Gå til innhold

vikeplikt, forklaring på et tilfelle


win32

Anbefalte innlegg

Det er derfor det er teoretisk prøve - de beskriver alltid idelle situasjoner.

Du bruker ikke blinklyset når veien svinger gjør du vel? Hverken A eller B trenger å gjøre det så lenge de følger reglene. Poenget med slike oppgaver er jo om du har forstått reglene.

Hvordan en slik situasjon blir løst i det virkelige liv, er forsåvidt noe helt annet. Dersom det skulle oppstå en kollisjon, så blir det billigst for den som har fulgt reglene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veien svingar jo ikkje? Det er kun forkjørsveien som svingar.

8580121[/snapback]

Det mener jeg også. Det som ikke er forkjørsvei er sannsynligvis to veier som møtes, og da skal det blinkes om man ikke skal rett frem i et kryss.

 

I tillegg er det da ikke sikkert at det er en forkjørsvei innblandet er det? Det kan vel skiltes slik dersom den svingen er mest trafikert, og det derfor er hensiktsmessig å gi den forkjørsrett for å unngå køl, uten at det er (samme) forkjørsvei?

Lenke til kommentar
Veien svingar jo ikkje? Det er kun forkjørsveien som svingar.

 

Om du ikkje må blinke i ein sånn situasjon har eg tydelegvis misforstått reglane. Brukar alltid blinklys, med mindre det er klart skilta at du kun kan kjøre ein vei.

8580121[/snapback]

Så lenge man følger forkjørsveien trenger man strengt tatt ikke benytte retningslys. Men jeg er enig at det med fordel kan benyttes i dette tilfellet selv om det ikke er nødvendig.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Her er et (http://www.vegvesen.no/vegskilt/underskilt/index.stm)

"Underskiltet viser et skjematisk bilde av krysset, hvor tykk strek angir forkjørsveg og tynn strek angir veg hvor skiltene 202 «Vikeplikt» eller 204 «Stopp» er satt opp."

 

Normalt er standarden på de veiene som har vikeplikt dårligere enn forkjørsveien, uten at det skal ha noe å si. For å presisere; det er skiltingen som bestemmer hva som er forkjørsvei og hvem som har vikeplikt, altså ikke hvordan krysset ser ut.

Endret av hightow
Lenke til kommentar
Vi har et slikt kryss her i Ålesund (Posthuskrysset), det er normalt lysregulert men det har vært ute av drift i lange perioder da levrandøren ikke klarer å fikse det. Men folk kan tydligvis ikke trafikkreglene som sier at man skal følge skiltingen når lysreguleringen ikke virker, de fleste tror at høyre regelen gjelder så det er en fin plass å kjøre frem å tilbake noen ganger viss du trenger å få fiksa noe på bilen.

8558368[/snapback]

 

Aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet stå på bremsen fordi en idiot kommer fra Keiser Willhelmsgate og tror høyreregelen gjelder for de som kjører Sjøgata.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

a. den som er til hoyre for a viker uanz pga vikepliktsskiltet, sa a kan peise rett fram. skummelt oppsett, nar jeg ser et forkjorsskilt regner jeg med at jeg har forkjorsrett, og peiser pa. sa dette er forvirrende, og farlig nar to stykker i et kryss tror de har forkjorsrett. det er vel derfor underskiltet er der. svaret er ikke sa lett a komme fram til, men heldigvis er det lette svaralternativer! selvsagt kan ikke to kjore samtidig, da smeller det. mopedisten skal seff ikke forst uansett. da gjenstar bare a. problem solved

Lenke til kommentar

Dette er altså et kryss der forkjørsveien svinger gjennom, det betyr at alle andre har vikeplikt til forkjørsveien. Bil A skal tydeligvis rett fram. Bil B skal også tydeligvis rett fram. Bil C skal vist rett fram den også. Moped skal svinge til Venstre.

 

Konklusjon er: Bil A skal kjøre først siden den er i et forkjørskryss der trafikken er pålagt vikeplikt. Bil B er også i samme sitvasjon men her vil jo bil B få høyreregelen, vikeplikt fra høyre, siden disse to bilene A og B krysser hverandre.

 

Mopeden har vikeplikt fra høyre og det samme har bil C.

 

Altså rett rekkefølge er som følge: A. B. C og moped til sist.

Endret av Leomax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...