Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!


Drillo

Anbefalte innlegg

Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

 

Hva mener dere om dagens ungdom?

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språket er i konstant forandring, og de konservative har vel til alle tider fortvilt over denne typen feil hos "den yngre garde".

 

Men jeg er selvfølgelig helt enig i at skrivefeil bør korrigeres. For meg gir det et useriøst inntrykk dersom man omgir seg med stavefeil, særskriving og dårlig grammatikk.

 

Heldigvis forstår de fleste dette etterhvert som de blir eldre, og bestreber seg på å skrive korrekt slik at de blir oppfattet mer seriøst i for eksempel arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Du er ikke akkurat en kløpper til å formulere setninger selv, hvis du først skal klage på andre, bør du rydde opp i ditt eget språk først.

 

Denne tråden er helt unødvendig, se heller https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=126777&hl=

8548999[/snapback]

 

Hva tyder på at jeg suger i å skrive?

 

Og det må da gå an å kritisere andre selv om man suger selv! Faen heller, skal jeg ikke få lov til å kritisere stortingsrepresentanter bare fordi jeg aldri ville gjort en like god jobb sjøl!?

Lenke til kommentar

Ja alt var mye bedre når jeg var ung.

 

Uttakknemlige drittunger.

 

 

Men over til topic, språket er alltid i utvikling, de etablerte vil alltid klage på dette og har alltid gjort dette, men uten språkutvikling hadde vel skrifspråk ennå vært forbeholdt eliten og presteskapet.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Du er ikke akkurat en kløpper til å formulere setninger selv, hvis du først skal klage på andre, bør du rydde opp i ditt eget språk først.

 

Denne tråden er helt unødvendig, se heller https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=126777&hl=

8548999[/snapback]

 

Hva tyder på at jeg suger i å skrive?

 

Og det må da gå an å kritisere andre selv om man suger selv! Faen heller, skal jeg ikke få lov til å kritisere stortingsrepresentanter bare fordi jeg aldri ville gjort en like god jobb sjøl!?

8549021[/snapback]

 

Jeg har aldri sagt at du "suger til å skrive", her er det bare å roe seg ned. ;)

 

Jeg så rett og slett ikke det helt store poenget med denne tråden, trolig grunnet måten du startet den på, da jeg mener at du ikke presterte å formulere deg så altfor godt. Igjen, min mening - det er ingen grunn til å hisse seg opp.

Lenke til kommentar
"Orddelings feil"

8548964[/snapback]

Jeg mener at rettskriving bør bli lært mer av på ungdomskolen. Det jeg lærte om norsk språkhistorie på ungdomskolen har jeg glemt, men så lærer vi det på videregående, bare mer grundig. Jeg synes også det burde være krav om å lese mer litteratur i ungdomskolen. :) Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Lese mer litteratur? Det har vi nok av fra før av, det er ingen grunn til å plage elever med dette. Selvsagt kan det argumenteres med at man blir god til å skrive hvis man leser mye, men faktumet er at de aller fleste 18-19 åringer (pluss, minus), ikke finner det minste snev av interesse i "Henrik Ibsens samlede værker".

 

Det finnes alltid andre måter å lære seg korrekt norsk på, litteratur er noe man bør begi seg ut på når man selv fatter interesse for det, i alle fall er det slik jeg ser saken.

Lenke til kommentar

Med korrekturlesernes fall har jo også problemet blitt selvforsterkende. For ikke veldig mange år siden ble all publisert tekst gjennomlest og rettet av korrekturlesere og typografer. De som leste mye, leste dermed mye riktig norsk og lærte mye av det.

 

I dag blir mye tekst publisert på internett uten noen kvalitetskontroll (for eksempel på dette forumet). Dermed hjelper det ikke å lese mye. I beste fall blir man forvirret, i verste fall tar man til seg uvaner fordi man tror det er riktig å skrive "ord delings feil" eller "oxo".

 

Med dette i bakhodet synes jeg ikke man udelt skal kritisere de som prøver seg på språkrøkt i forumet. Dersom man slipper språket helt løs i de publikasjonene de unge leser mest av, vil den oppvoksende slekt ha små muligheter til å lære seg å skrive.

 

Ved å si at det ikke er greit å kommentere skrivefeil, sier man på en måte at det er greit å skrive feil. Hvis et forum ønsker å fremstå som seriøst og med høy kvalitet, er det ikke sikkert det er så lurt å slå hånden av frivillige og ubetalte korrekturlesere. I alle fall hvis man ønsker å beholde lesere på 18+, som vel er den gruppen som har mest kjøpekraft og som er mest interessant i annonseøyemed.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan det argumenteres med at man blir god til å skrive hvis man leser mye, men faktumet er at de aller fleste 18-19 åringer (pluss, minus), ikke finner det minste snev av interesse i "Henrik Ibsens samlede værker".

8549137[/snapback]

Jeg tenker ikke nødvendigvis på Henrik Ibsen, men på moderne norsk krimlitteratur, Ringenes Herre eller annet som ungdom kan ha sansen for. :)

Lenke til kommentar
Selvsagt kan det argumenteres med at man blir god til å skrive hvis man leser mye, men faktumet er at de aller fleste 18-19 åringer (pluss, minus), ikke finner det minste snev av interesse i "Henrik Ibsens samlede værker".

8549137[/snapback]

Jeg tenker ikke nødvendigvis på Henrik Ibsen, men på moderne norsk krimlitteratur, Ringenes Herre eller annet som ungdom kan ha sansen for. :)

8549309[/snapback]

 

Joda, det er for øvrig greit nok :)

 

Det store problemet her, er at de fleste norsk lærere ikke "skjønner seg på" annen litteratur enn nettopp Henrik Ibsens, eksempelvis "Gjengangere". Og dermed er det kun den typen litteratur som blir tvunget på elevene. I alle fall er det min erfaring. ;)

Lenke til kommentar

Det er viktig å ikke skjære alle under samme kniv...

 

Det er faktisk mange ungdommer som skriver veldig godt norsk her omkring.

 

Jeg synes at vi skal lære om litt nyere litteratur og kultur, f.eks Ringenes Herre (:p), og ikke den kjedelige dritten vi lærer nå.

 

De som ikke er så flink til å skrive, har andre kvaliteter i stedet. Sånn er det. :)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Språket er i konstant forandring, og de konservative har vel til alle tider fortvilt over denne typen feil hos "den yngre garde".

Det er forskjell på evolusjon og latskap. Å skrive "D" istedet for "Det", "jg" istedet for jeg, og så videre er det jeg kaller latskap. :)

Lenke til kommentar
Det er forskjell på evolusjon og latskap. Å skrive "D" istedet for "Det", "jeg" istedet for jeg, og så videre er det jeg kaller latskap. :)

Men det er jo evolusjon det også, ettersom jo flere som skriver sånn jo mer vil det bli utbredt og også tilslutt vanlig hvis det fortsetter slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...