Gå til innhold

MSI klar med Intel P35


Anbefalte innlegg

Dette er årsaken til at min filserver surrer og går på et S478 "Intel Rock Lake 865PE m/CSA gblan". Man må ikke alltid på "high-end" chipsett for å få det man vil ha.

8568774[/snapback]

Men av det jeg har sett fra andre hovedkort-produsenter enn Intel, så er det på hovedkort med toppklasse-chipset man ser nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom. Observerte noe morsomt på hovedkort for AMD fra Supermicro. Der kan man få et Socket F hovedkort for Opteron med nettverkskontroller fra Intel. Av alle hovedkort basert på 965 har jeg ikke sett et eneste hovedkort som har nettverkskontroller fra Intel eller Broadcom. Vet du om et, er det bare å si fra. Og når det gjelder ditt hovedkort: 865PE hovedkort med CSA Gbps Ethernet fra Intel er relativt uvanlig. Hovedregelen var at CSA kun var tilgjengelig på 875P.

 

Edit: de eneste 965 hovedkort med Intel-nettverk er vel Intel sine egne, går jeg ut i fra...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er årsaken til at min filserver surrer og går på et S478 "Intel Rock Lake 865PE m/CSA gblan". Man må ikke alltid på "high-end" chipsett for å få det man vil ha.

8568774[/snapback]

Men av det jeg har sett fra andre hovedkort-produsenter enn Intel, så er det på hovedkort med toppklasse-chipset man ser nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom. Observerte noe morsomt på hovedkort for AMD fra Supermicro. Der kan man få et Socket F hovedkort for Opteron med nettverkskontroller fra Intel. Av alle hovedkort basert på 965 har jeg ikke sett et eneste hovedkort som har nettverkskontroller fra Intel eller Broadcom. Vet du om et, er det bare å si fra. Og når det gjelder ditt hovedkort: 865PE hovedkort med CSA Gbps Ethernet fra Intel er relativt uvanlig. Hovedregelen var at CSA kun var tilgjengelig på 875P.

 

Edit: de eneste 965 hovedkort med Intel-nettverk er vel Intel sine egne, går jeg ut i fra...

8568896[/snapback]

 

Desverre er det litt for lite fokus på IO og stabilitet på desktop-hovedkort, og serverhovedkort er ofte dyre og/eller store, eller har få features, som feks mange PCIe-porter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Desverre er det litt for lite fokus på IO og stabilitet på desktop-hovedkort, og serverhovedkort er ofte dyre og/eller store, eller har få features, som feks mange PCIe-porter.

 

AtW

8568987[/snapback]

Det virker sånn, dessverre. Veldig synd, egentlig. "Bad Axe" hovedkortet fra Intel virket ganske interessant, men så var det det med prisen, da. For at mine krav skulle bli tilfredsstilt måtte jeg lete lenge etter rett hovedkort. Pris er selvfølgelig et tema, og da blir det problematisk å finne det rette hovedkortet. Så da jeg først fant det beste alternativet for Core2, så bestemte jeg meg for å holde på det. Derfor blir det spennende å se hvilken løsning som kommer til å erstatte det nå modne, gode og stabile chipsettet 975X.

 

Edit: MSI 975X Platinum PowerUp Editon på lagersalg til ca 700 kr, synes dere det er verdt det?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg synes også desverre at 975X hovedkortene eks. var få og ofte lå etter i annen funksjonalitet. Det virker som om produsentene satser mest på hakket under.

 

Så 975X blir slik sett kanskje typiske hjemmeserver HK etterhvert når produsentene ikke oppdaterer kortene. Selv om de er ment å være High-End PC kort.

 

EDIT:

Lete etter gode produkter er jeg blitt vant til, og er noe av gleden med hardware(selv om det kan være frustrasjon til tider). Det tok 3mnd før jeg fant S478 kortet som jeg bygget filserveren på for for 3-4 år siden. Jeg er dermed også trygg på at enhver Linux distro vil kunne kjøre godt på det om jeg skulle ønske.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg synes også desverre at 975X hovedkortene eks. var få og ofte lå etter i annen funksjonalitet. Det virker som om produsentene satser mest på hakket under.

 

Så 975X blir slik sett kanskje typiske hjemmeserver HK etterhvert når produsentene ikke oppdaterer kortene. Selv om de er ment å være High-End PC kort.

 

EDIT:

Lete etter gode produkter er jeg blitt vant til, og er noe av gleden med hardware(selv om det kan være frustrasjon til tider). Det tok 3mnd før jeg fant S478 kortet som jeg bygget filserveren på for for 3-4 år siden. Jeg er dermed også trygg på at enhver Linux distro vil kunne kjøre godt på det om jeg skulle ønske.

8569103[/snapback]

Klart, jeg ser jo trenden, at produsentene satser mer og mer på de lavere segmentene. Men for de som likevel har valgt å satse på hovedkort basert på "high-end" chipsettet 975X er det jo moro å høre at Penryn ES er rapportert til å fungere på 975X baserte hovedkort, i hvert fall det berømte 975X hovedkortet fra MSI. Så 975X har nok fremdeles en fremtid. Nå er 975X et eldre chipset enn 965, også noe å ta i betraktning. Så når det gjelder dette hovedkortet, vil vi nok se enda noen BIOS-oppgraderinger. For de som husker tilbake til S478 tiden, gå inn på www.asus.com og se på Asus P4C800-E Deluxe (875P). Det kom MANGE BIOS-oppdateringer til dette hovedkortet.

 

Edit: du kan også være trygg på at det hovedkortet du valgte for filserveren din også vil fungere med BSD/UNIX (Solaris) akkurat på samme måte som jeg er trygg på tilsvarende måte med MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Selv skal jeg bygge opp en filserver rundt dette hovedkortet, og operativsystemet blir Solaris 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Penryn ES på 975X er absolutt en god nyhet :) og en riktig måte å ta vare på de som går for topp produktene. Tipper at 975X vil være et like typisk valg som mange high-end S478 med høyere cipsett var for de som ønsker høy kvalitet, kompabilitet og stabilitet på sine hjemmeservere.

 

Jeg håper jeg slipper å skifte ut mitt meget gode Intel kort så lenge serveren ellers er god nok, men må jeg blir det nok å kikke på et 975X basert HK.

 

EDIT:

Uansett så har jeg lært noe nytt i dag. At MSI gir deg high-end hele veien så lenge du velger toppen av chipsett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Penryn ES på 975X er absolutt en god nyhet :). Tipper at 975X vil være et like typisk valg som mange high-end S478 med høyere cipsett var, for de som ønsker høy kvalitet, kompabilitet og stabilitet på sine hjemmeservere.

 

Jeg håper jeg slippe å skifte ut mitt meget gode Intel kort, men må jeg blir det nok å kikke på et 975X basert HK.

8569448[/snapback]

Da er vi på samme bølgelengde, ser det ut til. Ta også en titt på CPU support list for MSI 975X Platinum PowerUp Editon. Her ser du at Core2-prosessorer med 1333 MHz FSB er under testing med dette hovedkortet, noe som er svært lovende (dette er vel Penryn ES, rett meg hvis jeg tar feil). Sånt gjør meg glad, særlig fordi jeg nå sitter med 3 stk av dette hovedkortet. Kan jeg ha foreslått en mulig erstatter hvis ditt meget gode Intel-kort ryker?

Lenke til kommentar

Ser ut som du har foreslått en meget verdig etterfølger ja stigfjell :thumbup: Og takker for tipset. Nå må jeg bare styre meg fra å skifte ut før jeg må.

 

EDIT:

MSI 975X Platinum PowerUp Ed er herved lagt til i min "Gode LGA775 HK" prisguide handlevogn. Det har også en fin pris som er meget spiselig for et high-end kort.

 

EDIT2:

Eneste jeg hadde ønsket meg var flere SATA porter onboard. Men jeg vet at man ikke kan få i pose og sekk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis du besøker PSData jevnlig, kan det hende at du kan plukke opp dette kortet til en meget hyggelig pris. Det siste eksemplaret jeg kjøpte fikk jeg for 625 kr på lagersalg, noe som må sies å være et røverkjøp. Er du interessert i muligheten for å kjøre BSD/UNIX, vil jeg anbefale deg å lese om mine erfaringer med dette kortet i denne tråden. Her har jeg tatt en grundig gjennomgang av kortet og dets komponenter opp mot FreeBSD/OpenBSD/Solaris 10. Har valgt å ikke evaluere opp mot GNU/Linux, for hvis kortet fungerer i BSD/UNIX, så fungerer det garantert i GNU/Linux.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Solaris 10 er et interresant alternativ, av mange årsaker jeg har hørt gjennom mine vurderinger av overgang til UX på serversiden. Skal absolutt kikke på den. Forløpig kjører jeg w2k3, men jeg har allerede møtt på mange irriterende begrensninger som løser seg eks. i Solaris 10.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg synes det ser ut som GA-P35-DS4 kan få konflink mellom skjermkort og NB kjøler?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
i_302474-564x376.jpg

8561907[/snapback]

Hmm. Nå er jeg kanskje i trøbbel her:

 

Har bestilt et Gigabyte GA-P35-DS4 som er underveis i posten nå, sammen med et MSI GeForce 8600 GT Heatpipe PCI Express skjermkort. Heatpipeløsningen på skjermkortet vil vel trolig komme i konflikt med kjøleløsningen på hovedkortet om det står i den øverste PCI-E x16 porten. Tenkte ikke på dette da bestilte :no:

 

Men hovedkortet har to PCI-E x16 porter, så er det ikke mulig å bruke den andre x16 porten lenger ned til skjermkortet istedet? Skal ikke ha noe dual skjermkort uansett..

(off, har ikke helt kontroll på skjermkortfronten og kompatible porter mm)

 

Så veldig bra om noen har et ja/nei svar på det!

Lenke til kommentar
Jeg synes det ser ut som GA-P35-DS4 kan få konflink mellom skjermkort og NB kjøler?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
i_302474-564x376.jpg

8561907[/snapback]

Hmm. Nå er jeg kanskje i trøbbel her:

 

Har bestilt et Gigabyte GA-P35-DS4 som er underveis i posten nå, sammen med et MSI GeForce 8600 GT Heatpipe PCI Express skjermkort. Heatpipeløsningen på skjermkortet vil vel trolig komme i konflikt med kjøleløsningen på hovedkortet om det står i den øverste PCI-E x16 porten. Tenkte ikke på dette da bestilte :no:

 

Men hovedkortet har to PCI-E x16 porter, så er det ikke mulig å bruke den andre x16 porten lenger ned til skjermkortet istedet? Skal ikke ha noe dual skjermkort uansett..

(off, har ikke helt kontroll på skjermkortfronten og kompatible porter mm)

 

Så veldig bra om noen har et ja/nei svar på det!

8570095[/snapback]

 

Ja det er fullt mulig.

Lenke til kommentar

Kanskje eg ikke har lest godt nok noen av artiklene.... Når det gjelder kortet fra Asus P5K3 Deluxe som støtter DDR3 brikkene og også DDR2 brikkene om eg ikke tar heilt feil... men DDR3 brikkene har et annet spor i sokkelen en DDR2 har - hvordan kan man da bruke DDR2? Noen som vet? Kan man få kjøpt DDR3 på nettbutikkane i dag?

Lenke til kommentar

Kortet har kun støtte for DDR3. Chipsetet støtter DDR2 og DDR3, men det er opp til hovedkortprodusenten å avgjøre hvilken standard kortet vil har. Begge deler kan selvfølgelig være på samme kort. F. eks. har MSI P35 Neo Combo støtte for både DDR2 og DDR3 på kortet:

 

p35n_topneoc.jpg

 

Som du ser ligger RAM slottene paralellt, men "hullet" er forskjellig plasert.

 

p35n_closedumm.jpg

 

Link

 

Håkki

Lenke til kommentar
Håkki Postet i dag, 16:15

Kortet har kun støtte for DDR3. Chipsetet støtter DDR2 og DDR3, men det er opp til hovedkortprodusenten å avgjøre hvilken standard kortet vil har. Begge deler kan selvfølgelig være på samme kort. F. eks. har MSI P35 Neo Combo støtte for både DDR2 og DDR3 på kortet:

Hmm, er det slik at den nye standarden (DDR3) ikke er retningsbestemt, eller skal det bare bli veldig vanskelig å se hvilken vei minnebrikken skal monteres?

Bare lurer siden jeg syns det ser ut som sporet i slot er helt midt på...

Lenke til kommentar

Asus P5K Deluxe er et meget godt valg, men prisen ble for stiv for meg, ellers hadde jeg valgt det kontra GA-P35-DS4.

 

Asus har et kort imellom P5K og Deluxe som er en Wifi modell, det koster 17xx. Jeg kunne tenkt meg et kort til rundt 1500 fra Asus.

 

Jeg håper GA-P35-DS4 gir mye for pengene(1366) selv om førstevalget mitt var Asus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva er egentlig galt med Marvell nettverk?

8566543[/snapback]

De nyere nettverkskontrollerne fra Marvell har dårlig med kompabilitet i forskjellige operativsystemer, bl.a. FreeBSD, OpenBSD osv. Da jeg gikk til anskaffelse av mitt første Core2-system i høst, så viste det seg at nesten alle Core2-hovedkort brukte nettverkskontrollere fra Marvell eller Realtek som ikke var støttet i FreeBSD/OpenBSD, som var nettopp det jeg skulle kjøre på dette Core2-systemet. Valget endte opp på det berømte 975X hovedkortet fra MSI. En av grunnene til dette er at MSI valgte å bruke en nettverkskontroller fra Intel på dette hovedkortet, og kontrollere fra Intel fungerer over alt.

 

Edit: for ikke å snakke om at nettverkskontrollere fra Intel er blant de med høyest kvalitet. Broadcom er også svært gode på kablet nettverk, og har utmerket kompabilitet og ytelse.

 

Edit edit: det er en av grunnene til at jeg liker kombinasjonen MSI og high-end chipset fra Intel. Hovedkort fra MSI basert på chipsettene 925X/925XE/955X/975X har til felles at MSI har brukt nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom, de to desidert beste på kablet nettverk.

 

Edit edit edit: .

8566584[/snapback]

 

Har igrunn lite peiling på Intel chipset.Ser du regner ikke variantene av 965 som high-end.Noob spørsmål:Hva gjør 975X til mer high end kontra f.eks P965? Da tenker jeg ikke Linux,men overall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...