Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)


Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

  1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

    • Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

    • Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Førsteposten er flyttet til for å kunne splitte den opp litt - denne førsteposten begynte å bli _noe_ stor og tung å oppdatere...

 

OBS! ALL diskusjon skal fortsette i denne tråden - derfor er informasjonstråden sperret.

 

<span style='font-size:12pt;line-height:100%'>Les denne tråden før du poster: Compal med Santa Rosa INFORMAJONSTRÅD</span>

 

Målet med denne er at man skal kunne lese den og så gå rett inn i hovedtråden uten å måtte lese samtlige 100 og noe sider... For det er nemlig veldig irriterende når et spørsmål postes for 30. gang. Så les den posten og ETTER det kan du SPØRRE.

 

Pr. 16.07.2007 er ikke informasjonstråden helt der at den inneholder det aller meste av relevant informasjon - men vi er der veldig snart håper jeg:)

 

- Amund

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt om compal, for deg som vurderer å kjøpe disse maskinene:

 

Tja synes jeg. Har hatt en compal cl56 levert av tidligere whitebox. Oppfølgingen fra whitebox har vært dårlig så det preger nok mitt syn en del.

 

Jeg påpeke at maskinen har vært svært ustabil både med hensyn til hovedkort, strømtilførsel, harddisk, lydkort, skjerm, touchpad, drivere og installasjon av disse, windows blir plutselig ubrukelig da det bruker 5 minutt på oppstart, hvilket krever reformatering eller speiling.

 

Noen positive elementer:

 

- Maksinen funker også idag selv om den er sterkt handikappet på alle områder.

 

- Maskinene blir stort sett bedre for hver nylansering?

 

-->

Jeg skal ikke uttale meg mye om kvalitetsforskjeller ut fra de maskinene jeg selv har hatt, det vil være lite troverdig. Jeg vil bare si at personlig tror jeg på at store leverandører som hp,dell,ibm etc er mer gjennomsnittlig mer stabil i service og kvalitet enn Compal.

Endret av Sly82
Lenke til kommentar

Men nå må du huske på at du har kjøpt maskinen din av kanskje norges dårligste webbutikk gjennom tidene da. Whitebox har det jo aldri vært annet enn problemer med fra dag en.

 

Har selv hatt en CL56, kjøpt av multicom. Hadde et problem med USB-portene en gang. Sendte inn maskinen til multicom og fikk den tilbake med nytt HK. Ingen problemer overhodet :)

 

 

Angående hvor det er best å kjøpe: Hos stor eller liten leverandør, det finnes det vel ikke noe fasitsvar på. Her er det forskjellige meninger... Og husk at det i utgangspunktet ikke er Compal som gjennomfører service, men de forskjellige utsalgene.

 

Hovedpoenget er i alle fall: At man ikke har fått hjelp hos whitebox etter et CompalPC-kjøp betyr ikke at man ikke vil få det hos Multicom, Zepto (Netshop) og PSdata (noen av TundraPCene) som er de jeg veit om som forhandler Compal PCer i Norge i dag. Disse er selvsagt ikke perfekte de heller, men har ingen grunn til å tro at de er noe værre enn andre...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Har redigert tråden litt for å spisse den litt. Vil tro at flere potensielle kjøpere er innom her for å lese om maskinene og dermed compal. Derfor mener jeg det er relevant som innlegg her og ikke som videre diskusjon. At det ble noe omfattende kan jeg godta og ergo så slanket jeg innlegget litt ;)

 

Jeg håper maskinene som lanseres her er bedre i kvalitet og pålitelighet, enn de var.

Lenke til kommentar

Har redigert litt i posten over jeg også :)

 

Vil tro at flere potensielle kjøpere er innom her for å lese om maskinene og dermed compal. Derfor mener jeg det er relevant som innlegg her og ikke som videre diskusjon.

Det er greit, enig i det :) Det jeg mer tenkte på var at når man først begynner å diskutere sånt har det lett til å spore over til at resten av tråden blir KUN omhandle for/mot compal. Å legge ut erfaring derimot er jeg enig med deg i at kan passe ja :)

 

Jeg håper maskinene som lanseres her er bedre i kvalitet og pålitelighet, enn de var.

Husk at så og si alle merkePCene (inkl. f.eks. Dell, HP, FS osv.) er laget av produsenter som Compal da, og Compal er nest størst i bransjen... Så jeg vil egentlig på det sterkeste motsi at det er PCene i seg selv (skjerm/"chassie" og HK) som er problemet. Da har i så fall de merkene også store feil med PCene sine. Derfor er det i så fall sammenskruingen av PCen som er problemet. Der vil det selvsagt være forskjell mellom utsalg til utsalg... Finner man da en seriøst webshop ser jeg ikke noe problem :)

 

 

Jeg ser kanskje for meg at du har vært uheldig og fått et "mandagsprodukt" eller at det er whitebox som du ikke har vært helt heldig med... Så useriøse som de var skal man vel ikke helt se bort ifra at de kan ha vært litt kjappe når de skrudde sammne PCer også...

 

HUSK AT DE SOM SELGER COMPALMASKINER I DAG ER "STORE" WEBSHOPER, MED ET LANGT BREDERE PRODUKTSPEKTER ENN WHITEBOKS. DETTE BORGER FOR AT OGSÅ KOMPETANSEN DEMS ER STØRRE... DESSUTEN HAR DE LANGT FLERE ÅR BAK SEG I BRANSJEN ENN DET WHITEBOX HADDE.

 

Hvis forumer derimot de siste par åra har svømmet over med klager på compal PCer skal jeg gi meg:) Og med en flom mener jeg at det har vært flere klager på disse enn andre PCer... Dette har imidlertid ikke jeg klart å registrere.

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Følgende resonnement er ikke basert på fakta, men illustrerer antakelig noe av virkeligheten og årsaken til at mindre leverandører har lavere kvalitet på sine produkter.

 

Jeg er enig i at råvarene i alle pc'er stort sett kommer fra samme leverandør. Som du sier er sammenskruingen viktig. Dell er kanskje best i bransjen på dette. De er verdenskjent for sin produksjon og evne til å forvalte kapital. Det er som du sier ikke Whitebox ;)

 

Det andre momentet er at hvis Dell kjøper fra Compal, så er de en stor kunde relativt sett. Det betyr at de sitter i en sterk posisjon til å stille krav. For eksempel kan de si nei takk til "mandagsprodukter" og forlange en filtrering som gjør at de får de beste produktene Comapal lager. Samme resonnement kan gjøres mht skjermkort, prosessor, hovedkort og resten av komponentene en pc består av. Derfor vil en PC som helhet fremstå som mer pålitelig fra Dell enn HEL80 for eksempel.

 

Jeg vil også tro at Dell og Compal samarbeider tettere og utvikler produkter i fellesskap og skreddersydd til sine formål, i større grad enn whitebox og Compal. Ressurbruken er dermed høyere for begge parter og resultatet er naturlig nok mye bedre.

 

Til slutt kan det nevnes at ingen fabrikker har like dyrt produksjonsutstyr til alle sine produkter. Dessuten selges dell i millionantall og f.eks hel80 sikkert en del, men langt ifra like mye. Derfor gjøres større investeringer til dells produkter enn til andre produkter. Dette resulterer i en kvalitetsforskjell.

 

Konklusjonen er at det blir meningsløst å snakke om at Compal leverer kabinett både til Dell og de som leverer maskiner av typen Comapl Hel80 etc. Det er forskjeller i måten de blir behandlet på mht ressurser og strategi som ligger bak utviklingen kabinettene til leverandørene. Det vi vil se er at avstanden i kvalitet mellom dell og hel80 opprettholdes og kvalitetsløftet blir omtrent like stort for begge leverandører.

Lenke til kommentar
Det andre momentet er at hvis Dell kjøper fra Compal, så er de en stor kunde relativt sett. Det betyr at de sitter i en sterk posisjon til å stille krav.

Riktig.

 

Men så glemmer du den andre siden: Dell er også en stor aktør ovenfor sine kunder. Ja, de er store og kan dermed stille strenge krav til sine produsenter. Samtidig er de enda større ovenfor kundene, og kan dermed teoretisk være "likegyldig" ovenfor kundene...

 

Jeg sier ikke at de er likegyldige, prøver bare å si at det å være stor kan vippe begge veier... Sånn helt generelt.

 

Konklusjonen er at det blir meningsløst å snakke om at Compal leverer kabinett både til Dell og de som leverer maskiner av typen Comapl Hel80 etc. Det er forskjeller i måten de blir behandlet på mht ressurser og strategi som ligger bak utviklingen kabinettene til leverandørene. Det vi vil se er at avstanden i kvalitet mellom dell og hel80 opprettholdes og kvalitetsløftet blir omtrent like stort for begge leverandører.

Det er ikke meningsløst fordi:

1. Compal har et rykte å ta vare på også. Altså vil de ha en interesse av at det ene segmentet ikke får mye dårligere kvalitet enn det andre. I tillegg vil kompetanse kunne overføres.

2. F.eks. er HEL80 PCen lansert under andre merkenavn, om en ikke Dell. Altså er ikke PCen utviklet utelukkende for egensalg men også sammen med et/flere merker.

og et 3. og viktig punkt: Du sier jo selv at de store merkene har mye makt og dermed kan de presse produsentene. Hva tror du Compal ønsker da? Jo, de vil prøve å selge flere PCer under eget navn... Fordi dette gir bedre lønnsomhet. Og da er det HELT avhengig av å ha en viss kvalitet.

 

 

Oppsummert: Jeg sier ikke at Dell er dårligere enn Compal og jeg sier ikke at Compal er bedre enn Dell. Det jeg bare prøver å si at verden er ikke så enkel. Det å være svær betyr ikke automatisk at man har bedre kvalitet... Det kan bety det, men det er ikke automatisk.

 

 

Og nå har jeg ikke til hensikt å ta denne diskusjonen lenger, vi har fått frem meningene våre, og da får det være opp til folk selv å bedømme...

 

Resten av tråden: Diskuter PCene! :)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Jepp, selv om innlegget tydelig bærer preg av manglende logisk kausalitet, skal jeg gå over til sakens kjerne, nemlig omtale av de nye modellene. :thumbup:

 

Med CL56 som referanse vil jeg si at IFL90 har følgende karakteristikker:

 

Positivt:

- cd-rom på siden, slipper jeg at bøkene mine trykker på åpne knappen

- blåser ut varmluft bak? slipper at mushånden blir 60 grader ;)

- integrert webcam, alltid kjekt å ha og plassbesparende

- ny plassering av høytalere gir bedre lyd

- mer elegant design

- flere usb porter

- skjerm med kontrastbelegg, pluss!

- innebygd mikrofon

- ser ut til å være bedre design mht til skade på skjerm

- arctic silver kjølepasta er bra, slipper å bytte selv?

 

Negativt:

- batteriet stikker ut bak (kan jo velges vekk)

- flere av usb kontaktene kunne vært på baksiden

- mindre enterknapp (gjelder dette også norsk tastatur?)

 

Spørsmål:

- Kan fingeravtrykkleseren brukes for å beskytte for eksempel word dokumenter istedenfor passord?

- Hva er de to greiene/knappene på venstresiden sett med fugleperspektiv?

- Er det slik at IFL90 er arvtakeren til HEL80 som er arvtakeren til CL56? Hvis vi snakker kabinettdesign?

Lenke til kommentar
Jepp, selv om innlegget tydelig bærer preg av manglende logisk kausalitet, skal jeg gå over til sakens kjerne, nemlig omtale av de nye modellene.  :thumbup:

hehe, har vel hatt bedre innlegg ja. Men sitter mitt i eksamensjobbing nå, så forum blir litt sånn halvveis ;) Poengene er dog ikke meningsløse, et par av de bygger på økonomisk teori faktisk, bare jævlig dårlig forklart av meg :!: Poenget har uansett bare vært å prøve å nyansere litt :) Og samtidig få sagt at kjøper man PC hos en seriøs aktør så får man faktisk service på en Compal PC også :D

 

Over til PCene og noen kommentar om det jeg har noen formening om:

 

Med CL56 som referanse vil jeg si at IFL90 har følgende karakteristikker

 

Positivt:

- cd-rom på siden, slipper jeg at bøkene mine trykker på åpne knappen

Veldig bra forbedring ja! Kan imidlertid nevnes at dette er lik HEL80.

 

Det negative er imidlertid at nettverkskabelen har kommet på siden da. Den passer best bak syns jeg. Men hvis man sammenligner disse mot hverandre (CD-rom foran/nettverkskabel bak vs. CD-rom på høyresiden/nettverkskabel på siden) så er jo absolutt dagens (HEL80/IFL90) variant å foretrekke.

 

Men perfekt er CD-rom'en på siden og nettverkskabelen bak (etter min mening).

 

- mer elegant design

Dette er selvsagt en smakssak, men jeg syns CL56 hadde et ganske bra design også :) Jeg skal nok imidlertid innrømme at IFL90 muligens ser enda bedre ut, men litt tidlig enda. I forhold til HEL80 syns jeg de har tatt et stor skritt fremover (kanskje mye fordi jeg liker mørke PCer bedre enn lyse da men ;) )

 

Negativt:

- batteriet stikker ut bak (kan jo velges vekk)

En kombinasjon av et 6-cellers og et 9-cellers batteri syns jeg er genialt. Da har man "mye" kapasitet når man skal ut på "langtur" også har man en stilig PC til hverdags.

 

Men i en perfekt PC ville selvsagt PCen "slukt" 9-cellers batteriet også.

 

 

Spørsmål:

- Kan fingeravtrykkleseren brukes for å beskytte for eksempel word dokumenter istedenfor passord?

Vet ikke. Men det jeg veit er at man kan bruke den til innlogging i windows/på nettsider etc. Tror den funker slik at man binder fingeravtrykket opp mot et brukernavn/passord.

 

Vil sikkert fungere på samme måte med word og, så er vel tvilsomt om man slipper unna passord.

 

- Hva er de to greiene/knappene på venstresiden sett med fugleperspektiv?

Vet ikke, men sikkert hurtigknapper av et eller annet slag ;)

 

- Er det slik at IFL90 er arvtakeren til HEL80 som er arvtakeren til CL56? Hvis vi snakker kabinettdesign?

Jeg veit ærlig talt ikke. IFL90 er i alle fall arvtakeren til HEL80. Men om det befinner seg noen mellom HEL80 og CL56 veit jeg ikke. Dessuten er jo CL56 basert på 4:3, mens HEL80 på 16:10.

 

Jeg veit ikke "veien" mellom CL56 og HEL80, men kunne forsåvidt vært interesant å visst :)

 

 

Av andre forskjeller fra CL56 til HEL80/IFL90 kan nevnes:

* Ctrl og fn-tasten har byttet plass. Ikke bra!

* PCene har blitt en del tykkere. CL56 var vel 2,8cm tykk eller noe sånt noe. HEL80 var 39cm tykk bak (og rundt 3 cm tykk de 10 første cm'ene fra fronten). De har imidlertid klart å tyne tykkelsen et par mm ned på IFL90, som jo isolert sett er bra. Men fortsatt er PCene ca. 1 cm tykkere enn CL56.

 

Dette er de to store negative tingene i forhold til CL56 syns nå jeg da...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Plassering av tilkoblinger:

Ja, at nettverkskabelen er på siden er skikkelig dårlig plassering i forhold til min kontorpult da pc'en støter med venstresiden mot en vegg :/ Der er jeg helt enig, som regel er det plass bak pc'en og obligatoriske ting som stikker ut kan ofte med fordel plaseres bak. Kunne godt tenkt meg som nevnt usb porter der, men også strømtilkobling vha magnet. Eneste høretelefoner på siden fordi der er ledningene ofte korte. Da helst på venstresiden slik at den ikke er i veien for høyrehendte eksternmusbrukere. Med dette uttaket treffer de bedre :)

 

Størrelse og vekt:

Pc'ene burde jo også bli tynnere og lettere som du nevner. om ikke da går nevneverdig utover ytelsen. Litt større maskin gjør ikke meg noe da +/- 1 kg på ryggen eller noen mm i bredden og vidden er uten betydning etter min mening. Tykkelsen derimot bør ikke økes mye fordi dette påvirker den estetiske oppfattelsen av maskinen i mye større grad. Tykk maskin ser gammeldags og "tungt" ut. I tillegg er det penere med rette linjer bra baksiden til fremsiden. Fra et ergonomisk ståsted kunne det kanskje med fordel hellet nedover slik som eksterne tastatur har mulighet for.

 

Estetiske betraktninger:

I tillegg hadde det vært kult om de kunne tatt igjen "sølvstripen" fra cl56 om enn i en annen form. For eksempel der det nå er en blank sortfarge. Dette ville gjort pc'en litt mindre dyster. Samt hadde det vært bra om designerne hadde tatt større hensyn til det gyldne snitt (som oppleves som pent for alle mennesker) og vektlagt symmetri i større grad. Gjerne i like stor grad som Audi gjør! Symmetri gir et inntrykk av balanse og harmoni synes jeg. I tillegg håper jeg de bruker et tykkere lag med farge, hjørnene på min cl56 ble slitt bort fargen på allerede etter 2 år, og de er nå hvite. :thumbdown:

 

Totalt sett synes jeg mye er bra, jeg vurderer istedenfor å kjøpe xps m1710 når den kommer i ny innpakning å kjøpe IFL90 og 20" skjerm. (ca. samme pris og gir bedre bilde og bedre transport) Problemet er at skjermkortet foreløbig ikke er like high-end som xps leverer. Og at jeg er i tvil om påliteligheten. Leverer for eksempel Multicom service på døra slik som dell? Da er det i tilfelle ikke så farlig så mye penger en sparer kan en nesten kjøpe nytt det som blir ødelagt uansett ;)

 

Ellers lykke til med eksamen da, sitter med samme lidelser jeg også, så det greit med pause i ny og ne, selv om det går utover presisjonen i innleggene :D

Lenke til kommentar

I mer eller mindre grad stort sett enig i alt du skriver i forrige post :) Hvem skulle ha trodd det? :!:

 

Angående returordning: Nei, Multicom henter nok ikke på døra. Det gjør vel egentlig ingen av de vanlige webshopene... Trikset er da: TA VARE PÅ ESKEN med isoporen. Hvis returbehov da oppstå har du orginalemballasjen og det å sende PCen inn til reperasjon via posten blir da svært enkelt. (Hvis du ikke har esken med emballasje er det et herk å få pakka den sikkert nok...)

 

Hvis returen er en garanti/reklamasjonssak vil du så få refundert portoen :)

 

- Amund

Lenke til kommentar

Disse nye modellene ser utsøkte ut, men en annen ting er om de støyer like mye som min Compal HGL30, viftekontrollen er helt moldbo... har fulgt med på notebookreview-forumet for denne maskinen og ingen har egentlig funnet en løsning på det. Håper Compal har tenkt på det under utviklingen av HGL31 ellers ville jeg styrt langt unna den.

Lenke til kommentar

Det har vel vært litt begge deler så vidt jeg har fått med meg. Men jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i det, så har ikke helt oversikten.

 

De første prisene på IFL90 har forøvrig begynt å dukke opp. Du finner de her her. Nå er vel ikke amerikanske priser direkte overførbart til norske, men gir da et bilde...

 

Den sjappa der melder om at utsending vil starte i midten av juni.

 

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...