Gå til innhold

Kjøpe C2D E6600, kva ram og hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei! Eg leiker med tanken om å få litt ny fyr i den stasjonære pc'n min. Eg Vil ha ny CPU og treng derfor nytt ram og nytt hovedkort. Kva kan dykk anbefale meg?

 

Cpuen eg har sett mest på er Intel Core 2 Duo E6600. Er dette eit bra kjøp? Er ikkje sugen på å vente på quad-core.

 

Og då må eg i tillegg ha nytt hovedkort og ny ram, kva kan dykk anbefale meg?

 

Samla pris vonar eg vil liggje på 2-3-4tusen.

 

Takk for all hjelp! :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk Fantasy6, var til god hjelp.

 

Har du planer om å overklokke?

8565769[/snapback]

 

Jepp, har plan om å overklokke litt, derfor kjøper eg den prosessoren, men då må eg vel kjøpe dyrt ram og?

8566357[/snapback]

Skal du overklokke så må du nok ha bedre ram enn det som er i mitt forslag ja, men jeg tok det settet for å gjøre det "billigst" mulig da du var litt uklar mtp. prisgrense :) . Det er flere som har kommet med gode alternativer til ram her, men jeg vil anbefale å velge det hovedkortet jeg satt opp, som forøverig er et veldig oc vennlig kort, og bare bytte ram hvis du måtte ønske det. Men brikkene i mitt forslag er ikke dårlige!

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
CPUn har 9x multiplier, 266MHz bus hastighet, med 1:1 divider trenger du 533MHz minne på stock hastighet. En ganske almindelig overklokk er under 3,6 GHz. For å kjøre den hastigheten trenger du 800MHz minne(400x9). Mao 800MHz@PC6400 minne burde være tilstrekkelig.

8567127[/snapback]

Glem hva du tror om OC på et c2d system.

 

Om hva du skriver skal være rett så er alt minne overklokket om det er over 533MHz, men c2d systemene kjører 800MHz stock uten OC ;)

Lenke til kommentar

Siden det var snakk om minne så tenkte jeg at det var selvforklart (tydeligvis ikke for alle)..

 

c2d systemer og am2 systemer kjører minne uten problemer på 800MHz selv om de kjører "stock"

 

Om forklaringen over om OC som jeg nevner skal holde mål så vil hverken c2d eller am2 kunne kjøre mer enn 533MHz "stock" og sånn er det ikke.

 

Edit: er ikke noe særlig inni OC selv utenom selve hardware delen, men grunnen er vel noe som at minnehastighet og prosessorhasighet ikke er like avhengig av hverandre som på eldre systemer? Correct me if im wrong..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Okay at Core 2 kan kjøre 200, 266 og 333 FSB og 400, 533, 667, 800 og snart 1066 minne "stock" , men utgangspunktet til heisann80 var jo 1:1 divider på en 6600.

Og da er det ikke mange valg igjen.

 

Men dette blir jo flisespikkeri, siden vi mest sannsynlig er enige. :thumbup:

Lenke til kommentar
Siden det var snakk om minne så tenkte jeg at det var selvforklart (tydeligvis ikke for alle)..

 

c2d systemer og am2 systemer kjører minne uten problemer på 800MHz selv om de kjører "stock"

 

Om forklaringen over om OC som jeg nevner skal holde mål så vil hverken c2d eller am2 kunne kjøre mer enn 533MHz "stock" og sånn er det ikke.

 

Edit: er ikke noe særlig inni OC selv utenom selve hardware delen, men grunnen er vel noe som at minnehastighet og prosessorhasighet ikke er like avhengig av hverandre som på eldre systemer? Correct me if im wrong..

8567648[/snapback]

 

Selvfølgelig KAN minne kjøres på 800mhz selv om du ikke har overklokket cpu. Men du kan også kjøre ram på 800mhz og ha overklokket E6600 til 3.6ghz.

Så ta det helt med ro, du trenger ikke kjøpe noe mer en 800mhz minne, eller crucial minne som ble linket til her tidligere, som fint klarer over 800mhz på cas4.

Vil du ha et billig hovedkort som klokker bra vil jeg anbefale Asus P5N-E Sli.

 

Lykke til!

 

Vinci

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

(Har redigert, men litt vanskeleg å få ein "passande" tittel)

Takkar for svar alle saman! :) Har ein del "favorittar" liggjande inne no og skal vurdere dei endo nærmare, men eit lite spørsmål.

Pr. Dags dato har eg "berre" eit ATi Radeon x850 kort ståande i maskina, eg er klar over at dette då vil verte flaskehalsen, men er det naudsynt å oppgradere dette også? Vil i hovudsak spele hl2 baserte games, som igjen legg stort krav til prosessoren.. Men er dette grafikkortet VELDIG utdatert? =o

Lenke til kommentar
(Har redigert, men litt vanskeleg å få ein "passande"  tittel)

Takkar for svar alle saman! :) Har ein del "favorittar" liggjande inne no og skal vurdere dei endo nærmare, men eit lite spørsmål.

Pr. Dags dato har eg "berre" eit ATi Radeon x850 kort ståande i maskina, eg er klar over at dette då vil verte flaskehalsen, men er det naudsynt å oppgradere dette også? Vil i hovudsak spele hl2 baserte games, som igjen legg stort krav til prosessoren.. Men er dette grafikkortet VELDIG utdatert? =o

8571756[/snapback]

kva meir enn x850 heiter det kortet? "PRO", "XT" eller "XT PE" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...