Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En i all hovedsak showcase på 1994 Saab 9000 2.0i (nå med DVD!)


Anbefalte innlegg

Endelig har jeg bestemt meg fr å lage en showcase av min herlig Saab 9000, 1994-modell. Bilen ble kjøpt tidlig i desember i fjor, etter at jeg krasjet min første, en Ford Escort (1,8 diesel med 0-100 på 25 sekunder).

 

I følge telleren rundet bilen akkurat (noen få dager siden) 190.000, men det reelle tallet skal være ca. 240.000. Dette er feil etter at hele instrumenthuset ble byttet ved ca. 50.000, og første eier ikke stilte inn den nye km-telleren ... Forrige eier av bilen (jeg er 4. i rekken, alle foregående har vært Saab-entusiaster) opplyste om dette lenge før jeg i det hele tatt var å kikket på den, så det var greit for meg.

 

Saaben er meget komfortabel, og har greit med utstyr til å være en 13 år gammel bil.

 

Harde fakta:

 

Motor:

 

2-liters Scaniakonstruksjon på 131 hk, 177Nm maks (ved 5500 rpm, eller noe sånt)

Bruker nesten nøyaktig liter'n på mila ved mitt bruk, som inneholder pendling en halvtime hver vei, hver dag med bomstasjon og annen fisekjøring gjennom sentrum i tillegg til kjøring til fotballtreninger etc. flere ganger i uken. På langkjøring kryper den greit ned mot 0,72 liter på mila

 

Eksteriør:

 

15-tommers hjul både sommer og vinter, Saabkapsel på vinter (se bilder) og originale Saab/BBS-felger på sommer

Originalmonterte tåke-/grøftelys i fanger (der kun ett fungerer)

Strøken og fin i lakken og også ellers

 

Interiør:

 

Helt original med unntak av CD-spiller, Pioneer DEH-P70BT, spiller med Blåtannstøtte for bruk sammen med mobiltelefon. Mikrofon plassert på toppen av førerens a-stolpe. Avtagbar fjernkontroll montert på rattet.

 

Utstyr ellers:

 

Airbag (kun på førerside)

Aircondition

ABS-bremser

Elektrisk justerbare speil

Elektriske vindusheisere, både foran og bak

Elektrisk soltak

(Ettermontert) DEFA-alarm med fjernstyrt sentrallås

(Ettermontert) full DEFA-pakke med motorblokkvarmer, kupévarmer og trådløs fjernkontroll

Kupélys; to foran, et midt i taket og ett ved hvert baksete (se bilde)

 

Fremtidsplaner:

 

Nærmeste fremtid:

Få i orden begge grøfte-/tåkelysene

Sette inn nye lyspærer i instrumentpanelet

Ny girstangmansjett, oppgradere til skinn

Bagasjenett i bagasjerommet

Nye registreringsskilt

 

Litt lengre frem:

Nye felger på sommerhjula, flytte BBS-felgene over på vinteren i stedet.

- Kom gjerne med tips til felger som passer en 9000, annet en Aerofelger, som selvsagt er penest!

 

---

 

Bilder:

Klikk på bildet før større versjon!

 

a.jpg

Foran.

 

b.jpg

Bak.

c.jpg

Bak igjen.

 

d.jpg

Fronten. Her ser du også litt av grunnen til at jeg vil bytte skilt ... En annen grunn er jo at de nye skiltene (MED flagg) er dødstøffe!

 

e.jpg

Trynefaktor.

 

f.jpg

Strøken og fin.

 

g.jpg

Ren og pen i motorrommet. Legg merke til panserholderene, de er originale fra fabrikk.

 

h.jpg

Meget strøkent interiør, men mangler lys i halve instrumentpanelet. Lyspærer er innkjøpt, men bare ikke montert. Har hørt det skal bli finvær hele uka, så da får jeg ta det på fredagen, når jeg har tid.

 

i.jpg

God bakseteplass i disse bilene, i tillegg til at setene er like gode bak som foran!

 

j.jpg

Detaljbilde; et leselys er plassert i hver c-stolpe, og kan benyttes av baksetepassasjerene uten at det forstyrrer sjåføren

 

--

 

Tips og triks, samt kommentarer mottas med stor takk! :)

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men bilen er jo kongen av langkjøring, da :)

8517880[/snapback]

 

In deed! På nylagt asfalt er det kun vinden man hører, verken dekk- eller motorstøy er merkbart. I tillegg er jo det nevnte langkjøringsforbruket hyggelig, og seter man kan sitte lenge i er heller ikke noen ulempe!

 

GigaFlow: Ja, jeg også er litt småskeptisk til dette med km-telleren selv, men jeg har ingen grunn til å ikke stole på selger. De var et eldre par (ca 65 år) og har hatt Saab i så mange år at de visste ikke selv. Vet du om noe god måte å finne ut om 240' km stemmer selv? Eller er dette noe kun garvede verkstedansatte "ser" på bilen?

 

Kan jo nevne det som allerede er gjort med bilen, som for øvrig kun er av praktiske årsaker:

 

Forrige eier byttet bakerste delen av eksosanlegget for ca. et år siden, og jeg byttet fremre delen (fra manifolden og ned i et fleksibelt rørstykke). I tillegg tok bensinpumpa kveld mens jeg var på jobb, og jeg måtte få fatter'n til å taue meg hjem med RAV4en sin, noe som ikke bød på spesielle problem egentlig.

Lenke til kommentar

En diger rødtass fra de svenske skoger mot en liten svartemann fra kliniske Tyskland, ludvig? Høres bra ut :D

 

Alexsnader: Tja, har egentlig ikke tenkt så mye over det. Kunne tenkt meg nye frontlykter med klare lykteglass egentlig, og blanke blinklysglass i samme slengen hadde jo blitt pr0n.

 

enl: Bilen har vært, er og skal bli vedlikeholdt godt. 500.000 på telleren er første mål!

Lenke til kommentar

Ey, flere med 9000 :p

 

Jeg har en 87 9000 selv, med 440 000 km på tellern, så holdbarheten på de bilene er udiskutabel. Om bilen din er gått 240 000 nå, så har den enda 240 000 igjen om du behandler den fint.

 

Angående hva du kan gjøre med bilen, så har jeg en liten formel for 9000:

 

Lakker helt ned.

17/18" felger

Senk (30/35)

Klare lykteglass

Hvite blinkers

 

Etter det er gjort, så har du en JÆVLA pen bil. Men det koster jo selfølgelig "litt" da :p

Lenke til kommentar

18" skjer nok ikke, 17" kan nok gå. Har du noen tips til felger og kanskje? Jeg tror TSW Pace hadde passet knallbra, men vet ikke om de selges lengre? Har du gjort noe med bilen din kanskje? *lete etter worklog*

 

Edit: Hehe, jeg fant showcase på bilen, men den endte i en mindre diskusjon om staten, avskilting og avgifter og var ikke så spennende ^^

Endret av OML
Lenke til kommentar

Hehe, endte vel slik ja. Nei, jeg har ikke gjort noe særlig på min bil, den er så sliten at jeg orker ikke begynne med utseende og slikt. Bruker heller penger på og holde den i live :p

 

Eneste jeg har lagt penger i er anlegget som består av 4" Focal polyglass frontsett, Focal 6x9 access bakhøytalere, en JBL GTO 4x75 wrms til og drive front og bakhøytalere, en 10" firkanta MDS Fanatic sub, og en Ma-Audio forsterker på 2x200 wrms til og drive subben. Spillern er en Pioneer DEH-P88RS.

 

Momo GT-R felger synes jeg ser VELDIG bra ut på 9000. Nå har jeg bare sett de felgene på den gamle modellen, type 91, men jeg tror de vil se bra ut på din bil.

 

BBS felger med masse eiker tror jeg også ville kledd saaben din fint. Men de er ganske så dyre da. (Ikke at momo GT-R er så jævla billige heller :p)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Jeg skulle bestille girstangmansjett, klare sideblinkere og klare frontlyktblinkere i stad fra PartsForSaabs.com, men fikk to nedturer.

 

1: De selger ikke lengre girstangmansjett i skinn. Får heller stikke på Mekonomen, der vet jeg at de har. Får bare håpe de ser bra ut.

2: Jeg har bare ungdomsbankkort, og det er ikke bra nok for nettbutikken, så jeg var i banken i stad og fikk ordnet meg ordentlig VISA-kort, men det tar en uke å få levert. Argh ...

 

Så, neste uke skal det bestilles blinklysglass. Komplett sett med både frontblinkere og sideblinkere koster 400 pluss frakt og toll. Noen som vet hvor mye dette blir? Tror frakta var på 150 ved sending til Norge.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å lakkere bremsekalliperene? Hva slags lakk passer best og slikt. Har bestemt meg for rød, passer bra til bilen. Er jo tross alt skivebremser både foran og bak ;)

 

Edit: Legger ved et (crappy mobil)bilde av sommerfelgene ;)

post-35593-1178741894_thumb.jpg

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...