Gå til innhold

- Åpen kildekode bryter 235 patenter


Anbefalte innlegg

Skal vi samle forumfolket og gå til søksmål mot Microsoft?

- Vi kan jo ta dem på saker som tvungen bruk av microsofts produkter i årrekker.

- Overprisede oppgraderinger

- Ingen/liten oppfølging av brukere

- Tvungen installering av "Genuine Product" programmer for å få oppdateringer.

 

Rekken av punkter kunne sikkert vært mye lengre

8608926[/snapback]

 

Evt. alle går bort fra MS slik at de ikke får solgt noen lisenser :)

8608949[/snapback]

 

Tror det vil gi større effekt :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe Softwarepatenter er så patetisk...

Glad vi slipper det maset her i Europa.

 

Microsoft kommer aldri til å få gjennomslag for dette. Og det vet de selv også. De bruker kun skitne triks som dette for å spre usikkerhet rundt open source.

 

Satser på at IBM legger frem dokumentasjon på at Microsoft bryter 5-sifrede antall patenter som IBM har...

Lenke til kommentar
Typisk ide folk har i USA:

Søksmål er det beste forsvar.

Idioter hele gjengen, og de fleste av de der patentene har sikkert ikkje noe for seg en gang. Mon tro hvor mange av de MS bryter uansett men som ligger gjemt inne i f.eks. Windows koden?

8609606[/snapback]

300 millioner jobber for "duste"-MS. Stemmer.

Lenke til kommentar

Folk bør gjøre mer enn å snakke. Istedet for å bare irritere seg over M$ burde flere faktisk slutte å bruke produktene hennes. De yngre bør slutte å piratkopiere M$ sine produkter og heller bruke de lovlige, gratis alternativene. Det vil garantert føre til at færre krever M$-produkter på arbeidsplassen hvor M$ virkelig håver inn penger.

Lenke til kommentar

Nå er patenter på idéer i seg selv forkastelig. Men her har altså Microsoft tatt patent på noe som andre har utviklet/tenkt ut, noe som er typisk for hele historien til selskapet.

 

Microsoft vet at Linux- og Unix-distribusjoner for alvor begynner å bli aktuelle for stadig flere på hjemmemarkedet. I den siste tiden har de vært mer og mer desperate.

 

Microsoft har vel egentlig ikke noen serlig god sak her, men som vanlig vil dette skremme vanlige brukere fra gratis alternativer, noe som mest sannsynlig er hensikten til Microsoft.

 

Microsoft bør heller satse på å lage gode produkt som folk ønker å bruke, ikke satse på "propaganda" og "skitne triks".

 

Igjen viser M$ seg fra sin sanne natur.

8609332[/snapback]

Igjen skal linux fanboys ALLTID kaste dritt :roll:

8609575[/snapback]

Hvem var det som kastet dritt her? Om du ikke har noe fornuftig å si så har du heller ingenting i diskusjonen å gjøre. Det er typisk at fanatikere kommer med beskyldninger når de ikke har noen argument selv.

 

Typisk ide folk har i USA:

Søksmål er det beste forsvar.

Idioter hele gjengen, og de fleste av de der patentene har sikkert ikkje noe for seg en gang. Mon tro hvor mange av de MS bryter uansett men som ligger gjemt inne i f.eks. Windows koden?

8609606[/snapback]

Makan til historieløs antiamerikanist. Det er mye bra og mye dårlig i USA, men hvorfor skal slike saker alltid vinkles over på USA fremfor selskapene det dreier seg om?
Lenke til kommentar
*finner frem popkorn*

8608759[/snapback]

Tenkte det samme. :!:

 

Men plz, å skrive "M$" r litt fjortiz. Hvis du skjønner. Joda, de er kapitalister som få andre, og liker å lukke seg inne i sitt skall av lukket kildekode og dominans over OS-markedet vel vitende om at de kommer til å holde tronen en god stund, men jeg har sett litt for mange fjortissinnlegg til at jeg klarer å ta "M$"-innlegg seriøst. :)

 

Uansett, dette kan bli interessant. Dog tror jeg ikke at det blir noe stort ut av dette, om noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Men plz, å skrive "M$" r litt fjortiz. Hvis du skjønner. Joda, de er kapitalister som få andre, og liker å lukke seg inne i sitt skall av lukket kildekode og dominans over OS-markedet vel vitende om at de kommer til å holde tronen en god stund, men jeg har sett litt for mange fjortissinnlegg til at jeg klarer å ta "M$"-innlegg seriøst. :)

Nå er jeg liberalist, og sterk tilhenger av det frie marked. Men for at det frie markedet skal fungere slik det skal, er det svært skadelig med aktører som M$ fordi de prøver å oppnå det samme som vi har sett i kommuniststater, nemlig absolutt monopol. Etter at jeg leste artikkelen fra Elektronisk Forpost Norge (se link om Palladium) har jeg konsekvent skrevet M$ om Microsoft. Så for at det frie markedet skal fungere, med reell konkurranse må vi jobbe for at aktører som M$ blir knust. De ødelegger for alle andre som vil komme seg opp og frem. Dette forsøket på å spre FUD om lisenser er et ledd i deres skitne kampanje mot konkurrentene. Da gjelder det at vi forbrukere er nådeløse og benytter vår forbrukermakt fullt ut. Husk at forbrukere finnes over alt, også i bedriftene. Alle mennesker, uansett stilling, opprinnelse osv er forbrukere.

Lenke til kommentar
Etter at jeg leste artikkelen fra Elektronisk Forpost Norge (se link om Palladium) har jeg konsekvent skrevet M$ om Microsoft.

8610306[/snapback]

Dette er faktisk skremmende lesning. Men jeg velger å vente med å gjøre med opp en mening til jeg har lest en nøytral artikkel om temaet, eller en som har motsatt synspunkt. Jeg gjør meg aldri opp en mening etter å ha sett kun ett av synspunktene. Jeg kan jo lese Wikipedia-artikkelen, gi en lyd hvis du har en annen.

 

Er det slik med Palladium at du ikke kan installere annet enn Windows dersom hovedkortet ditt har en slik brikke?

 

Edit: Jeg har vanskelig for å ta en artikkel helt seriøst (ut ifra NPOV i alle fall) når den inneholde "Mine spioner hos Intel forteller meg at (...)".

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Dette er faktisk skremmende lesning. Men jeg velger å vente med å gjøre med opp en mening til jeg har lest en nøytral artikkel om temaet, eller en som har motsatt synspunkt. Jeg gjør meg aldri opp en mening etter å ha sett kun ett av synspunktene. Jeg kan jo lese Wikipedia-artikkelen, gi en lyd hvis du har en annen.

 

Er det slik med Palladium at du ikke kan installere annet enn Windows dersom hovedkortet ditt har en slik brikke?

Målet med den artikkelen var jo å nettopp skape blest om dette sikkerhetssystemet. Det var tross alt M$ selv som fant det opp. Heldigvis fikk M$ så mye negativ PR at de valgte å legge lokk på hele saken og bytte ut Palladium med en kryptisk forkortelse, NGSCB (Next Generation Secure Computing Base). Det var forresten da jeg bestemte meg for at XP skulle være den siste Windows-versjonen jeg skulle bruke, og etter det gå fullt og helt over til Linux/BSD/UNIX.

Palladium ble nesten et skjellsord. Og det er slike artikler som bidrar nettopp til å skape negativ blest om sikkerhetssystemer som begrenser enkeltmennesket sin frihet. Hvis Palladium blir en realitet, skal du ikke se bort ifra at du kan se enkelte hovedkort som kun tillater Windows som operativsystem, da det blir det eneste OS definert som "Trusted" på slike hovedkort, mens andre OS ikke blir det på samme måte. Dette hvis M$ har like sterk markedsdominans som i dag. Derfor er det viktig at man ikke lar dette gå i glemmeboken. Dette og flere lignende episoder gjør meg sikker på at M$ ikke bare jobber for et absolutt monopol over IT-markedet, men også full kontroll over brukerne av systemet, noe de effektivt vil få til med et slikt system som Palladium.

Lenke til kommentar

Hvorfor er patenter på ideer så forkastelig?

Hvis du har en forbanna god ide, vil du da at andre skal tjene penger på den?

At andre hemningsløst bruker din ide uten å gi deg noen form for credit for den?

Akkurat det nekter jeg å tro.

 

Hadde jeg hatt en så god ide hadde jeg vernet om den og rettighetene til den med alle mulige midler og jeg er ganske sikker på at dere hadde gjort det samme.

 

Når det gjelder Palladium, så vil jeg tro at hvis den blir så ille som folk frykter, vil det være store penger å tjene for "rogue" produsenter av maskinvare.

Lenke til kommentar
Hvorfor er patenter på ideer så forkastelig?

Hvis du har en forbanna god ide, vil du da at andre skal tjene penger på den?

At andre hemningsløst bruker din ide uten å gi deg noen form for credit for den?

Akkurat det nekter jeg å tro.

Spørsmålet er om M$ i det hele tatt kan bevise at open-source programvare faktisk bruker deres patenter. Det kan være vi ender opp med en lignende sak som SCO vs IBM. SCO kom med mange beskyldninger om at IBM hadde tatt deres kode og gitt det til Linux-miljøet. Men hvor mye klarte de å bevise av det? Ingen ting. De nektet å frigi informasjon om deres eget UNIX. Og nå er det bare et tidsspørsmål før hele denne saken blir lagt død. M$ sponset til og med SCO med masse penger. Nå har M$ tydeligvis selv tatt initiativ. Det meste M$ har skaffet seg av intellektuell eiendom er ikke ved hjelp av egen forskning, men oppkjøp av mindre bedrifter som sitter på gode ideer.

Lenke til kommentar

hvem skal de sue, novell?

forresten, hvem bryr seg om open source bryter patenter,

tenker dere det samme som meg?

hensikten var å peke ut en advarsel til resten av flokken...

edit:monopol eller ikke, tviler på at noen forstår/merke.

Endret av janerikl
Lenke til kommentar

Dette er skremselspropaganda fra Microsoft (edit: og ja, vi har hørt denne visa før). De prøver bare å riste penger ut av de mest lettskremte bedriftene, og det er jo synd for dem som velger å bla opp. Alle de andre kan kose seg med den frie programvaren sin i den visshet om at dersom Microsoft faktisk prøver seg på å bringe noen inn for retten pga dette, så vil (1) sannsynligvis enkelte av patentene de besitter avfeies som ugyldige pga "prior art" (det finnes mange slike programvarepatenter i USA som ikke vil holde i retten), (2) IBM, RedHat o.a. vil kunne gå til motsøksmål mot Microsoft over alle patentene som Microsoft bryter med deres Windows (Vista), Office, .NET og diverse utviklerverktøy o.l. som vil gjøre Microsoft MER lidende enn noen andre. Derfor kommer de med bare vage påstander for å spre FUD (fear, uncertainty and doubt) og ikke være spesifikke, for ellers kan påstandene tilbakevises.

 

Med andre ord, patentlovverket i USA har gitt ny mening i begrepet vi har fra den kalde krigen: "MAD" (mutually assured destruction). Dersom en av partene trykker på knappen og utløser patentsøksmål, vil motparten gjøre det samme -- og da gjør det vondt også for Microsoft.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...