Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!


Drillo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det med at "med" blir til "m" er ikke så gale, siden folk lenge har skrevet ting på formen "etellerannet m/etellerannet" i motsetning til "etellerannet med etellerannet", så i bunn og grunn er det bare skråstreken som faller bort, selv om tilfellet ditt inneholder en annen bruk av ordet "med" enn eksempelet mitt tilsier.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske ening med trådstarter her. Hvordan i hvite negeren kan "m" bli til "med"? F. eks finner du gankse ofte dette på piczo-sider: "Ingrid-puz hadde m web på skoln." Web er jo omtrent internett (det er vel litt feil, det er jeg klar over), ikke webkamera.

 

Endret: Leif var på visitt

8583029[/snapback]

 

Så blir det jo litt mer personlig på en hjemmeside også da. Så lenge det er piczo er det vel ikke stort mer å forvente :p

 

Trådstarter skal ha det til at "dagens ungdom kan ikke skrive!". Det er langt fra bare ungdommen, og det gjelder ikke alle. Jeg tviler på at ungdommen kommer til å skrive sånn resten av livet. De fleste vokser det av seg. Jeg ser på det mer som en del av "fjortis-oppførselen".

Lenke til kommentar

Jeg er 13 år og er lei av alt peset om at vi ikke kan skrive. dette er vrøvl på alle plan (mener nå jeg ihvertfall).

 

Exhibit a: Politikere, nyhets ankere o.l. Flere av dem gjør mange feil med f.eks Og/å. Dette her er snakk om offentlige mennesker som vi ser hver dag som faktisk snakker mye værre enn oss og alikevel er det vi, ikke dem, som blir hetsa. Rett på dem så vi ihvertfall ikke hører språkelge feil hver deg. :thumbdown:

 

exhibit b: Tidligere språk. Før så brukte man jo former som "de" og "dem " i norsk. Disse har blitt erstattet med formen "du". jeg ser ingen som har brukt "de" eller "dem" noe som betyr at "noen" har vært med i en språkelig utvikling som den eldre genrasjon sikkert har ergret seg over. Dette er jo også latskap, men den plager dere tydeligvis ikke. Ransake seg selv kanskje?

 

piczo er og forblir purt chatspråk og det ma alle bare lære seg å leve med.

 

sorry for at jeg var litt agressiv, men detter e gruff jeg har gått rundt med lenge :)

Lenke til kommentar
Jeg er 13 år og er lei av alt peset om at vi ikke kan skrive. dette er vrøvl på alle plan (mener nå jeg ihvertfall).

 

Exhibit a: Politikere, nyhets ankere o.l. Flere av dem gjør mange feil med f.eks Og/å. Dette her er snakk om offentlige mennesker som vi ser hver dag som faktisk snakker mye værre enn oss og alikevel er det vi, ikke dem, som blir hetsa. Rett på dem så vi ihvertfall ikke hører språkelge feil hver deg.  :thumbdown:

 

exhibit b: Tidligere språk. Før så brukte man jo former som "de" og "dem " i norsk. Disse har blitt erstattet med formen "du". jeg ser ingen som har brukt "de" eller "dem" noe som betyr at "noen" har vært med i en språkelig utvikling som den eldre genrasjon sikkert har ergret seg over. Dette er jo også latskap, men den plager dere tydeligvis ikke. Ransake seg selv kanskje?

 

piczo er og forblir purt chatspråk og det ma alle bare lære seg å leve med. 

 

sorry for at jeg var litt agressiv, men detter e gruff jeg har gått rundt med lenge :)

8591148[/snapback]

 

Kjære 13-åring.

Disse "offentlige menneskene" du snakker om har sin måte å gjøre ting på langt inne i hjerterota.

Det må startes fra en alder som er syv år yngre enn deg, man får ikke endret på godt voksne personer. Bare dumt av deg å kritisere dem i denne saken.

Lenke til kommentar
Før så brukte man jo former som "de" og "dem " i norsk. Disse har blitt erstattet med formen "du".

8591148[/snapback]

Sånn for ordens skyld er det ikke "de" og "dem" som er erstattet med "du", men "De" og "Dem". Formene "de" og "dem" brukes i høyeste grad fortsatt, selv om enkelte ikke vet forskjellen lenger og bruker "de" hele tiden, f.eks. i setninger som "Jeg skal ta de med" og "Jeg skal se på de" - begge steder skal det selvsagt være "dem" og ikke "de".

 

Ellers er jeg overbevist om at det er mange 13-åringer som skriver langt bedre enn voksne.

Lenke til kommentar
Jeg er 13 år og er lei av alt peset om at vi ikke kan skrive. dette er vrøvl på alle plan (mener nå jeg ihvertfall).

Det er sant. Det finnes trettenåringer som kan skrive. Men du bør kanskje passe på stor bokstav osv. når du skal vise at du kan skrive.

 

Exhibit a: Politikere, nyhets ankere o.l. Flere av dem gjør mange feil med f.eks Og/å. Dette her er snakk om offentlige mennesker som vi ser hver dag som faktisk snakker mye værre enn oss og alikevel er det vi, ikke dem, som blir hetsa. Rett på dem så vi ihvertfall ikke hører språkelge feil hver deg.  :thumbdown:

Nja, verre er de nok ikke. Ser en del feil i det ovenstående sitatet. Du finner sikkert feil i innlegget mitt også, om du leter.

 

exhibit b: Tidligere språk. Før så brukte man jo former som "de" og "dem " i norsk. Disse har blitt erstattet med formen "du". jeg ser ingen som har brukt "de" eller "dem" noe som betyr at "noen" har vært med i en språkelig utvikling som den eldre genrasjon sikkert har ergret seg over. Dette er jo også latskap, men den plager dere tydeligvis ikke. Ransake seg selv kanskje?

Det er ikke latskap. Det er rett og slett et faktum at kulturer forandrer seg, og dermed også språket. Høflighetsformer henger ikke med i samtida, derfor faller de ut. Som andre har påpekt er det også "De" og "Dem" med stor bokstav det er snakk om. De og dem med liten bokstav lever i beste velgående.

 

Forresten, er bruken av ordet "exhibit" også latskap?

Lenke til kommentar

Dette er en underdrivelse av problemet. Faktum er at folk kan ikke skrive, uavhengig av aldersgruppe.

Jeg tar for øyeblikket norsk som privatist og har i den sammenheng lest noen relevante særemner skrevet av andre, noe som har ført til at jeg har rystet på hodet over hvor dårlig språket er. Men jeg får også en mengde e-post hver dag, en stor del fra presseansvarlige, hvor det florerer av skrivefeil - hovedsakelig grammatikkfeil.

Ikke nok med det, ta en titt på grafikere - da tenker jeg på de som utformer reklame, skilt, plakater - en stor mengde feil her og. Dette er kanskje det aller største tillitsbruddet mot norsk språk, for denne gruppen kan nok egentlig skrive norsk mye bedre. De fremstiller seg selv som idioter i håp om at sluttproduktet skal bli mer verdt av at de brekker et ord over to linjer - snakk om skivebom av dimensjoner.

 

Jeg kjenner veldig få voksne som skriver veldig bra - utenom de som er langt over gjennomsnittet interessert i nettopp språk.

 

Vi lever i en hverdag hvor det er enklere enn tidligere å uttrykke seg for et stort publikum, takket våre internett hovedsakelig. Mens der man før bare kunne lese ting som faktisk var korrekturlest og publisert på nedhugde trær . Det er ingen som stiller krav til hva du skriver i bloggen din, på diskusjon.no, i leserkommentarer osv. Maksgrense i SMS står også for dype språksår.

 

Jeg vet selv at når jeg gikk på ungdomsskolen og vgs skrev jeg mye dårligere enn jeg gjør i dag, og at jeg i dag forbedrer meg mer for hver dag som går enn jeg gjorde når jeg hadde norsk på regelmessig basis. Det er de færreste ungdommer som har stor interesse av å pugge grammatikk, lese Ibsen, Kielland, Hamsun og historisk skjønnlitteratur.

Selv synes jeg nevnte forfattere var uutholdelig kjedelig når jeg gikk på vgs, mens jeg nå kan ha stor glede av de.

 

Jeg er absolutt for at man endrer pensum i skolen til bøker som elevene faktisk kan fatte større interesse for. Altså at man tar ut store norske forfatteres mesterverk og bytter inn utenlandsk populærlitteratur. For at noen skal skrive bra må de faktisk interessere seg for språket de benytter. Tvang er tidenes dårligste konsept og er ikke måten å få folk til å skrive mer korrekt norsk.

 

Nei, bruk heller skoletiden til å fyre opp interesse rundt det norske språk, ikke server antikvariske romaner på et språk ungdommen vil slite med å forstå og dermed har liten utbytte av. Ibsens samlede verker er det uansett bare tull å lese, drama skal ikke leses fra bind til bind men sees på en scene.

Kanskje vi behøver en ny språkkrig som kan ta over der riksmål/landsmål/samnorsk-krigen sluttet? Noe som kan vekke det norske folk.

 

PS: Jeg skriver internett med liten i, de feil norsk språkråd gjør får de stå inne for selv.

Lenke til kommentar
De og dem med liten bokstav lever i beste velgående.

8595676[/snapback]

Dette kan da ikke stemme. "dem"-formen blir ofte erstattet av "de".

8596188[/snapback]

Hos folk som kan skrive, vel og merke.

 

Jeg er absolutt for at man endrer pensum i skolen til bøker som elevene faktisk kan fatte større interesse for. Altså at man tar ut store norske forfatteres mesterverk og bytter inn utenlandsk populærlitteratur. For at noen skal skrive bra må de faktisk interessere seg for språket de benytter. Tvang er tidenes dårligste konsept og er ikke måten å få folk til å skrive mer korrekt norsk.

8596864[/snapback]

Da kunne man gjerne også kuttet ut sidemål, som stort sett oppleves som tvang, og heller fokusert på at folk lærer seg hovedmålet sitt skikkelig, i alle fall. Jeg tviler på at folk blir mer bevisste på språk eller kulturarv av å bli tvunget til å ta sidemål. Da kunne man heller tatt det som tilvalgsfag.

Lenke til kommentar
De og dem med liten bokstav lever i beste velgående.

8595676[/snapback]

Dette kan da ikke stemme. "dem"-formen blir ofte erstattet av "de".

8596188[/snapback]

Hos folk som kan skrive, vel og merke.

8597344[/snapback]

Er det ikke en viss enighet her om at "folk" ikke kan skrive, da? "dem" lever med andre ord ikke i beste velgående.

Lenke til kommentar
De og dem med liten bokstav lever i beste velgående.

8595676[/snapback]

Dette kan da ikke stemme. "dem"-formen blir ofte erstattet av "de".

8596188[/snapback]

Hos folk som kan skrive, vel og merke.

8597344[/snapback]

Er det ikke en viss enighet her om at "folk" ikke kan skrive, da? "dem" lever med andre ord ikke i beste velgående.

8598394[/snapback]

 

Tror ikke det er noe stort poeng i å henge seg opp i akkuratt dette. :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke særlig god når det kommer til gramatiske regler, bruk av å/og, rettskriving generelt, men jeg er temmelig sikker på at jeg klarer å gjøre meg forstått på en helt ok måte. Er ikke det ikke det som er viktigst?

8598935[/snapback]

 

Å gjøre seg forstått på en oppriktig og noenlunde forståelig måte er helt klart hovedpoenget, ja - har for øvrig fått inntrykk av at du skriver bra jeg.

 

Når det gjelder å/og regler, er det egentlig bare å huske på at "å" skal stå foran infinitiv.

 

Å/og regler blir vel egentlig også sett på som ganske elementære, så det er da greit å mestre dem.

Lenke til kommentar
Forresten, er bruken av ordet "exhibit" også latskap?

Det var ment litt ironisk. Exhibit brukes i engelsk om bevis i rettsaker. F.eks. "I have evidence that the offendent is guilty. Exhibit A: something something. Exhibit B: something.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...