Gå til innhold

Kan røyk skade maskina?


Patney

Anbefalte innlegg

serriøst farfaren til en kompis sin pc er det noe tjerne liknede masse på viftene og "svart-klissete" støv over alt, og det lukter røyk av pcen, så det tar faktisk skade av det, vifta funka nesten ikke, osvsov

8508110[/snapback]

 

Det er støv på grunn av manglende rengjøring som gjør at viftene slutter å virke. Å si at det er røyken som har skadet pc'en, blir som å si at det er oljen som har ødelagt en bilmotor om du ikke skifter olje på 200 000 km

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har sett innsiden på en frontrute der bileier er en røyker? Er det noen som har prøvd å fjerne det? Det er klissent, ekkelt og ikke lett å fjerne.

 

Hva skjer når dette klisne belegget med tjære, nikotin, og andre avfallstoffer legger seg på innsiden i en pc? Jo, støvet og all dritten som blir sugd inn henger fast i komponenter og deler, pga dette tynne klisne belegget har lagt seg overalt, og det er IKKE bra.

 

Selvfølgelig er dette skadelig, passiv røyking er jo det, både for maskin og mennesker.

Lenke til kommentar
]

 

Ja litt hensyn går det selvfølgelig ann å ta, åpne noen vinduer, eller eventuelt flytte noe av røykingen ut viss været er bra. Det er bare det at det er ikke igjen flere plasser enn hjemme for røykere å røyke.

 

 

 

Håper du aldri får barn! Det er barnemishandling å røyke inne og i bilen både når det er barn til stede og hvis barn kommer til være i rommet etter røyking!

 

Drepe sine egne barn da! Utsette de for skader de er helt uforskyldt i? Åpne vindu? hjelpe meg.....

 

 

Men pc'en tror eg har det like bra i røykerom som i andre rom!

Lenke til kommentar
Er det noen her som har sett innsiden på en frontrute der bileier er en røyker? Er det noen som har prøvd å fjerne det? Det er klissent, ekkelt og ikke lett å fjerne.

 

Hva skjer når dette klisne belegget med tjære, nikotin, og andre avfallstoffer legger seg på innsiden i en pc? Jo, støvet og all dritten som blir sugd inn henger fast i komponenter og deler, pga dette tynne klisne belegget har lagt seg overalt, og det er IKKE bra.

 

Selvfølgelig er dette skadelig, passiv røyking er jo det, både for maskin og mennesker.

8508297[/snapback]

 

Jeg tror dette svaret er godt nok til å være konklusjonen. Det er ikke noe spørsmål om at det faktisk legger seg et lag med kliss på de pc'ne som blir utsatt for mye røyk. Og når de blander seg med støv blir det ikke pent. Selvom de sikkert tar veldig lang tid og mye røyking til for at det skal ha noen særlig effekt.

Endret av Ltr
Lenke til kommentar
]

 

Ja litt hensyn går det selvfølgelig ann å ta, åpne noen vinduer, eller eventuelt flytte noe av røykingen ut viss været er bra. Det er bare det at det er ikke igjen flere plasser enn hjemme for røykere å røyke.

 

 

 

Håper du aldri får barn! Det er barnemishandling å røyke inne og i bilen både når det er barn til stede og hvis barn kommer til være i rommet etter røyking!

 

Drepe sine egne barn da! Utsette de for skader de er helt uforskyldt i? Åpne vindu? hjelpe meg.....

 

 

Men pc'en tror eg har det like bra i røykerom som i andre rom!

8510269[/snapback]

Ettersom jeg har barn, så får du melde meg til barnevernet for mishandlig og drap da.... Eller du kan prøve å åpne øynene og se deg litt rundt, noe du tydligvis ikke har gjort på en stund.

Lenke til kommentar

? Mamma og pappa røyka en del inne før, da jeg var liten.

Og det bryr meg ingen ting.

Man tar temelig liten skade av og pasiv røyke i noen år.

Men, det er jo så klart bedre hvis foreldrene røyker ute.

Men, barna blir ikke akurat misshandlett hvis de gjør det inne da

 

Tviler på at pc`n tar så veldig mye skade av røyking.

Så lenge man ikke røyker konstant i nærheten av den

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Har hørt at hvis maskinen er utsatt for røyk over lang tid kan den utvikle viftekreft..

Grusomme greier

8528732[/snapback]

 

Viftekreft er heldigvis en enkel sak å fjerne kirugisk da. Det er verre når maskinen får bronkitt i harddisken eller KOLS i prosessoren.

Lenke til kommentar
Røyk er ikke skadelig for PCen. (Dessverre, der forsvant det argumentet for å få henne til å røyke ute.)

 

En av mine datainteresserte venner er en kjederøyker av dimensjoner og han støvsuger tastaturet for aske omtrent en gang i måneden. Han har bare god erfaring med kombinasjonen røyk og PC. Plextor-brenneren hans fra 1998 er fortsatt den som leser slitte plater best. Den er riktignok treg som fy, men det er siste utvei om en CD-plate er vanskelig å lese. Det er verre med meg som må slenge alt jeg har hatt på meg i vaskemaskina etter å ha vært på besøk der. Den eneste store ulempen jeg kommer på er at PCen kanskje ikke blir så lett å selge om den er skikkelig innrøkt.

 

Trist å høre at hun ikke tar særlig hensyn til deg som ikkerøyker.

8507914[/snapback]

 

Støtter opp det ;) Røyker ikke selv av en haug emd grunner, men ødeleggelse av datakomponenter etc. tviler jeg sterkt på at tar skade av det, i hvertfall ikke før etter mange år.

 

Har en bror som holder veldig mye på med data osv. (Han jobber med noe med serversikkerhet elns, har ikke helt peiling :p) og har et eget datarom, der det står 4-5 maskiner på tilnærmet 24/7 pluss en haug med annet datautstyr. Har aldri hørt at noe har blitt ødelagt pga. noe som i det hele tatt kan kobles sammen med røyking.

Lenke til kommentar
Har hørt at hvis maskinen er utsatt for røyk over lang tid kan den utvikle viftekreft..

Grusomme greier

8528732[/snapback]

 

Viftekreft er heldigvis en enkel sak å fjerne kirugisk da. Det er verre når maskinen får bronkitt i harddisken eller KOLS i prosessoren.

8528765[/snapback]

Jeg ga dataen min litt kolsmedisin(mer ram) idag, nå virker,n fint :p

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noen problemer bortsett fra mye tobakksrusk i tastaturet ved at jeg har røyka ved laptoppen.

 

Dog skulle jeg og søskenebarnet mitt reparere en data for en kompis av han (stasjonær). Når vi åpnet opp kabinettet fant vi flust av hybelkaniner og en sneip :p Måntro hvordan den har klart å komme seg inn der :ermm:

Lenke til kommentar
Kan røyk skade maskina? Jeg røyker ikke selv (hater det), men hvis jeg skal til mamma og tar med pcen så røyker hu inne, og jeg lurer på hvor farlig det er.

8507686[/snapback]

 

svaret er ja, men ikke av såpass små mengder som oppstår fra sigarettrøyk i et rom, selv om du er kjederøyker. Støvet som samler seg opp har dog en tendens til å bli skikkelig ekkel hos folk som røyer 24/7 ved maskinen ved jeg selv fra erfaring (ved å reparere slike maskiner), men jeg har aldri sett eller hørt om en maskin som tok direkte skade av det.

 

Skade kan sikkert oppstå på sikt da det nok vil likke seg tynne lag kjære og slikt på overflater, men da må det være helt abnormale forhold, og over mange mange år vil jeg tro.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...