Gå til innhold

Linux fra helvette


Anbefalte innlegg

Får begynne med å advare at min kunnskap om Linux er lik null og har brukt windows i 10år.

 

Etter to kvelder har jeg enda ikke lykkes med å få satt opp Ubuntu med proftp og samba, men jeg har klart å krasje linux flere ganger(av seg selv uten bruk) og under instalasjon av pakker. Maskinen har faktisk hengt flere ganger nå enn når den en gang stod med winxp. Og nå er at gått helt i stå og jeg får faktisk ikke logget på lenger... :D Tydeligvis har jeg klart det umulige her....

 

Måtte fort innse at komandolinjer ikke er min ting, studerer tross alt film så visuellt er hva vi liker. Webmin ble svaret på det og det så lyst ut, en stund. Helt fram til samba bestemte seg for ikke å dele ut mappene lenger, og før det skjedde fikk man aldri tilgang for å skrive til mappene. Virket rett og slett som at endringer enten ble gjort for fort i GUI til at den rakk å utføre dem. Det samme gjaldt ftp hvor jeg og hadde problemer med å få gitt riktige tilganger samt at det er håpløst komplisert å sette opp for enkel bruk.

 

Noen som vil "redde" mitt intrykk av Linux...? :roll: Evnt om det er noen distroer som gjør de to tingene, ftp og samba, før jeg smekker i Xp cd'n og setter tilsvarende opp på en times tid...ikke 3 dager..(alt bør leses med litt rom for spydig sarkasme pga. litt frustrasjon her... :tease: )

Kanskje like greit å bruke Clarkconnect?

Endret av chma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommandolinja er din venn. Det er vel mer eller mindre en forutsetning for å i det heletatt drive med linux (: Det er ofte raskere og enklere å bruke kommandolinja istedenfor et GUI

 

Når du skal feilsøke samba er det en kommando som kan hjelpe ganske mye; testparm. Les også litt om samba på linuxguide.org.

 

Og det at PCen din er ustabil kan ha noe med maskinvare å gjøre. Har du testa memtest86 f.eks?

Lenke til kommentar

Hehe tror jeg er allergisk mot komandolinjer... :p

Problemet en stund var at det virket som den ikke fikk helt med seg endringer gjort i webmin.

 

Satt og sitter enda og lurer på åssen man kan mene at Linux er ett reelt alternativ til Windows når det er så mye knot og tilsvarende i windows tar minutter...knapt nok. Greit uten sikkerheten og ytelsen linux vil gi deg kontra XP som mini server, men i forhold til antall timer brukt derimot. Ironisk nok så tjenestegjorde en gammel maskin som brannmur leeenge før den ble bytta ut mot en rackmonert zyxel sak, så det fungerer jo når det er satt opp riktig...så det er nok den organiske biten bak skjermen...som er problemet. Og da var Clarkconnect satt opp som server, igjen :D

 

Hardwaren skal være fin nok, kjørt xp uten problemer en stund den gamle kassa.

Lenke til kommentar

Samba og ftp er vel greit nok, men siden du har et ordentlig OS med ordentlig sikkerhet og kontroll, hvorfor bruker du ikke ssh? Det er lett å sette opp.

 

Når det gjelder ftp, ssh og samba kan du bruke de direkte fra konqueror dersom du har nødvendig software installert (ingen grunn til kommandolinje). Du kan selvfølgelig også kjøre ftp og samba server fra linux boks, men her vil jeg vel anbefale ssh.

konqueror --> Network Folders --> Samba Shares

gir deg oversikt over arbeidsgrupper og delte foldere i nettverket ditt.

konqueror --> Network Folders --> Add a Network Folder

støtter det meste mellom himmel og jord og setter opp det for deg.

 

Ustabiliteten din er det vanskelig å uttale seg om, Feisty, Edgy og diverse Debian har vært rock stable her i huset i flere år. Råtten hardware eller manglende driverstøtte er typiske syndebukker. Siden vi verken kjenner hardware eller software oppsettet ditt er det vanskelig å forholde seg til problemene der.

 

Spør før du knoter kan være fornuftig, og mindre frustrerende.

 

Tok en liten runde her i stua siden jeg skrev posten. Jeg har ikke kjørt samba på linux tidligere, så jeg tenkte å prøve om det var så vanskelig. Jeg lette etter passende applikasjon, og fant System --> Shared Folders på første forsøk. Regnet med at å installere og kjøre server burde kreve at jeg var rot, så jeg slang opp en terminal:

$ xhost +

$ su

$ shares-admin

og satte opp min hjemmekatalog som shared.

 

Fyrte opp min laptop, startet konqueror, Network Folders --> Samba Shares

og vips der var min nye Samba-server, og hjemmekatalogen fra stasjonær PC'en.

 

Jeg tror ikke du skal skylde på linux, det er nok mer snakk om vane, og enkle detaljer, som hindret deg.

 

Siden jeg er i gang fant jeg i noen linker til deg som ser gode ut. Denne:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty/Servers

ser ut til å gi deg greie svar på alt du måtte lure på om ftp, samba og ssh.

ssh er kanskje alt du trenger, og da har du en ultrakjapp howto her:

http://ubuntu.wordpress.com/2005/10/28/how...em-using-sshfs/

Både samba shares og ssh filsystem kan settes opp til å monteres for deg når du starter maskinen:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=430312

 

GNU/Linux er faktisk fantastisk når det kommer til nettverk. Du har alt mellom himmel og jord tilgjengelig, og terskelen for å sette det opp har blitt fryktelig lav. Jeg vil utfordre deg til en kjapp sammenligning med hva en XP/Vista Home Edition kan varte opp med.

 

Også var det å finne ut hvilken IP maskinen din har. Her er det sikkert mange alternativer, jeg foretrekker terminal:

$ sudo ifconfig

se etter inet addr

Endret av Del
Lenke til kommentar

Ubuntu har nesten blitt helt uavhengig av kommandolinje i den siste utgaven, 7.04.

Er du filmstudent burde du kanskje sjekke ut Ubuntustudio.

 

Sette opp sambadeling er heller ikke vanskelig i ubuntu som kjører gnome. Bruk nautilus og høyreklikk på mappen du vil dele. Trenger ikke å installere noe.

 

SUSE er en annen distro som praktisk talt har tatt windows-retningen, hvor kommandolinje blir forsøkt bortprioritert for GUI-konfigurasjon.

 

(sier det siden du spurte etter distrovalg).

 

Ellers så tar det for erfarne brukere langt mindre tid å gjøre ting i linux enn det tilsvarende gjør i windows...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Både på godt og vondt brukes det svært lite opensource verktøy innen film/tv. Pc = Avid..eller Quantel, eller Mac = Avid eller finalcut studio, altså redigeringsbiten. Lagring, avvikling og en del hardware kan for alt jeg vet være styrt med noe ala Linux.

 

Jeg angrep nok ting litt for fort, er vandt til at jeg fyrer opp XP og Avid og det FUNKER uten noe mer spørsmål.

 

Intill videre gjør Clarkconnect med ftp og samba delvis nytten. Det jeg prøvde å sette opp var noe så enkelt som ftp server hvor jeg hadde en privat mappe, en anonym nedlastningsmappe for "hvermansen" og mulighet til å legge til kompiser som må laste opp feks. grafikk til videoprosjekter osv.

I tillegg ville jeg bruke samba for å dele ut ftpmappene(både min private, anon og de jeg måtte opprette for bekjennte) slik at jeg fikk tilgang fra windows enkelt og kjapt.

 

Hadde håpet at det var gjort på en ettermiddag og så kunne jeg la maskinen surre å gå hvertfall ett års tid. Hardiskkrasj ville ikke vært så farlig, lagring av viktige filer blir gjort på arbeidstasjon med raid5 eller eget nas med raid5.

 

Fullt mulig jeg "prøver" meg på nytt en dag når jeg har tid, men virket så unødvendig innviklet i farta....og frustrasjonen spredte seg kjappt. :p

Lenke til kommentar
Både på godt og vondt brukes det svært lite opensource verktøy innen film/tv. Pc = Avid..eller Quantel, eller Mac = Avid eller finalcut studio, altså redigeringsbiten. Lagring, avvikling og en del hardware kan for alt jeg vet være styrt med noe ala Linux.

8586115[/snapback]

Den trenden tror jeg nok er i ferd med å snu... Her finner du litt om film-produksjon med GNU/Linux.

 

Her har du en demo animasjonsfilm som er laget kun ved hjelp av GNU/Linux og fri programvare.

 

Hvis du fortsatt trenger hjelp, så si fra... Clarkconnect er nok heller ikke den greieste nybegynnerdistroen...

Lenke til kommentar

Eg hev motsett erfaring. Som langtids Linux-brukar finn eg Windows sers vanskeleg. Det er jo eit faktum at det faktisk *er* vanskeleg.

 

Men for å heller svara på spørsmålet; du vil dela filer. Samba er dritenkelt å setja opp, fylg http://ubuntuguide.org um du ikkje finn utav det sjølv.

 

FTP finn du òg der. Men SCP/SFTP/SSH er enklast, berre installer ssh-server, so er du «god til å gå» (:p).

Lenke til kommentar
Sette opp sambadeling er heller ikke vanskelig i ubuntu som kjører gnome. Bruk nautilus og høyreklikk på mappen du vil dele. Trenger ikke å installere noe.

Jaggu, det samme gjelder jo konqueror, bare høyreklikke, akkurat som i XP/Vista.

 

Både på godt og vondt brukes det svært lite opensource verktøy innen film/tv.

Som HavarN illustrerte er dette positivt feil. Kanskje du skulle introdusere de du kjenner til alternativene, jeg er sikker på at dere til sammen kan spare en formue i lisenser, og likevel ha meget gode verktøy.

 

Intill videre gjør Clarkconnect med ftp og samba delvis nytten. Det jeg prøvde å sette opp var noe så enkelt som ftp server hvor jeg hadde en privat mappe, en anonym nedlastningsmappe for "hvermansen" og mulighet til å legge til kompiser som må laste opp feks. grafikk til videoprosjekter osv.

I tillegg ville jeg bruke samba for å dele ut ftpmappene(både min private, anon og de jeg måtte opprette for bekjennte) slik at jeg fikk tilgang fra windows enkelt og kjapt.

Dropp Clarkconnect, og installer UbuntuStudio. Anonym ftp setter du opp på få strakser med den første linken jeg ga deg. Log-in bruker du ssh/sftp til:

http://en.wikipedia.org/wiki/SSH_file_transfer_protocol

Ingen grunn til å velge dårlige løsninger bare fordi det er vanlig blant MS brukere. Samba er så latterlig enkelt i (K)ubuntu at det burde du få til på sekunder.

 

Sjekket du sshfs? Trygg tilgang til mappene dine hjemme uansett hvor i verden du fyrer opp laptopen, litt klipp og lim fra howto'en jeg linket opp til deg, men gjort på få minutter.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Både på godt og vondt brukes det svært lite opensource verktøy innen film/tv.

Som HavarN illustrerte er dette positivt feil. Kanskje du skulle introdusere de du kjenner til alternativene, jeg er sikker på at dere til sammen kan spare en formue i lisenser, og likevel ha meget gode verktøy.

I store filmproduksjoner, ja. Men til tvproduksjon kommer man ikke langt med fri programvare, jeg har iallefall ikke vært borti noen som bruker fri programvare innen TV her i landet (hvis jeg tar feil er det bra :) ).

Lenke til kommentar
I store filmproduksjoner, ja. Men til tvproduksjon kommer man ikke langt med fri programvare, jeg har iallefall ikke vært borti noen som bruker fri programvare innen TV her i landet (hvis jeg tar feil er det bra :) ).

8589270[/snapback]

Jeg må innrømme at dette er et område hvor jeg selv ikke er bruker, så det er klart at jeg ikke har detaljkunnskap. Jeg ser for eksempel ikke den store forskjellen mellom TV og film, rent bortsett fra at tidspresset kan være større ved TV-produksjon. At dette er lite utbredt i Norge trenger ikke bety stort, Norge er tross alt meget liten i denne sammenhengen. Hvilke grunnleggende forhold mener du skulle forhindre GNU/Linux som en effektiv plattform for TV-produksjon?

Lenke til kommentar

Eg jobbar med film/video, og nyttar ein del fri programvare. Men mitt videoredigeringsprogram er Final Cut Pro, so det er ikkje fri programvare.

 

-- Men altso; til TV finst det fri programvare (Shotcut er laga for ein indisk nyhendedesk). Dessutan testa eg nett OML og jbatch som er eit rammeverk for store TV-studio.

 

Med Blender, Gimp og Inkscape hev ein kjempegode grafikk-program til Linux. Eg nyttar desse heile tidi. Er kort innom Scribus òg. Elles er det fleire firma som lagar film/video med Cinelerra. (Ok, eg nyttar ikkje Blender noko serleg, eg hev ikkje grafikkort til det (hekkans ATI) - hev òg Cinelerra inne, men ikkje brukt det til noko).

Lenke til kommentar
I store filmproduksjoner, ja. Men til tvproduksjon kommer man ikke langt med fri programvare, jeg har iallefall ikke vært borti noen som bruker fri programvare innen TV her i landet (hvis jeg tar feil er det bra :) ).

8589270[/snapback]

Jeg må innrømme at dette er et område hvor jeg selv ikke er bruker, så det er klart at jeg ikke har detaljkunnskap. Jeg ser for eksempel ikke den store forskjellen mellom TV og film, rent bortsett fra at tidspresset kan være større ved TV-produksjon. At dette er lite utbredt i Norge trenger ikke bety stort, Norge er tross alt meget liten i denne sammenhengen. Hvilke grunnleggende forhold mener du skulle forhindre GNU/Linux som en effektiv plattform for TV-produksjon?

8589341[/snapback]

Jeg jobber ikke direkte med video, men firmaet jeg jobber i driver med videoproduksjon. Mest dokumentarer og diverse innslag mot TV-kanaler. For det første har vi mye maskinvare som rett og slett ikke fungerer i annet en Windows, dette i seg selv gjør det umulig å kjøre annet OS. Programvaren er også bunnet opp imot hva resten av bransjen bruker, og dessverre er det ikke mye fri programvare det går i der. Har også testet det meste av fri programvare, og ingen her på jobb mener at det duger (enda). Men vi bruker mye FFMpeg til videokonvertering.

Lenke til kommentar
Jeg jobber ikke direkte med video, men firmaet jeg jobber i driver med videoproduksjon. Mest dokumentarer og diverse innslag mot TV-kanaler. For det første har vi mye maskinvare som rett og slett ikke fungerer i annet en Windows, dette i seg selv gjør det umulig å kjøre annet OS.

Dette er veldig enkelt å fikse over tid, man vil uansett ha en overgangsperiode.

Programvaren er også bunnet opp imot hva resten av bransjen bruker, og dessverre er det ikke mye fri programvare det går i der.

Hvorfor binder det? Bruker dere proprietære MS formater? Isåfall er det vel på tide å gjøre noe med det.

Har også testet det meste av fri programvare, og ingen her på jobb mener at det duger (enda).

8589540[/snapback]

Som du sikkert skjønner må du være mye mer konkret enn dette, det tar betydelig tid å venne seg til ny software, så hva brukerne der mener kan være basert på kunnskapsløshet. Jeg var dessuten ute etter hvilke grunnleggende problemer du så, ikke dine kolleger.

Lenke til kommentar
Dette er veldig enkelt å fikse over tid, man vil uansett ha en overgangsperiode.

Mulig, slik det er i dag er det iallefall ikke aktuellt. Da både skjermkort, lydkort og andre "dingser" ikke har drivere i Linux.

 

Hvorfor binder det? Bruker dere proprietære MS formater? Isåfall er det vel på tide å gjøre noe med det.

Jobber man flere sammen er det en stor fordel å bruke samme programvare.

 

Som du sikkert skjønner må du være mye mer konkret enn dette, det tar betydelig tid å venne seg til ny software, så hva brukerne der mener kan være basert på kunnskapsløshet. Jeg var dessuten ute etter hvilke grunnleggende problemer du så, ikke dine kolleger.

Her kan jeg ikke si noe mer, vi ser alltid etter alternativer, spesiellt frie, men de mener at det ikke finnes gode nok alternativer. Noe mer kan ikke jeg si, da jeg ikke er involvert i selve produksjonen.

 

Er man sta nok er det sikkert mulig, selv bruker jeg fri programvare i bransje styrt av Adobe (men har også en maskin tilgjengelig med Adobe-programvare, da jeg får mange filer som det er umulig å åpne i Linux).

Lenke til kommentar
Mulig, slik det er i dag er det iallefall ikke aktuellt. Da både skjermkort, lydkort og andre "dingser" ikke har drivere i Linux.

Start med en maskin, legg den på nett, tilgjengelig som tynnklient for alle. Start med noen enkle applikasjoner, la de som ønsker det sitte på linux som primær maskin. All forandring er smertefull, men det betyr ikke at det ikke kan være verdt det.

 

Her kan jeg ikke si noe mer, vi ser alltid etter alternativer, spesiellt frie, men de mener at det ikke finnes gode nok alternativer. Noe mer kan ikke jeg si, da jeg ikke er involvert i selve produksjonen.

Da ser du med andre ord ingen grunnleggende problemer, sånn rent bortsett fra at "alle" bruker MS-basert plattform.

 

Skulle gjerne diskutert videre, men nå må jeg stenge ned, skal bort fra sivilisasjon i helga..

Lenke til kommentar
Mulig, slik det er i dag er det iallefall ikke aktuellt. Da både skjermkort, lydkort og andre "dingser" ikke har drivere i Linux.

Start med en maskin, legg den på nett, tilgjengelig som tynnklient for alle. Start med noen enkle applikasjoner, la de som ønsker det sitte på linux som primær maskin. All forandring er smertefull, men det betyr ikke at det ikke kan være verdt det.

Fungerer ikke slik, de som driver med videoproduksjon har spesielle behov. Vi snakker om ganske drøy maskinvare, med spesialisert maskinvare rettet mot video.

 

De som ikke driver med video kan bruke det de vil, noe de også gjør.

Lenke til kommentar

Grunnleggende kunnskap om kjerneverktøyene/programmene i GNU/Linux og *nix-liknende operativsystemer (ergo CLI) er nesten en forutsetning for å faktisk kunne utrette noe. Å blindt følge guider uten å ha snøring på hva som faktisk skjer er å be om problemer - uansett hvilken distribusjon man bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...