedre. Det er selvf. ikke en gamermus, men kun for å henvise til fasonger som fyller hånden godt.

 

De fleste mus glemmer også at hånden har 5 fingre og en bred håndflate som gjerne vil støttes.

 

Edit:

Min Razer Diamondback sluttet å virke stadig vekk, men er ikke sikker på om det var USB kontrolleren/porten eller musen eller om musa tok livet av den eller omvendt.

 

EDIT2:

Er 1000Hz fiksen kanskje årsaken til ustabile USB porter? Har noen ganger litt problemer med å oppdage minnepinner eller USB disker selv på den nye maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opplever du ustabile USB-porter, kjør ned til 250 eller 500Hz. Forskjellen er ikke merkbar mellom 500 og 1000Hz. Musene som har dette lagt inn i driverne, som f.eks. Razer, gir ikke slike problemer, men for å "hacke" MX518 eller Intelli 3.0 er det like bra med 500Hz'en...

 

Uansett, MX518 slår en G5 hands down, den har 2 tommelknapper, suveren tracking og koster mindere.

 

Ikke skjær alle Razer mus under en kam, de har faktisk 2 vidt forskjellige "skall". Deathadder / Habu er den ene typen og Diamondback, Viper, Krait, Copperhead de klassiske lave.

Lenke til kommentar
Hvis en mus er ekstremt lett, er det også ekstremt lett å legge inn et lodd i den. Med andre ord: en veldig lett mus gir fleksibilitet.

En mus som veier lite er ikke ensbetydende med en mus som har medfølgende vektsystem som du kan bruke til å justere vekten til musen. Ei heller er det ensbetydende med en mus som har mye plass under "skallet", og mye plass under skallet er heller ikke ensbetydende med at musen lett kan åpnes opp for at brukeren skal putte inn drit som ikke hører hjemme der, og håpe at garantien ennå gjelder.

 

Du bør avstå fra å trekke slutninger du ikke har belegg for.

Lenke til kommentar
En mus som veier lite er ikke ensbetydende med en mus som har medfølgende vektsystem som du kan bruke til å justere vekten til musen.

Korrekt, en lett mus har sannsynligvis ikke det.

 

Ei heller er det ensbetydende med en mus som har mye plass under "skallet", og mye plass under skallet er heller ikke ensbetydende med at musen lett kan åpnes opp for at brukeren skal putte inn drit som ikke hører hjemme der, og håpe at garantien ennå gjelder.

Har åpnet en del mus, og alle har hatt ganske grei plass til et lite lodd. Har et lite lodd jeg fjernet fra MX510en min liggende, ikke store greiene som må til. Garantien gjelder selvsagt ikke etter du har åpnet den.

Lenke til kommentar
Ei heller er det ensbetydende med en mus som har mye plass under "skallet", og mye plass under skallet er heller ikke ensbetydende med at musen lett kan åpnes opp for at brukeren skal putte inn drit som ikke hører hjemme der, og håpe at garantien ennå gjelder.

Har åpnet en del mus, og alle har hatt ganske grei plass til et lite lodd. Har et lite lodd jeg fjernet fra MX510en min liggende, ikke store greiene som må til. Garantien gjelder selvsagt ikke etter du har åpnet den.

9049571[/snapback]

Stemmer det at det finnes et lodd skrudd fast i MX500 og 510. I MX518 finnes ikke dette loddet såvidt jeg vet. Hvem vil ikke ha en lett mus? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...