Gå til innhold

- Åpen kildekode bryter 235 patenter


Anbefalte innlegg

Igjen viser M$ seg fra sin sanne natur.

8609332[/snapback]

Igjen skal linux fanboys ALLTID kaste dritt :roll:

8609575[/snapback]

Skal ikke nekte på at mange Linux-brukere slenger dritt om Microsoft, men tror du bomma litt der, det er ikke bare Linux-brukere som missliker Microsoft ;)

 

 

 

 

Før hatet jeg Linux og brukte stort sett kun programvare fra Microsoft, det var faktisk lignende nyheter som fikk meg til å hate alt som har med Microsoft å gjøre... og etter jeg startet å bruke et annet OS, enda mer da jeg fant ut hvor mye MS gjør for å gjøre ting vanskelig for konkurrentene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

jaha, nå skal microsoft begynne og saksøke folk for ideer også, det kom jo virkelig fra rett kjeft.

 

Dessuten, hva ville egentlig en dag uten open-source ha vært, jeg ville tro at de aller fleste nettbrukere er direkte avhengig av open-source programvare, selv om de vil inrømme det eller ikke: Her er et ganske greit scenario på hva som ville skjedd:En dag uten open-source

 

 

Dessuten vil jeg tro at www.openinventionnetwork.com, (bestående av IBM Redhat Sony osv.) har en hel del patenter liggende på lur som burde skakkjøre Microsoft.

Lenke til kommentar
Igjen viser M$ seg fra sin sanne natur.

8609332[/snapback]

Igjen skal linux fanboys ALLTID kaste dritt :roll:

8609575[/snapback]

Bruker ikke bare GNU/Linux, men har også bred forankring i både BSD og UNIX. Dessuten, de fanboys jeg har hørt mest sneversyn fra, er M$-fanboys.

Og til de som snakker om at det er unødvendig å dra inn GNU/Linux osv i denne diskusjonen: M$ retter faktisk pantentsak mot selve GNU/Linux. Så å nevne GNU/Linux er faktisk helt på sin plass her.

Lenke til kommentar
jaha, nå skal microsoft begynne og saksøke folk for ideer også, det kom jo virkelig fra rett kjeft.

 

Dessuten, hva ville egentlig en dag uten open-source ha vært, jeg ville tro at de aller fleste nettbrukere er direkte avhengig av open-source programvare, selv om de vil inrømme det eller ikke: Her er et ganske greit scenario på hva som ville skjedd:En dag uten open-source

 

 

Dessuten vil jeg tro at www.openinventionnetwork.com, (bestående av IBM Redhat Sony osv.) har en hel del patenter liggende på lur som burde skakkjøre Microsoft.

8611583[/snapback]

Hehe, kunne ikke sagt det bedre!

 

 

 

 

Det er veldig mye open kildeprogramvare som finnes til Windows som mange er tilhengere av også, som f.eks Open Office også. Om disse patentene er så essensielle og tullete som mange skal ha det til så er det vel stor sannsynlighet for at andre programmer med lukket kilde-kode også bryter med disse patentene?

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å angripe open-source miljøene, da kildekoden til de forskjellige applikasjonene ligger åpent, derav begrepet open-source. Det kan være interessant å gå M$ nøye i sømmene og se hvor mye teknologi de har "lånt" fra andre. M$ er regelrette motstandere av åpen kildekode, kanskje de mest innbitte motstanderne.

Lenke til kommentar

Sånn går det når man tillater programvarepatenter :thumbdown:

 

Håper Microsoft kan dokumentere dette bedre enn SCO gjorde i sin rettsak. De kom jo også med påstander om stjålet kildekode. Påstander de ikke kunne dokumentere. SCO sliter vist økonomiske nå på grunn av den meningsløse krangelen. De var bare bråkmakere ute etter å lage kvalme. Heldigvis fikk de smake sin egen medisin.

 

Når jeg sier at jeg håper Microsoft kan dokumentere hvilke patentbrudd som er gjort så er det fordi det gir rettsystemet en sjanse til å vurdere om det holder stikk. Trolig vil svært mange av de 235 påståtte bruddene avvises i retten. De resterende må selvfølgelig omprogrammeres innen rimelig tid, f.eks 6-12 måneder slik at de ikke bryter patenter.

 

Men når det er sagt, programvarepatenter er jo noe tull i utgangspunktet. Det gir bare en masse unødvendig byråkrati både når patentene søkes om og når de skal håndheves. Unødvendig byråkrati (tid, penger, arbeidskraft) som kunne vært brukt på langt mer produktive ting.

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet hva vi egentlig snakker om? Altså hva er de 235 patentene litt mer presist enn at det "sikkert er avbryt knappen" og liknende forslag som har dukket opp så langt i tråden. Noen som har sett noe lister eller litt mer konkret?

 

Forøvrig vet jeg ikke helt i hvilken grad MS i det hele tatt har gått ut med noe som likner et angrep. En advokat bekrefter i et intervju at det er slik, og det er vel ikke noe å bli så fryktelig engstelig for, for dem det måtte gjelde. Kan ikke kalles verken trussel eller angrep slik jeg leser det.

Det er vel som bla Kommers har vært inne på ikke særlig sansynelig at de vil gjøre noe som helst videre i denne saken. Man kan beskylde MS for mye, men at de er smarte forretningsmessig er det vel få som er uenig i, og mitt intrykk er at det ikke vil være forretningsmessig klokt å gjøre noe annet enn å spre litt "dritt" eller "FUD" mot en relativt udefinert fiende/konkurrent.

Lenke til kommentar
Husker jeg leste ei liste over alle elementene som er tatt bra andre systemer under BSD lisensen og alle bruddene på GPL. Kan jo også si at Vista tar elementer fra KDE, Gnome og Beryl/Xgl/Compiz så de er da ikke noe bedre?

8612293[/snapback]

Og det er dette som kommer til å være interessant å finne ut. Men jeg er sikker på at M$ kommer til å tviholde på kildekoden for enhver pris.

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hva vi egentlig snakker om? Altså hva er de 235 patentene litt mer presist enn at det "sikkert er avbryt knappen" og liknende forslag som har dukket opp så langt i tråden. Noen som har sett noe lister eller litt mer konkret?

 

 

8612013[/snapback]

 

 

Her er noe de har tatt patent på: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?...1&RS=PN/6775781

 

Det er det son heter sudo i Ubuntu. http://www.gratisoft.us/sudo/sudo.html

 

Det ble vel oppfunnet på åttitallet engang

 

Vet ikke om det er et av de 235 patentene.

Lenke til kommentar

microsoft burde gå stille i døra.

de har kopiert idene fra mange.

mange er sikkert patenterte også.

 

hvordan hadde det gått om han som fant opp hjulet hadde tatt patent.

 

eller IBM hadde nektet Machintosh ( sikkrt feil stavet) å lage pcen sin.

IBM hadde laget pcen derfor skulle ingen andre lage kloner av den

slik gikk det heldigvis ikke.

 

alle forstår hvorfor microsoft har slik dominans.

 

hvorfor velger man microsoft sine programmer ?

man finner ikke noen andre som passer.

 

skulle man gå over til et annet operativsystem så må man bytte ut mesteparten av progarmmene også hvis det i det hele tatt er mulig .

bra eller ikke slik er nå det bare.

 

nå er det vel også slik at de frie prgrammene kom etter at microsoft fikk fotfeste, etter at os2 forsvant .

Lenke til kommentar

Jeg lurer igrunnen på hva Microsofts juridiske rådgivere gjør for tiden. For når de går ut å sier Linux-miljøet bryter med deres patenter samtidig som de nekter å opplyse om hvilke patenter det er, så kommer de opp i estoppel, spesifikt laches. I korthet betyr det at om de ikke hoster opp noen fakta på bordet, så går toget fra dem (min utheving):

The person invoking laches is asserting that an opposing party has "slept on its rights", and that, as a result of this delay, that other party is no longer entitled to its original claim.
Lenke til kommentar
Hvorfor er patenter på ideer så forkastelig?

Hvis du har en forbanna god ide, vil du da at andre skal tjene penger på den?

At andre hemningsløst bruker din ide uten å gi deg noen form for credit for den?

Akkurat det nekter jeg å tro.

 

Hadde jeg hatt en så god ide hadde jeg vernet om den og rettighetene til den med alle mulige midler og jeg er ganske sikker på at dere hadde gjort det samme.

 

Når det gjelder Palladium, så vil jeg tro at hvis den blir så ille som folk frykter, vil det være store penger å tjene for "rogue" produsenter av maskinvare.

8610989[/snapback]

 

Det er umulig å bevise om du kom med ideen først. Vi er over fire milliarder mennesker på denne jorden. Ideer haggler gjennom hodene våre i en konstant strøm. En ide du kommer opp med er sannsynligvis også tenkt ut av tusenvis av mennesker før deg. Derfor er slike patenter forkastelige.

 

Tenk deg f.eks å ta patent i notesystemet. Et selskap som eier denne patenten kan da kreve lisens for bruk av noter. Da hadde vi fått mange musikkutgivelser kan du tro. Det er det samme med software patenter. Det knuser kreativiteten og ødelegger for små bedrifter som ikke har råd til å betale lisenser for å bruke ide-patenter.

 

Dersom denne typen patentsystem ikke fjernes i USA tror jeg de med tiden vil bli akterutseilt. Et fritt utviklingsmiljø utenfor USAs grenser vil ha mange fordeler.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

Microsoft FUD igjen..

 

Ellers så er software patenter bare tull og fanteri. Skulle aldri eksistert, og for min del anerkjenner jeg dem ikke.. Forøvrig er det ikke software patenter i EU ?

 

(Når patenterer folk planeten jorden tro ? Så alle romvesenene i resten av universet på jord lignende planeter må betale ? :-p )

Lenke til kommentar

Har sjekket ut litt om dette og vil bare slå det på det rene at programvare kan ikke under noen omstendighet patenteres i Norge.

 

Patentloven §1 ledd 3 sier:

"Som oppfinnelser anses ikke noe som bare utgjør planer, regler eller metoder for utøvelse av intellektuell virksomhet, for spill eller forretningsvirksomhet, eller programmer for datamaskiner".

 

Åndsverkloven §1-1 ledd 12 definerer programvare som åndsverk. Alt åndsverk unntas fra patentlovgivningen.

 

EU direktivet som tillot programvare patenter er kastet ut og programvare kan heller ikke patenteres i EU. BBC news. (Med 648 mot 14 stemmer i Parlamentet).

 

Norske eller europeiske brukere av GNU/Linux eller fri/åpen programvare skal derfor ikke bekymre seg for Microsofts patenter på programvare. - De er ikke gyldige i Norge, EU eller i Asia. Nordmenn kan derfor heller ikke anklages for slike patentbrudd.

 

Jeg vil bare legge til en liten ting som mange folk glemmer. Patenter gir selvfølgelig bare enerett til kommersiell utnyttelse av "oppfinnelser".

8609136[/snapback]

Det er også et godt poeng. Lovteksten er fra patentloven §1 "oppnå enerett til å utnytte den i nærings- eller driftsøyemed."

 

Patentloven §3 siste del, ledd 1 : "Fra eneretten unntas utnyttelse som ikke skjer i nærings- eller driftsøyemed."

 

Amerikansk lov har også en lignende formulering.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

HavarN: Amerikanske patenter har heller ingen gyldighet i Norge, akkurat som amerikansk lov ikke har noen gyldighet her i landet. (Men man kan fortatt ikke patentere noe i Norge som har vært publisert andre plasser i verden)

 

Hvis Microsoft kjører knallhardt på dette og mot formodning vinner sakene, så klarer de kanskje i verste fall å stenge ute Linux fra USA. I så fall er det USA sitt tap. Da kan de bare sitte der med Microsoft-produktene sine og se at verden går videre rundt dem. Synd for det amerikanske folk, men det er jo ikke noe vi kan gjøre med. Det må amerikanerne erfare selv og bruke stemmeseddelen sin aktivt for å endre landets politikk til det beste for innbyggerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...