Gå til innhold

MSI klar med Intel P35


Anbefalte innlegg

Anandtech la ut en kjekk artikkel om DDR3 vs DDR2 på asus 965, P5K Deluxe og P5K3 Deluxe. :LINK

 

Artikkelen konkluderer med at DDR3 er like raskt som DDR2 nå, og vil nok bli raskere i fremtiden. Det er jo forsåvidt greit, men det beste var at minnekontrolleren på P35 ser ut til å være MYE bedre enn på 965.

 

16-18% bedre Buffered og 4-8% bedre Unbuffered minne ytelse, ga bedre performance over hele fjøla og 2-5% mer FPS i FarCry. :)

 

Så det ser jo lovende ut for P35.

 

P35 supports either DDR2 or DDR3, and we found no real difference in current performance of DDR2 and DDR3 on the P35 platform. Both were equally faster than the same DDR2 on the P965 chipset.

 

That means the real performance surprise in these tests is that the revised memory controller in the Bearlake chipset improves buffered memory bandwidth by 16% to 18%, with a real-world improvement in gaming and application performance of 2 to 5%. This is a pretty impressive improvement for a memory controller update.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det ser jo lovende ut for P35.

8626254[/snapback]

Det ser enda mer lovende ut for X38. Mens P35 maks støtter DDR3-1066 Mhz vil X38 støtte DDR3-1333 Mhz. Men jeg ser ingen hovedkort basert på X38 enda. Har en følelse av at X38 kommer til se veldig bra ut.

8626297[/snapback]

 

 

Anandtech tester tilsynelatende P5K3 Deluxe på DDR 1333

med timings 9 9 9 25 :ermm:

Men at det mangler offisiell støtte er meget mulig. ;)

Lenke til kommentar
Anandtech tester tilsynelatende P5K3 Deluxe på DDR 1333

med timings 9 9 9 25  :ermm:

Men at det mangler offisiell støtte er meget mulig.    ;)

8626347[/snapback]

Offisiell DDR3-1333 støtte for X38. Og med timings 5-5-5 blir det heller ikke så verst. Det er bedre en hva Anandtech klarte med P35. Hvis dette blir trenden på forskjellen mellom P35 og X38 vil X38 få et kraftig fortrinn.

Lenke til kommentar
5-5-5 på 1333 Mhz blir vel samme latency som 2.5-2.5-2.5 på 667 Mhz, men MINST dobbel båndbredde (avhengig av hva 8 bit prefetch betyr for DDR3)

Så det ser jo VELDIG lovende ut.

Men jeg er redd x38 og DDR3 blir litt stivt i pris en god stund ennå.

8626457[/snapback]

Det skal du ikke se bort ifra, at X38 kommer til å koste. Og sjansen er også til stedet for at X38 bare vil støtte DDR3. Se på hva som skjedde da S775 kom, med 915 (mainstream) og 925X (performance/high-end/workstation). 915 støttet både DDR og DDR2 mens 925X kun støttet DDR2. Fordelen med X38 er at sjansen er stor for at hovedkortprodusentene i større grad vil bruke kvalitetskomponenter, som nevnt tidligere. Når det gjelder DDR3: På den ene siden, historien kan gjenta seg. På den andre siden slår ikke lynet ned to ganger på samme sted.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

micron har foreløpig annonsert:

- DDR3-800 : 5-5-5 to 6-6-6

- DDR3-1066 : 6-6-6 to 8-8-8

- DDR3-1333 : 8-8-8 to 10-10-10

- DDR3-1600 : 9-9-9 to 11-11-11

 

...og de regner med at DDR3 har 65% markedsandel i 2010.

Finleses Anandtech ser vi at 1333 DDR3 med 999-25 yter ørlite grann dårligere enn DDR2 1066 443-11.

4547 mot 4926 Unbuffered.

Noe som sier meg at timings ikke er alt. :hmm:

 

EDIT: 4547 ikke 4527 hmmm..

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Klart at timings ikke er alt. Det jeg har litt vanskeligheter med å begripe, er at det satses så hardt på å få støtte for såpass raske minnebrikker. Alle hovedkort i dag har Dual DDR, så for å kjøre en Penryn CPU med full minnebåndbredde skal det ikke mer enn to DDRx-667 MHz brikker til for at man kan kjøre minnet 1:1, altså synkront.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tipper også at hk basert på X38 blir mer påkostet enn P35.

Tror Stigfjel har helt rett i antagelsen at dette blir som 875 vs. 865, 975x vs. P965.

Dette blir nok ekslusive, gjennomførte hk med kvalitetskomponenter.

Gode valg for server/workstation, såfremt mer "open source vennlige" brikker for lyd/nettverk velges.

Det er også gode nyheter at P35 ser ut til å bli ett bedre brikkesett enn P965.

Lenke til kommentar
Jeg tipper også at hk basert på X38 blir mer påkostet enn P35.

Tror Stigfjel har helt rett i antagelsen at dette blir som 875 vs. 865, 975x vs. P965.

Dette blir nok ekslusive, gjennomførte hk med kvalitetskomponenter.

Gode valg for server/workstation, såfremt mer "open source vennlige" brikker for lyd/nettverk velges.

Det er også gode nyheter at P35 ser ut til å bli ett bedre brikkesett enn P965.

8626699[/snapback]

Har også samme råd å gi for de som vil bruke Linux/BSD/UNIX: sats på X38 fremfor P35. Men skal man kjøre på disse plattformene med et X38-basert hovedkort, vet jeg av erfaring at man bør vente litt i første omgang. Og ikke minst, sjekke hver komponent på hovedkortet for å forvisse seg om at det faktisk er kompatibelt. Det er enkelte hovedkort-produsenter som slurver litt med valg av komponenter. Grunnen til at jeg hadde null problemer med mitt 975X hovedkort i FreeBSD da jeg kjøpte det i september, var at 975X allerede hadde modnet en del. Selv om det MSI-kortet var relativt nytt.

 

Edit:

@TL1000S: det er hyggelig at vi i hvert fall kan bli enige om noe, selv om vi kan være rykende uenige, som tidligere i tråden :thumbup: .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Klart at timings ikke er alt. Det jeg har litt vanskeligheter med å begripe, er at det satses så hardt på å få støtte for såpass raske minnebrikker. Alle hovedkort i dag har Dual DDR, så for å kjøre en Penryn CPU med full minnebåndbredde skal det ikke mer enn to DDRx-667 MHz brikker til for at man kan kjøre minnet 1:1, altså synkront.

8626675[/snapback]

 

Helt i tråd med Wikipedia det du sier, men det var vel ikke det du mente :) :

 

 

[edit] Sticks/Modules

PC3-6400: DDR3-SDRAM at 400 MHz using DDR3-800 chips, 6.40 GB/s bwidth

PC3-8500: DDR3-SDRAM at 533 MHz using DDR3-1066 chips, 8.53 GB/s bwidth

PC3-10600: DDR3-SDRAM at 667 MHz using DDR3-1333 chips, 10.67 GB/s bwidth

PC3-12800: DDR3-SDRAM at 800 MHz using DDR3-1600 chips, 12.80 GB/s bwidth

Lenke til kommentar
Klart at timings ikke er alt. Det jeg har litt vanskeligheter med å begripe, er at det satses så hardt på å få støtte for såpass raske minnebrikker. Alle hovedkort i dag har Dual DDR, så for å kjøre en Penryn CPU med full minnebåndbredde skal det ikke mer enn to DDRx-667 MHz brikker til for at man kan kjøre minnet 1:1, altså synkront.

8626675[/snapback]

 

Helt i tråd med Wikipedia det du sier, men det var vel ikke det du mente :) :

 

 

[edit] Sticks/Modules

PC3-6400: DDR3-SDRAM at 400 MHz using DDR3-800 chips, 6.40 GB/s bwidth

PC3-8500: DDR3-SDRAM at 533 MHz using DDR3-1066 chips, 8.53 GB/s bwidth

PC3-10600: DDR3-SDRAM at 667 MHz using DDR3-1333 chips, 10.67 GB/s bwidth

PC3-12800: DDR3-SDRAM at 800 MHz using DDR3-1600 chips, 12.80 GB/s bwidth

8626799[/snapback]

 

For synkronkjøring med CPU FSB på 333 må altså minnet klare 667 Mhz = 1333 DDR. Eller 533 som er 1066 DDR for en 266 FSB prosessor. Eller er jeg helt på jordet og må ta en kald dusj ?

Det jeg lurer på er om DDR3 med samme timings og samme frekvens gir noen boost ? Altså om "iPC" er høyere. Ikke at det betyr noe altså.... :D

 

For i min handlevogn ligger det DDR2 :!:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Jeg har Marvell på ene PCen min og selv om den tilsynelatende funker fint, så henger den seg litt for ofte ved tung nettverkslast (les bittorrent o.l.). Maskinen tryner jo ikke av den grunn (er ikke Windows dette  :tease: ) så det går kjapt å reloade driveren med en kommando (tar et par sekunder inkl inntasting av kommando).

8626070[/snapback]

Hmm merkelig, jeg har ingen problemer med "tung" nettverkslast aka eks "bittorent" 24/7 og samtidig NZBs osv osv på w2k3 ;)

 

Så jeg trenger ikke å tenke på å reloade noe som helst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm merkelig, jeg har ingen problemer med "tung" nettverkslast aka eks "bittorent" 24/7 og samtidig NZBs osv osv på w2k3 ;)

 

Så jeg trenger ikke å tenke på å reloade noe som helst.

8626945[/snapback]

Igjen så har nok det mye med Marvell sin Linux/UNIX-støtte å gjøre. At Marvell satser hardere på Windows og er litt mer slepphendte på Linux/UNIX. Og det bringer meg tilbake til det jeg allerede har sagt mange ganger: Skal man være sikret god støtte over alt uten bugs, bør man velge hovedkort med nettverk fra Intel eller Broadcom for å være sikret at nettverkskontrolleren fungerer slik den skal hvis man bruker noe annet enn Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Sant det. Men er det ikke et paradoks at man må kjøpe dyr hardware for å kjøre Linux godt, når et av slagordene er at "kjører på all gammel røkkel du har"?

8627003[/snapback]

Det er nå engang slik at ny, billig hardware har en tendens til å være dårlig støttet i noe annet enn Windows. Ser den tendensen gang på gang. Da jeg skulle se meg om etter et Core2-hovedkort, brukte så å si alle hovedkort nettverk fra Marvell eller Realtek som på det tidspunktet ikke hadde støtte i så mye annet enn Windows, også 975X hovedkort. 965 ble uaktuelt grunnet at sørsiden hadde null støtte. Dermed satt jeg igjen med bare ett alternativ, MSI 975X Platinum PowerUp Editon. "Bad Axe" kortet fra Intel var alt for dyrt. Linux kjører på "alt gammelt røkkel du har", det er riktig. Men skal man sette opp et nytt og oppdatert system med ny hardware, er tendensen slik at man må gå for top-of-the-line. Dessverre er det det som ser ut til å være realiteten. Men da får man jo et heftig og samtidig et stabilt system. Det er i det minste en trøst.

 

PS: prater ikke bare om GNU/Linux nå, men også om BSD/UNIX. Core2-systemet jeg satt opp i høst skulle ikke kjøre GNU/Linux, men FreeBSD/OpenBSD.

Lenke til kommentar
Sant det. Men er det ikke et paradoks at man må kjøpe dyr hardware(top of the line chipset) for å kjøre Linux godt, når et av slagordene er at "kjører på all gammel røkkel du har"?

8627003[/snapback]

GNU/Linux kjører definitivt bedre på gammel møkkahardware enn Windows gjør. Og en viktig forskjell er at du kan kjøre NYESTE versjon, istedenfor en urgammel Windowsversjon som ikke lenger er støttet med sikkerhetsoppdateringer og som det er umulig å få drivere til.

 

Eldste PCen min som kjører Debian 4.0 (etch) er en Pentium 133MHz med under 100MB minne. Funker som en drøm som server. Prøv det med Windows! Da måtte du gått helt tilbake til Win95 eller 98 for å kunne kjøre nogenlunde smooth :!:

 

Så du trenger ikke dyr hardware for at det skal funke bra med linux, men ofte er den dyrere hardwaren bedre (døh!). F.eks er det lettere å sette opp en laserskriver som støtter postscript enn en billig Lexmark-drittskriver - og printern er såklart også mye bedre.

 

Forøvrig er det meste som har med nettverk å gjøre bedre i linux enn Windows. Eksempelet jeg nevnte med Marvell er et ganske spesielt unntak, og hvis du leste hele innlegget så funker det fint hvis man laster ned driveren fra Marvell - det er altså bare den medfølgende driveren som er litt buggy (under tung last). Hvordan er det i Windows da? Jo, der må man også laste ned en driveren for å få den til å funke i det hele tatt, så forskjellen er vel ikke så stor ;)

Lenke til kommentar
For synkronkjøring med CPU FSB på 333 må altså minnet klare 667 Mhz = 1333 DDR. Eller 533 som er 1066 DDR for en 266 FSB prosessor. Eller er jeg helt på jordet og må ta en kald dusj ?

Det jeg lurer på er om DDR3 med samme timings og samme frekvens gir noen boost ? Altså om "iPC" er høyere. Ikke at det betyr noe altså....  :D

 

For i min handlevogn ligger det DDR2  :!:

8626883[/snapback]

Husk at Intel sin FSB er QDR, altså at data sendes 4 ganger per klokkesyklus. For 1333 MHz QDR utgjør 333 MHz "ekte bushastighet". Da vil DDR-667 (som også har reell frekvens på 333 Mhz) i to kanaler samsvare med FSB på 1333 MHz, og du vil kunne kjøre minnet synkront. Dette er viktig å huske på.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Anandtech tester tilsynelatende P5K3 Deluxe på DDR 1333

med timings 9 9 9 25   :ermm:

Men at det mangler offisiell støtte er meget mulig.     ;)

8626347[/snapback]

Offisiell DDR3-1333 støtte for X38. Og med timings 5-5-5 blir det heller ikke så verst. Det er bedre en hva Anandtech klarte med P35. Hvis dette blir trenden på forskjellen mellom P35 og X38 vil X38 få et kraftig fortrinn.

8626371[/snapback]

Er litt interessant dette her da, kjøpte selv 915 S775 akkurat når det kom P5GD1 og det støttet jo DDR og DDR2 som du sier, og jeg var da litt overasket over at 925 og mye bedre klokkekort feks P5GD2 ikke gjorde det. Men hvorfor ble/er det slik?

 

Hva tror du vi snakker om når vi sier "stivere pris" egentlig, blir det sammenliknbart med forskellen mellom 915 og 925 for et par år siden?

Nå som det vel er mer eller mindre sikkert at Intel skal komme med et kraftig priskutt på 4 kjerner i Juni/Juli (var det vel) lurer jeg på om jeg skal vente på det (for oppgradering av egen maskin), og da må vel X38 også være på plass?

Lenke til kommentar
Er litt interessant dette her da, kjøpte selv 915 S775 akkurat når det kom P5GD1 og det støttet jo DDR og DDR2 som du sier, og jeg var da litt overasket over at 925 og mye bedre klokkekort feks P5GD2 ikke gjorde det. Men hvorfor ble/er det slik?

 

Hva tror du vi snakker om når vi sier "stivere pris" egentlig, blir det sammenliknbart med forskellen mellom 915 og 925 for et par år siden?

Nå som det vel er mer eller mindre sikkert at Intel skal komme med et kraftig priskutt på 4 kjerner i Juni/Juli (var det vel) lurer jeg på om jeg skal vente på det (for oppgradering av egen maskin), og da må vel X38 også være på plass?

8627226[/snapback]

Mener å huske at P5GD2 var basert på 915P med DDR2 og at det var P5AD2 som var et 925X hovedkort. Det at 925X kun støttet DDR2 var vel for å få en etterspørsel etter DDR2, at det ble gjort av markedsøkonomiske grunner. Så det gjenstår å se om det samme vil skje med X38, at X38 kun vil støtte DDR3.

 

Edit: mener også å huske at prisen på 925X baserte hovedkort lå på rundt 2000 kr da de kom ut. P5AD2-Premium husker jeg kostet ca 2500 kr da det var nytt. La merke til det fordi prisen var usannsynlig høy, faktisk like høy som et par Xeon-hovedkort på S604. Og da var DDR2 i tillegg svindyrt. Så jeg håper Intel gir X38 støtte for DDR2 i tillegg til DDR3, men dette gjenstår å se.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...