Gå til innhold

Xbox 360 skaper problemer for rockstar?


Anbefalte innlegg

På tide for Rockstar å lære seg komprimeringsteknikker mon tro?

8510370[/snapback]

Jeg tror Rockstar kan sitt, bedre enn mange andre også.

 

Ryktet kommer fra PSM - hva så? De vil selvfølgelig gi "sin" konsoll mer positiv omtale. Men er dette ryktet så lite plausibelt? Nei, det er ikke det. Går PSM så langt som å finne på dette? Kanskje, men enhver person her inne kan tenke seg til at DVD9 og mangel på harddisk faktisk kan være et problem for et spill som GTA4. San Andreas gikk så vidt inn på én DVD9-plate. Av med brillene, folkens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da er altså 360 utatert etter litt over 1,5år på markedet?!

fantastisk... gleder meg til framtidige utgivelser av GTA.. hurra!

Takk microsoft..

 

Nå kan jeg like godt selge 360'n på finn...

 

Vi må jo også huske på at selv om san andreas ikke tok hele disc-plassen så vil hvertfall GTA IV det (og vell så det).. vi har nemmelig noe som kalles HD nå..

Endret av tiiim
Lenke til kommentar

Det er ikke HD som tar plass på harddisken. HD er bare forkortelsen på High Definition, som igjen er navnet på de "nye" oppløsningene. At et spill kjører i HD vil si at det kjører i en oppløsning på 1280 * 720 eller mer. Altså at konsollen må vise flere pixler på skjermen samtidig.

 

For å ta et eksempel. Man kunne fint kjørt Super Mario: 64 i HD, med akkurat de samme modellene og teksturene som ble brukt den gangen. Om man da behholdt samme synsvinkel (lengde fra bakken) ville det hele sett veldig stygt ut. Poenget er nå hvertfall det at HD ikke er det samme som mer detaljerte modeller, mer høyoppløselige teksturer og alt det der.

 

Men det er klart at det finnes grenser for hvor detaljert grafikk man greier å kjøre i 480p. Føreller siden oppstår jo behovet for flere piksler, og da må man ty til høyere oppløsninger. Nettopp derfor har flere av de neste konsollene nå også begynt å kjøre på høyere oppløsninger.

 

Så at ting kjøres i høyoppløsning betyr ikke at modeller og annet trenger å være mye større. Og dermed har ikke HD alt å si for diskplass. Men det er klart at den naturlige effekten av HD skaper mer detaljerte modeller, teksturer osv og dermed også behovet for større optiske disker.

 

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Er greit nok å måtte skifte DVD i et spill som Splinter Cell f. eks. Men et sandkassespill som GTA bør holde seg i èn DVD.

 

Vestkanten av byen på disk nr. 1 og østkanten på disk nr. 2?

8510430[/snapback]

Jeg vil vel tro at hele byen får plass på begge discer. Man bytter heller disc når man har kommet omtrent halvveis i spillet, for å få tilgang til filmsnuttene, dialogene etc. som ligger på disc 2.

Lenke til kommentar
Tror aldri rockstar ville gått ut i en offisiell pressekonferanse å sagt mye negativt om ms  nå. De har tross alt lasset inn penger for å få lov til å annonsere gta iv først.

 

Men jeg har ingen problemer med å tro at en maskin uten harddisk kan skape problemer.

8510542[/snapback]

 

 

Tror også MS har eksklusiv rett på oppfølger "episodene" som kommer som nedlastings versioner senere. Håper seriøst at PS3 får online content de også.

 

Vet det er veldig kontroverielt men det overasket meg faktisk at de brukte eksempelet om at NPCene røyket. Har de siste årene sett at røykeklisheet har gått av moten men skal rockstar få røyken tilbake på gata nå? ^^

Lurer på hvor mye Marlboro betalte for den gitt. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
På tide for Rockstar å lære seg komprimeringsteknikker mon tro?

8510370[/snapback]

Jeg tror Rockstar kan sitt, bedre enn mange andre også.

 

Ryktet kommer fra PSM - hva så? De vil selvfølgelig gi "sin" konsoll mer positiv omtale. Men er dette ryktet så lite plausibelt? Nei, det er ikke det. Går PSM så langt som å finne på dette? Kanskje, men enhver person her inne kan tenke seg til at DVD9 og mangel på harddisk faktisk kan være et problem for et spill som GTA4. San Andreas gikk så vidt inn på én DVD9-plate. Av med brillene, folkens.

8510723[/snapback]

Her tar du faktisk helt feil. Det var en sak før release som sa at Rockstar hadde måttet kuttet litt i San Andreas, men da var det for å få plass på dvd5. Men om jeg husker riktig tok ikke spillet mer enn 3 GB til slutt. Kan google etter kilder om det er nødvendig...

Endret av qoutor
Lenke til kommentar

Hvis dette er som det sies, et rykte, vil jeg ikke engang ta i det med en ildtang. Og om det kommer fra Playstation holdt vil jeg ikke engang se det.

 

Får se hva det blir til når GTA IV kommer, ser i alle fall frem til det uansett problemer. Rockstar er ikke akkurat "noobs" på spillfronten.

Lenke til kommentar
På tide for Rockstar å lære seg komprimeringsteknikker mon tro?

8510370[/snapback]

Jeg tror Rockstar kan sitt, bedre enn mange andre også.

 

Ryktet kommer fra PSM - hva så? De vil selvfølgelig gi "sin" konsoll mer positiv omtale. Men er dette ryktet så lite plausibelt? Nei, det er ikke det. Går PSM så langt som å finne på dette? Kanskje, men enhver person her inne kan tenke seg til at DVD9 og mangel på harddisk faktisk kan være et problem for et spill som GTA4. San Andreas gikk så vidt inn på én DVD9-plate. Av med brillene, folkens.

8510723[/snapback]

Her tar du faktisk helt feil. Det var en sak før release som sa at Rockstar hadde måttet kuttet litt i San Andreas, men da var det for å få plass på dvd5. Men om jeg husker riktig tok ikke spillet mer enn 3 GB til slutt. Kan google etter kilder om det er nødvendig...

8511527[/snapback]

Det forandrer jo en del, hvis det stemmer. Mye mulig Rockstar klarer å få hele spillet inn på én DVD9-plate, men jeg tror ikke det er noen fordel. :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=274839

 

well, here we go. this is a breakdown of the Xbox version of GTA:SA ripped with my chipped xbox, extracted with craxtion.

 

 

The entire disk is 2.85GB, of that:

 

1.7GB is audio, over half. The potential for the size of the audio to grow? almost none. Creating the audio costs money. liscencing music, recording talk shows, recording cut scenes, recording random ped talk. the ammount of audio is likely to remain about the same, whereas the audio compression has advanced, creating the potential for the audio to take up a smaller ammount of space on the disk.

 

20.4mb is "data" this consists of the maps, ped and vehicle paths, and the game-governing files. anybody with even a very basic understanding of modding the pc version knows of these, handling.cfg, carcols, etc. potential for this to grow? some, but you won't see it grow a whole lot. the majority of these are text and image files which take up relatively little space.

 

269mb is animations. this includes all cutscene animations and such. potential for growth: with cutscenes becoming more detailed, this is likely to grow quite substantially. although even doubling in size, it is still only around half a gig.

 

38.3mb is text(subtitles, directions and such), movies(the two opening movies) and other misc files. growth will be pretty small, if at all. expect high-def opening movies, and around the same ammount of text. this will maybe double in size.

 

850mb is models. this includes all models and textures in the game. this is where we will see the biggest growth in the next gen jump. however:

 

If audio stays the same, data, animations, and text doubles, everything except for the models/textures totals 2.36gb leaving 6.14gb remaining for the models and textures. compression aside, that means you could have a game the size and complexity of SA with 7 times the detail.

 

 

now. i know people will say "but teh blue-ray, 50gb", suggesting the game could be 10 times the size of san andreas, but you have to realize, creating in-game objects takes time, and time is money. rockstar won't make 10 cities in a game when they could make 3 cities/game in a yearly game.

 

the 7x the detail is without compression. if you want to know what compression can do, look at the PGR 3 car packs.

 

the style pack:

 

-BMW M6

-Mini cooper

-BMW Z8

Gumpert appolo

-Ferarri CLK DTM AMG(acronyms ftw)

-Chrysler firepower conept

-Pangani Zonda F

-BMW M3 CSL

-Ruf Spyder

-ferari 430 challenge

-vanwall GPR V12

-Ferarri 365 GTB4 daytona

 

12 cars, each with ~100,000 faces(about 50 times a SA car), sounds and textures, the size? before you check the spoiler, think of how much this should all take up, think of how many MB 12 incredibly detailed cars would take up, you ready?

 

33.7mb

 

 

 

Thats it. these are cars WAY more detailed than we could possibly expect in GTA.

 

if that doesn't show you that DVD-9 will be sufficient for not only GTA 4, but this generation of games, nothing will, you are a lost cause, and you belive more in a hype machine than you do in solid fact. i pitty you. i truely do.

 

thank you for your time

 

 

UPDATE, APRIL 27

 

Saints row under the knife

 

the entire disk is 7.05gb, the extracted data is 6.85gb, this is how it breaks down:

 

The useless/small sh*t, total - 1.1gb:

 

798 mb: pad files, big empty files made to move the data to the outside of the disk for it to read quicker.

 

14.6 mb: system files

 

287mb: 8 videos, the opening videos, 1 movie on each gang area, 3 on the city in different weather conditions

 

The game:

The game itself is 4.79gb, all in a single folder of "pack files", i will break it down the best i can, but it really is a disorganized pile of sh*t

 

Models/textures, total 1.8gb:

 

1.3gb -"sr_city_stream.vpp_xbox2" the city. the entire map. interior locations are all part of it because they are actually connected to the outside world.

441mb - "cmesh_stream.vpp_xbox2" likely all peds, cars, mailboxes, every model outside of the map and charachter

72mb - "morph_stream.vpp_xbox2" likely your charachter and the charachter creation.

 

 

Audio, total - 2.9gb:

944 mb - 240 songs for the mp3 player/radio station they are stored in 128kbs wma for some reason

504mb - "real_voice.vpp_xbox2" The voice acting, cut scenes, random ped talk, etc.

462mb - "Music_Klassic.vpp_xbox2" classical radio station?

462mb - "Music_Other1.vpp_xbox2" talk radio station? radio ads?

58mb - "Music_GenX.vpp_xbox2" DJ babble, songs filled in from mp3 list

284mb - "real_foley_streaming.vpp_xbox2" i am guessing foliage. nature sounds, wind, etc.

210mb - ""mp_city_stream.vpp_xbox2" " i am guessing ambient city noise, engine sounds, tire sounds, etc.

 

Other, total - 789mb:

175mb - misc files, "preload, pegfiles, sharders, smesh, musc, initial population files"

614mb - 99 cutscene scripts between 1 and 20mb each

 

 

Everything you see in gameplay, 1.8 gigs. everything you hear in the game, start to finish, 2.9gb.

 

A game roughly the size of vice city, MUCH more detailed, 80 more songs than san andreas.

Lenke til kommentar

Alt annfekter oss gamere til syvende og sist. Og siden PS3 og X360 blir såpass nært i slekta denne generasjonen, i alle fall til nå, så er det mest sannsynelig at det som blir negativt for X360 i et multiplatforms prosjekt og på en eller annen måte blir negativt for PS3.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på det, noen som vet hva Insomniac klarte å bruke 18 GB til? Tenker da på resistance: fall og man.

Motorstorm er forresten 14 GB.

 

Tipper lydkvaliteten er det som må lide når ting blir komprimert, som vi ser er det ofte halvparten av alt som er på discen.

Lenke til kommentar

Spillet kommer jo til å bli så komprimert at vi vil få NES tilstander på neste GTA med mono-lyd og greier :p

 

...men det at HD-DVD spillern til 360 ikke kan brukes til spill er jo egentlig litt dumt da...

 

Om Rockstar hadde gitt ut GTA på HD-DVD til 360 ville jo Microsoft ha solgt ekstremt mange HD-DVD-add ons...

 

Istede må Rockstar herpe spillet for Microsoft for det er jo microsoft som nå har den eksklusive avtalen og PS3 får den samme herpa versjonen.

 

8-9GB på en blu-ray, snakk om å utnytte kapasiteten :cry:

Lenke til kommentar

Det er jo mulig at de legger inn bedre lydkvalitet på PS3-versjonen ettersom det tar veldig stor plass. Men tror egentlig ikke noen bryr seg særlig om lydkvaliteten. Alt over 96 kbps på tale og 320 kbps på musikk er godt nok for meg, men sier ikke nei takk til lossless ;)

Lenke til kommentar

Dette lovar ikkje godt. Det er openbert at diskplassen til 360 og det at core-versjonen er utan harddisk vil hemme slike spel som dette her. Å bytte DVD i GTA blir ikkje ei bra løysing.

 

Er spent på kor stor plass Lair kjem til å bruke på Blu Ray-disken. Heldigvis er den PS3-eksklusiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...