Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)


Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

  1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

    • Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

    • Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162


Anbefalte innlegg

Dette er muligens noke off topic, men skal kjøpe ei datamaskin til maks 7,5k, og i og med at dette er einaste aktive Compaltråden eg fant så reknar eg med at her er litt kunnskap.

MÅlet med kjøpet er å få tak i maskin som kan vare i mange år med heilt vanleg skrivebordsbruk og multitasking(Den skal ikkje brukast til speling). Tråden er her

 

Er dette det beste eg får til 7,5k til den bruken?

 

Multicom Compal:

INTEL CORE 2 DUO P8600 2.4GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W

250GB SATA 7200RPM 2.5"

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

15.6" Wide-LED skjerm 1366:768 oppløsning (Glare)

Intel X4500HD skjermkort

Pris: 6001 u/mva/7501 m/mva

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Sliter med en veldig varm FT00, den slår seg av under hard belastning og temp på skjermkortet går mot nærmere 100 grader. Den har vært inne til reprasjon en gang før pga ødelagt skjermkort/skjerm.

 

Er det noen triks som kan gjøres? Noe hardware modding? Er garantien 2 eller 3 år? Finner bare info om graanti på multicom desktop maskiner på hjemmesiden. For meg så virker det som en garanti sak, eventuelt bruke reklamasjonsrett. Noen som har erfaring?

 

-f-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal legge inn win7 og ubuntu (dualboot) på min ifl90+ er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt 32bit vs 64bit.

 

Har xp på maskinen nå, men jeg ser win7 bruker vistaLoader går ut fra at det betyr at jeg må aktivere AHCI i bios.

 

Synspunkter og erfaringer mottas med takk

Endret av Rotkiw
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

 

Vær forsiktig med Ubuntu 64bit på Compal. Det er fortsatt en gigantisk bug i driveren til harddisk-kontrolleren som skaper datakorrupsjon.

Det er driveren til Intel 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) som er problemet. Det kan fikses ved en instilling i BIOS har jeg lest.

 

Om problemet også gjelder andre kontrollere fra Intel vet jeg ikke, men ville satset på 32bit Ubuntu hvis du har denne kontrolleren.

 

En av et dusin bug-rapporter om denne buggen:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/346691/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Gammel topic, men pytt au. Har sendt den inn en gang grunnet batteriet, men PCen har fungert greit frem til noen par mnd siden.

Som student har jeg ikke hatt råd til å sende inn for å reparere, men problemet er at skjermen er helt svart når jeg skrur den på.

 

Jeg fikk problemet ved at jeg plugget PCn til TVen via VGA (som har blitt gjort mange ganger før uten problemer), når jeg plugget den ut så fungerte ikke laptop skjermen lenger, jeg prøvde da å reinstallere (skjermkort) driveren ved å bruke TVen (fungerte en kort stund), etter at jeg plugget ut så ble det svart skjerm. RIP IFL90+. Nå vil Multicom ha over 1600 kr for å reparere noe jeg/de tror er et utbrent skjermkort og erstatte med det samme kortet som er på (GeForce® 8600M GT 512MB).

 

Spørmsål:

Er det vanskelig å skifte skjermkortet på IFL90+?

Hvor kjøper jeg skjermkort til laptopper?

 

 

Vil oppgradere for å spille SC2 når det kommer ut.

Endret av c0nSi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Heisann!

Bringer opp denne tråden igjen. I håp om litt hjelp.

 

Har hatt IFL90+ siden den kom ut. Og har hatt trøbbel med DVDromen det siste året. Den fungerer fint til brenning, kopiering av datafiler. Men når eg skal spele av dvd hakkar lyden fælt. Både i VLC og Nero Showtime..

Er det skjølve lesaren som då er ødelagt eller er det bare nokre innstillingar som er feil?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte en Multicom Compal IFL90+ for 3 år og 3 mnd. siden.

Det virker nå som om skjermkortet eller skjermen har tatt kvelden, da den kun er grå fra oppstart.

Jeg hører windows starte opp i bakgrunnen, så maskinen virker ok ellers.

 

Når jeg starter opp så er skjermen svart fram til bios har loadet, så blir den grå. Jeg kan logge inn med fingeravtrykket (hører windowslydene....).

Jeg har forsøkt å koble fra batteri, mus, nettverk++, uten at det har noen betydning.

Videre har jeg renset den for støv og forsøkt med en og en minnebrikke (har 2x2GB).

Av og til har den fungert, men etter en stund fryser skjermen. Av og til er skjermen full av "hjerteliknende" artefakter eller normal bortsett fra mange vertikale striper og noe fordreid grafikk, men 9 av 10 ganger er den helt grå.

 

 

Jeg antar det 3 års garanti, slik at jeg er 3 mnd. på overtid??

Noen tips til hva det kan være? Skjerm eller skjermkort?

 

Trist, fordi det har vært en super maskin...  :cry:

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Bringer opp igjen denne tråden i håp om å få løst mitt win7 problem.

 

Innstalerte nettopp windows7 ekte utgave, som har fungerte flott i en uke, men nå uten videre har det begynt å tulle. Får blåskjerm bare av å kjøre vanlige programmer som dropboc, spotify, itunes og chrome. etter restart kommer denne feilmeldingen opp.

 

 

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.256.1

ID for nasjonal innstilling: 1044

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: a

BCP1: 00000064

BCP2: 00000002

BCP3: 00000001

BCP4: 8300671E

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

 

Filer som bidrar til å beskrive problemet:

D:\Windows\Minidump\052911-40419-01.dmp

D:\Users\Karl Erik Granberg\AppData\Local\Temp\WER-2835162-0.sysdata.xml

 

Les vår personvernerklæring på Internett:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0414

 

Hvis personvernerklæringen på Internett ikke er tilgjengelig, kan du lese personvernerklæringen frakoblet:

D:\Windows\system32\nb-NO\erofflps.txt

 

Har prøvd å google det, og tror det er noe med driverene som ikke stemmer. Men aner ikke hva driver som er feil? Hvorda kan jeg evt funne ut hvilke som er feil? Jeg tror også jeg har for lite minne på pcen, kun 2gb. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...