Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Endelig! Har ventet på dette :D Skal bli greit å slippe å betale Windows linsen når man ikke har bruk for den.

8517724[/snapback]

Om man ikke trenger Windows så får man jo refundert pengene for lisensen. Det var i fjor snakk om ca 50% av OEM-pris, siden det er den prisen Dell betaler. Dette er en mulighet microsoft gir oss gjennom lisensavtalen og er i teorien ikke leverandør-avhengig, selv om enkelte leverandører sikkert kan være vanskeligere å ha med å gjøre enn andre. Dell og HP er i hvert fall ganske enkle å ha med å gjøre på dette punktet.

 

Det som er enda bedre enn lavere pris er kanskje at dette forhåpentligvis fører med seg bedre laptop støtte i linux/ubuntu.

8517741[/snapback]

Jepp, dette betyr nok heftigere driverutvikling for Linux og mer service-personell.

 

Er det noen som vet hvor mange PCer Dell selger i året?

Lenke til kommentar
Problemet er at det sikkert ikke blir billigere idet hele tatt, når de blir subsidiert for å legge med ekstra programvare på windows.

8517735[/snapback]

Det er heller ikke det som er det viktigste. De fleste problemene med Linux i dag er relatert til hardware som ikke fungerer. Jeg kan gjerne betale mer for dette, så lenge jeg slipper å betale for en lisens jeg ikke bruker.

Lenke til kommentar

Vil tro folk flest uansett velger Windows og heller legger inn Ubuntu i etterkant siden sistnevnte er gratis. Med mindre man sparer mye på å velge bort Windows selvfølgelig, men det har jeg egentlig lite tro på.

 

Jeg tror dette blir en flopp, men håper selvfølgelig på det motsatte.

Lenke til kommentar

Dette er fantastisk. :D Mitt neste laptopkjøp blir sporenstreks fra Dell.

 

En mulige bekymring er at Dell tjener mindre på dette enn de forventer, og at de derfor avlyser hele avtalen. Slik jeg ser det vil folk ikke være kjent med hva Ubuntu er, og vil derfor velge Windows når de står over valget. Mulig flere vil velge Ubuntu dersom det er billigere. Uansett er dette et historisk fremskritt for Linux.

Lenke til kommentar
Nå ser det jo ut som Vista har tendenser til å bli en "MillenniumII" så da ser det jo veldig lyst ut for Ubuntu.

8517895[/snapback]

Lurer på om du har nevt det en del ganger her på forumet nå :p

Tror ikke vista blir enn flopp nei, har selv sittet atme en del vista maskiner å har tenkt... oiii :dribble:

Men når jeg sitter forran ubuntu så tenker jeg ennda mere oiiiii :love::love::love:

Lenke til kommentar

Dette er en dårlig nyhet for meg. Siden jeg ikke klarer å kjøre Ubuntu (føler meg hjelpesløs og innesperret) lot jeg min mor kjøre det siden det er lettere å forstå enn Windows. Men når hun startet datamaskinen sin helt vanlig kom det opp mange feilmeldinger blant annet kernel panic, det etter å ha installert en Firefox oppdatering med den innebygde oppdatereren. Nei, dette gir meg intrykket av at Ubuntu er som stabiliteten til de tidligere Windows verisjonene der de kunne kræsje når som helst (om det ikke er en mye). Men sant nok, jo flere som bruker de jo mer stabilitet får du. Bare se på Windows 2000 og XP, de er jo svært stabile til dags.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes hardware-støtten i Linux er grei nok som den er? Jeg ser heller for meg at Dell vil shippe Linux på laptoper med Nvidia-skjermkort og Intel WLAN-kort osv, i stedet for å f.eks bruke ndiswrapper på "Dell"-kortene sine osv.

 

Så det jeg prøver å si, jeg vil heller tro at Dell setter sammen maskiner som per dags dato er kompatibel med Feisty Fawn fremfor å pushe frem brukbare linux-drivere fra alle de andre hw-produsentene (selv om de i bunn og grunn vil kunne gjøre det ubevisst).

 

Just my 0.02€

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes hardware-støtten i Linux er grei nok som den er? Jeg ser heller for meg at Dell vil shippe Linux på laptoper med Nvidia-skjermkort og Intel WLAN-kort osv, i stedet for å f.eks bruke ndiswrapper på "Dell"-kortene sine osv.

 

Så det jeg prøver å si, jeg vil heller tro at Dell setter sammen maskiner som per dags dato er kompatibel med Feisty Fawn fremfor å pushe frem brukbare linux-drivere fra alle de andre hw-produsentene (selv om de i bunn og grunn vil kunne gjøre det ubevisst).

 

Just my 0.02€

8517950[/snapback]

 

De velger nok de komponentene som er mest kompatible ja, men forhåpentligivs blir det gjort litt arbeid for å få sånt som hibernight til å fungere bedre enn det gjør i dag. Det er stort sett det eneste jeg ikke har fått til å funke skikkelig enda.

Lenke til kommentar
Det som er enda bedre enn lavere pris er kanskje at dette forhåpentligvis fører med seg bedre laptop støtte i linux/ubuntu.

8517741[/snapback]

Generellt kan en håpe på det; men hardwaren dell bruker på XPS-serien og generelt, har veldig gode drivere fra før. Nvidia geforce har utmerkede linux-drivere, -smp-kjernen støtter dual core veldig godt, og deres trådløse kort (fra intel) har frie drivere inkludert i kernelen.

 

Dette er en dårlig nyhet for meg. Siden jeg ikke klarer å kjøre Ubuntu (føler meg hjelpesløs og innesperret)

Så hvorfor bruker du ikke forumet, vi er klare til å hjelpe deg ;)

 

lot jeg min mor kjøre det siden det er lettere å forstå enn Windows. Men når hun startet datamaskinen sin helt vanlig kom det opp mange feilmeldinger blant annet kernel panic, det etter å ha installert en Firefox oppdatering med den innebygde oppdatereren. Nei, dette gir meg intrykket av at Ubuntu er som stabiliteten til de tidligere Windows verisjonene der de kunne kræsje når som helst (om det ikke er en mye).

8517947[/snapback]

Så du mener ei firefox-oppdatering legger til/endrer viktige systemkomponenter? Her har du nok gjort noe annet enn bare å oppdatere firefox.

 

Når du velger hvilet operativsystem som skal lastes i GRUB, kan du velge mellom alle kjernene som er installert; du kunne forsøkt en tidligere kernel om du har problemer med nyeste.

 

Men sant nok, jo flere som bruker de jo mer stabilitet får du. Bare se på Windows 2000 og XP, de er jo svært stabile til dags.

Nå kan det diskuteres hvor stabil (og hvordan stabilitet skal defineres), windows er.

Lenke til kommentar

Ja, jeg spurte henne. Hun fikk beskjed om å oppdatere Firefox, hun godtok det og nå dette. Jeg vet jeg ikke vil klare å ordne dette, for stor feilmelding, så nå står det i å bygge en ny datamaskin som er kompitabel med XP eller Vista siden jeg aldri opplever slik tulball igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...